Pääseekö sektion jälkeen tukihenkilö mukaan heräämöön?

  • Viestiketjun aloittaja "Maisa"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Meillä ainakin isä jäi vauvan kanssa, treffattiin vasta osastolla. Tosin olin heräämössä suurimman osan ajasta kyllä oikeestikin kanttu vei, kun tehtiin hätäsektio nukutuksessa.
 
"..."
Pois pääsee, kunhan pystyy liikutamaan varpaitaan eli tunto alkaa palautumaan. Mulla tää oli kirjaimellisesti pottuvarpaan liikahdus, niin osastolle kärräsivät. Todellisuudessa pystyin esim. siirtämään jalan pois sängystä vasta seuraavana aamuna. Ja tukihenkilö ei pääse heräämöön mukaan, vaan meidän sairaalassa ainakin lähti vauvan kanssa osastolle.
 
monta nähnyt
Sehän riippuu sairaalasta. Tyksissä on leikkauksessa mukana siellä äidin pään vieressä ja menee sitten heräämöön vauvan kanssa odottamaan äitiä. Pistäkää ihmiset viestiin, mikä sairaala. Käytännöt vaihtelevat.
 
jggfd
Naistenklinikalla isä meni vauvan kanssa osastolle. Tuli kattomaan pikaisesti kuin voin, mut muuten vauvan kaa. Noin pari tuntia olin siellä, kunnes olo oli ok. Varpaat liikkuu, eikä huipannu enää.
 
"A.p."
Kiitos vastauksista. Olen menossa tukihenkilöksi sektioon hieman leikkauskammoiselle äidille. Suunnittelimme, että menen äidin mukana myös heräämöön koska myös se osio pelottaa äitiä. Toinen henkilö menee vauvan kanssa. Sairaala on naistenklinikka.
 
vieraskin.
Heräämössä on muitakin potilaita. Ei sinne pääse ulkopuoliset kyttäämään Siinä on aika avuttomassa tilassa ja voi olla melkoisen sekava ja puhuakin mitä sattuu.
 
Pin
Heräämössä on muitakin potilaita. Ei sinne pääse ulkopuoliset kyttäämään Siinä on aika avuttomassa tilassa ja voi olla melkoisen sekava ja puhuakin mitä sattuu.
Joo meillä oli muutamakin ihminen siinä rivissä. En tosiaankaan olisi toivonutkaan sinne aitiopaikan puolelle ketään ylimääräisiä kavereita katselemaan, kun kurkitaan miten veri pulpsahtelee alapäästä paineltaessa...
Tällaisiin heräämöihin ei kai pääse, mutta pienemmillä paikoilla tuskin on mitään rivejä ihmisiä siellä? :D Tuolla oli muistakin leikkauksista tulleita.
 
Suunniteltuun sektioon pääsee tukihenkilö leikkaussaliin mukaan mutta käsittääkseni ainakaan valtaosassa sairaaloita heräämöön ei pääse. Poikkeustapauksissa saattaa päästä käväisemään heräämössä.

Kiireelliseen ja hätäsektioon ei pääse tukihenkilö edes saliin mukaan.
 
Pin
Suunniteltuun sektioon pääsee tukihenkilö leikkaussaliin mukaan mutta käsittääkseni ainakaan valtaosassa sairaaloita heräämöön ei pääse. Poikkeustapauksissa saattaa päästä käväisemään heräämössä.

Kiireelliseen ja hätäsektioon ei pääse tukihenkilö edes saliin mukaan.
Kyllä mulla pääsi molempiin "kiireellisiin" tai sellaiseksi merkittyihin sektioihin mukaan.
 
"A.p."
Heräämössä on muitakin potilaita. Ei sinne pääse ulkopuoliset kyttäämään Siinä on aika avuttomassa tilassa ja voi olla melkoisen sekava ja puhuakin mitä sattuu.
Ok. Ymmärrän tämän pointin.
Äiti haluaisi minut mukaan heräämöön juurikin siksi koska aiemissa tilanteissa heräämössä on ollut hyvin sekava. Yrittänyt lähteä karkuun ja vaikka mitä..No ehkäpä ne sitten antaa rauhoittavia tai nukuttaa tms..
 
Tosin onhan noissa kiireellisissäkin eri kiireysasteita. Mulla oli ensimmäisessä vauvan ahdinkotila, toisessa umppari puhkes (ei siis mikään normitilanne kaiken kaikkiaan) ja kolmanteen en miestä ottanut edes sairaalaan mukaan (lähti syntymään ennen suunnitellun sektion aikaa).
 
Pin
Outoa. Mulle sanottiin suoraan, että kiireellisiisn ei koskaan pääse mukaan, kun ei ehdi pukea suojavaatteita yms.
Ehkä täällä merkataan kiirreelliseksi vähän ei-kiireellisetkin, koska eka synty "kiireellisellä" ja se kyllä sovittiin edellisenä päivänä. Toisen kanssa oli aikaa se 20min,mutta ei mitään hengenhätää Piti kuitenkin tehdä piakkoin, koska korkea kuume, pitkä synnytys ja plaa plaa...mutta siis ei sellaista NYT APUAA ÄKKIÄ!!!
 
Pin
[QUOTE="A.p.";30279702]Ok. Ymmärrän tämän pointin.
Äiti haluaisi minut mukaan heräämöön juurikin siksi koska aiemissa tilanteissa heräämössä on ollut hyvin sekava. Yrittänyt lähteä karkuun ja vaikka mitä..No ehkäpä ne sitten antaa rauhoittavia tai nukuttaa tms..[/QUOTE]

Voihan olla että noin pahan pelon kohdalla tekevät poikkeuksen, kysyisin kyllä asiasta tuollaisessa tilanteessa.
 
[QUOTE="A.p.";30279702]Ok. Ymmärrän tämän pointin.
Äiti haluaisi minut mukaan heräämöön juurikin siksi koska aiemissa tilanteissa heräämössä on ollut hyvin sekava. Yrittänyt lähteä karkuun ja vaikka mitä..No ehkäpä ne sitten antaa rauhoittavia tai nukuttaa tms..[/QUOTE]

Jos sektio tehdään suunnitellusti, niin siinä ei yleensä nukuteta. (Voidaan nukuttaa kesken kaiken, jos tulee komplikaatioita.)

Jos ei nukuteta, niin äiti on koko ajan "tolkuissaan" eli järki juoksee ihan normaalisti. Tuskin siis yrittää lähteä karkuun tms. Nukutuksen jälkeenhän on ihan sekaisin hetken aikaa, ennen kuin kunnolla herää.
 
Ehkä täällä merkataan kiirreelliseksi vähän ei-kiireellisetkin, koska eka synty "kiireellisellä" ja se kyllä sovittiin edellisenä päivänä. Toisen kanssa oli aikaa se 20min,mutta ei mitään hengenhätää Piti kuitenkin tehdä piakkoin, koska korkea kuume, pitkä synnytys ja plaa plaa...mutta siis ei sellaista NYT APUAA ÄKKIÄ!!!
Mies pääsi kuitenkin tuohon 20 min sektioonkin mukaan? Tuo edellisenä päivänä sovittu nyt menee jo aika lailla samaan kategoriaan kuin suunniteltu sektio valmistautumisen kannalta.
 
"A.p."
Jos sektio tehdään suunnitellusti, niin siinä ei yleensä nukuteta. (Voidaan nukuttaa kesken kaiken, jos tulee komplikaatioita.)

Jos ei nukuteta, niin äiti on koko ajan "tolkuissaan" eli järki juoksee ihan normaalisti. Tuskin siis yrittää lähteä karkuun tms. Nukutuksen jälkeenhän on ihan sekaisin hetken aikaa, ennen kuin kunnolla herää.
Juu aivan.. Nähtäväksi jää joudutaanko äiti nukuttamaan leikkaus pelon vuoksi. Tosiaan nukutuksesta heräillessä on yrittänyt karkuun heräämöstä. Voi kyllä olla ilman nukutustakin heräämössä sekaisin ihan vaan pelkojen vuoksi. Mutta täytyy varmaan pyytää häntä kyselemään asiasta neuvolassa tai jossain tarkemmin.
 
Pin
Mies pääsi kuitenkin tuohon 20 min sektioonkin mukaan? Tuo edellisenä päivänä sovittu nyt menee jo aika lailla samaan kategoriaan kuin suunniteltu sektio valmistautumisen kannalta.
Joo pääsi, ne pyysi molempia pukemaan ne vaatteet päälle ja sitten mentiin. Siis se 20min oli sellainen "sillon leikkaussali on vapaa". Eli ei mikään aika jossa pakko saada vauva äkkiä ulos. Sillä oli kaikki ihan hyvin siellä...jumittaja..
 
kiireellinen
Naistenklinikalla mies pääsi mukaan saliin kiireellisessä sektiossa. Kiire oli sellainen, että "vauva 20 min kuluttua ulos" (ja siirrettiin suoraan Lastenklinikalle teho-osastolle).

Heräämössä oli useita vuoteita, joten sinne ei tosiaankaan vauvaa voi käsittääkseni tuoda ollenkaan ja mieskin kävi vain lyhyesti piipahtamassa ja tarkistamassa että olen suht ok.
 
Paljon on näköjään sitten käytännöissä eroja.

Mä olen saanut kahdessa jälkimmäisessä sektiossa vauvan vierailemaan heräämöön. Ensimmäisessä vauva joutui osastolle ja olikin siellä viikon. Muita vierailijoita en heräämössä ole kertaakaan nähnyt (siis muillakaan potilailla).
 
pöpöpöpöp
Mä en kyllä ois heräämöstä karkuun lähtenyt, kun ei ois jalat sektion jälkeen kantanut. Ne puudutteet vie voimat alavartalosta. Vähän omituisia muistan hoitajille jutelleeni, lienenkö ollut sekaisin vauvasta vai morfiinista. Mieheni tuli käymään siellä muuten olin yksin: nukuin ja hoitajat piti huolta. Pari tuntia siellä olin, sitten sain vähän liikutettua jalkaa, niin pääsin mieheni ja vauvan kanssa osastolle.
 

Yhteistyössä