Menee hermo koulujen viikonloppurientoihin!!!

  • Viestiketjun aloittaja jumagegga
  • Ensimmäinen viesti
jumagegga
Nyt ihan oikeesti! Onko ihan pakko koulujen järjestää viikonloppuiksikin ohjelmaa?! Meillä on 3 lasta kahdessa eri koulussa. Molemmissa kouluissa järjestetään kodin ja koulun yhteistyöpäivä lauantaina (tehdään sisään joku myöhemmin saatava vapaapäivä), molemmissa kouluissa toki eri päivinä. Vanhemmilla ei tietysti ole osallistumispakkoa, mutta kyllähän se luuserinleima otsaan napsahtaa jos et paikalle ilmaannu lauantaiaamuna klo 9. Tän lisäksi jokaisen lapsen luokassa järjestetään vielä joku lasten ja vanhempien extra hengennostatustapahtuma ja ylläri pylläri: nämäkin tietysti viikonloppuisin!! Mulla menee 6 viikonloppua perheen yhteistä aikaa noissa rienoissa juoksemiseen!! Eikö sitä yhteishenkeä nyt voisi rakentaa jotenkin muutenkin kuin syömällä kiireisten lapsiperheiden vähäistä yhteistä aikaa entisestään??
 
***
Minusta nuo lauantaipäivät ovat juuri siksi kivoja, että kerrankin itse pääsee näkemään mitä siellä koulussa tapahtuu. Esim. on ollut hiihtokilpailut talvella lauantaina, niin pääsee tsemppaamaan ladun varteen, samoin jotain jalkapallopelejä syksyisin. Muutaman kerran pihamyyjäiset (=luokkaretkelle rahaa), kerran sitten sellainen oppituntirastit, jossa pääsi näkemään eri aineiden opettajia ja tutustumaan ko. oppiaineeseen. Oikein hyvä minusta.
 
karua
Juu siinä aina riemu repeää kun peruu jo viikonlopuksi sopimansa ohjelman ja järjetelee senkin koulun mukaan ja sitten myöhemmin lasten vapaa päivänä järjestelee taas asioita uusiksi.
 
alottaja
Jokainen opettaja tuntuu kuvittelevan että vanhemmilla olis vaan se yksi lapsi, jonka rientoihin toki pitäisi riittää aikaa ja mielenkiintoa. Sinällään ymmärrän kyllä kekkereiden pointin, mutta jos vietän viisi peräkkäistä viikonloppua jonkun lapsen jossain kouluun liittyvässä tapahtumassa niin alkaa siinä jo hymy hyytyä ja tarkoitus kääntyä itseään vastaan...
 
vieraskin.
Meilläkin noita lauantairientoja on, mutta itse olen ne kylmästi jättänyt väliin. Mulla on epäsäännöllinen 3-vuorotyö ja vapaat lasten kanssa vähissä todella ja ei mulla jaksaminen noihin riitä ja tosiaan töitäkin on ollut välillä noina päivinä. Jättäydyn pois eikä mieskään ole lähtenyt. Eipä nuo ipanat ole sinne edes vaatineet.
 
vieras myös
Jokainen opettaja tuntuu kuvittelevan että vanhemmilla olis vaan se yksi lapsi, jonka rientoihin toki pitäisi riittää aikaa ja mielenkiintoa. Sinällään ymmärrän kyllä kekkereiden pointin, mutta jos vietän viisi peräkkäistä viikonloppua jonkun lapsen jossain kouluun liittyvässä tapahtumassa niin alkaa siinä jo hymy hyytyä ja tarkoitus kääntyä itseään vastaan...
Minäkin ymmärrän sinun ärsyyntymisen. Aika monta viikonloppua tuosta tosiaan tulee. Mutta miksi syytät opettajia? Tuskin opettajakaan varsinaisesti ilahtuu siitä, että tulee viikkoon ylimääräinen työpäivä. Pois se on hänenkin perheajastaan. Kuten jo tuolla joku totesi, eivät opettajat näitä asioita päätä, eivätkä edes rehtorit. Päätös tulee ylemmältä tasolta. Koulu vain järjestää ohjelmaa tälle ylimääräiselle päivälle.

Jos sinua tympii osallistuminen, laita palautetta koululle. Kait siellä saadaan aikaiseksi ihan tavallinenkin koulupäivä. Pääsevät vähemmällä suunnittelulla. Ainut ongelma tulee tuntien yhteensovittamisesta, että mitäs aineita sitä näillä ylimääräisillä tunneilla opiskellaankaan, kun lukujärjestystä lauantaille ei ole.
 
.-.
Jokainen opettaja tuntuu kuvittelevan että vanhemmilla olis vaan se yksi lapsi, jonka rientoihin toki pitäisi riittää aikaa ja mielenkiintoa. Sinällään ymmärrän kyllä kekkereiden pointin, mutta jos vietän viisi peräkkäistä viikonloppua jonkun lapsen jossain kouluun liittyvässä tapahtumassa niin alkaa siinä jo hymy hyytyä ja tarkoitus kääntyä itseään vastaan...
Ja luuletko oikeesti, että opettajana haluan mieluummin olla lauantaina sun kersojen kanssa kuin omieni. Siinäpä luulet! Ne päivät ei tosiaan ole opettajien päättämiä. Mieluusti olisin jossain muualla!
 
"nasuli"
Minusta nuo lauantaipäivät ovat juuri siksi kivoja, että kerrankin itse pääsee näkemään mitä siellä koulussa tapahtuu. Esim. on ollut hiihtokilpailut talvella lauantaina, niin pääsee tsemppaamaan ladun varteen, samoin jotain jalkapallopelejä syksyisin. Muutaman kerran pihamyyjäiset (=luokkaretkelle rahaa), kerran sitten sellainen oppituntirastit, jossa pääsi näkemään eri aineiden opettajia ja tutustumaan ko. oppiaineeseen. Oikein hyvä minusta.
No kun ei vaan pääse, jos on itse sellasessa duunissa, jossa joutuu usein olemaan myös viikonloppuna! Ja just se, että tehdään lauantaina sisään joku hemmetin arkipäivä, jolloin taas työtä tekevien vanhempien arkea hankaloitetaan. Ja muutenkin, kun nykyään toivotaan ja toitotetaan sitä, että perheiden pitäisi viettää yhteistä aikaa enemmän, niin millä v*tulla vietät, kun ne harvinaisetkin (mahdollisesti) yhteiset lauantait pitäisi viettää jossain koulun temppurata-päivässä ostamssa puffetista vitosella menneen viikon mokkapaloja?!Ja se sitten, kun toisella lapsella on koulua lauantaina x, ja seuraavalla lauantaina y, niin johan siinä suuremmassa perheessä menee vituralleen muutamakin viikonloppu..
 
vierass
Juuri jätettiin yksi lauantaijuttu väliin vanhempainillassa käytiin. Lapsen mukaan siellä oli ollut 3 vanhempaa (vanhempainillassa oli paljon väkeä), niistäkin kaksi oli tuttu pariskunta.

Toisen koulussa on riehapäivä keväällä, saa nähdä mennäänkö sinne, hieman mietittiin, että käydään vaan viemässä ja hakemassa lapsi ja ollaan hetki paikalla ja ostetaan kannatuksen vuoksi muutama arpa. Viimeksikin katseltiin, kun lapsi viiletti kavereidensa kanssa riennosta toiseen.

Onpahan sitten toukukuussa 4 päivän viikonloppu, kun saa yksittäisen perjantaipäivän vapaaksi.
 
vvvb
Nii ja katsokaa vanhemmat sitä joulun ja uuden vuoden kalenteria. Kyllä sillon hehkutetaan miten ihanaa on kun lapsilla on lomaa.

Niin ja.. Koulun asioihinkin voi päästä sanomaan asiansa, vanhempainilloissa, vanhempainyhdistyksessä. Eiii se netissä huutelu paljoa auta...
 
vieras*
Täällä alkoi koulu jo 7.elokuuta niin ei tarvi lauantaisin käydä ja on viikon syysloma :)
Meillä alkoi 11.8 ja silti viikon syysloma (valitettavsti), yksi lauantai koulupäivä syksyllä, ei aavistustakaan mihin arkipäivään se sijoitetaan.

Viime vuonna oli yllättäen kiirastorstai vapaana, josta luonnolliseti ilmoitettiin vain viikkoa ennen lomapäivää.
Oli kuulemma tehty jo syksyllä, tosin ei vain varoitettu etukäteen mihin ajankohtaan tuo ylijäämä vapaa sijoitetaan.

Koulun lomat ovat niin pitkiä etteivät vanhempien lomat kata niitä millään.
 
vieras*
Nii ja katsokaa vanhemmat sitä joulun ja uuden vuoden kalenteria. Kyllä sillon hehkutetaan miten ihanaa on kun lapsilla on lomaa.

Niin ja.. Koulun asioihinkin voi päästä sanomaan asiansa, vanhempainilloissa, vanhempainyhdistyksessä. Eiii se netissä huutelu paljoa auta...
Jostain kumman syystä ei ole liian pitkiä lomia käsitelty vanhempainilloissa tai vanhempianyhdistyksessä. Loma-ajat päätetään jossain ihan muualla kuin niissä.
 
***
[QUOTE="nasuli";30288105]No kun ei vaan pääse, jos on itse sellasessa duunissa, jossa joutuu usein olemaan myös viikonloppuna! Ja just se, että tehdään lauantaina sisään joku hemmetin arkipäivä, jolloin taas työtä tekevien vanhempien arkea hankaloitetaan. Ja muutenkin, kun nykyään toivotaan ja toitotetaan sitä, että perheiden pitäisi viettää yhteistä aikaa enemmän, niin millä v*tulla vietät, kun ne harvinaisetkin (mahdollisesti) yhteiset lauantait pitäisi viettää jossain koulun temppurata-päivässä ostamssa puffetista vitosella menneen viikon mokkapaloja?!Ja se sitten, kun toisella lapsella on koulua lauantaina x, ja seuraavalla lauantaina y, niin johan siinä suuremmassa perheessä menee vituralleen muutamakin viikonloppu..[/QUOTE]

Sittenhän olet siinä mielessä "hyvässä" asemassa, että kun sinulla on viikolla joskus vapaata, niin voit mennä tutustumaan kouluelämään silloin arkena, itse en taas tätä voi tehdä kun olen arkisin töissä. Perheiden yhteistä aikaa toitotetaan, samoin koulun ja kodin yhteistyötä. Minusta on tärkeää näyttää lapselle, että hänen koulunkäynnistä ollaan kiinnostuneita, onhan se iso osa lapsen elämää.
 
Ei tule luuserileimaa
Opettajana en todellakaan pidä lauantaityöpäivistä. Opetan luokkia 5-9 ja siinä ryhmässä harva vanhempi tulee paikalle. Kaikki opettajat ymmärtävät että aikaa ei aina ole.
Paine yhteistyöpäiviin tulee kaupungilta, ne on pakko pitää. Samoin vanhempainillat ja muut tapahtumat. Harva opettaja pitää niistä erityisemmin.
Sama on kodin ja koulun yhteistyössä. Nykyisin opettaja velvoitetaan jatkuvaan viestittelyyn ja wilma-merkintöihin. Plaah. Pärjäsin paremmin oppilaiden kanssa silloin, kun jokaista asiaa ei pitänyt ilmoittaa kotiin. Myös oppilaat luottivat enemmän minuun.
 
"Niinpä"
Kolme lasta kolmessa eri koulussa ja kaikissa SAMA lauantai koulua, kerrankin vapaapäivä, tekis mieli olla kaikkien koulussa, ei onnistu...(välimatkaa liki 20 km), kahden koulussa pyrin käymään kyllä
 
kolme muksua täälläkin
Mulla menee 6 viikonloppua perheen yhteistä aikaa noissa rienoissa juoksemiseen!! Eikö sitä yhteishenkeä nyt voisi rakentaa jotenkin muutenkin kuin syömällä kiireisten lapsiperheiden vähäistä yhteistä aikaa entisestään??
Aika kovat ovat teidän koulussa ne riennot, kun kerralla koko viikonloppu :O Meillä oli vaan pari-kolme tuntia lauantai aamusta. En nyt ihan laskisi, että koko viikonloppu siihen tuhlaantuisi...
 

Yhteistyössä