Psykoterapiasta kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja masentunut
  • Ensimmäinen viesti
52222
Minulla toimi todella hyvin teininä, kun oli vaikeaa. Koulu meni päin persettä, äiti oli juoppo, isä väkivaltainen narsku. Lähtötilanteessa olin keskivaikeasti (diagnoosin mukaan) masentunut, itsetuhoinen, väsynyt, negatiivinen.. Sain aivan ihanat psykoterapeutit avukseni ja 4 vuoden jälkeen, ihan eri ihminen seisoi paikallani, olin oppinut paljon itsestäni, maailmasta, pystyin käsittelemään asioita paremmin jne. Itselläkin pitää olla jokin halu ottaa sitä apua vastaan ja jos oikeanlaiset terapeutit että viihdytte toistenne seurassa niin homma toimii. Mutta ei ole parin viisiitin juttu vaan usein vähintään vuosi.
 
endis
Riippuu terapeutista. Kognitiivinen psykoterapia on varmasti todella hyvä. Ei siellä mitään revitä auki, vaan keskustellaan mieltäsi askarruttavista asioista ja niiden aiheuttamista tunteista. Psykologin tehtävä on antaa sinulle rakennuspalikoita, joilla saat itsesi kasaan kohdatessasi uusia haasteita.

Esimerkki: olet työnarkomaani, jolle stressi kuuluu osana elämään (mikä tahansa sairaus muuttuu osaksi normaalia elämää). Et siis tunne stressiä ja voit painaa täysillä kunnes jokin elin hajoaa (vatsa, sydän, pää jne). Menet terapiaan, jossa sinä alat pikkuhiljaa tunnistamaan itsessäsi ne tunteet, joista sinun pitäisi tajuta ottaa rennommin. Olet silloin terve, jos pystyt välttämään vaikkapa loppuunpalamisen näillä neuvoilla. Usein tällainen ihminen ihmettelee jälkikäteen miten hän on ikinä voinut tehdä niin hirveästi asioita.
 

Yhteistyössä