Etelä-Afrikkaan vauvan kanssa

Olisiko täällä kellään kokemusta lomailusta Etelä-Afrikassa alle vuoden ikäisen kanssa? Meillä on suunnitelmissa matka ystäviemme luokse vierailulle Kapkaupunkiin ja mietin ihan perusjuttuja, tyyliin löytääkö kaupoista hyvin vaippoja, tarpeen tullessa purkkiruokia yms. Reissu tulee näillä näkymin kestämään kahdesta kolmeen viikkoon, joten ihan kaikkea tavaraa ei viitsisi raahata Suomesta asti mukaan, jos paikanpäältäkin saisi hankittua tarvittavat :)
 
Mies.
Ajatukseni 2 tutun kertomuksille.. Toinen on asunut siellä ja toinen haki vaimon.. Riskeinä on erittäin todennnäköinen ruokamyrkytys, ja e-afrikassa on myös erittäin kovat rikollisuus lukemat, myös ihmiskauppaa on tuolla ollut vielä tälläkin vuosikymmenellä, eli huonossa tapauksessa sut ja matkakumppani tapetaan ja mukelo myydään johonkin...
 
Alkuperäinen kirjoittaja voisko olla näin;30286843:
Osaisiko nämä eteläafrikassa asuvat ystävät paremmin kertoa mitä sieltä heidän lähikaupoistaan löytyy kuin mitä palstalaiset suomessa?
Kyllä varmasti, toki sillä rajoituksella, että lapseton pariskunta kyseessä, että jos jollakulla on omakohtaista kokemusta, niin aina parempi :D
 
Ajatukseni 2 tutun kertomuksille.. Toinen on asunut siellä ja toinen haki vaimon.. Riskeinä on erittäin todennnäköinen ruokamyrkytys, ja e-afrikassa on myös erittäin kovat rikollisuus lukemat, myös ihmiskauppaa on tuolla ollut vielä tälläkin vuosikymmenellä, eli huonossa tapauksessa sut ja matkakumppani tapetaan ja mukelo myydään johonkin...
Huonossa tapauksessa ei päästä edes lentokentälle, jos joku Pertsa on lähtenyt kännissä ajelemaan kaljakauppaan ja päättää koukata naapurikaistalle ;)

Ollaan tosiaan menossa ystäväni, joka on asunut nyt 7 vuotta maassa, ja hänen paikallisen miehensä luokse eli turvallisuustekijät ovat kyllä niin hyvin kunnossa kun vain jossain voi olla :)
 
voisko olla näin
Kyllä varmasti, toki sillä rajoituksella, että lapseton pariskunta kyseessä, että jos jollakulla on omakohtaista kokemusta, niin aina parempi :D
Voihan ne lapsettomatkin tunnistaa lastenruokapurkit ja vaippapaketit kaupan hyllyiltä, nykypäivänä vaikka napata niistä kuvan tai pari niin saa näytettyä tarjontaa.

Tuntuisi noin luotettavammalta kuin sen perusteella että joku palstalainen on joskuys 7v sitten ollut vauvansa kanssa jossain päin eteläafrikkaa ja muistelee nyt mitä siellä silloin olikaan.
 
Mies.
Huonossa tapauksessa ei päästä edes lentokentälle, jos joku Pertsa on lähtenyt kännissä ajelemaan kaljakauppaan ja päättää koukata naapurikaistalle ;)

Ollaan tosiaan menossa ystäväni, joka on asunut nyt 7 vuotta maassa, ja hänen paikallisen miehensä luokse eli turvallisuustekijät ovat kyllä niin hyvin kunnossa kun vain jossain voi olla :)
Joo, voihan sitä käydä kotonakin ihan mitä vaan mutta.. Kapkaupunki ei todellakaan ole mitenkään hirveän hyvässä huudossa turistien kannalta ;) Voin kertoa mm erään Suomalaisen tietoliikenne firman työntekijöiden toimista siellä, eivät liikkuneet mihinkään ilman aseellista vartijaa. Tää toinen mun tuttu kuka sui siellä oli just tässä firmassa töissä..

Jos kiinnostaa niin Kapkaupungin turvattomuudesta löytyy paljon tietoa googlella.
Erityis piirre tuolla tuntuu olevan se että ryötöjen yhteydessä tapetaan, eli ei kelpaa se että annat massit-
 
Mies.
Rikollisuus alkoi lisääntyä Etelä-Afrikassa 1980-luvun puolessa välissä, ja kasvu voimistui 1990-luvun alkupuolella. Erityisen paljon maassa on lisääntynyt väkivaltarikollisuus. Rikollisuus ei kosketa kaikkia eteläafrikkalaisia samalla tavoin. Suurin riski joutua väkivaltarikollisuuden uhriksi on nuorilla ja köyhillä townshipien asukkailla. Virallisten tilastojen mukaan maassa tapahtuu noin 50 murhaa päivässä. Vuonna 2008 raportoitiin 18 000 murhaa.[79] Toisaalta omaisuusrikoksien uhreista suurempi osa on keski-ikäisiä, varakkaita esikaupunkien asukkaita.[80] YK:n tekemän vertailun perusteella Etelä-Afrikassa on väkilukuun suhteutettuna eniten raiskauksia ja tuliaseella tehtyjä murhia.[81]
 
Joo, voihan sitä käydä kotonakin ihan mitä vaan mutta.. Kapkaupunki ei todellakaan ole mitenkään hirveän hyvässä huudossa turistien kannalta ;) Voin kertoa mm erään Suomalaisen tietoliikenne firman työntekijöiden toimista siellä, eivät liikkuneet mihinkään ilman aseellista vartijaa. Tää toinen mun tuttu kuka sui siellä oli just tässä firmassa töissä..

Jos kiinnostaa niin Kapkaupungin turvattomuudesta löytyy paljon tietoa googlella.
Erityis piirre tuolla tuntuu olevan se että ryötöjen yhteydessä tapetaan, eli ei kelpaa se että annat massit-
Joo toki kyseessä on paikka, jossa huonolla tuurilla voi päästä hengestään. Mutta sen perusteella, mitä itse olen kaupungissa vieraillut, niin kyllä niitä riskejä voi aika paljon omalla toiminnallaan minimoida. Ystäväni asuvat turvallisella, vartioidulla alueella, eikä tarkoitus ole lähteä ominpäin tutkimaan joka kolkkaa :)
 
Mies..
Joo toki kyseessä on paikka, jossa huonolla tuurilla voi päästä hengestään. Mutta sen perusteella, mitä itse olen kaupungissa vieraillut, niin kyllä niitä riskejä voi aika paljon omalla toiminnallaan minimoida. Ystäväni asuvat turvallisella, vartioidulla alueella, eikä tarkoitus ole lähteä ominpäin tutkimaan joka kolkkaa :)
Jep, näin tuo tuttukin kertoili että toisella puolen on todella hinoja alueita, hän vietti siellä 6kk.. Tänä aikana sanoi kuulleensa satoja laukauksia ja 1 rosvo pääsi hengestään hotellin vartijoiden toimesta.

Mutta ei tosiaan mun 1 lomakohde :)
 
"äityli"
En osaa kyllä vastata...päädyin turistimatkalle Etelä-Afrikkaan 5 vuotta sitten odottaessani esikoista aivan alussa. Olin vähän paniikissa, mutta menin matkalle; 4pv kapkauoungissa, stellenbosch ja gruger safari. Kaikki meni hyvin. Kapkaupunki on siisti paikka, täysin länsimainen, uskon että sieltä saa kaikkea mahdollista ja on melko turvallsita jos välttää tiettyjä asiota. Voisin lähteä lasten kanssa. Ja täällä on aina porukkaa joiden mielestä alle 18v kanssa ei voi matkustaa mihinkään koska se on turhaa ja häiritsee muita ihmisiä. Itse olin 6kk sekä 4vn kanssa Thaimaassa maaliskuussa ja ihana matka oli vaikka joidenkin mielestä sulaa hulluutta.
 
[QUOTE="äityli";30286924]En osaa kyllä vastata...päädyin turistimatkalle Etelä-Afrikkaan 5 vuotta sitten odottaessani esikoista aivan alussa. Olin vähän paniikissa, mutta menin matkalle; 4pv kapkauoungissa, stellenbosch ja gruger safari. Kaikki meni hyvin. Kapkaupunki on siisti paikka, täysin länsimainen, uskon että sieltä saa kaikkea mahdollista ja on melko turvallsita jos välttää tiettyjä asiota. Voisin lähteä lasten kanssa. Ja täällä on aina porukkaa joiden mielestä alle 18v kanssa ei voi matkustaa mihinkään koska se on turhaa ja häiritsee muita ihmisiä. Itse olin 6kk sekä 4vn kanssa Thaimaassa maaliskuussa ja ihana matka oli vaikka joidenkin mielestä sulaa hulluutta.[/QUOTE]

Kiitos, että kerroit kokemuksiasi! :) Mä olen myös kokenut Kapkaupungin melko turvalliseksi paikaksi kun tietää, missä liikkuu ja kenen seurassa :) Esim. juuri ystäväni on asunut maassa 7 vuotta ilman sen kummenpia ongelmia, kerran joutui taskuvarkaan uhriksi lentokentällä. Tietty aina ikävät tarinat saa enemmän tuulta alleen ja vaikuttaa ihmisten mielikuviin, mukavat kokemukset eivät kanna lainkaan niin pitkälle. Toki en sitä kiellä, etteikö maa kuuluisi maailman vaarallisimpiin, mutta maassa, jossa rotuerottelun jäljet näkyvät vielä varsin runsaasti, on ne ongelmat ja väkivaltaisuudet valitettavasti kasaantuneet selkeästi sille huonompiosaisten puolelle.
 
Mies.
Löytyy kuulemma vaipat ja kaikki muukin tarvittava kuulemma jopa huomattavan paljon paremmin kuin Suomesta.. Löytyi muuten netistä että siellä myydään jopa suomalaista näkkäriä.. :)

Ruokailusta Marko mainitsi että kaikki isot hienot ravintolat toimii, pikkuspudareilla ei paljon kansti safkata jos ei halua istua paskalla viikkoa..

Rikollisuudesta sanoi sen että 6kk aikana pelkäsi useamman kerran röstetyksi joutumista vaikka oli aseellinen vartija messissä..
Mitään arvokasta ei kannata pitää esillä. Ei kuulemma lähtisi sinne enää uudestaan sanoi olleen hyvin ahdistavaa huomata jossain vaiheessa se miten helposti siellä henki lähtee.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
matkustaja
En osaa varsinaisesti vastata sun kysymykseen, kun lomailin E-Afrikassa ennen lapsia 5 vuotta sitten. Oltiin Durbanissa, Johannesburgissa ja Krugerissa safarilla.

Oma kokemus kuitenkin oli, että kaikkia mahdollisia länsimaisia härpäkkeitä oli saatavilla. Shoppailtiin isoissa ostoskeskuksissa ja käytiin ruokakaupoissa, ja tarjonta oli parempi kuin Suomessa. Itse lähtisin vauvani kanssa vastaavassa tilanteessa ja ottaisin mukaan tarvittavat 3-4 päivälle, ettei heti tarvitse lähteä kauppaan.

Hyvää matkaa teille! :)
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
[QUOTE="Vihainen";30287263]Onko ne täysin aivottomia tuolla vai. Ei nyt järkevä ihminen voi kuvitella mitään tuollasta. Oksettavaa. Tollasten joukkoon en itse lähtisi vapaaehtoisesti.[/QUOTE]

Ihan järkyttävää kyllä :( Mutta pitää ottaa huomioon, että koulutus- ja sivistystasoissa on tuolla aivan valtavat erot, eikä tuon jutun esittelemät uskomukset todellakaan koske kaikkia eteläafrikkalaisia.
 

Yhteistyössä