Onkohan vl-porukka sittenkin aika fiksua?!

  • Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti
hmph
Luin tätä artikkelia ja ensin ajattelin, että phyi, vain lessut jättävät lapsensa "heitteille" ja laittavat ne hommiin. mutta pakko sanoa, että onhan tuossa järjen asia. Itsekin olen sortunut vielä 6-vuotiaaltakin pyyhkimään takapuolen ja pesemään hampaat. Mitä sitä suotta, kun 2-vuotiaskin suoriutuu em. tehtävistä ihan hyvin. :rolleyes:
Tästä lähtien pesetän noilla lapsilla pyykitkin. Kyllähän ne osaavat, kun antaa niiden toteuttaa itseään.

Peilikuvana perhe: Joutilaan rima on korkealla | Hidasta Elämää
 
Mä oon antanu toimia ja tehdä. Lapsi tyhjentää astianoesukonetta ja tyhjentä ostoskassit alle 1,5-vuotiaana oikein sujuvasti kun on auttamassa. Varsinkin ostoskassien purkaminen on se hauskin askare minkä hän tietää.
 
hmph
Mä oon antanu toimia ja tehdä. Lapsi tyhjentää astianoesukonetta ja tyhjentä ostoskassit alle 1,5-vuotiaana oikein sujuvasti kun on auttamassa. Varsinkin ostoskassien purkaminen on se hauskin askare minkä hän tietää.
Meilläkin ollaan mukana siinä ja pyykkien ripustamisessa, puitten hakemisessa jne.
Mutta pesut tehdään ja vaatteet katsotaan valmiiksi. Täytyy alkaa vaatimaan vielä itsenäisempää toimintaa. Eli saavat tästä lähtien hakea itse syötävää kaapista jne.
 
Vieras s
Luin tätä artikkelia ja ensin ajattelin, että phyi, vain lessut jättävät lapsensa "heitteille" ja laittavat ne hommiin. mutta pakko sanoa, että onhan tuossa järjen asia. Itsekin olen sortunut vielä 6-vuotiaaltakin pyyhkimään takapuolen ja pesemään hampaat. Mitä sitä suotta, kun 2-vuotiaskin suoriutuu em. tehtävistä ihan hyvin. :rolleyes:
Tästä lähtien pesetän noilla lapsilla pyykitkin. Kyllähän ne osaavat, kun antaa niiden toteuttaa itseään.

Peilikuvana perhe: Joutilaan rima on korkealla | Hidasta Elämää
No on aika eri juttu ottaa se jukurtti ite kaapista kun alakouluikäisenä vahtia paria kolmea pikkusisarustaan! Tai alle 3v haahuilla itsenäisesti pitkin naapurustoa, viipyä "leikkimässä" kaverilla 5h ilman, että kukaan kyselee perään (tämä sama alle 3v, testattu kerran,mettä en lähettäny kotiin missään vaiheessa päivää, ajattelin, että odotetaan millin vanhemmat kyselee, oikeesti, 5h meni!)
Omatoimisuuteen kannustaminen ja heitteillejättö on kaks täysin eri asiaa!
 
"jossu"
Miten tuo linkki liittyy vl:n? Btw terkka sanoi että Voithan sä jättää 10 v hoitamaan pikkusisaruksia siks aikaa ku käytät vauvaa nlassa. Halusin aamuajan et mies voi olla kotona kun käyn vauvan kanssa nlassa. Tuolle 10 vuotiaalle olis jääny 3 alle kouluikäistä hoidettavaksi. En tosiaankaan jättänyt mutta ihmettelin että onko tämä normi käytäntö ja ok terkanki mielestä
 

Yhteistyössä