Kannattaa esimiehelle kertoa masennuksesta?

  • Viestiketjun aloittaja nikitön
  • Ensimmäinen viesti
"mie vaan"
Ei kannata kertoa mitään. Saat vaan pikana loparit jollaki ihime syyllä että työn antaja ei vaan vahingosakkaan joutus pitään kirijoilla semmosta henkilöä joka voi lähiaikoina jäädä pitkälle sairaslomalla.
 
Keps
Riippuu aika paljon työnantajasta ja esimiehestä - ja sun työtilanteesta, siis kuinka paljon se häiritsee sun työntekoa ja mitkä on masennuksen syyt. Siis onko jotain mitä työpaikalla/työolosuhteissa voisi tehdä, jotta tilanteesi helpottaisi. Tietty jos olet saikulle jäämässä se tosiaan tulee esimiehen tietoon joka tapuaksessa.

Mulla on sellainen esimies ja työnantaja jolle on uskaltanut kertoa, tosin pakkotilanteessa, kun työnteko on kussut. Olin pari kk saikulla ja kerroin avoimesti että aloitan lääkityksen ja toivon että siitä olisi apua jumitilateeseeni. Niin kuin olikin ja sen huomaa varmasti muutkin (tosin pomo nyt on ainoa joka siitä tietää).
 
endis
Ei kannata. YT-neuvotteluissa tai vastaavissa tulee eteesi. Toisaalta, vaikka et kertoisi, valitettavan usein työterveyslääkäriltä kysytään erikseen ihmisten terveydentilasta silloin kun ollaan vähentämässä ihmisiä. Näin ei saisi menetellä, mutta käytännössä menetellään.
 
ap.
Riippuu aika paljon työnantajasta ja esimiehestä - ja sun työtilanteesta, siis kuinka paljon se häiritsee sun työntekoa ja mitkä on masennuksen syyt. Siis onko jotain mitä työpaikalla/työolosuhteissa voisi tehdä, jotta tilanteesi helpottaisi. Tietty jos olet saikulle jäämässä se tosiaan tulee esimiehen tietoon joka tapuaksessa.

Mulla on sellainen esimies ja työnantaja jolle on uskaltanut kertoa, tosin pakkotilanteessa, kun työnteko on kussut. Olin pari kk saikulla ja kerroin avoimesti että aloitan lääkityksen ja toivon että siitä olisi apua jumitilateeseeni. Niin kuin olikin ja sen huomaa varmasti muutkin (tosin pomo nyt on ainoa joka siitä tietää).
Masennus johtuu työtilanteesta ja työilmapiiristä. Lääkitys on mutta ei tunnu auttavan. Esimiehen kanssa ollaan tätä työtilannetta käyty läpi jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta tilanteeseen ei ole löytynyt mitään ratkaisua.
 
Keps
Kyllä jos työtilanteesta ja ilmapiiristä johtuu, niin kyllä edelleen kantsii keskustelua jatkaa, ja yrittää saada muutosta!!! Ei nyt tartte suoraan masennuksesta puhua, mutta voihan sitä sinne suuntaan puhua, että otat työtilanteen aika raskaasti, etkä voi sen vuoksi kovin hyvin. Jos lääkkeetkään sulla ei auta, niin jotain on tehtävä. Tuskin se tilanne siitä paremmaksi muuttuu, vaikka olisitkin saikulla. Tietty sen jälkeen työnantajalla olisi entistä suurempi velvollisuus yrittään korjata epäkohdat.
 
"ltm"
Masennus johtuu työtilanteesta ja työilmapiiristä. Lääkitys on mutta ei tunnu auttavan. Esimiehen kanssa ollaan tätä työtilannetta käyty läpi jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta tilanteeseen ei ole löytynyt mitään ratkaisua.
Tuohan voisi olla jo työsuojeluasiakin, onko työpaikallasi työsuojeluvaltuutettua ja -päällikköä, onko asiaa käyty heidän kanssaan läpi? Entä työterveyden kanta? Vakavassa tapauksessa myös työsuojelupiiri voidaan ottaa mukaan keskusteluun.
 

Yhteistyössä