Kouluttautuneen vai itseoppineen asiakkaaksi?

  • Viestiketjun aloittaja mitähäh?
  • Ensimmäinen viesti
mitähäh?
Minulla on tilanne, että haluaisin teettää erään ompelutyön ompelijalla ja on mielessä kaksi potentiaalista ompelijaa. Toinen yrittäjistä on kouluttautunut ja toinen ns. itseoppinut. Dilemma on siinä, että tuolla asianmukaisesti kouluttautuneella ei ole kovin luovaa näkemystä. Osaa tehdä hienoa jälkeä muuten. Itseoppineella ompelijalla on taas hyvin huikeat visiot, mutta tekee kaiken vähän omalla lennokkaalla tavallaan. Ihan hyvin kuitenkin.

Kummalla teettäisitte siis? Hyvin siistiä, mutta tylsää pro-jälkeä vai taiteellista, muttei niin pro-jälkeä, mutta tavallaan hienompaa jälkeä juuri siksi.
 
No...
...riippuu aika lailla sun omasta visiosta. Jos tiedät ihan täsmälleen mitä haluat, niin valitsisin sen teknisesti edistyneemmän, mutta jos kaipaat vielä suunnitteluapua niin ottaisin sen visionäärimmän.
 
Liukumiinahihna
Luovilla aloilla koulutuksella ei yleensä tee paskaakaan. Jos ei ole näkemystä niin ihan turha edes hakeutua alalle! Taiteelliset ihmiset eivät yleensä viihdy kovin hyvin kouluissa, mutta tekevät silti hienoja juttuja. Miksi haluaisin tylsää paskaa jos kerrankin ompelijalla jotain teettäisin? Tekstiiliteollisuus on liukuhihnapaskan suoltamista varten. Yksityisompelijat ovat taiteilijoita. Riippuen tietysti mihin ovat suuntautuneet.
 
vaate vai verhot?
Riippuu työstä,siis mikä se on? Jos tarttisin jonkun näyttävän vaatteen tms niin ehkä se luovempi,mutta jatkuvaan käyttöön tuleva vaate (tai esim kotona jatkuvasti esillä oleva juttu) ammattilaiselle.
Mulla on vähän päinvastainen kokemus ompelijoista - pitkään alalla ollut,kouluttautunut (myöskin ei-niin-luova) teki keskinkertaista jälkeä,kun taas itseoppinut (perheyrityksessä) teki todella hyvää jälkeä ja hänellä myös enemmän ideoita. Ja lisäksi,tän "ammattilaisen" "ateljee" on aina todella sotkuinen ja täynnä tavaraa,kun taas itseoppineen paikka on siisti ja siellä on mukavampi käydä.
Varmaan vaikea arvata kumman asiakas olen..
 

Yhteistyössä