Puheyhteys puolisoon hukassa

  • Viestiketjun aloittaja "Tuppisuu"
  • Ensimmäinen viesti
"Tuppisuu"
Olemme 3-kymppinen aviopari, yhteistä historiaa yli 10 vuotta ja lapsia on kaksi. Lasten syntymän myötä ollaan ajauduttu tilanteeseen, jossa tavallaan kaikki on hyvin, mutta kovin läheisiä toisillemme ei enää olla. Emme riitele juuri koskaan, toisaalta emme myöskään puhu toisillemme kuin ns. pakollisista, arjen pyörittämiseen liittyvistä asioista ja tietenkin lapsista. Emme tee asioita paljoakaan yhdessä, kahdestaan emmekä perheenä. Perheenä sentään enemmän kuin kahdestaan. Seksi on hyvää silloin harvoin, kun sitä on, mutta minun on aina vain vaikeampaa syttyä siihen, koska tuntuu, että sitä pitäisi harrastaa ihan vieraan ihmisen kanssa. Kokonaisuudessaan tuntuu siltä, ettei ole mitään "meitä", ei yhteiseen hiileen puhaltamista, ei yhteisiä haaveita tai tavoitteita, vain kaksi erillistä ihmistä, jotka huolehtivat lapsista, tekevät töitä ja nukkuvat yöt kaukana toisistaan.

Kysyn joskus mieheltä, onko hän tyytyväinen ja onnellinen, ja vastaus on aina, että kaikki on hyvin. Kuitenkin on usein pahantuulisen oloinen, vaitelias ja vastaukset yksisanaisia ja -tavuisia. Ei siis vaikuta kovinkaan tyytyväiseltä. Olen yrittänyt viritellä keskustelua parisuhteen tilasta muutamaan otteeseen, kirjoittanut pari kirjettäkin, mutta eipä siitä mitään oikein tule. Jos puhun, mies katselee telkkaria enkä ole varma edes kuunteleeko. Ainakaan ei itse kerro omista tuntemuksistaan mitään. Kirjeitä ei kommentoinut mitenkään. Tiedän, että ainakin osittain mököttäminen on kiinni seksin vähyydestä, mutta ei se meitä myöskään lähennä kuin siksi hetkeksi, kun sitä harrastetaan.

Kun ajattelen tulevaisuutta, pala nousee kurkkuun: Tällaistako tämä on aina tästä eteenpäin? Asiat ei tästä itsekseen parane, enkä tiedä miten yrittää ohjata niitä parempaan suuntaan. On asioita, jotka ehdottomasti haluaisin sanoa miehelle ja asioita, joita haluaisin kuulla, mutta nykyään en pysty edes aloittamaan keskustelua, koska tiedän että se menee vain omaksi yksinpuhelukseni. Sanat jää kurkkuun. En jaksa yrittää lukea toisen ajatuksia tai esittää, että haluaisin seksiä, kun en tippaakaan halua. Ollaan sitten vaan hiljaa, mökötetään ja tuijotetaan iltaisin telkkaria. Erotaan jos jaksetaan sitten kun lapset on isoja.
 
Mitäs jos tänään kävelisit miehen luo ja antaisit sille kunnon halauksen ja kehuisit vaikka silmiä. (tai siis ihan mitä tahansa kohtaa mistä miehessä tykkäät) Ja hymyilisit muutaman kerran illan aikana.

Meillä tuo ainakin toimii möksötykseen oitis.
 
vierr
Miehet on pääsääntöisesti aika yksinkertaisesti käsitettäviä ja käsiteltäviä olentoja mitä tulee tunteisiin. Ei niitä kiinnosta vatkata tunnesoppaa. Jos seksi ei luista niiin tulee epämääräistä mökötystä tai tyytymättömyyttä. Niin, sinä haluaisit kuulla asioita joita miehesi ei ehkä osaa sanoa, sellaiset jutut ja niiden pyörittely ei ehkä vaan kiinnosta.
Mutta tosiaan kiteytettynä vinkkini: lisää seksiä. Ja lomamatkat voisi tehdä hyvää, niillä usein jotenkin virkistyy ja lähentyy koko perhe.
 
"Tuppisuu"
Miehet on pääsääntöisesti aika yksinkertaisesti käsitettäviä ja käsiteltäviä olentoja mitä tulee tunteisiin. Ei niitä kiinnosta vatkata tunnesoppaa. Jos seksi ei luista niiin tulee epämääräistä mökötystä tai tyytymättömyyttä. Niin, sinä haluaisit kuulla asioita joita miehesi ei ehkä osaa sanoa, sellaiset jutut ja niiden pyörittely ei ehkä vaan kiinnosta.
Mutta tosiaan kiteytettynä vinkkini: lisää seksiä. Ja lomamatkat voisi tehdä hyvää, niillä usein jotenkin virkistyy ja lähentyy koko perhe.
Ei minullekaan ole mitenkään itsetarkoitus päästä vatkaamaan tunnesoppaa. Mutta jos selkeästi kahden ihmisen välillä on jotain kitkaa - tai vaikka mökötys, kireys ja kiukkuisuus johtuisi jostain ihan muusta, esim. työasioista tai siitä seksin vähyydestä - miksi ei voi vain sanoa mikä hiertää? Varsinkin jos toinen kysyy. Miksi toisen pitää joutua arvailemaan? Ja miten joku voi kuvitella, että mököttäminen, urahtelu ja välinpitämätön suhtautuminen vaimoon mitenkään lisäisi tämän seksihaluja. Tästäkin olen sanonut, mutta ei silläkään ole ollut mitään vaikutusta.
 
ap. en usko sua
Aha. No mitenkäs te hoidatte perheen konkreettiset asiat? Mistä sä tiedät, että ukon laittama ruoka on valmis, jos se ei sano sulle mitään? Mistä sä tiedät, että saat kaupasta mitä haluat syödä, jos te ette puhu mitään? Miten te ylipäätään selviätte muka arjessa, jos te ette sano mitään?
 
"Veiras"
Saattaa syy olla juuri siinä seksin vähyydessä. Mun mies on myös tuollainen, kun seksiä ei ole tarpeeksi usein hänen mielestään. Kuitenkaan ei ole valmis ite tekemään mitään sen hyväksi, että sitä olisi enemmän. Mä oon kans yrittänyt puhua siitä, että mun on vaikea lähestyä ihmistä, jonka kanssa ei ole edes kunnon puheyhteyttä. Meillä seksiä pitäisi olla vähintään joka kolmas päivä, että mies olisi tyytyväinen.
 
vierr
Et voi muuttaa puolisoasi. Omalta osaltasi voit miettiä miten paljon jaksat yrittää. Enkä nyt oikein pääse jyvälle mikä Sua eniten hiertää. Jos kaipaat keskusteluita tai jotain muuta tekemistä niin niitä voi hakea myös ystävien tai sukulaisten kautta. Minua on helpottanut paljon kun annan miehen olla mikä on ja haen tietyntyyppistä henkistä aktiviteettia muilta ihmisiltä.
 
"Tuppisuu"
Aha. No mitenkäs te hoidatte perheen konkreettiset asiat? Mistä sä tiedät, että ukon laittama ruoka on valmis, jos se ei sano sulle mitään? Mistä sä tiedät, että saat kaupasta mitä haluat syödä, jos te ette puhu mitään? Miten te ylipäätään selviätte muka arjessa, jos te ette sano mitään?
"Emme riitele juuri koskaan, toisaalta emme myöskään puhu toisillemme kuin ns. pakollisista, arjen pyörittämiseen liittyvistä asioista ja tietenkin lapsista."
 
"täti"
Puhuitteko suhteen alkuaikoina tunteista?
Äh, mä olen sitä mieltä, ettei tuollainen pattitilanne ratkea pelkällä seksillä eikä kyllä puhumallakaan. Heivatkaa se TV pihalle ja keksikää yhdessä jotain hauskaa tekemistä, tutustukaa toisiinne. Seksi ja puhuminen luistaa paremmin sen myötä. Eikä niitä halauksia ja suukkojakaan kannata pantata. Moni pitkä suhde urautuu, yksi syyttää seksin puutetta, toinen puhumattomuutta, mutta toisen arvostaminen ja sen näyttäminen päivittäin tekee ihmeitä. Muu tulee sitten toivon mukaan itsestään. Jos mies mököttää, voisin kuvitella että joku kirje ärsyttää vielä enemmän. Loppujen lopuksi kaipaatte varmaan molemmat samaa asiaa - intohimoa ja tunnetta siitä, että on toiselle tärkeä.
 

Yhteistyössä