Jos olisit tiennyt millaisen perimän lapsellesi periytät niin olisitko jättänyt tekemättä hänet?

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt"
4 kouluikäistä lasta, joista kolmella astma, reflluksi, atooppinen iho, ruoka- ja siitepölyallergioita. Eihän ne kuolemanvaarallisia ole, mutta aika paljon ollaan rampattu lastenpolilla, tutkimuksissa, kotona lääkkeenottoa, jne. Lisäksi yhdellä ollut korvakierre jo 5v, sekä hampaiden oikomishoito aloitettiin 2v sitten (3kk välein hammashoitolaan). 7v on edelleen yökastelija.

Ei, en olisi jättänyt tekemättä, sanon nyt, mutta 10v sitten olisi pitänyt miettiä vähän tarkemmin miten itse jaksaa!
 
endis
En olisi noilla oireilla. Ruokavaliomuutoksilla ja altistuksilla korjaantuu.

Mikäli haluaa ennen hedelmöitystä tutkia onko olemassa suuriakin riskejä, testit löytyvät täältä http://blog.23andme.com/news/before-you-are-pregnant/ .. maksaa n. 200 euroa per henkilö.
 
"vierastus"
Lapset on ilmeisesti syntyneet aika pienillä ikäeroilla? Meillä on 2 lasta, aateltiin että katsotaan kuinka terveitä/sairaita nämä ovat ja riittääkö jaksaminen useampaan lapseen ennen kuin tehdään lisää.
 
Oletteko olleet ns. ylitarkkoja lastenne kanssa?
Mitenkään syyllistämättä siis, mutta onhan toi omituista, kun yhdessä perheessä jokainen lapsi enemmän tai vähemmän yliherkkä/allerginen.
Voi tietysti olla surkeaa sattumaakin.

Mun perimä on ihan hyvä, eli sen puoleen vähän sääli, etten halua lisää lapsia.
 
muisto
Muistan, miten Venäjällä aikoinaan lapset uivat sellaisessa tosi paskaisessa joessa. Ihmettelin asiaa ja he kertoivat, että lapset sairastavat kaikki tiedossa olevat sairauden jo pienenä, ei tule allergioita ja sairauksia myöhemmällä iällä. Ehkö olisi fiksua noudattaa tätä ajatusta http://www.iltalehti.fi/raskausjalapset/2014090918645589_rb.shtml ??
 
hyhaho
Ymmärretään taas perimästä yhtä paljon kuin sika hopealusikasta... Sairaus voi olla perinnöllinen, vaikka sitä ei olisi vanhemmilla tai sisaruksilla. Ciervokin voisi pullauttaa kymmenen seuraavaa lasta sairaana, huolimatta aikaisemmista terveistä, omasta tai miehensä tai vanhempiensa terveydentilasta.

Ja ciervo ei voi oikein sanoa, että oma perimä on hyvä, toistaiseksi hänen ja miehensä perimän yhteistulos on ollut hyvä. Jos Ciervo tekisi lapsen veljensä kanssa, hänen perimänsä olisi ihan yhtä hyvä kuin ennenkin, mutta yhteistulos olisi todnäk vammainen lapsi. Perimän suhteen lapsi on enemmän, kuin osiensa summa.

Allergiat, astmat ja atopia liittynevät nykytietämyksen mukaan jotenkin toisiinsa, ja esimerkiksi vauva-ajan liiallista siisteyttä on epäilty yhdeksi riskitekijäksi. Esimerkiksi lampaantaljalla nukutus : http://www.hs.fi/tiede/a1410746317267 voi vähentää astmariskiä.
 
"viii"
En. Tai siis olen otaksunut että saavat aika hyvän älyllisen perimän ja näin näyttää käyneen, se on tärkeintä. Sairauksia on
suku pullollaan mutta ne on sitten vaan otettava vastaan jos ilmenee. Onneksi enempi kuitenkin aikuisiällä ilmeneviä.
 
En olisi.

Mutta kun sain tietää, että mulla on ADHD, niin se kyllä vaikutti ajatuksiini perimäni eteenpäin laittamisen osalta siten, että päätin olla luovuttamatta sukusolujani enää uudelleen. Tosin en kyllä edes tiedä, että soveltuisinko enää luovuttajaksi diagnoosini jälkeen.

Olen siis luovuttanut 3 kertaa ennen, kun sain diagnoosin. Ja diagnoosin saamisen jälkeen yksi näistä pareista, joille olin luovuttanut ja jotka olivat saaneet lahjoittamien solujeni avulla lapsen, oli ottanut klinikalle yhteyttä sillä ajatuksella, että he haluaisivat lapselleen geneettisen täyssisaruksen.

Mutta koska ADHD on periytyvä ominaisuus, koen tietyllä tapaa vääräksi jakaa solujani eteenpäin. Ne kun ovat vähän viallisia. Mielestäni niitä ei kannata jakaa eteenpäin, koska tuolla parilla on suuremmat mahdollisuudet terveeseen lapseen jonkun toisen soluja käyttäen. Ja mielestäni terve lapsi on yleensä asia, johon kannattaa ns. pyrkiä niiltä osin, kuin se on mahdollista.

Itse voin solujani halutessani kyllä käyttää (jos haluaisin lisää lapsia, ADHD ei olisi asia, joka yksinään esteeksi nousisi) joten sellaista ajattelumallia en omaa, että pitäisi alkaa kehittelemään "superihmisiä". Enkä koe itse olevani mitenkään väärä tai huono, vaikka en olekkaan neurologisesti normaali. Mutta koen silti, että ADHD on asia, joka tuo elämään haasteita...sekä vanhemmille, että lapsille. Joten mielestäni tuolla parilla tulisi vähintäänkin olla sitten mahdollisuus siihen tietoon, että heidän lapsellaan on keskimääräistä suuremmat mahdollisuudet neurologiseen poikkeavuuteen. Jos he tämänkin jälkeen haluaisivat solujani, harkitsisin asiaa uudelleen.
 
todella harmaa
Luojan kiitos, että sain terveen lapsen. Sen jälkeen on suvussa ilmennyt sellainen sairaus, että ilman sikiödiagnostiikkaa en haluaisi enempää. Tiedän olevani geenivirheen kantaja ja sitä kohtaloa en lapselleni halua.
 
HippuTAR
Tota noin, tähän on vähän vaikea vastata.
Kun jos ajatellaan että olisin ennen lasten hankkimista tiennyt mitä kaikkea he tuovat tullessaan niin olisin miettinyt kerran jos toisenkin kannattaako niitä hankkia. Mutta toisaalta hankin niitä lisääkin vaikka jo tiesin mitä kaikkea siitä saattaa seurata :xmas:.

Mutta jos ajatellaan puhtaasti oletettavasti perittyjä vikoja niin niitä ei oo kuin yhdellä. Eli vanhimmalla on jokin oletettavasti neurologinen vika joka selvästi kulkee suvussa, yhtäkkiä sitä epäillään ADD:ksi mutta ei sitä kuitenkaan ole. Tämä vika on selkesti nähtävissä mun enossa, veljessä, sisaren lapsessa ja mun tyttäressä. Jos olisin ton etukäteen tiennyt niin enpä usko ettää se ois lapsenhankinta päätökseen vaikuttanu.
 
Ymmärretään taas perimästä yhtä paljon kuin sika hopealusikasta... Sairaus voi olla perinnöllinen, vaikka sitä ei olisi vanhemmilla tai sisaruksilla. Ciervokin voisi pullauttaa kymmenen seuraavaa lasta sairaana, huolimatta aikaisemmista terveistä, omasta tai miehensä tai vanhempiensa terveydentilasta.
No shit! :O

Tottakai mä tiedän mun suvun sairaudet pitkälle historiaan ("pikkasen" pidemmälle kuin vanhempiin saakka, heh) ja yksi periytyvä sairaus siellä onkin, ei tosin mikään vakava eikä esiinny paljoa, mutta parin sukupolven välein pompsahtaa kuitenkin aina jollekin.
 
hyhaho
No shit! :O

Tottakai mä tiedän mun suvun sairaudet pitkälle historiaan ("pikkasen" pidemmälle kuin vanhempiin saakka, heh) ja yksi periytyvä sairaus siellä onkin, ei tosin mikään vakava eikä esiinny paljoa, mutta parin sukupolven välein pompsahtaa kuitenkin aina jollekin.
Lähinnä puhuin tässä spontaaneista mutaatioista, joita ei voi ympärilleen katsomalla havaita. Juuri sellaiset sairaudet, joissa on mukana perinnöllisyyttä mutta ovat yleistyneet räjähdysmäisesti parin-kolmenkymmenen vuoden aikana ovat esimerkkejä tällaisista.

Itellään voi olla "hyvä perimä" ts. ei sairauksia, mutta ei kukaan voi sanoa mitään siitä, mitä siirtää lapsilleen ja minkälaisia kombinaatioita kumppanin sukusolujen kanssa muodostuu.
 
Pin
Ei ole tullut mitään kamaluuksia vastaan ainakaan, eli tällä hetkellä näyttäisi hyvältä arpaonnelta. Toivottavasti ei olekaan mitään resessiivisesti periytyvää molemmilta joka kolmannelle pomsahtaakin. Tai sellaista joka ilmenee vasta lasten lisääntyessä...Mistäs sitä tietää mikä verenvuototauti siellä piileskeleekin.

En tosin peruisi lapsiani vaikka joku siitepölyallergia ilmenisikin... Eiköhän niistä kelpoyksilöitä kasva mun loistavassa kasvatuksessa. ;)
 
Gght
Ei ole tullut mitään kamaluuksia vastaan ainakaan, eli tällä hetkellä näyttäisi hyvältä arpaonnelta. Toivottavasti ei olekaan mitään resessiivisesti periytyvää molemmilta joka kolmannelle pomsahtaakin. Tai sellaista joka ilmenee vasta lasten lisääntyessä...Mistäs sitä tietää mikä verenvuototauti siellä piileskeleekin.

En tosin peruisi lapsiani vaikka joku siitepölyallergia ilmenisikin... Eiköhän niistä kelpoyksilöitä kasva mun loistavassa kasvatuksessa. ;)
Meinaatteko vielä lisää lapsia tehdä jossain vaiheessa?
 
Lapsen tekeminen on arpapeliä, koskaan ei tiedä mitä oikeasti saa. Eli en olisi jättänyt tekemättä.

Jos tietäisin että suvussa periytyy vahvasti jokin vaikea sairaus (ja nimenomaan niin että periytyy äidin, eli mun puolelta) niin silloin jättäisin tekemättä. Ja ihan siitä syystä että olen niin itsekäs etten halua saattaa tietoisesti tähän maailmaan sairasta lasta.
 
"tiina"
Toisaalta en tiedä mitä tekisin ilman lastani, joskus taas olen miettynyt miten paljon helpompaa elämä olisi jos olisi jäänyt tekemättä.. Lapsella 3-4 diagnoosia, että haastetta riittää.
 
ap..
Oletteko olleet ns. ylitarkkoja lastenne kanssa?
Mitenkään syyllistämättä siis, mutta onhan toi omituista, kun yhdessä perheessä jokainen lapsi enemmän tai vähemmän yliherkkä/allerginen.
Voi tietysti olla surkeaa sattumaakin.

Mun perimä on ihan hyvä, eli sen puoleen vähän sääli, etten halua lisää lapsia.
Mitä tarkoita tuollla "ns. ylitarkkoja"? Asumme maatilalla ja ulkoilemme paljon, käytämme kestovaippoja ja villapeittoja, en ole kovin tarkka siivousten kanssa, meillä on kissa ja koira. Lapsia olen imettänyt vuoden ja ovat hyviä syömään eli saaneet monipuolista ruokaa alle 1v.

Vai tarkoitatko että oireiden suhteen ylitarkka? Jos lapsella on märkivä korvatulehdus, tai märkivä iho, tai oksentaa maidon jälkeen, tai hengitys vinkuu hengästyessään, niin eipä siinä paljon jää vaihtoehdoksi kuin viedä lääkäriin.

Tarkoitin tällä aloituksella vain sitä että vaikka tiesin hyvin mitä pikkulasten hoitaminen on, niin yllättäviä tekijöitä sattui liikaa kohdalle ja olen nyt aika väsynyt.
 
gbtg
Tiesin kyllä että yllätyksiäkin matkan varrelle mahtuu johtui ne perimästä tai jostakin muusta, mutta ei en ole katunut lasten tekemistä vaikka ajoittain tiettyjen asioiden kanssa väsyykin.
 

Yhteistyössä