Miksi kansalaisten kokoontumisesta tulee laiton jos sinne mennään mopolla?

  • Viestiketjun aloittaja perustuslaki ei enää voimassa?
  • Ensimmäinen viesti
perustuslaki ei enää voimassa?
"Poliisi seuraa sosiaalista mediaa mopomiittien varalta. Poliisilla on some-poliisien lisäksi myös muuta tiedustelutoimintaa, jota kautta saadaan tietoa laittomista kokoontumisista. Joskus tieto mopojen ja moottoripyörien joukkokokoontumisista on tullut myös sivullisilta. Tarvittaessa poliisi pyytää lisävoimia liikennepoliisilta tai ympäröivistä poliisipiireistä.

Kun sieltä on lähdetty ajelemaan, poliisit ovat olleet letkassa mukana seuraamassa menoa

– Poliisi on päässyt aika hyvin puuttumaan näihin tapahtumiin silloin, kun olemme saaneet niistä tiedon. Olemme laittaneet silloin valmiiksi partioita paikan päälle. Kun sieltä on lähdetty ajelemaan, poliisit ovat olleet letkassa mukana seuraamassa menoa."

250 mopoteiniä teki Keskolle kymmenien tuhansien vahingot – poliisi iskee mopomiitteihin | Yle Uutiset | yle.fi
 
"Pera"
Osaatko sä lukea?

Poliisi luokittelee mopomiitit yleisötapahtumiksi, joista pitää tehdä ilmoitus poliisille ja niissä pitää olla myös järjestyksenvalvojat.

kauppakeskuksen parkkipaikka on yksityisaluetta ja sen luvaton käyttö on kielletty.

Kaksipyöräisten mopomiiteistä on koitunut Keskolle kymmenien tuhansien eurojen kustannukset.
 
perustuslaki ei enää voimassa?
Vihan lietsonta mopoilijoita kohtaan on jo johtanut myös väkivaltaan. Kun annetaan kuvaa, että mopoilijat ovat lainsuojattomia, jotkut kokevat oikeudekseen ojentaa heitä nyrkein.

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/autostaan-noussut-kuski-loi-mopopoikaa-liikennevaloissa/1897369
 
perustuslaki ei enää voimassa?
"Useita hyökkäyksiä tänä vuonna Mistä johtuu "moporaivo"?
Torstai 18.09.2014 klo 20:17

Mopoilijat ovat joutuneet väkivallan uhriksi useita kertoja tänä vuonna.
Liikennepsykologin mukaan myös liikenteessä pidempi aikainen ärtymys voi purkautua yksittäiseen ryhmän edustajaan.

Iltalehti uutisoi viimeksi tänään Hämeenlinnassa sattuneesta välikohtauksesta, jossa 15-vuotias mopoilija oli pysähtynyt liikennevaloihin auton taakse. Auton kuljettaja nousi autosta, löi mopopoikaa kypärän visiiriin ja poistui paikalta. Mopoilija ei loukannut itseään, mutta mopo kärsi lieviä vaurioita.

Helsingin yliopiston liikennepsykologian professori Heikki Summalan mukaan mopoilijoihin kohdistuva "moporaivo" voi kummuta perinteisestä liikennejärjestelmäominaisuudesta.

- Mopoilijat eivät voi ajaa yhtä kovaa kuin autoilijat, joten se aiheuttaa kitkaa liikenteeseen. Olemme tottuneet ajamaan kohtuullisen sujuvasti, ja heti kun siihen ilmenee poikkeuksia tai häiriöitä, ne ärsyttävät, Summala kuvailee.

Hänen mukaansa mopoilijoihin kohdistuvan raivon taustalla voivat olla myös yleisesti huonot kokemukset mopoilijoista.

- Aivan kuin missä tahansa muussakin elämän osa-alueessa, ärtymys voi purkautua johonkin yksittäiseen ryhmän edustajaan.

Harvoin käydään kiinni

Liikennepsykologin mukaan otollisia hermostumisen paikkoja liikenteessä ovat esimerkiksi liikennevalot.

- Autoilija voi turhautua, jos se ei ehdi liikennevaloista edessä ajavan mopoilijan vuoksi. Jos mopoilija vielä ajaa keskellä ajokaistaa, kuten saa ajaakin, ohittaminen hankaloituu.

Summalan mukaan aikuisten on helpompi ylittää raivostumisen kynnys, kun vastassa on nuori mopopoika.

- Moni olettaa, että mopoilijat eivät vastaa kovin voimakkailla reaktioilla. Hermostumista lietsoo entisestään se, jos palautetta ei oteta asiallisesti vastaan. Myös se, ettei mopon kuljettaja ole suojassa auton sisällä, helpottaa lähestymistä.

Summalan mukaan suomalaisilla on kuitenkin todella suuri kynnys nousta autostaan.

- Autossa puidaan nyrkkiä ja näytetään keskisormea. Ani harvoin kohteeseen käydään kuitenkaan kiinni.

Kotikäynneistä hyötyä

Itä-Suomen poliisi on puuttunut mopoilijoiden aiheuttamiin häiriöihin kotikäynneillä. Tarkoituksena on poimia liikenteen seasta "pahimmat" häiriökäyttäytyjät, ja mennä heidän kotiinsa keskustelemaan vanhempien kanssa. Tähän mennessä poliisi on vieraillut mopoilijoiden kotona kymmenisen kertaa. Itä-Suomen poliisin liikennepoliisisektorin johtaja, ylikomisario Petri Pahkinin mukaan vanhempien vastaanotto on ollut pääosin erittäin positiivista.

- Kotona ei olla välttämättä oltu lainkaan tietoisia siitä, mitä liikenteessä tapahtuu tai missä kunnossa nuoren ajopeli on.

Poliisi on havainnut normiratsaamisen lisäksi tehdyt kotivierailut tehokkaiksi. Samoista henkilöistä ei ole Pahkinin mukaan valitettu enää uudelleen.

Hän huomauttaa, ettei kotivierailun kohteeksi joudu yksittäisestä tapauksesta.

- Mopoilijasta on tehty tuolloin useita valituksia, ja meillä on tarkka kuvaus tapahtuneesta. Ilmoitusten lisäksi poliisi on tehnyt liikenteessä omia havaintoja.

Yleisimmät syyt valituksille ovat kova meteli, huonot käytöstavat liikenteessä, liikennesääntöjen rikkominen ja edestakaisin ajaminen.

- Lähtökohtaisesti mopoilijat ovat aiheuttaneet ensin häiriötä, josta muut liikenteenkäyttäjät ovat kimpaantuneet ja käyttäneet joskus jopa "oman käden oikeutta".

"Häiriöihin tulisi puuttua puhumalla"

Pahkin toivoo, että häiriöihin puututtaisiin puhumalla ja asiasta huomauttamalla.

- Olemme kyllä kuulleet, että näin on toimittu, mutta takaisin on tullut vain haistattelua. Siitä huolimatta mopoilijan turvallisuutta ei saa vaarantaa.

Pahkin muistuttaa, ettei mopoilua ole missään nimessä tarkoitus lopettaa.

- Se on hyvä ja tarpeellinen liikkumismuoto, kunhan se tehdään yhteisten sääntöjen mukaan ja sovussa muiden kanssa.

Mopoilun lisäksi poliisille valitetaan usein jalkakäytävillä pyöräilevistä ja punaisia päin autoilevista.

- Nämä ovat kestoaiheita, Pahkin sanoo."

http://m.iltalehti.fi/app/autot/2014091818673043_au.shtml
 

Yhteistyössä