Kokemusta esimenopaussista?

  • Viestiketjun aloittaja Nainen keskiäkäinen
  • Ensimmäinen viesti
Nainen keskiäkäinen
Olen päälle 40-vuotias äiti-ihminen ja alkanut kärvistellä kuukautiskierron kanssa. Ennen oli pitkähkö (yli 30 pv), lapsen syntymän jälkeen kellontarkka 28 pv mutta nyt viimeisen vuoden aikana on kierto alkanut lyhentyä 25-26 päivään. Pohjat saavutettiin edellisessä kierrossa, missä menkkojen väliä kertyi ruhtinaalliset 2 viikkoa. Vuoto on runsaahkoa mutta ei kestä kauaa (alle 5 pv).

Olen ymmärtänyt että tämä on sangen normaalia ja ikään kuuluvaa, ja hoidettavissa keltarauhashormonilla. Onko teillä kokemusta siitä miten homma eteni hoidolla tai ilman? Mitään muita menopaussin oireita ei ole. Kiitos vastauksista jo etukäteen!
 
"zxc"
Voi olla jotain muutakin. Minulla oli paljon 21-23 päivän kiertoja jo 25-vuotiaana. Syytä en tutkittanut. Noin kolmekymppisen tulin luomusti ja helposti raskaaksi. Nyt olen yli 40 ja aina vain samanlainen lyhyehkö kierto. Mirenan ansiosta vuoto on aika vähäistä, joten anemia ei silti uhanne.
 
"Kukka"
Minulla on ollut aina yli 30 pv kierto (vähän epäsäännöllinen). Kuopus on 2v., minä itse 40. Vajaa vuosi sitten minulla oli useampi kierto noin 22-25 pv. Mutta sittemmin ollaan taas palattu entiseen. Nuo lyhyet kierrot olivat poikkeukselliset, sillä ikinä aiemmin ei ollut kierto tuohon mennessä ollut 27 päivää lyhyempi.
 
"Alkup."
Kiitos vastauksista tähän asti! Ei ole elimellistä vikaa, siis endoa tms., tutkittu on. Yleisen kuvan perusteella olen aika satavarma että kyseessä on esimenopaussiin liittyvät heittelyt, ne yleensä kai tässä iässä suunnilleen alkaakin (siitä on siis vars. menopaussiin toki vielä aikaa). Mietin vain että miten hulluksi tämä menee jos en hommaa jotakin keltarauhashormoneja, mieluummin olisin ilman.
 
52 v
Samalla lailla ja samanikäisenä alkoi minullakin vaihdevuodet kummitella. Nyt jo 6-7 vuotta on menty 21-24 vrk:n kierrolla, eikä vieläkään juuri muita oireita. Joskus saattaa ennen kuukautisia olla muutamana yönä hieman kuumepi olla, mutta varsinaisia kuumia aaltoja tms. ei vielä ole ollut.

En ole kokenut tarpeelliseksi "hoitaa" tilannetta mitenkään muuten kuin syömällä rautalääkkeitä anemian estämiseksi, vuoto kun on varsin runsasta.
 

Yhteistyössä