Pupu vapaana asunnossa, kertokaapa elämästänne! Ja muutenkin kaneista!

  • Viestiketjun aloittaja kysymystä pukkaa
  • Ensimmäinen viesti
kysymystä pukkaa
Meillä (lapsuudenkodissa) on ollu pupuja vain häkissä. Hekin elivät 15 ja 14 vuotta, että ihan tyytyväisiä kai elämäänsä. Olemme nyt harkinneet kanin ottamista, mutta minusta olisi kivempaa, että se saisi olla vapaana asunnossa.

Muutama kysymys:
Tarvitseeko kani kuitenkin häkin ja miten iso sen pitää olla?
Vai riittäisikö jonkinlainen pesä, millainen?
Käykö puput asioillaan ympäriinsä vai samassa paikassa,? Häkissä ne tekivät aina samaan nurkkaan pissat, mutta papanoita oli siellä täällä.
Tuhoaako paljon kotia?
Mistä pupu on järkevin hankkia, jotta se olisi terve ja mahdollisimman sosiaalinen?
 
vieras*
Kaverilla oli serkkunsa kani hoidossa viikon, valitsi vessakseen eteisen naulakon syvennyksen, paikka vuorattiin sanomalehdillä. Muistaakseni satunnaisia papanoita saattoi olla muuallakin. Kanilla oli häkki mukana, vapaana sai olla vain valvotusti ettei olisi jyrsinyt sähköjohtoja.
 
"laura"
Minulla on kaksi (5- ja 6-vuotiasta) pupua. Heillä on suht iso kaksikerroksinen häkki, mutta minusta pupujen kuuluu myös päästä vapaasti juoksemaan. Pidänkin häkin ovea joka päivä auki silloin kun itse olen myös kotona. Osaavat käydä häkissä pissalla eikä papanoitakaan ole pitkin asuntoa :). Ei mun puput oo paljoa tuhonnut, toinen ei jyrsi ollenkaan ja toinen vähä enemmän mutta torun aina jos yrittää :D Itse olen hankkinut kasvattajilta puput ja hyvin terveinä on pysyneet!
 
Kaverilla on kani aina irti. Kun on töissä, on pupu kylppärissä. Se pissaa kissan hiekkalaatikkoon, jossa on puupellettiä. Joku papana on lattialla välillä. On syönyt sohvaa ja lattialistoja, sekä vaatekaapin alareunaa.
 
kanimus
Meilläkin ovat suurimman osan elämästään saaneet olla vapaana. Häkki on niiden oma paikka jossa kyllä viihtyvät rauhassa nukkumassa, vaikka ovet on auki muuallekkin. kannattaa opettaa käymään omassa vessassaan. Meillä ovat todella siistejä ja käyvät samoin kuin kissat vessassaan. Tosin siis kissoille ja kaneille on omat vessat. Tuhojen tekeminen taitaa olla luonne kysymys. Meillä on ihan muutama juttu mihin on hampaansa iskeny. Sähköjohdot on piiloteltu listoihin ettei niistä ole vaaraa, kun ovat kotona kuitenkin päivisin yksin. Häkin hankkisin (ison häkin) ihan sillä jos tarvitsee joskus laittaa kani, vaikka vaan oman turvallisuutensa takia kiinni.
 
miumaum
Sähköjohdot on ainakin piilotettava niin, ettei niistä ole kanille vaaraa. Meillä kanit söivät lattialistoja ja repivät tapettia seinien alaosista. Huonekalujen jalat kärsi myös aika paljon. Silloin kani kannattaa sulkea johonkin yhteen tilaan, kuten vaikka kylppäriin, kun ette ole kotona.
 
hennaa96
Alkuperäinen kirjoittaja kysymystä pukkaa;30284760:
Meillä (lapsuudenkodissa) on ollu pupuja vain häkissä. Hekin elivät 15 ja 14 vuotta, että ihan tyytyväisiä kai elämäänsä. Olemme nyt harkinneet kanin ottamista, mutta minusta olisi kivempaa, että se saisi olla vapaana asunnossa.

Muutama kysymys:
Tarvitseeko kani kuitenkin häkin ja miten iso sen pitää olla?
Vai riittäisikö jonkinlainen pesä, millainen?
Käykö puput asioillaan ympäriinsä vai samassa paikassa,? Häkissä ne tekivät aina samaan nurkkaan pissat, mutta papanoita oli siellä täällä.
Tuhoaako paljon kotia?
Mistä pupu on järkevin hankkia, jotta se olisi terve ja mahdollisimman sosiaalinen?
J
 

Yhteistyössä