Vinkkejä! Mitä tehdä sadepäivinä 1,5 v kanssa?

  • Viestiketjun aloittaja "Laalaa"
  • Ensimmäinen viesti
"Laalaa"
Ei tuolla ulkona voi olla kovin pitkään kun lapsi repii hanskat ja saappaat pois ja hermostuu jos ei saa ja vettä sataa sekä todella kylmä tuuli vihmoo.

Kuitenkin kaipaa jotain muuta kuin musiikkia, palapelejä, kirjoja, piirtämistä yms.

Tähän mennessä ollaan käyty sisäleikkipuistossa, pesty kaikki pyykit, rakennettu maja (lapsi ei suostunut tulemaan majaan sisälle), lutrattu ammeessa lelujen kanssa, levitetty erivärisiä ruokia kylppärissä isolle paperille (ei kiinnostanut), muovailuvahaa koitti vain syödä, kaupoissa ja kirjastossa ei jaksa aina pyöriä ja metsässä kävelyllä lapsi kyllästyy nopeasti ja hermot menee lopullisesti jos pitää laittaa sadesuoja rattaisiin.

siivoominen ei onnistu kun pelkää imuria, kaapeista levittelee nopeasti kaikki tavarat lattialle ja kyllästyy sitten. Tuttuja ei asu lähellä eli ei onnistu kyläily ja perhekerhot yms. On tämän ikäisille maanantaisin ja perjantaisin (silloin useassa paikassa lähes samaan aikaan).

Eli mitä hittoa teette kun tämä sisällä olo on tylsistynyttä kitinää?
 
"Laalaa"
Sitä harrastetaan kun mieheni on kotona. Tai käydään kyllä pitkin päivää katsomassa ja silittämässä imuria. Lapsi menee täysin paniikkiin imurin ollessa päällä. Kiljuu, tärisee ja heiluttaa päätä vaikka olisi sylissä ja imuri pienimmällä/ hiljaisimmala teholla. Eli ei ole kovin kivaa ajanvietettä kun minä en saisi mennä yksinkään päällä olevan imurin lähelle jos lapsen seurana ei ole ketään muuta.
 
Kiekujakaiku
Leipominen/ruuanlaitto? Meillä juniori tulee viereen pienellä jakkaralla seisten ja "auttaa" (eli kaivaa keittiön ylälaatikosta pizzaleikkurin, jolla ajelee pitkin pöytää tai pullasudin, jolla leikkii maalavansa työtasoa) Esim. omppupiirakkaa tehdessä saa välillä ompunpaloja nakerreltavaks ja seurailee niitä syöden mitä se mamma oikein puuhaa.
 
"Laalaa"
Tyytyykö sinun lapsesi oikeasti siihen pullasutiin tai pizzaleikkuriin minkä annat? Meillä pitää saada juuri se mikä on äidillä kädessä tai sitten hypitään ja känistään ja itketään tyytymättöminä, kattiloihin pitäisi päästä koskemaan jos koitan hämmentää ruokaa lapsen ollessa syöttötuolissa lähellä tai sylissä.

Sama astianpesukoneen tyhjennyksessä, en vain keksi miten sen voi tehdä lapsen kanssa kun mieluiten paiskoo lautaset ja lasit lattialle ja juoksee haarukat suussa karkuun. Saattaa laittaa yhden astian kaappiin mutta heti perään tyhjentää koko laatikon lattialle ja sitten ko. Tavarat ei enää kiinnosta. Meillä on aivan järkyttävä sotku jos koitan siivota tai tehdä jotain missä pitäisi avata joku laatikko lapsen kanssa.
 
Vierras
Tee kotijumppaa, käytä lasta painona tai jumpatkaa yhdessä. Youtubesta joku jumppavideo missä on rytmikästä musiikkia, lapset on taitavia matkimaan liikkeitä.

Anna lapsen touhuta itsekseen(purkaa niitä laatikoita tms) ja tee vaikka käsitöitä, lue kirjaa jne. Se on hyvä vaan jos lapsi vähän tylsistyy niin kohta se jo keksii itse tekemistä, aina ei tarvi puuhata yhdessä. Lapsi on kuitenkin jo noin 'iso' niin varmaan pikkuhiljaa alkaa leikkiä esim leikkikeittiövälineillä, autoilla, duploilla, eläimillä, nukella jne.

Meillä lapset on myös tykänneey mopata lattiaa jos on vaan sopivan lyhyt varsi mopissa, pyyhkiä pölyjä jne.
 
Vierras
Nyt täytyy vielä sanoa että lapsrt on tietysti luonteeltaan erilaisia, ei meillä oo ollu mikään ongelma tiskikoneen tyhjentäminen tms lapsen kanssa, ovat ehkä aavistuksen kärsivällisempiä ja rauhallisempia perusluonteeltaan kuin tuo sinun lapsi. Mut astianpesukonetta on tyhjenentty niin että ruokailuvälinekori tietysti ensimmäisenä nostetaan pöydälle lapsen ulottumattomiin, sitten lapsi antaa lautasen kerrallaan ja ojentaa minulle ja minä laitan ne kaappiin.
Esikoisen lempileikkeijä jo alle 1,5v oli keitellä äidille kahvia omilla välineillään, kaateli kuppeihin ja kiikutti kuppia mulle juotavaksi jne.
 
Kiekujakaiku
No riippuu päivästä tyytyykö siihen, mutta yleensä tyytyy ja varsinkin siihen, että saa tosiaan itse kaivella sitä laatikkoa (jossa ei ole mitään lapselle vaarallista). Sitten kun on sotkettu aikamme (eli minä olen oikeasti leiponut ja lapsi kaivellut niitä keittiövälineitä sieltä) siivotaan yhdessä jäljet. Eihän se nyt aluksi noinvaan sujunut, mutta tarpeeksi monta kertaa kun ollaan tehty, niin tavaroiden paikalleenlaittokin alkaa sujumaan.
Sama oli meilläkin astianpesukoneen tyhjentämisen kanssa, aluksi ne astiat päätyi ihan jonnekin muualle kuin piti, mutta tarpeeks kun ollaan harjoiteltu, on naperosta oikeasti jo hyötyä siinä. Tosin otan sen aterinkorin sieltä aina pois ennenku ruetaan muuten tyhjentämään, ettei nappaa sieltä mitään terävää suuhunsa.Eikä sitä nyt aina jaksa lapsen kanssa tyhjentää, kun siihen kuluu tuplasti kauemmin, mutta aina välillä tyhjennetään yhdessä, koska yritän opettaa jo pienestä pitäen siihen, ettei äiti ole mik'ään kotitalouskone vaan kaikki tekee osansa. Tosin enpä ole niinkään varma että lapsi sen muistaa 10vuoden päästä =D
 
äire
Minulla on kanssa 1,3v tenava talossa ja toisinaan pystyy hänen kanssaan kotia järjestelemään paremmin & toisin ajoin huonommin. Huomannut olen että sisällä kun aikamme ollaan, niin alkaa tekemään yhtä sun toista metkua ja sitten on pakko painella ulos purkamaan energiat pois. Tosin harrastaa kanssa tuota, että repisi käsineet veks ja pipo on lysti viskata päästä maahan.
 
normipäivä
Aamulla laittelin paikat siistiksi, lapsi katsoi välillä piirrettyjä, välillä leikki omiaan. Ulkoiltiin reilu tunti. Lounas. Sitten kumminsa kävi kylässä, sen ansiosta kesti vielä hereillä. Päiväunet ulkona 1 1/2 tuntia. Minulla oli vaatehuoneen järjestely kesken, joten lapsi "auttoi" imuroinnissa, ajeli potkuautolla, söi omppua, puuhaili omiaan. Sitten vähän piirrettyjä että sain ruuan tehtyä. Tyhjennettiin tiskikone, leikittiin legoilla, lapsi tyhjensi tyhjiä limpparipulloja kaapista yms. Ruoka. Seuraavaksi ajattelin että luetaan, tehdään palapelejä ja palikkalaatikko. Sitten pyykin lajittelu. Ehkä sadepäivän kunniaksi vesivärimaalausta. Kylpy.
Olemme yrittäneet toimia niin että lapsi oppii touhuamaan myös yksin, häntä ei aina viihdytetä... Ja kyllä, myös piirrettyjä katsotaan välillä.
 

Yhteistyössä