Allergiatietoiset hoi! Haittaako jos 1-vuotias saa vettä kaksi viikkoa maidon sijaan?

  • Viestiketjun aloittaja Mammaaaa
  • Ensimmäinen viesti
Mammaaaa
Maitoallergiaa epäilen joten testailen jos on maidotta auttaako vaivoihin. Luomukorviketta on saanut ja jokaisessa vaipassa tuntuu olevan löysät.
Eikö tämä vaikuta maitoallergialta? Mitenkä keliakia oireilee?

Jos on maitoallergia onko siittä sitten haittaa jos vettä pelkästään juo ja sitä kalsiumia saisi jotenkin muuten?

Kiitän jo etukäteen jos voitte mitenkään auttaa <3
 
vieras..
1-vuotias ei tarvi enää korviketta. Maidoton dietti tarkoittaa kaiken maitoproteiinin poistamista ruokavaliosta, eli pelkkä maidon pois jättäminen ei auta.

Vältä näitä
Pakkausselosteet kannattaa lukea tarkkaan, sillä maitotuotteita ja maidon ainesosia käytetään valmistusaineina todella monessa elintarvikkeessa. Maidotonta ruokavaliota noudattavan pitää välttää:

maitotuotteita: maito, piimä, viili, jugurtti, rahka, kerma, ranskankerma, smetana, kermajäätelö, juusto, tuorejuusto, maitovanukkaat
laktoosittomia ja vähälaktoosisia maitotuotteita (mm. HYLA, into)
maitoa sisältäviä kasvirasvatuotteita: kasvirasvajäätelö, kasvirasvajuusto
voita sekä maitoa tai piimää sisältäviä margariineja ja muita leipärasvoja, voiöljyä
rahka- tai hapankermapohjaisia levitteitä
maitosuklaata
vuohenmaitoa, poronmaitoa, lampaanmaitoa
maidon ainesosia: laktoosi, maitojauhe, maitoproteiini, hera, herajauhe, heraproteiini, kaseiini, kaseinaatit
lehmänmaitopohjaisia äidinmaidonkorvikkeita

Maito allergia on tosi yleinen pienillä lapsilla ja ihan hyvin voi koittaa auttaako maidoton dietti, ilman että lääkäri sitä sulle sanoo. Itse pidin maidottoman dietin lapselleni joka oli 4kk ikäinen, silloin vain poistin omasta ruokavaliosta kaiken maitoproteiinin, sillä täys imetin. Meillä oireina oli ripuli, jota tuli enemmän ja vähemmän heti imetyksen yhteydessä sekä iho-ongelmat, ihopoimut oli punaisena, myös atooppinen iho taitaa olla aika yleinen riesa maitoallergisilla. Huomautan vielä, että maitoproteiinin poistuminen kehosta vie 2-4vko, joten varaudu vähän pidempään taukoon. Yleensä maitodotonta suositellaan jatkettavaksi 6kk jonka jälkeen hissuksiin otetaan takaisin ruokavalioon, mikäli ei tule oireita.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
vieras..
Voihan sitä käyttää toki riisi-, kaura- tai soijamaitoa, mutta soijaa en suosittele, sillä se myös aihauttaa monelle allergiaa. Muistaakseni kaikkia näitä korvaavia "maitoja" ei suositella ihan pienille lapsille, joten niissä kannattaa olla tarkkana. Sininen keijumargariini ainakin oli maidoton tuote, ei muuta kuin pakkausselosteita tutkimaan.
 
Nenea
Just kysyin neuvolasta miten kannattaa tehdä reissussa 1v kans kun imetys loppunut (uuden raskausen ja supistusten takia) ja tarjolla ei kovin hyvää maitoa paikan päällä. Hyvin kokeneen neuvolatädin vastaus oli että parin viikon maidottomuus ei haittaa tipan tippaa!
 
Meillä ei ole allerginen, mutta vatsa ei kestä maitoa. Vaihdoin korvikeen Outley kauramaitoon ja sillä linjalla olaan vieläkin. Siihen teen makaroonilaatikot ja muusit. Soijajugurtti on likan lempparia ja ruuanlaitossa käytän tarvittaessa kaurakermoja.

Ei kaksi viikkoa autuaaksi tee tai todista yhtään mitään. Ja en ole vielä tavannut 1v. lasta joka saa tarvittavan määrän nestettä vedestä, maitoahan ne haluavat juoda.
Tietty jokainen tyylilään, mutta en itse kyllä noin tekisi.
 
vieras..
Lapsi saa nestettä myös ruuasta, esim. keitoista. Soijaa tosiaan suosittelen vältettäväksi ainakin alkuun, sillä sekin allergisoi tosi usein. Makaroonilaatikot ja muussit voi tehdä veteenkin, on vain tottumis kysymys. Ruuanlaitossa tosi harvoin tarvii maitoa tai maidontapaisia tuotteita. Pari viikkoa menee nopeesti ja kun oppii lukeen tuoteselosteita, niin se 6 kk menee tosi nopeasti.
Alpron kaura maitoa saa antaa yli vuoden ikäisille, tuota Oatlya en muista, mitä siittä sanottiin.
 
vieras..
Meillä ei ole allerginen, mutta vatsa ei kestä maitoa. Vaihdoin korvikeen Outley kauramaitoon ja sillä linjalla olaan vieläkin. Siihen teen makaroonilaatikot ja muusit. Soijajugurtti on likan lempparia ja ruuanlaitossa käytän tarvittaessa kaurakermoja.

Ei kaksi viikkoa autuaaksi tee tai todista yhtään mitään. Ja en ole vielä tavannut 1v. lasta joka saa tarvittavan määrän nestettä vedestä, maitoahan ne haluavat juoda.
Tietty jokainen tyylilään, mutta en itse kyllä noin tekisi.
Mitä sie tarkoitat tuolla, ettei kaksi viikkoa autuaaksi tee tai todista yhtään mitään?

Pari viikkoa menee, että maitoproteiini poistuu kehosta ja oireet helpottaa itseasiassa useimmilla nopeammin. Lääkärit suosittelee kuiten vähintää tuota paria viikkoa, mutta tarvittaessa 4 viikkoa.
 
Mulla nyt ei mene ihan tajuntaan, että miksi juottaa ja syötää jotain vesimoskaa kun voi tarjota samoja asioita kuin ennenkin? En itse haluisi todelakaan syödä vesimakaroonilaatikoita tai vesimuuseja. Aika kosteeta ruokaa saa olla jos siitä sen litran nestettä vetäsee päivittäin, ja miksi tuokin pitäisi tehdä noin vaikeaksi kerta myydään korvaa MAISTUVIA tuotteita.
Ihan periaattestako?
 
Mitä sie tarkoitat tuolla, ettei kaksi viikkoa autuaaksi tee tai todista yhtään mitään?

Pari viikkoa menee, että maitoproteiini poistuu kehosta ja oireet helpottaa itseasiassa useimmilla nopeammin. Lääkärit suosittelee kuiten vähintää tuota paria viikkoa, mutta tarvittaessa 4 viikkoa.
Kyllähän se pidemmän välin voi vaatia riippuu oireista. Meillä meni esim. yli kuukausi, että iho parani.
 
vieras..
Mulla nyt ei mene ihan tajuntaan, että miksi juottaa ja syötää jotain vesimoskaa kun voi tarjota samoja asioita kuin ennenkin? En itse haluisi todelakaan syödä vesimakaroonilaatikoita tai vesimuuseja. Aika kosteeta ruokaa saa olla jos siitä sen litran nestettä vetäsee päivittäin, ja miksi tuokin pitäisi tehdä noin vaikeaksi kerta myydään korvaa MAISTUVIA tuotteita.
Ihan periaattestako?
Mulla nyt vaan sattuu olemaan kaksi maitoallergikkoa, jotka eivät ainakaan mielellään myöskään juo noita mainitsemisiasi MAISTUVIA tuotteita, joten on varmaan ihan hyvä mieltää ajatus, ettei se ruuanvalmistus niin haastavaa ole ilman sitä maitoa tai muuta vaaleeta nestettä. Nää on niitä maku kysymyksiä, myöskään lapset ei kaikki välitä noista maistuvista kauramaidoista, kuten aiemmin jo mainitsin niin alkuu noi soijat kannattaa jättää suosiolla pois, eikä riisi maitoa alle kolmen vanhalle suositella. Kastikkeet onnistuu vallan mainiosti ilman "kermoja", eikä sitä makaroonilaatikkoa ole pakko edes tehdä sen kahden viikon aikana, jos maku epäilyttää.

Ei tietenkään kaiken nesteen tarvi ruuasta tulla, mutta osa tulee, ettei tartte huolestua jos ei litraa tinnitä vettä vuorokaudessa (nesteen tarvehan vaihtelee lapsen painon mukaan).
 
vieras..
Kyllähän se pidemmän välin voi vaatia riippuu oireista. Meillä meni esim. yli kuukausi, että iho parani.
Meillä parissa viikossa iho parani huomattavasti, tokikaan atooppinen iho ei juuri koskaan ihan loistavassa kunnossa ole, mutta eipä ollut verestävä taipeista. Kuten aiemmin sanoin lääkärit suosittelee sen 2-4vko maidotonta, voihan sitä pidempäänkin olla jos tahtoo.
 
Mulla nyt vaan sattuu olemaan kaksi maitoallergikkoa, jotka eivät ainakaan mielellään myöskään juo noita mainitsemisiasi MAISTUVIA tuotteita, joten on varmaan ihan hyvä mieltää ajatus, ettei se ruuanvalmistus niin haastavaa ole ilman sitä maitoa tai muuta vaaleeta nestettä. Nää on niitä maku kysymyksiä, myöskään lapset ei kaikki välitä noista maistuvista kauramaidoista, kuten aiemmin jo mainitsin niin alkuu noi soijat kannattaa jättää suosiolla pois, eikä riisi maitoa alle kolmen vanhalle suositella. Kastikkeet onnistuu vallan mainiosti ilman "kermoja", eikä sitä makaroonilaatikkoa ole pakko edes tehdä sen kahden viikon aikana, jos maku epäilyttää.

Ei tietenkään kaiken nesteen tarvi ruuasta tulla, mutta osa tulee, ettei tartte huolestua jos ei litraa tinnitä vettä vuorokaudessa (nesteen tarvehan vaihtelee lapsen painon mukaan).
Nii ja mulla sattuu olemaan lapsi joka on maidottomalla ruokavaliolla, eli?

Ja ei ole kukaan koskaan mun kokkauksista huomannut, että olen maitotuoteen vaihtanut kasvispohjaiseen tuoteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ken guru
Pakko nyt laittaa, että meillä kohta 2v täyttävä juo usein vettä, pyytää sitä itse ja tykkää juoda. Lisäksi harvemmin käytämme kermoja tai maitoja ruoanlaitossa. Makaronilaatikonkin teen veteen (usein lisään sekaan jotain muuta, parsakaalia yms). Ja maukkaita ovat.

Maitoakin kyllä meillä kaikki juo, mutta kun tuolla tuli niin tiukkoja väitteitä, niin oli ihan pakko kommentoida.
 
Neljä päivää vedellä menty ja kakka on paljon kiinteämpää ja joka toisessa vaipassa nyt.
Jos olet jättänyt kaikki maitoproteiinit pois (älä sekoita nyt laktoositonta maidottomaan) Niin siltähän se nyt sitten vaikuttaisi. Mutta jos olet vain vaihtanut maidon veteen ja muut maitoproteiinit käytössä, niin sitten lapsesi vatsa ei ilmeisesti vain kestä laktoosia.
 
Vieraass
Mulla nyt ei mene ihan tajuntaan, että miksi juottaa ja syötää jotain vesimoskaa kun voi tarjota samoja asioita kuin ennenkin? En itse haluisi todelakaan syödä vesimakaroonilaatikoita tai vesimuuseja. Aika kosteeta ruokaa saa olla jos siitä sen litran nestettä vetäsee päivittäin, ja miksi tuokin pitäisi tehdä noin vaikeaksi kerta myydään korvaa MAISTUVIA tuotteita.
Ihan periaattestako?
Meillä on nuorempi lapsi maitoallergikko. Koko perhe syö hyvällä ruokahalulla veteen tehtyä muusia, makaronilaatikkoa (tehty lihaliemeen) jne. :D Kyllä niihin ruokiin makua saa ilman näitä " korvaavia" tuotteita. :D
 

Yhteistyössä