Lastensuojeluilmoitus!!! !!

  • Viestiketjun aloittaja vapaa
  • Ensimmäinen viesti
vapaa
Äitini teki minun perheestäni lastensuojeluilmoituksen.
Arvasin että jotain tämän tyyppistä tulee hänen suunnalta, koska katkaisin välit häneen ja yksinkertaisesti tahdon elää omaa elämääni.

Äidilläni on mielenterveys ongelmia. Hän ei anna elää rauhassa. Tuli joka päivä kotiini, soitteli useamman kerran päivässä ja puuttuu jokaiseen asiaan.
Mikään ei miellytä häntä. Hän "karkottaa"ystävät ympäriltäni, ei siedä toisia ihmisiä ja alkaa haukkua/manipuloidan minua heti, jos uusi ystävä ilmaantuu lähelleni.
Tulee kotiini haukkumaan milloin ketäkin, arvostelee onko leluja lattialla jne.
Jatkuvasti hänen suunnalta jokin soppa johonkin käynnissä ja elämä on ihan hullun myllyä.
Alkoi puuttumaan jokaiseen asiaan. Lapseni (5V) on kuulemma liian pieni siivoamaan omat lelunsa, pukemaan päällensä jne. tästä jopa päiväkodissa hänelle mainittu, ettei saa mennä äidin sanan ylitse ja ei siis jyrää minua lasten nähden. Jokin aika sitten tilanen oli kaaottinen. Lapseni ei pukenut, ei siivonnut ja vetosi aina että mummi tulee auttamaan.

Koskaan ei kehuta tai pystytä keskustelee. Kritiikki saa hänet suuttumaan. Silloin saattaa olla muutaman päivän poissa loukkaantuneena ja odottaa että häntä "kerjätään" takaisin.
Kun erosin, silloin ei lohdutettu tai autettu. Vain omat kokemukset jakoi ja laittoi paremmaksi. Jatkuva ahdistus hänen vuoksi. Suorituspaineita tai mitä milloinkin saa pelätä.
Vanhin lapseni kyllästyi mummin jatkuvaan kyselyyn, jokainen asia urkitaan ja sitten asiat liioitellaan. Alkoi haukkua minua ja lapsien isää hänelle. Jatkuvassa ahdistuksessa lapsi oli.
Koskaan ei uskalla edes sauna olutta ottaa, ettei siitä paisutetan "se on alkoholisti, pitäisi puuttua.." ja aivan käsittämättömiä asioita.

Vuosi sitten pystyin alkamaan tekemään pesäeroa. Hän oli siskollani hoitamassa hänen lastaan ja kävi harvemmin. Tunsin suurta helpotusta. Aloin nauttia tästä olosta. Sitten ystävät alkoi tulla läheisemmäksi, josta äitini ei pitänyt ja jopa mennyt useamman kerran minua haukkumaan ystäväni kotiin.
Nämä kyllä huomanneet hänen käytöksensä, myös päiväkoti.

Olen elänyt pelossa vuosia. Tämä johtui siitä, kun ensimmäisen kerran laitoin välit poikki äitiini ja syy oli se, että hän alkoi seurustelee narkomaanin kanssa. En voinut hyväksyä tätä ja sanoin, etten lastani vie samaa asuntoon. Ja ettei minua yhdistetä tuohon piiriin. Kysessä oli pienen paikkakunnan rikollinen, joka myy ja käytti itse huumeita.
Äidilläni meni lujaa jonkun aikaa ja nautti tästä huomiosta.
Kunnes sain puhelun, joka oli sekava ja äitini sanoi "kun sinäkin laitoit välit poikki.." .
Äitini löytyi tajuttomana, yritti tappaa itsensä ja tämä ei ole ensimmäinen kerta.
Jatkuva pelko, että tekeekö itselleen jotain ja syytin tuosta tapahtuneesta pitkään itseäni.

Enää en jaksa elää tuota elämää. En tahdo lapsieni kasvavan tuohon kierouteen, itsetunnon viemiseen ja jatkuvaan pelkoon.

Äitini siis teki minusta lastensuojeluilmoituksen. Aiheena on huoli perheen kokonaisvaltaisesta tilanteesta.

Arvatkaa olenko romuna tuosta? En voi käsittää tätä ihmistä tai miksi ei anna vain olla rauhassa. Vaihdoin jopa numeroni. Mutta toiselle lapselleni soittelee tai laittelee viestiä. Lapseni ei jaksa enää aina edes vastata.

Onko kenelläkään vastaavaa tilannetta?
Ja itse käyn vanhemman lapseni kanssa perheneuvolassa, mutta koskaan en ole kehdannut puhua tästä äitini käytöksestä ja jotenkin halunnut pitää piilossa sen.
Päiväkodissa kerroin ilmoituksesta. Sanoivat, että heihin saa ottaa yhteyttä ja kertovat miten näkevät tilanteen. Ja miten lapsi pärjää esim.päiväkodissa.
 
Vierras
Mullla on vähän samanlainen äiti. Alkoholisti kylläkin. Ja narsisti. Välit on nyt onneksi poikki eikä tuosta oo kuulunu. Vuosikausia jaksanu kuunnella sitä vittuilua ja katsonu paskaa käytöstä.
Viimesyksynä sitten riideltiin ja alko kans uhkailemaan lastensuojeluilmoituksella. Sen jälkeen en ole hänen kanssaan jutellu eikä sitä ilmoitussta koskaan tehnyt(ainakaan ei oo sossusta otettu yhteyttä).

Mutta tuossa sun tilanteessa on varmaan perusteet lähestymiskiellollekin jos et saa sitä muuten pysymään poissa(lähestymiskielto tarkoittaa myös ettei saa soittaa sulle eikä lähettää viestejä)
Sun äidilläsi varmasti riski on että uudelleen satuttaa itseään, eikä sillä varmasti hyvä olo ole, mutta et voi antaa sen pilata omaa elämääsi etkä varsinkaan lastesi elämää kun et kuitenkaan äitäsi voi auttaa vaikka kuinka hälle nöyristelisit.

Mut tuosta lastensuojeluilmoituksesta tuskin tarvii olla huolissaan, sulla on kuitenkin monta todistajaa äitisi käytöksestä.
 
vapaa
Mullla on vähän samanlainen äiti. Alkoholisti kylläkin. Ja narsisti. Välit on nyt onneksi poikki eikä tuosta oo kuulunu. Vuosikausia jaksanu kuunnella sitä vittuilua ja katsonu paskaa käytöstä.
Viimesyksynä sitten riideltiin ja alko kans uhkailemaan lastensuojeluilmoituksella. Sen jälkeen en ole hänen kanssaan jutellu eikä sitä ilmoitussta koskaan tehnyt(ainakaan ei oo sossusta otettu yhteyttä).

Mutta tuossa sun tilanteessa on varmaan perusteet lähestymiskiellollekin jos et saa sitä muuten pysymään poissa(lähestymiskielto tarkoittaa myös ettei saa soittaa sulle eikä lähettää viestejä)
Sun äidilläsi varmasti riski on että uudelleen satuttaa itseään, eikä sillä varmasti hyvä olo ole, mutta et voi antaa sen pilata omaa elämääsi etkä varsinkaan lastesi elämää kun et kuitenkaan äitäsi voi auttaa vaikka kuinka hälle nöyristelisit.

Mut tuosta lastensuojeluilmoituksesta tuskin tarvii olla huolissaan, sulla on kuitenkin monta todistajaa äitisi käytöksestä.
Kiitos. Olen vasta eilen juuri lukenut tuosta narsistisesta käytöksestä ja huomasin että äitiini sopii tämä kuvailu. Ja tämän lisäksi vielä niitä mielenterveysongelmia.

Tunnen olevani vapaa, olen saanut itseni kasattua ja ensimmäisen kerran seison omassa elämässä ilman häiriö tekijöitä.

Ainut että pelkään mitä hän on keksinyt ilmoitukseen liittyen ja kun omaa olla päälle päin erittäin mukava. Manipuloi hyvin ihmisiä. Mutta luotan omiin todistajiin tarvittaessa ja että ammatti ihmiset osaavat katsoa tilannetta oikein. Ja tosiaan olen tavallaan heidän asiakas. Käynhän sosiaalityöntekijälle juttelemassa ja lapseni käy psykologilla. Johon itse olen vuosi sitten ottanut yhteyttä. Ero oli vanhemmalle lapselle rankka ja samalla koki koulukiusaamista. Vaihdoin koulua ja lähdin hakemaan sulkeutuneelle lapselleni apua. Ja nyt huomannut, että tässä muutaman kuukauden aikana on tullut voimakas muutos. Lapseni on avoin, iloinen ja vapautunut. Koulun vaihto varmasti iso apu ja jäin jopa miettimään, että onko tuo äitini häipyminen kuvioista myös helpottanut häntä.
 
noh jaah
Ehkäpä saatkin tukea ja äitisi tehtailema lastensuojeluilmoitus tuo apua tilanteeseesi.

Sosiaalitoimen pitää aina reagoida jokaiseen lastensuojeluilmoitukseen. He ovat ihan tottuneita myös ns. turhiin ja ilkeileviin lastensuojeluilmoituksiin, kyllä niitä aina jonkun verran tulee.

Kerro kaikki tuo sille sosiaali-ihmiselle. Kysy häneltä mitä pitäisi tehdä, kun äitisi vaarantaa lapsesi mielenterveyden. Kysy miten lähestymiskieltoa haetaan tai että voisiko joku ammattilainen ohjeistaa sinua ja päiväkotia tämmöisessä myllytyksessä.

Tsemppiä sinulle. Äitisi kuulostaa aika lailla ympäristölleen psyykkisesti vaaralliselta henkilöltä. Sinuna ehkä muuttaisin suosiolla toiselle paikkakunnalle ja pitäisin välitä niin etäisinä kuin ikinä mahdollista.
 
"harmaana"
Minulla sisko toimi samalla tavalla, pistin välit lopullisesti poikki muutama vuosi sitten ja muutin myös eri paikakunnalle. Samalla jouduin laittamaan välit poikki myös äitiini, joka uhri on kyllä itsekin, mutta on niin kiinni siskossani ettei siitä eroon pääse ja sisko ulotti aina lonkeronsa äitini kautta minuun. Siinä sivussa myös äitini kärsi koska hänen yhteydenpito minuun piti tapahtua salassa jne. pitkä juttu, narsistin lähipiiriin joutuneet ehkä ymmärtää mitä tarkoitan ja mitä kaikkea tuo toisen kautta toimiminen voi olla.

Sisko teki minusta ls-ilmoituksen, josta seurasi se, että minut vietiin arvioon itsetuhoisuuden vuoksi, ja lapset vietiin kiireellä väliaikaiseen sijoitukseen. 10 päivää kesti että tilanne selvisi, ja voitte kuvitella että olin melko epätoivoinen, yksin vieraassa kaupungissa. Hän oli siis pistänyt äitini soittamaan huolestuneen vanhemman roolissa poliisille, että käyttäydyn itsetuhoisesti, poliisit paikalle viemään arvioitavaksi, "kun tulee näin uskottavalta taholta tämä huoli" ja kun sukulaiset eri kaupungissa ettei kukaan pääse minun avuksi. En aapee tiedä äitisi kieroilutasoa, mutta minulle selvisi tuolloin että siskoni oli pohjustanut asiaa soittelemalla uuden kaupungin ls-toimistoon "huolestuneita" puheluita, mutta vain "kysyäkseen neuvoa minun auttamiseksi" (tuo oli aikaa kun tein lopullista pesäeroa siskostani kun olin saanut tarpeekseni kaikesta, ja hänenhän piti näyttää kaikille että minä olen se "hullu" tässä, ja hänessä ei ole mitään vikaa). sitten kun lopulta sai poliisit soittamaan sossun mukaan ottamaan lapset turvaan kun "äiti on itsetuhoinen", niin kappas kun oli siellä niitä huoli-puheluita merkattuna, minulla ei siis ollut mitään hajua mitä mun selän takana tapahtui. minulle ei näistä huoli-puheluista tullut ls-puolelta mitään ilmoitusta jne. Ja tarkennan että ei ollut itsetuhoisuutta, vaan niin tuulesta temmattu juttu kuin olla voi.
 

Yhteistyössä