Raivoaa, raivoaa. Ja kirjat lentää, ovet paukkuu, sanoja viskelee suuntaan jos toiseen, itkua ja huutoa. Mutta läksyt on tehtävä. Yleensä kun oikein on vaikeaa, annan hetken rauhoittua ja istun alas tekemään yhdessä. Ja yritän pysyä rauhallisena. Kun viimeksi repi paperin, jossa oli matikan laskuja, niin pistin lapsen kopioimaan revityt laskut uudelle paperille ja aloittamaan prosessi puhtaalta paperilta luvaten auttaa.
Ja ruoka on meillä todella tärkeä, ruoka ja tauot. Alhainen verensokeri saa meillä lapsen käyttäytymään jopa aggressiivisesti.
Aikaavievää tämä on.
Koulussa on auttanut tavoitteellinen työ ja jopa "palkinto" jämäkyyden kanssa. Kun ensin tekee tämän tehtävän (ja siis tosiaan niin, ettei koko päivän tehtäviä tai isoja kokonaisuuksia ympätä tavoitteksi), niin sitten voit värittää tämän kuvan tai jotain vastaavaa. Jos ei onnistu, niin sitten on turha odottaa vastaavasti mitään hyvää lopputulostakaan. Jos läksyt on tekemättä, jäädään läksykerhoon ja läksyt tehdään, sitten päästään kotiin.
Meillä on ongelmia matikassa, kirjoittamisesta ei vain tykkää. Poikahan tykkäisi vain tehdä, opiskella ja lukea mielenkiinnonkohteista, mutta se ei oikein käy.
Voimia! Ja kysy miten koulussa lapsen kanssa toimitaan. Onko siellä ongelmia? Kokeile eri tekniikoita ja lapsen kanssa toimivia keinoja. Säilytä maltti ja ota itse tauko jos tuntuu ettei voimat riitä. Meillä vuorotellaan (vuoroin minä, vuoroin mies) ottaa vastaan tunteita ja luotsii lasta eteenpäin. Ja voihan se olla, että voit kysyä koulupsykologilta tai kuraattoriltakin neuvoja.