Yhteishuolto ja tapaamisista

  • Viestiketjun aloittaja neuvoja tarvitseva
  • Ensimmäinen viesti
neuvoja tarvitseva
Olisin kysynyt, jos löytyisi joku jolla olisi parempaa tietoa, kokemusta ja osaisi kertoa.

Meillä on lapsen isän kanssa yhteishuolto. Lapsi on syntynyt asuessani yksin ja emme muuttaneet yhteen missään vaiheessa. Alussa ajattelin, että yhteishuolto olisi paras ratkaisu mutta nyt kolme vuotta paskaa saadessani niskaan alan kallistua siihen että minun olisi viisainta hakea yksinhuoltoa.

Ensinnäkin meillä olis lapsen syntymän jälkeen alussa erittäin paha riita elatusmaksuista. Isä ei halunnut maksaa niitä, eikä ymmärtänyt minkä takia hän joutuu lapsesta maksamaan. Sanoi että tietää monta joiden kohdalla isällä ja lapsella menivät välit kokonaan sen takia, kun äiti vaati elatusmaksuja. Isä vetosi myös lastenvalvojan luona siihen ettei vauva kuluta mitään. Isä on ilmoittanut minulle elatusmaksun olevan minun palkkaani! Isä on suustuspäissään ottanut talvipakkasella lastenvaunut mukaansa, ettemme pääse lapsen kanssa ulos. En saanut aamulla vietyä kuopustani hoitoon, enhän voinut vastasyntynyttä talvipakkaseen lähteä sylissä kuljettamaan.
lapsen isä on lasteni edessä puhunut minulle kiroillen ja epäkunnioittavasti.
usein muuttaa hakemisia, palauttamisia mielensä mukaan. yrittää henkisesti pitää minua naruissaan ja iskoistaa päähäni asioita, joita en ole sanonut.
Viimeksi lapsen oli tarkoitus mennä viikonlopuksi luokseen, (olimme olleet kipeänä ja isä tiesi tämän) Lapsella oli noussut kuume isän luona yöllä. isä soittaa aamulla minulle ja haukkuu minut. On yön valvonut lapsen kanssa ja palauttaa lapsen välittömästi takaisin.
Palautti lapsen ja alkoi huutamaan minulle, että minä pidän häntä vaan lapsenvahtina. Yritin selittää hänelle että vanhemmuuteen kuuluu myös niitä ikäviä hetkiä, että ei voi aina saada niitä ruuusuisia ja hänen olisi pitänyt antaa lapselle lääkettä, kun lapsella nousi kuume hänen luonaan. Sitten isä alkoi väittämään etten anna hänen tavata lasta tarpeeksi. Olen ilmoittanut että niin paljon saa nähdä, kun haluaa ja tulla hakemaan ja ottamaan mutta siihen hän sanoi ettei suostu ottamaan eikä näkemään enempää, ellen anna hänelle viikko/viikko systeemiä. En siis suostunut aikaisemmin moiseen asumissysteemiin. ollaan lastenvalvojan luona sovittu että pitää joka toinen viikonloppu ja keskiviikot illalla muutaman tunnin. Olen ilmaissut isälle ja lastenvalvojan luona käydessämme että saa ottaa ja nähdä niin paljon kun haluaa. Ylimääräisiä näkemisiä ei ole ollut. Luulen että vuoroviikko asumisen takana ovat elatusmaksut. Isä asuu tällä hetkellä vanhempiensa nurkissa.

Onko minulla mitään oikeuksia vaatia huoltajuutta itselleni, kun lapseni isällä on vanhemmuudesta noin vääristynyt käsistys. Kahuhulla odotan tärkeitä päätöksiä, joissa joudun kysymään häneltä.

voiko isä myös kesken hänen ja lapsen ajan palauttaa lapsen minulle takaisin ilmoittamalla että "nyt tuon. "
 
viee
Et kertonut mitään minkä perusteella voisit saada yksinhuoltajuuden. Vuoroviikkojärjestely voisi olla paras ratkaisu koska selkeyttäisi aikatauluja ja vähentäisi elareiden määrää. Vuoroviikolla ei voi enää ilmoitta että "nyt tuon".
 
neuvoja tarvitseva
Olisin siis hakenut yksinhuoltajuutta sen perustella että isällä on noin vääristynyt käsitys vanhemmuudesta. Elatusmaksu on minun palkkaani ja pidän häntä lapsenhoitajana, kun on hänen vuoronsa ottaa lasta luokseen. Miten tuommoisen ihmisen kanssa voi sopia mitään tapaamisia tärkeämpiä asioita?
 
neuvoja tarvitseva
Viikko/viikko asumisen edellytyksiä on myös vanhempien erittäin hyvät välit, eikä meillä todellakaan ole semmoiset. Minä en lastani heittopussiksi laita. Se ei ole lapsen syy, että isä ei halua hänen elämisestään maksaa ja luulee pääsevänsä elatusmaksuista. Ei myöskään ole lapsen syy ettei halua tulla katsomaan enempää kun mitä tapaamissopimukseen on kirjattu. Lapsen ei tarvitse kärsiä moisesta. Lapsella on mielestäi hyvä olla vakituinen koti, josta ei hänen tarvitse lähteä viikoiksi muualle.
 
No ei se siihen viikko-viikko - systeemiinkään suostuis kun sehän tarkottais sitä että hänen olisi pakko huolehtia omalla viikollaan lapsesta vaikka tulisi kipeäksikin. Tuntuu olevan melkonen tuuliviiri tuo lapsen isä. Harmittaa kovasti niiden lasten puolesta joiden vanhemmat (ei tätä voi pelkästään isiin rajata, myös tuollalailla käyttäytyviä äitejä löytyy ihan yhtä lailla) ei tajua mitä itse menettävät ja miten tuo lasta henkisesti vahingoittaa :(

Ehkä ois hyvä jutella niin että yritätte rauhottaa tilanteen, vaikka lastenvalvojalla? Ja noista elareista sen verran että voithan aina sanoa isälle ettei hänen tartte maksaa mitään, haette isyyden purkua (jolloin hänellä ei ole mitään vastuita eikä velvollisuuksiakaan) ja sinä haet elarit KELAlta. Ei ole tapaamisia, ei elaririitoja ei mitään. Jos se on se mitä isä haluaa?
 
"koi"
Valitettavasti tuossa ei vielä oikeen ollut mitään niin painavaa syytä jotta huoltajuutta kannattaisi lähteä hakemaan. Sitten vasta sen näkee kun tulee niitä tärkeitä asioita joista täytyy yhdessä päättää, et voi hakea yksinhuoltajuutta ennakkoon syyllä: koska emme voi päättää tulevista asioista yhdessä.
Jos silloinkin hankaloittaa kovasti asioita ei suostu mihinkään, niin silloin voi jo koittaa huoltajuutta hakea.

Tapaamisiin tuo ei siltikään vaikuta.
 

Yhteistyössä