Onneksi lapseni ei tarvitse olla tarhassa!

  • Viestiketjun aloittaja voiiihhh
  • Ensimmäinen viesti
voiiihhh
Minusta on jotenkin säälittävän oloista, kun kävelen lähitarhan ohi. Monet käsiparat tavoittelevat minua rauta-aidan takaa =( Miksi niillä lapsilla on niin kova tarve tavoitella vierasta aikuista aidan takaa? Minulla tulee ihan häkkieläimet mieleen. Ei voi mitään. Oma lapseni on mummon hoivissa, joten saa kirmailla vapaasti mummon kanssa pitkin maita ja mantuja. Ei tarvitse sulloa häkkiin.
 
jeeeep
Onneksi lapset ovat saaneet olla kotona omien vanhempien hoidossa 3v saakka ja sitten ihanassa lähipäiväkodissa ikäistensä kanssa. Ei ole rauta-aitoja, vaan lähimetsä. Muksut kohta 5ja6. Ankea ajatus, että olisivat päivät mummon kanssa. Vaikka mummo ihana onkin, niin kavereita ja ohjattua toimintaa tuon ikäiset jo tarttee.
 
Näkökulma tämäkin
Onneksi meilläkään ei joudu tarhattavaksi vaan ovat mukavassa pikkuisessa päiväkodissa. Lapset saavat kirmailla isolla pihalla, vieressä puisto ja metsä, päättyyvän kadun päässä. Talvella pulkkamäki, hiihtoladut, luistelukenttä ihan vieressä. Kesällä tekevät helposti ja turvallisesti metsäretkiä kerran viikkoon. Hoitajat ovat ihania ja omistautuneita työlleen eikä vaihtuvuutta ole ollut muuta kuin eläköitymisen muodossa! Isovanhemmatkaan eivät joudu kasvatusvastuuseen, vaan saavat nauttia lastenlasten seurasta ihan rauhassa ilman mitään velvollisuuksia. :)
 
Ken guru
Mummosi pedagogisen myllytyksen jälkeen pikku-idioottisi ovat täysin hukassa kouluun mentyään.
Miksi te hermostutte kun joku hoitaa lapsensa kotona ja sanoo olevansa siihen ratkaisuun tyytyväinen?

Minäkin hoitaisin itse tai hoidattaisin mummolla kouluikään asti jos vaan olisi mahdollista. Ei se päiväkoti tai muu yleinen päivähoito ole mikään timanttidiili lapsen kannalta.
 
Miksi te hermostutte kun joku hoitaa lapsensa kotona ja sanoo olevansa siihen ratkaisuun tyytyväinen?

Minäkin hoitaisin itse tai hoidattaisin mummolla kouluikään asti jos vaan olisi mahdollista. Ei se päiväkoti tai muu yleinen päivähoito ole mikään timanttidiili lapsen kannalta.
Miksi sinä kimpaannut aina kun minä jotain kommentoin? Minä vastasin lähinnä huvittuneena surkeaan provoon.

Kyllä se päivähoito nimenomaan on timanttidiili ja nimenomaan lapsen kannalta. Siellä lapsi saa sellaisia valmiuksia, että kotona tai mummolla ei ikinä.

Pedagoginen näkökulma on melkoisen loppuun ajateltu lapsen kehityksen kannalta. Mummosi tuskin havaitsisi saati osaisi asialle mitään tehdä, jos lapsesi esmes tarvitsisi toimintaterapiaa.
 
"vierastus"
Virkeä mummo lapsellasi, kun jaksaa kirmailla lapsenlapsensa kanssa pitkin maita ja mantuja! Meillä isovanhemmat on jo sen verran rauhoittuneet että mieluummin poika kirmailee ikätoveriensa kanssa eskarissa, on tasaväkisempää peliseuraakin jalkapallossa.
 
Ken guru
Miksi sinä kimpaannut aina kun minä jotain kommentoin? Minä vastasin lähinnä huvittuneena surkeaan provoon.

Kyllä se päivähoito nimenomaan on timanttidiili ja nimenomaan lapsen kannalta. Siellä lapsi saa sellaisia valmiuksia, että kotona tai mummolla ei ikinä.

Pedagoginen näkökulma on melkoisen loppuun ajateltu lapsen kehityksen kannalta. Mummosi tuskin havaitsisi saati osaisi asialle mitään tehdä, jos lapsesi esmes tarvitsisi toimintaterapiaa.
Jaa, itse olen ollut töissä parissa päiväkodissa, ja anoppini 35 vuotta eri päiväkodeissa. Eikä sitä timanttista puolta olla vielä nähty. Ei se oikeasti ole laadukasta varhaiskasvatusta vaikka kuinka yritätte niin itsellenne uskotella.
 
Jaa, itse olen ollut töissä parissa päiväkodissa, ja anoppini 35 vuotta eri päiväkodeissa. Eikä sitä timanttista puolta olla vielä nähty. Ei se oikeasti ole laadukasta varhaiskasvatusta vaikka kuinka yritätte niin itsellenne uskotella.
Kyllä minä uskottelen helposti itselleni sen laadun. Vaimoni on alan rautainen ammattilainen ja lapseni on ihan normaalissa kunnallisessa päiväkodissa ja nimenomaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta en todellakaan voisi mitään parempaa toivoa.

Anoppisi on ollut niissä "tarhoissa", tuskin tunnistaa termiä varhaiskasvatussuunnitelma.
 
Ken guru
Kyllä minä uskottelen helposti itselleni sen laadun. Vaimoni on alan rautainen ammattilainen ja lapseni on ihan normaalissa kunnallisessa päiväkodissa ja nimenomaan varhaiskasvatuksen näkökulmasta en todellakaan voisi mitään parempaa toivoa.

Anoppisi on ollut niissä "tarhoissa", tuskin tunnistaa termiä varhaiskasvatussuunnitelma.
Hienoa että jossain on paremmin. Uudellamaalla lukuisissa päiväkodeissa näin ei ole. Lasten pitäisi saada olla pienissä ryhmissä, ja aika harva päiväkoti kai pystyy tuollaista tarjoamaan. Lisäksi henkilökunta vaihtuu usein, ja askartelut tehdään aina kiireellä, eikä niissä ole mitään "järkeä" muutenkaan. Leikataan ja liimataan valmiiksi annetuista malleista jne. Sadutuskin on sellaista kiireellä kyhättyä.

Ikävintä lapsille on se, että kiusaamisia sallitaan, ja alle kouluikäiset lapset joutuvat sietämään tönimistä. Kurjaa on myös jatkuva sairastelu.
 
Hienoa että jossain on paremmin. Uudellamaalla lukuisissa päiväkodeissa näin ei ole. Lasten pitäisi saada olla pienissä ryhmissä, ja aika harva päiväkoti kai pystyy tuollaista tarjoamaan. Lisäksi henkilökunta vaihtuu usein, ja askartelut tehdään aina kiireellä, eikä niissä ole mitään "järkeä" muutenkaan. Leikataan ja liimataan valmiiksi annetuista malleista jne. Sadutuskin on sellaista kiireellä kyhättyä.

Ikävintä lapsille on se, että kiusaamisia sallitaan, ja alle kouluikäiset lapset joutuvat sietämään tönimistä. Kurjaa on myös jatkuva sairastelu.
Kyllä täällä ihan pk-seudulla homma toimii.
 
Tuollainen lapsellinen ulosanti saa kirjoitukset menettämään uskottavuutensa.
Kuvitteletko olevasi jossain määrin uskottavampi, kun kelailet omia kirjoituksiasi taakse päin?

Täällä pk-seudulla, pystyn tästä puhumaan Espoon ja Vantaan näkökulmasta, pienryhmät ovat nimenomaisesti käytössä kaikkialla.

Sinä et ole tainnut päiväkodissa työskennellä hoitajana tai opettajana, selityksesi kuulostavat sen verran ohi aiheen ammutuilta.
 
Ken guru
Kuvitteletko olevasi jossain määrin uskottavampi, kun kelailet omia kirjoituksiasi taakse päin?

Täällä pk-seudulla, pystyn tästä puhumaan Espoon ja Vantaan näkökulmasta, pienryhmät ovat nimenomaisesti käytössä kaikkialla.

Sinä et ole tainnut päiväkodissa työskennellä hoitajana tai opettajana, selityksesi kuulostavat sen verran ohi aiheen ammutuilta.
Ai meinaat että siivoojana olen työskennellyt..:D. Kyllä sinäkin varmasti tiedät miten asioiden oikea laita on :). (Tai sitten sinulla ei ole mitään todellista kuvaa k.o alasta).
 
Ai meinaat että siivoojana olen työskennellyt..:D. Kyllä sinäkin varmasti tiedät miten asioiden oikea laita on :). (Tai sitten sinulla ei ole mitään todellista kuvaa k.o alasta).
En meinaa mitään. Minä olen asioiden laidan tuonut ilmi jo aiemmissa keskusteluissa. Kyllä minulla on aika hyvä henkilökohtainen kuva kahden lapseni sekä vaimoni kautta alasta. Paskanjauhanta ei vie mihinkään.
 
Toimii se. Omat lapset on olleet pk-seudulla yhteensä kolmessa eri tarhassa ja niissä kaikissa on homma toiminut. Sekä lapset että vanhemat ollaan oltu tyytyväisiä. Varsinkin pienimmän pk on loistava ja siellä on ihanat hoitajat. :heart:

Olen itse ollut töissä hyvissä päiväkodeissa Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Ja ainakin täällä meillä päin on nyt pari loistavaa kerhoa. :D

Valitettavasti niitä huonoja päiväkoteja ja motivaationsa menettäneitä hoitajia on silti liikaa. :(
 
Kuka sen lapsen/ ne lapset hoitaa jos mummo sairastuu?

On ihan ok. jos mummo hoitaa lasta silloin tällöin. Tottakai, itsekin olisin tosi tyytyväinen, mikäli minun lasten isovanhemmat olisivat enemmän mukana kuvioissa. Olosuhteiden pakosta vain n. kerran viikossa Skypen välityksellä.

Mutta jos lapset on jatkuvasti isovanhempien hoidettavana, tulee herkästi eripuraa, isovanhemmilla saattaa olla taipumusta lelliä lapsia jne.

Mutta jos juttu toimii, niin mikäs siinä sitten.
 
Voi hyvänen aika.
Minusta on jotenkin säälittävän oloista, kun kävelen lähitarhan ohi. Monet käsiparat tavoittelevat minua rauta-aidan takaa =( Miksi niillä lapsilla on niin kova tarve tavoitella vierasta aikuista aidan takaa? Minulla tulee ihan häkkieläimet mieleen. Ei voi mitään. Oma lapseni on mummon hoivissa, joten saa kirmailla vapaasti mummon kanssa pitkin maita ja mantuja. Ei tarvitse sulloa häkkiin.
Lapseni on päiväkodissa hoidossa,lapset ovat iloisia ja viihtyvät hoidossa,muutenkin asiat päiväkodin ja kodin kesken hoituvat loistavasti. Sinun lapsesi on mummolla hoidossa ja kaikki teilläkin tyytyväisiä. Mikä ongelma tässä nyt on? En ymmärrä miksi kenenkään pitäisi perustella omia valintojaan kellekään, eikö ole tärkeintä että ratkaisut palvelevat perhettä ja perheenjäsenten hyvinvointia,mitä sitä miettimään mitä ulkopuoliset ajattelee.
 

Yhteistyössä