Rahastot ja osakkeet

  • Viestiketjun aloittaja mä...
  • Ensimmäinen viesti
mä...
Kuinka monella on lapselle tai itselleen rahastoja ja/tai osakkeita? Miksi valitsit juuri tämän säästämisen muodon ja millä perusteella valitsit kohteesi? Mitä ajatuksia ja vinkkejä sinulla olisi antaa aloittelevalle säästäjälle, jolla ei ole mahdollista laittaa suurta panosta kertaalleen vaan pieni summa kuukausittain. Onko sinulla suositella (perusteluineen tietenkin) jotain yksittäistä rahastoa?
 
mä...
Osakkeet, koska se on aito ja alkuperäinen omistamisen muoto, ja voin syyttää virheistä itseäni, eikä tarvitse maksaa provikkaa virheistä jollekin (mahdolliselle) tunarille.
Sinulla ilmeisesti on enemmänkin kokemusta noista? Vastauksesi vahvuudesta päätellen. Voisitko kertoa enemmän ihan käytännön tasolla? Mitä kuluja tulee ja minkä verran osakkeisiin pitäisi (yleistäen) sijoittaa? Katselin, että useissa paikoissa myynti ja osto maksaa useita euroja, joissakin paikoissa osakkeiden säilytys maksaa ja sitten on vielä kuukausimaksuja jne.
 
mä...
Näin olen itsekin ymmärtänyt. Nyt tosiaan puhutaan ihan vain muutamista kympeistä kuukaudessa, tilanne muuttuu muutaman vuoden päästä, kun valmistun uuteen ammattiin ja pystyn säästämään enemmän.

Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon rahastoa valitessa? Jos kyseessä on jatkuva säästäminen eli kuukausittain menee vaikka 50e rahastoon niin onko sillä väliä, otanko rahaston, joka on tällä hetkellä hyvässä hinnassa (esim. OP-India)? Kun sinnehän menee rahaa joka kuukausi, oli hinta ylhäällä tai alhaalla.
 
sijoittaja
Minä suosin passiivisia indeksirahastoja, pienet kulut eikä aktiivista salkunhoitajaa. Pienelläkin summalla pääsee alkuun, hyvä nyrkkisääntö on laittaa 10 % tuloista rahastoon. Rahastot ovat tuottaneet keskimäärin yli 10 % vuodessa :) On minulla vähän osakesijoituksiakin mutta ne on enemmän huvin vuoksi. Tavoitteena on kerätä miljoona 20 vuodessa rahastoilla.
 
sijoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30281932:
Näin olen itsekin ymmärtänyt. Nyt tosiaan puhutaan ihan vain muutamista kympeistä kuukaudessa, tilanne muuttuu muutaman vuoden päästä, kun valmistun uuteen ammattiin ja pystyn säästämään enemmän.

Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon rahastoa valitessa? Jos kyseessä on jatkuva säästäminen eli kuukausittain menee vaikka 50e rahastoon niin onko sillä väliä, otanko rahaston, joka on tällä hetkellä hyvässä hinnassa (esim. OP-India)? Kun sinnehän menee rahaa joka kuukausi, oli hinta ylhäällä tai alhaalla.
En suosittele pankin kalliita tuotteita. Lue ne ehdot läpi ja huomaat kuinka paljon vetävät välistä. Kannattaa ensin perehtyä hieman sijoittamiseen, esim. Marko Erolan kirja on hyvä.
 
mä...
Minä suosin passiivisia indeksirahastoja, pienet kulut eikä aktiivista salkunhoitajaa. Pienelläkin summalla pääsee alkuun, hyvä nyrkkisääntö on laittaa 10 % tuloista rahastoon. Rahastot ovat tuottaneet keskimäärin yli 10 % vuodessa :) On minulla vähän osakesijoituksiakin mutta ne on enemmän huvin vuoksi. Tavoitteena on kerätä miljoona 20 vuodessa rahastoilla.
Sinulla on näin aloittelijan korvaan kovat tavoitteet :) Mitä ovat passiiviset indeksirahastot? Mitä se tarkoittaa maallikkokielellä? Paljonko kulut?
 
sijoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30281969:
Sinulla on näin aloittelijan korvaan kovat tavoitteet :) Mitä ovat passiiviset indeksirahastot? Mitä se tarkoittaa maallikkokielellä? Paljonko kulut?
Suomessa ainoat passiiviset indeksirahastot ovat Seligsonilla ja Nordnetissä (superrahasto). Passiivinen rahasto tarkoittaa että rahasto seuraa indeksiä eikä salkunhoitaja käy aktiivisesti kauppaa. Nordnetin superrahastossa ei ole ollenkaan hallinnointi tai merkintäkuluja. Seligsonilla hallinnointikulut ovat pääsääntöisesti alle 0,5 % vuodessa. Sijoitan tällä hetkellä noin 1000 euroa kuukaudessa rahastoihin mutta tavoitteena on sijoittaa vielä enemmän jotta saan miljoonan kasaan alle 20 vuodessa :)
 
mä...
Suomessa ainoat passiiviset indeksirahastot ovat Seligsonilla ja Nordnetissä (superrahasto). Passiivinen rahasto tarkoittaa että rahasto seuraa indeksiä eikä salkunhoitaja käy aktiivisesti kauppaa. Nordnetin superrahastossa ei ole ollenkaan hallinnointi tai merkintäkuluja. Seligsonilla hallinnointikulut ovat pääsääntöisesti alle 0,5 % vuodessa. Sijoitan tällä hetkellä noin 1000 euroa kuukaudessa rahastoihin mutta tavoitteena on sijoittaa vielä enemmän jotta saan miljoonan kasaan alle 20 vuodessa :)
Ovatko nuo kannattavia pienillä summilla? Ihan muutama kymppi kuukaudessa.
 
sijoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja mä...;30281996:
Ovatko nuo kannattavia pienillä summilla? Ihan muutama kymppi kuukaudessa.
Tottakai! Pääasia että aloitat NYT. Hallinnointipalkkiot ovat prosentuaalisia eli ihan sama laitatko 20 e vai 2000 euroa kuukaudessa, suhteessa kuluja menee yhtä paljon (toisin kuin osakekaupoissa joissa menee aina tietty kaupankäyntikulu riippumatta summasta). Itsekin aloitin pienillä summilla :) Vähitellen nostin sijoitussummia kun palkka nousi. Nyt pyrin säästämään 20-30 % perheemme nettotuloista.
 

Yhteistyössä