Voiko eläinsuojeluilmoituksen tehdä nimettömänä?

  • Viestiketjun aloittaja Isoäitti
  • Ensimmäinen viesti
Isoäitti
Olin viikon lopun käymässä tyttäreni luona. Hän oli ottanut toisen koiran entisen "seuraksi", kun työpäivänsä on 8 tunnin mittaisia nykyisin. Entinen koira on 6kk ikäinen. Nyt otti siis perjantaina 7-viikkoisen pennun.

Ja voi sitä nahinaa! Koirat ovat toistensa kimpussa, örisevät ja painivat hirveää kyytiä. Väsyttyään nukkuvat kyllä vierekkäin ja yhtenä aamuna olivat ihan käpertyneinä kyljikkäin. Mutta se tappelu on hirveää! Eikö tytär välitä siitä! Antaa niiden tapella. Minä yritin laittaa isomman koiran toiseen huoneeseen, mutta nahinaa alkoi heti kun päästin sen pois - pentu hyppäsi heti isomman koiran kimppuun.

Ongelma on että pitääkö eläin suojeluun ilmoittaa oma nimeni. Tytär on kuitenkin jo 35-vuotias, joten en halua että hän tietää minun tehneen ilmoituke.
 
inhaa
No onko itselläsi eläimiä?Oletko varma etteivät vain leiki? Varsinkin uroskoirilla on nahinaa ja kähinää joka kuuluu asiaan. Ehkä tytär osaa käsitellä koiria ottaen huomioon luonteet? En olis vielä huolissani. Toinenkin vasta pentu ja rauhottuu siitä kyllä.
 
"gekko"
Voi mutta en usko että tuosta tulee aiheellinen ilmoitus. Kiusata toki voi tytärtä ja joku käy tarkistamassa että leikkivissä koirissa ei ole märkiviä hoitamattomia haavoja.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
Tuon ikäiset koirat eivät kyllä yleensä tappele...kyllä se taitaa siis olla leikkiä :D

Mutta mtä tuohon nimettömään ilmoitukseen tulee, niin kyllähän sellaisen voi tehdä. Mutta se, että mitenkä tosissaan se sitten otetaan siellä luurin toisessa päässä, onkin asia aivan erikseen. Yleensä ne ihan oikeat ilmoitukset tehdään omalla nimellä (eläinsuojeluvalvojalla on vaitiolovelvollisuus, eli vaikka kerrot hänelle nimesi, hän ei kerro sitä eteenpäin) ja ne vähemmän oikeat monasti nimettöminä.

Ja ensisijainen tapahan tuossa kohtaa on avata se ihan oma suu. Miksi et kerro huolestasi tyttärellesi ihan suoraan? Luulisi, että normaalissa äiti-lapsi-suhteessa asioista voidaan puhua?!? Ja jopa vähän vähemmänkin normaalissa.

Itse ohjeistin sukulaista juuri muutama päivä sitten, sillä hän laiminlöi eläimen hoitoa. Tovin me siitä asiasta väänsimme, mutta kyllä se lopulta jakeluun meni ja nyt eläin hoidetaan asiaan kuuluvalla tavalla. Mikäli hän ei olisi muuttanut toimintatapaansa, olisin tehnyt ilmoituksen eläinsuojeluvalvojalle, ihan omalla nimelläni.

Olisin myös kertonut tästä sukulaiselle...tosin kyllä hän olisi tiennyt ilman kertomistakin, sillä olen tehnyt ennenkin eläinsuojeluilmoituksia sukulaisistani, kun olen huomannut epäkohdan, jota ei kehoituksistani huolimatta ole korjattu. Melkoinen riita ja show siitä viimeksi tuli, mutta tekisin sen silti välittömästi uudestaan, eli en kadu pätkääkään, vaan päinvastoin. Jos joku kiukuttelee mulle siitä, että eläinsuojeluvalvoja vie hänen eläimensä, niin siinäpähän sitten kiukuttelee. Vaikka ihan hamaan hautaan saakka. Vika kun ei kyllä tuossa kohtaa löydy minusta, vaan ihan jostakusta muusta...
 
Jos olisit minun äiti, ois kiva kun kertoisit mietteesi suoraan. Minun äiti kysyi minulta olenko ihan varma että gerbiilit voi asua akvaariossa jossa on niin paljon purua että ne joutuu kaivamaan happireikiä :D kun selitin että gerbiili kaivaa tunneleita luonnostaan ja vielä nauttii siitä että on iso akvaario jossa tunnelisto on mahdollinen ei tarvinnut äidin olla turhaan huolissaan, eikä minun saada eläinsuojelua niskaan ihan tyhjästä.

Mulla on ollut aina vaan yksi koira kerralla, mutta tuttujen koirat mytistää välillä tosi rajusti. Hällä kaksi uros labbista jotka 1-2 v, en tarkkaan nyt muista. Toisella tuli verihaava korvaan, vaikka ne tosiaan vaan leikkii ja on parhaat kaverit. Sekin kertoo paljon että nukkuvat yhdessä.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
Jos olisit minun äiti, ois kiva kun kertoisit mietteesi suoraan. Minun äiti kysyi minulta olenko ihan varma että gerbiilit voi asua akvaariossa jossa on niin paljon purua että ne joutuu kaivamaan happireikiä :D kun selitin että gerbiili kaivaa tunneleita luonnostaan ja vielä nauttii siitä että on iso akvaario jossa tunnelisto on mahdollinen ei tarvinnut äidin olla turhaan huolissaan, eikä minun saada eläinsuojelua niskaan ihan tyhjästä.

Mulla on ollut aina vaan yksi koira kerralla, mutta tuttujen koirat mytistää välillä tosi rajusti. Hällä kaksi uros labbista jotka 1-2 v, en tarkkaan nyt muista. Toisella tuli verihaava korvaan, vaikka ne tosiaan vaan leikkii ja on parhaat kaverit. Sekin kertoo paljon että nukkuvat yhdessä.
Ihana äiti :heart: :D Happireikiä :D :D :D No, onneksi äidille selvisi asian oikea laita :D
 
  • Tykkää
Reactions: (Laura)
Isoäitti
Eihän niissä tyttären koirissa nyt haavoja ollut eikä tullut viikonlopun aikana, mutta kyllä se aika hurljalta kuullosti se nujakointi ja kähinä. Estin ensin vanhempaa koiraa pääsemästä pennun luo että se saa rauhassa nukkua heidän pedissä. Mutta sitten sunnuntaina se pentu alkoi hyökkäilemään vanhemman koiran päälle ja näykkimään. Ja sitä rataa. Aika hurjaa minusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Isoäitti;30289233:
Eihän niissä tyttären koirissa nyt haavoja ollut eikä tullut viikonlopun aikana, mutta kyllä se aika hurljalta kuullosti se nujakointi ja kähinä. Estin ensin vanhempaa koiraa pääsemästä pennun luo että se saa rauhassa nukkua heidän pedissä. Mutta sitten sunnuntaina se pentu alkoi hyökkäilemään vanhemman koiran päälle ja näykkimään. Ja sitä rataa. Aika hurjaa minusta.
No jos sä vaikka perehtyisit siihen, millaista koirien kanssakäyminen on.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
vieras..
Me otettiin kesällä myös koiranpentu. Vanhempi koira on jo 14v. Pentu alkuun hyöri ja pyöri vanhemman kimpussa ja tosiaan "hyökäili" vanhemman päälle. Halusi vain leikkiä. Vanhempi sieti aikansa ja sitten murahti joskus jopa näykkäisi pienempää. Mutta oli vain sitä että laittoi rajat pienemmälle koiralle.
Jos molemmat on pentuja niin voi meno olla kyllä melko villiä. Mutta niin kauan kuin eivät satuta toisiaan niin ok. Meillä tuo pentu murisee leikkiessä. Esim vetonarulle ja palloille murisee kun retuuttaa niitä.

Toisaalta pari kertaa on naapurin koira ilmestynyt meidän pihalle ja kyllä sillon on ihan eri ääni kellossa tuolla pikkukoiralla. Karvat pystyssä haukkuu ja yrittää murista kolme kertaa isommalle koiralle. Käy hyökkimässä kohti ja sit samantien luikkii pakoon. Mutta kyllä siitä äänestä kuulee että on ihan eri tilanne mitä tuon oman koiran kanssa leikkiessä.
 
Leikki
Tässä ap:lle esimerkki koirien leikkimisestä:
http://m.youtube.com/watch?v=o8mZgs1EJP8

Yllä oleva on vielä pehmoista leikkiä, että kyllä se voi reilusti rajummaksikin yltyä. Leikkivä koira usein laittaa eturuumiinsa maata vasten ja nostaa takapuoltaan ylös leikin tohinassa.
 
"nella"
Alkuperäinen kirjoittaja Isoäitti;30288880:
Olin viikon lopun käymässä tyttäreni luona. Hän oli ottanut toisen koiran entisen "seuraksi", kun työpäivänsä on 8 tunnin mittaisia nykyisin. Entinen koira on 6kk ikäinen. Nyt otti siis perjantaina 7-viikkoisen pennun.

Ja voi sitä nahinaa! Koirat ovat toistensa kimpussa, örisevät ja painivat hirveää kyytiä. Väsyttyään nukkuvat kyllä vierekkäin ja yhtenä aamuna olivat ihan käpertyneinä kyljikkäin. Mutta se tappelu on hirveää! Eikö tytär välitä siitä! Antaa niiden tapella. Minä yritin laittaa isomman koiran toiseen huoneeseen, mutta nahinaa alkoi heti kun päästin sen pois - pentu hyppäsi heti isomman koiran kimppuun.

Ongelma on että pitääkö eläin suojeluun ilmoittaa oma nimeni. Tytär on kuitenkin jo 35-vuotias, joten en halua että hän tietää minun tehneen ilmoituke.

Tuo ei ole mikään ilmoituksen aihe! toivottavasti ei voi tehdä. Miksi sä haluat kiusata omaa lastasi?
 
Isoäitti
[QUOTE="nella";30289584]Tuo ei ole mikään ilmoituksen aihe! toivottavasti ei voi tehdä. Miksi sä haluat kiusata omaa lastasi?[/QUOTE]

En halua kiusata, mutta minusta hän oli piittaamaton koiria kohtaan. Ne pitäisi laittaa eri huoneisiin tai komentaa lujasti ettei vanhempi koira kiusaa nuorta pientä pentua! Sanoin tyttärelle mielipiteeni, mutta hän vastasi "ne vaan leikkii" ja jatkoi hommiaan. Ehkä se sitten oli leikkiä? Mutta rajulta se kuulosti ja näytti, kun juoksivat toistensa päällä nahisten.
 
147
Joko tämä on provo, tai sitten ap ei ole koskaan nähnyt leikkiviä pentuja ennen??
Jos pienemmässä ei ole haavoja, niin turha alkaa mitään ilmoituksia tekemään. Ei normaali 6kk pentu tappele pikkupennun kanssa, ei todellakaan. Mutta leikki voi olla toki liian rajua pienemmälle. Onko samaa rotua? Onko nuorempi isompaa rotua kuin vanhempi?

Kyllä minäkin toisaalta olisin huolissani jos joku antaa 6kk saksanpaimenkoiran olla 7vko chihupennun kimpussa päivät pitkät.
 
Isoäitti
Joko tämä on provo, tai sitten ap ei ole koskaan nähnyt leikkiviä pentuja ennen??
Jos pienemmässä ei ole haavoja, niin turha alkaa mitään ilmoituksia tekemään. Ei normaali 6kk pentu tappele pikkupennun kanssa, ei todellakaan. Mutta leikki voi olla toki liian rajua pienemmälle. Onko samaa rotua? Onko nuorempi isompaa rotua kuin vanhempi?

Kyllä minäkin toisaalta olisin huolissani jos joku antaa 6kk saksanpaimenkoiran olla 7vko chihupennun kimpussa päivät pitkät.
6kk koira on mäyräkoira ja pentu on cokerispaniel.
 
voi herran jessus
Meillä on useampi koira ja meno yleensä sellaista, että aloittaja soittaisi varmaan heti eläinsuojelun paikalle.. Koirilla nyt ei ole muita välineitä keskinäiseen leikkiin kuin neljä tassua ja suu, joten onko se nyt ihme että se on sellaista raisua ähi-ähiä se leikki. Kyllä ne selvittävät välinsä itse jos menee liian pitkälle se homma. Erottamalla ja puuttumalla korkeintaan ihminen sotkee noiden keskinäiset kuviot. Jos ei ole haavoja ja hätää, niin kivaa niillä yleensä vain on. Ja opetteluakin on paljon mukana tuossa iässä. Jos toinen menee liian pitkälle, niin seuraa kunnon kimeä kiljaisu merkiksi ja turkkien ravistelua ja muuta vastaavaa asiaankuuluvaa. Pistä seuraten ensi kerralla mitä ne oikeasti touhuavat.

Etenkin kun on nuo rodut kyseessä, niin en voi ymmärtää huolta. En vain voi. Tässä nyt aloittaja ei vain ymmärrä koirista yhtään mitään ja haluaisi viedä hauskan ajanvietteen ja tavan purkaa energiaa pois näiltä.
 

Yhteistyössä