Ostin eka kertaa elämässäni avokadoja, miten ne kannattaa syödä? :D

  • Viestiketjun aloittaja mmhh
  • Ensimmäinen viesti
........
Mun mielestä ne on kypsiä, kun kuori on muuttunut tummaksi ja ne on kädellä puristamalla vähän pehmeän tuntuisia.

Minä halkaisen ne veitsellä pitkittäin. Sisällä olevaa siementä en tietenkään halkaise, vaan kierrän sen ympäri veitsellä. Jos avokaado on tarpeeksi kypsä, irtoaa puoliskot helposti toisistaan ja siemen on nostettavissa helposti pois toisesta puolikkaasta. Tämän jälkeen lusikoin sisällön suuhuni. Sopivan kypsä on hyvän makuinen. Ylikypsä vähemmän hyvän. Raaka taas on kovaa, eikä sisältöä tahdo saada irti siemenestä tai kuoresta.
 
Vierras
Väri ei kerro kypsyydestä, eri lajikkeet on erivärisiä. Avokado alkaa kypsyessään pehmentyä sieltä ohuesta kaulasta päin, kun kauka on pehmeä niin alkaa olla syöntikypdä, kun on kokonaan pehmeä niin alkaa olla kiire syödä se pois.
Jos on kiire kypsyttää niitä niin laita omenan kanssa samaan pussiin 12-24 tuntia niin on kypsä.
 
Mie pilkon salaatin sekaan, muusaan haarukalla sekaan vähän oliiviöljyä,suolaa,pippuria ja sitruunamehua,joskus myös ranskankermaa ja syön tulisen ruuan kanssa kastikkeena.
Mie tykkään myös banaani-avokadosmoothiesta.
 
"mie"
Netistä löytyy ihana avocadopasta resepti (Safkaa kirjan tekijöiltä). Itse sekoitan usein mössättyyn avocadoon valkosipulia, limeä, tuoretta chiliä, oliiviöljyä, suolaa ja pippuria. Toimii hyvin patongin päällä, texmex ruuan kanssa, pastan kaverina, ihan pelkästään....
 
"a.p"
Maistelin ihan vain niin että ripottelin suolaa päälle. Oli kyllä hyvää!! Tuosta taitaa tulla mun uusi herkku... ja osa lapsistakin tykkäsi, osa taas ei. :) Mies sanoi että hyi...! :D
 
Nohh
Salaatissa korvaan sillä kurkun, paljon maukkaampaa ja terveellisempää.

Itse tehty guacamole ehdoton tavoissa ja tortilloissa.

Sushiin lohen kanssa.

Kesällä parasta on avokado-mansikkasalaatti, johon tulee myös rucolaa ja tuoretta basilikaa. Grillattu halloumi kruunaa herkun.
 
LaMamanMorbid
Parasta jos sitä raastaa tai pilkkoo pieniksi, sekottaa sekaan korianterin lehtiä, limeä, suolaa ja pippuria, ehkä yks tomaatti. Ikäänkuin guacamolea mut ei muussattua...
 
"plösö"
Paahdetun ruisleivän päällä voita, avokadoa, tomaattia ja mustapippuria!! :)
muuten kyllä mutta mihin ihmeeseen sinä vielä voita tarvit ?
Minä muussaan sen joko lusikalla tai haarukalla levitteeksi tuon avokadon ja syön
joskus laitan tosiaan jotain mustaapippuria ja jotain,
eli käytän leivitteenä ja sen lisänä ei todellakaan tarvita erikseen vielä rasvaa :X
 

Yhteistyössä