Jos olisi mahdollista pelastaa itsensä tai joku vieras pieni lapsi...

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
Pelastaisin lapsen koska ite oon ollu tällä pallolla jo 40v ja hällä ois niin paljon vielä eessä.

Toivoisin vain että omat lapseni edes joskus sitten ymmärtäisivät miksi niin tein.
 
HippuTAR
Väittäisin että pelastaisin lapsen.

Mutta en ole moisessa tilanteessa ollut enkä tiedä kuinka oikeesti toimisin tosipaikan tullen.
Toimintaan tosin vaikuttais varmaan tilannenopeuskin: nopeassa tilanteessa tod.näk. vaistonvaraisesti suojelisin lasta, hitaammassa tilanteessa (jossa kerkiäis tuumata) saattais mennä pupu pöksyyn.
 
  • Tykkää
Reactions: MIES!
Tyystin ventovierasta lasta en pelastaisi, siitä olen aika varma. Eri asia on sitten, mitä kävisi jos lapsi olisi tuttu, vaikka edes työn puolesta. En toki siltikään voi ennakkoon sanoa varmasti mitä tekisin, mutta silloin saattaisin uhrautua.
 
Oikeasti, mitä vittua? Antaisitte lapsen kuolla?

Israel aikoinaan perusti yksiköitä missä oli vain naisia. Muutaman vuoden kokeilun jälkeen ne lopetettiin, koska kävi ilmi että pelkästään naisista koostuvat yksiköt olivat tunteettomia tappajia vailla mitään moraalia. Ihmisoikeusrikkomukset olivat heille arkipäivää.
 
HippuTAR
Itseni. Meidän lapset tarvitsee äitiään.
Mä en mitenkään vaan osaa ajatella näin, en vaikka kuinka yritän. Vaikka noi tarvii mua ja toivon eläväni niin kauan että ovat valmiita itsenäiseen elämään.

Mutta kun mä mietin tollasta tilannetta niin en pysty laittamaan siinä vastakkain vieraan lapsen henkeä ja omien lasten äidittömyyttä. En siis pysty laittaan noita eriarvoiseksi asiaksi, että toinen ois toista tärkeämpi.
Pystyn arvottamaan vaan siinä tilanteessa olevat ihmiset ja lapsi olis ehdottomasti mua arvokkaampi.
 
  • Tykkää
Reactions: MIES! ja Echo
Oikeasti, mitä vittua? Antaisitte lapsen kuolla?

Israel aikoinaan perusti yksiköitä missä oli vain naisia. Muutaman vuoden kokeilun jälkeen ne lopetettiin, koska kävi ilmi että pelkästään naisista koostuvat yksiköt olivat tunteettomia tappajia vailla mitään moraalia. Ihmisoikeusrikkomukset olivat heille arkipäivää.
Toki lapsuus on yhteiskunnallisesti ajatellen suojeltava ikävaihe, mutta ei yksistään se, että henkilö on lapsuusiässä tee hänestä sellaista, että kaikkien muiden on asetuttava hänen edestää kuolemaan. Kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä se sama lapsi on kasvanut aikuiseksi, ja sittenkö sen saman ihmisen kuuluisi mennä luodin eteen kenen tahansa puolesta, joka saattuu olemaan lapsuusiässä. Vuodet menee nopeasti ja ihmiset kasvaa, kaikilla on arvo, ei pelkästään niillä jotka ovat elämänkaarensa alkuvaiheessa.
 
Toki lapsuus on yhteiskunnallisesti ajatellen suojeltava ikävaihe, mutta ei yksistään se, että henkilö on lapsuusiässä tee hänestä sellaista, että kaikkien muiden on asetuttava hänen edestää kuolemaan. Kymmenen-kahdenkymmenen vuoden päästä se sama lapsi on kasvanut aikuiseksi, ja sittenkö sen saman ihmisen kuuluisi mennä luodin eteen kenen tahansa puolesta, joka saattuu olemaan lapsuusiässä. Vuodet menee nopeasti ja ihmiset kasvaa, kaikilla on arvo, ei pelkästään niillä jotka ovat elämänkaarensa alkuvaiheessa.
Siis juuri sehän hänestä tekee sen pelastettavan arvoisen: hän ei ole vielä elänyt, sinä ja minä olemme. Toisilla tosin aina on se oma perse tärkein.
 
En mä omasta perseestä välitä vaan oman lapseni hyvinvoinnista. Eri asia varmaan jos lapsi on jo vanhempi niin sillon tietää, että se pärjää vaikka ei äitiä olisikaan.
Niin joo tuo perse kommentti oli vähän provosoiva mutta siis en minä voisi antaa lapsen kuolla. Sun (ja mun) lapset eläisivät edelleenkin ja pärjäisivät kyllä mutta siis antaisit lapsen kuolla? Ei ymmärrä kyllä nyt yhtään. Taisivat ne Israelilaiset olla oikeassa siinä että naisilla ei ole niin paljon sympatiaa muulle kuin omalle jälkikasvulle.
 
Siis juuri sehän hänestä tekee sen pelastettavan arvoisen: hän ei ole vielä elänyt, sinä ja minä olemme. Toisilla tosin aina on se oma perse tärkein.
Minun (kolmekymppinen) ja kymmenvuotiaan prosentuaalinen elinajanodotteen ero ei loppujen lopuksi ole mahdottoman suuri. En tiedä onko oma elämäni edes kovin kaksista, mutta sitten on alaikäisiä, jotka eivät uskoakseni halua minun kuolevan.
 
Niin joo tuo perse kommentti oli vähän provosoiva mutta siis en minä voisi antaa lapsen kuolla. Sun (ja mun) lapset eläisivät edelleenkin ja pärjäisivät kyllä mutta siis antaisit lapsen kuolla? Ei ymmärrä kyllä nyt yhtään. Taisivat ne Israelilaiset olla oikeassa siinä että naisilla ei ole niin paljon sympatiaa muulle kuin omalle jälkikasvulle.
Meidän aivot on ohjelmoitu vaan huolehtimaan siitä omasta kaikin tavoin ja millä hinalla tahansa.
 
Kyllä
Pelastaisin lapsen ja hetkeäkään epäröimättä! Kyllä Suomessa pidetään huolta lapsista ja uskoisin lapseni ymmärtävän tekoni, ainakin jonain päivänä..Sillä ei ole mitään väliä onko lapsi vieras vai tuttu, lapsi on lapsi ja menee aina itsen edelle!
 
  • Tykkää
Reactions: MIES!

Yhteistyössä