Uusi naapuri on koko ajan meidän pihalla?!?

  • Viestiketjun aloittaja "Päärynä"
  • Ensimmäinen viesti
"Päärynä"
Olemme muuttaneet uuteen kotiin ja naapurissa asuu edellisten asukkaiden hyviä ystäviä, isä+äiti+kaksi lasta. Nyt tunkevat jatkuvasti meidän pihalle, vaikka ollaan useaan otteeseen sanottu asiasta, eikä vain lapset vaan myös aikuiset. Viimeksi näin perheen äidin ystävänsä kanssa viettävän aikaa meidän pihalla, lapset ovat myös useaan otteeseen käyneet leikkimässä ja roikkumassa pihapuissa.

Miten toimisit? Vihdoin ja viimein olemme muuttaneet omakotitaloon niin haluaisimme pitää tonttimme ihan omassa käytössämme. Olemme selkeästi sanoneet että hyvä olisi pysyä omalla pihalla, mutta perheen äiti näköjään ei suostu tottelemaan sitten millään ja käy pihallamme "salaa" (esimerkiksi juuri nyt illalla taas kävi tarkastamassa marjasatoa ja poimimassa marjoja). Ilmeisesti piha on ollut täysin heidän käytössä edellisten asukkaiden kohdalla, eivät voi hyväksyä sitä että meille se ei ole ok.

En haluaisi poliiseja sekoittaa tähän, ettei naapurisopu mene heti kättelyssä.
 
porvoolainen tapa
Asutteko kenties Porvoossa? Itse olen kuullut, että siellä on yleinen tapa pitää vasemman puoleisen naapurin pihaa omanaan. Eli toisin sanoen naapurinnei käy aivan oikein omalla pihallaan, jos asutte heistä katsottuna vasemmalla. Jos ette, niin naapureillanne voi oll suuntavaisto sekaisin ja siihen pitää puuttua erittäin hienotunteisesti.
 
Ap.
Asutteko kenties Porvoossa? Itse olen kuullut, että siellä on yleinen tapa pitää vasemman puoleisen naapurin pihaa omanaan. Eli toisin sanoen naapurinnei käy aivan oikein omalla pihallaan, jos asutte heistä katsottuna vasemmalla. Jos ette, niin naapureillanne voi oll suuntavaisto sekaisin ja siihen pitää puuttua erittäin hienotunteisesti.
Voi kun olisikin provo, en tiennyt että järkevät (?) ihmiset voi käyttäytyä näin. Katselen vain monttu auki ikkunasta, kun marssivat meidän pihalle satoa korjaamaan. Ymmärrän että lapsille uudet naapurit voi tuottaa ihmetystä, mutta itse ainakin vanhempana pitäisin visusti huolen että pysyvät omalla pihallaan.

Aita on tosiaan suunnitteilla, mutta ei nyt vielä ehditä sitä tekemään.
 
Ap.
Tarkista nyt ensimmäiseksi, mitkä ovat tonttisi oikeat rajat, ettet vaan kuvittele naapurin pihan olevan osa teidän pihaa.
En kuvittele, tietävät itsekin olevansa meidän pihalla, mutta kun "meillä on aina annettu kaikkien mennä toisten pihoille jne." Kun laitoin tekstaria että voitteko pysyä omalla pihallanne ja esim. kysyä, jos haluatte poimia marjoja, niin tuli tekstaria takaisin että tietysti ja haluatteko marjoista maksua. Silti heti seuraavana päivänä bongasin naisen taas meidän pihalta.

Näköjään tarkoituksena on pakottaa meidät tähän systeemiin, että kaikkien pihat on yhteisiä, eipä väliä vaikka ei tunneta ja lapsetkin aivan eri ikäisiä, eli eivät halua meidän lasten kanssa edes leikkiä.

Vituttaaaaaaaaaa. Taidan olla liian kohtelias sanomaan KUNNOLLA suoraan.
 
ap.
[QUOTE="sipsi";30283500]No jos tilanne ahdistaa, on varmaan pakko sanoa suoraan. Tai sitten vaan hyväksyä tilanne.[/QUOTE]

Niinpä. Ollaan sanottu useaan otteeseen, mutta seuraavalla kerralla varmaan pakko sanoa rumasti. Harmi että uusiin naapureihin menee heti välit, mutta pakko kai laittaa porukka kuriin tai tekevät jatkossakin mitä haluavat.

En vaan voi käsittää, miten huonokäytöksisiä voi ihmiset olla.
 
"hips"
Mitä jos sanoisit että ymmärrän että teillä oli edellisten asukkaiden kanssa yhteinen piha,mutta nyt tämä piha on meidän ja jos te ette sitä tajua niin sitten tästä tulee poliisiasia! Te pysytte omalla puolella ja tänne puolelle ei ole asiaa ilman meidän lupaa ja seuraa. Ja tehkää se aita,niin pysyy raja selvänä!
 
iu
Aika uskomattomalta kuulostaa. Tulee mieleen ajat vuosikymmeniä sitten, kun me lapset nelisteltiin pitkin poikin koko kulmakunnan pihoilla - milloin laumana, milloin itsekseen - eikä ketään haitannut. Mutta ei silloinkaan AIKUISET toisten pihoilla pyörineet ilman lupaa...
 
m1es
Olet muuttanut yhteisölliselle alueelle, etkö halua olla muodikas?

Meillä on aika vapaata naapurien kanssa, eivät tosin käy marjoja poimimassa mutta kävelevät kyllä pihalle pyytämättä ja joskus lainaavat työkalujakin. Vaan sama pelaa toisin päinkin, saan halutessani hakea yhden naapurin varastosta kylmää juotavaa, sillä on aina juomakoreja jäissä kesällä. Eikä tarvitse lomilla etsiä niitä kukkien kastelijoita tai postilaatikon tyhjentäjiä kauempaa.

Käytännöistä huolimatta liikun joskus pihalla nakuna, eikä rajanaapurin (ei aitaa välillä) rouva ole ainakaan pahakseen pannut. Päinvastoin, hänkin on vapautunut kevyempiin asuihin (pikkarit ja rintsikat) kesäisin ja tulee välillä juttelemaan.
 
Muutan
Olet muuttanut yhteisölliselle alueelle, etkö halua olla muodikas?

Meillä on aika vapaata naapurien kanssa, eivät tosin käy marjoja poimimassa mutta kävelevät kyllä pihalle pyytämättä ja joskus lainaavat työkalujakin. Vaan sama pelaa toisin päinkin, saan halutessani hakea yhden naapurin varastosta kylmää juotavaa, sillä on aina juomakoreja jäissä kesällä. Eikä tarvitse lomilla etsiä niitä kukkien kastelijoita tai postilaatikon tyhjentäjiä kauempaa.

Käytännöistä huolimatta liikun joskus pihalla nakuna, eikä rajanaapurin (ei aitaa välillä) rouva ole ainakaan pahakseen pannut. Päinvastoin, hänkin on vapautunut kevyempiin asuihin (pikkarit ja rintsikat) kesäisin ja tulee välillä juttelemaan.
Kerro heti, missä asut.
 
Unohda kohteliaisuus
Jos mä näkisin, että naapuri tulee ilman lupaa mun pihalle poimimaan mun marjoja, karjaisisin sen verran kovaa ja kysyisin, mitä helvettiä oikein luulee tekevänsä, että mun mielipide tulisi varmasti selväksi eikä uskaltaisi enää tulla VARASTAMAAN mun satoa. Pyytäisin myös ehdottomasti rahaa jo viedyistä marjoista ja kertoisin, että jos toiminta jatkuu, ilmoitan poliisille.

Jos kerran on tuollaisia käytöstavattomia vajakkeja naapureina, pitää pistää kova kovaa vasten. Ei tuollaiset kunnioita toisia eikä toisten omaisuutta, jos vain hyssyttelee.
 
  • Tykkää
Reactions: Nuri
Muutan
Pieni kaupunki eteläisessä Suomessa, etäällä Helsingistä. Tämä on mukavaa ja välitöntä aluetta. Aiemmin asuin toisenlaisella alueella ja on siis kokemusta myös ikävistä naapureista.
Kuulostaa ihanalta! Mua on alkanut ärsyttää ihmisten sulkeutuneisuus. En nyt välttämättä poimisi naapurin marjoja (vaikka lapsuudenkodissa tämä oli normaali käytäntö, puskista riitti naapureillekin), mutta sosiaalisissa kyvyissä on kyllä parantamisen varaa, jos tulee edes mieleen tehdä tällaisesta poliisiasia.
Naurattaa ajatus, että oma naapurini, jäykkä pankkiirimies, tepastelisi ilkosillaan pihalla ja mä tekisin alusvaatteisillani pihahommia siinä näköetäisyydellä. Taidanpa kokeilla ensi kesänä, eihän sitä koskaan tiedä.
 
  • Tykkää
Reactions: m1es
ei itku,ihmisten röyhkeydellä ei oo mitään rajaa :D nyt vaan tiukasti komentamaan pois, ettehän te tollasten kanssa tarvi mitään naapurisopua :D jotenki huvittavaa toi, että marjatki haetaan puskista!!
 
nvvj
Älkää siirtykö kekkaloimaan alasti tai alusvaatteissa. Mun reilu viiskymppinen naapuri tekee puutarhahommia tissiliivisillään mun keittiön ikkunan alla. Kyllä se vie ruokahalut tehokkaasti.
 

Yhteistyössä