kiitos kela.....

  • Viestiketjun aloittaja murskana
  • Ensimmäinen viesti
murskana
Hain asumistukea avioeron vuoksi. Tarve olisi ollut vain tämän loppuvuoden ajaksi, koska sitten opinnot päättyvät ja pääsen töihin.

Soittivat Kelasta että tulot huomioidaan 12kk eteenpäin...ei suinkaan kalenterivuoden mukaan. Eli asumistuki jäänee saamatta :(

Purskahdin kesken puhelun itkuun ja hylkäsin koko jutun :(
Ihan syvältä koko tukijärjestelmä. Miten se voi mennä noin :(
 
Viereas
No ei pidä paikkaansa, nuo tuthan on ensisijaisesti tarkoitettu lyhytaikaiseksi esim työttömyyden ajaksi, toivottavasti ei monikaan sitä vuotta saa putkeen.. mistä ne muka edes tietää että sulla on töitä tammikuussa, yhtä hyvnhän voit jäädä opintojen jälkeen työttömäksi jossei heti töitä lödykkään. Immoitat sinne vaan nykyiset tulot, pakkohannniiden on tuki myöntää.
 
viera.s
Kurja juttu, mutta jos et pärjää, hae ihmeessä toimeentulotukea. Se paikkaa, jos muuten tukisysteemissä jää väliinputoajaksi. Asumistukea ei tosiaan myönnetä muutaman kuukauden pätkiksi, jos on tiedossa että tulot paranevat.
 
murskana
Sanoi vaan puhelimessa että tulevat tulot pitää selvittää että päätös voidaan tehdä.

Eli olisi varmaan pitänyt ymmärtää valehdella että jään työttömäksi vaikka olen menossa töihin. Ja eikö ne peri sen tuen takaisin jos en olisi oikeasti oikeutettu tukeen?
 
vierass
Sanoi vaan puhelimessa että tulevat tulot pitää selvittää että päätös voidaan tehdä.

Eli olisi varmaan pitänyt ymmärtää valehdella että jään työttömäksi vaikka olen menossa töihin. Ja eikö ne peri sen tuen takaisin jos en olisi oikeasti oikeutettu tukeen?
No onko sinulla sitä työpaikkaa valmiina ja tiedot, mitä saat siitä sitten palkkaa?
Sitten kun työpaikka on varma ja tiedät tulot, niin sitten voit ilmoittaa ne kelaan. Muuten ilmoitat, ettet tiedä tulevia tuloja, kerrot että saat työmarkkinatuen/ansiosidonnaisen verran, jos et töitä saa.
 
noh.
Itse olen aina sanonut siihen hakemukseen, että ei ole tietoa tulevista muutoksista tulojen suhteen. Ei ole ollut ongelmia. Tottahan se on, että vuoden tulojen perusteella ne haetaan.

Mutta käsittääkseni kyllä jos saisit muutaman kuukauden asumistukea ja tammikuussa vaikka pääsisit töihin ja heti töitä saatuasi lakkauttaisit asumistukesi, niin saisit kyllä pitää ne muutaman kuukauden aikaiset asumistuet. Ei niitä takaisin peritä jos ei ole se tuloraja tukikuukausilta ylittynyt.
 
HippuTAR
No ei se noin voi mennä. Mulla ainaki kysyttiin vaan sen hetkiset tulot eikä mitään tulevia, eihän niitä kukaan voi varmaksi tietää etukäteen. Siis missä/miten niitä tulevia tuloja on kyselty? As.tuki hakemuksessa ei ainakaan sellaisia kysellä.

Selvitäs ny tota asiaa vielä.
Ja sit jos saat tuen ja sit työpaikan ja työt alkais vaikka 1.1.2015 niin sit vaan lopetat tuen joulukuun loppuun, ei siitä mitään takaisinperintää tuu.
 
kasvahan aikuiseksi
No et voi ruveta itkeä tillittämään joka virastossa, jos meinaat asiasi saada hoidettua. Kävelet sinne kelaan ja selvität asian loppuun saakka etkä lätki kenellekään luuria korvaan kun alkaa niin pal harmittaa.
 
vierass
No et voi ruveta itkeä tillittämään joka virastossa, jos meinaat asiasi saada hoidettua. Kävelet sinne kelaan ja selvität asian loppuun saakka etkä lätki kenellekään luuria korvaan kun alkaa niin pal harmittaa.
Tai tillität, mutta hoidat sen asian loppuun. Ja voit soittaa sinne tai pistää sähköistä viestiä, jos se soittaminen tai paikan päälle meno ei onnistu.

Tosin ei se paikanpäälle meno aina mitään ratkaise, koskaan ei tiedä mitä asioita hallitseva siellä tiskin takana sattuu olemaan. Useamman kerran on virkailija joutunut soittelemaan ja tai käymään kysymässä jostain muualta neuvoa, kun ei ole itse tiennyt. Yksi ei esimerkiksi osannut sanoa oikein mitään, miten haetaan maksuvapautuskorttia lapselle taksikyydityksiin terapiaan, kun sellainen oli mahdolllista saada omavastuiden täytyttyä ja mitä kaikkia papereita minun pitää toimittaa. Puheterapeutti ja taksikuski noista enemmän osasivat minulle kertoa ja heidän vinkistään sitä osasin hakea. Joku hakemuspaperi sieltä sitten löytyi, mutta jäi tosi epävarma olo, että menikö se oikein ja tuliko kaikki tarvittavat liitteet mukaan.
 
murskana
Valitettavasti kun tulee riittävästi rsksoski niin yhden puhelun aikana asian selvittäminen voi tuntua erittäin vaikealta. Kun pistetään ihmistä maanrakoon niin sieltä on paha huudella.

Pitää yrittää soittaa sinne huomenna, valehdella ja maksella sitten pois tuet.
Ei ole vielä työsopimusta, mutta aika varma työllistyminen hoitoalalla.
 
HippuTAR
Valitettavasti kun tulee riittävästi rsksoski niin yhden puhelun aikana asian selvittäminen voi tuntua erittäin vaikealta. Kun pistetään ihmistä maanrakoon niin sieltä on paha huudella.

Pitää yrittää soittaa sinne huomenna, valehdella ja maksella sitten pois tuet.
Ei ole vielä työsopimusta, mutta aika varma työllistyminen hoitoalalla.
No mutta ei semmosta voi laskea mistä ei sopimusta ole tehty.

Soita tosiaan, noissa valtakunnallisissa numeroissa on ainaki mulle aina vastannu asiansa osaavat ihmiset. En tiedä onko sielä sit ihan eri tyypit vastaamassa ku tuntuu tietotaso ainakin olevan ihan eri luokkaa kuin kelan toimipisteissä.
 
jumpe
Kenelläkään ei ole velvollisuutta eikä edes mahdollisuutta sekvittää tulevaisuuden tulojaan. Asumistukipäätös tehdään nykyhetken tulojen mukaan. Kun tulot muuttuvat, siitä tehdään ilmoitus Kelaan - ei ennen sitä. Tämän vuoden asumistuista ei voi tulla takaisinperintää sillä perusteella mitä ensi vuonna tienaa.
 
jumpe
Ja sitä vielä, että älä usko mitä joku sinulle puhelimessa sanoo. Teet normaalisti hakemuksen kuten muutkin, äläkä leiki ennustajaa kun täytät sitä. Otetaanpa esimerkkitilanne: Sinulle maksetaan syys-marraskuussa asumistukean. Tulosi muuttuvat joulukuussa niin paljon, että asumistuki loppuu. Jos saat tietää esim. marras- tai joulukuussa, että tulosi ovat nyt toistaiseksi niin suuret, että ne vaikuttavat asumistukeen, ilmoitat siitä Kelaan. Mitään muuta takaisinperintää ei tule, paitsi ehkä joulukuun asumistuki jos se on ehditty maksaa.
 

Yhteistyössä