Milloin on ensi viikonloppu, tällä viikolla vai seuraavalla viikolla?

  • Viestiketjun aloittaja hhhhh
  • Ensimmäinen viesti
hhhhh
Kun puhutaan ensi viikonlopusta, niin onko se teidän mielestä tällä viikolla oleva viikonloppu, vai ensi viikon viikonloppu? Itse olen aina ajatellut että ensi viikonloppu on seuraavan viikon viikonloppu, enkä edes ole tullut ajatelleeksi että joku voi käsittää sen toisella tavalla. Olen tätä nyt muutamilta ystäviltä kysynyt ja työkavereille tein kyselyä, he ovat kaikki sanoneet että seuraavan viikon viikonloppu. Miehen siskon lapsen synttärit on siis ensi viikolla, puhuttiin puhelimessa ja sanoin että nähdään sitten ensi viikonloppuna. Oli aivan ihmeissään että ne synttärithän ovat siis vasta viikon päästä, no niin tottakai :D
 
"Niin"
Ensi viikonloppu on tietenkin seuraava viikonloppu eli tämän viikon viikonloppu. Jos puhuttaisiin seuraavasta viikosta niin pitäisi sanoa jotenkin että ensi viikon viikonloppuna.
 
Ensi viikonloppu on lähin tuleva viikonloppu. Ihan niin kuin ensi maanantai on lähin tuleva maanantai ja ensi vuosi lähin tuleva vuosi.

Puheessa ei sitten oikein kuule, tarkoitetaanko ensi viikon loppua vai ensi viikonloppua, joten jos on yhtään epäselvää kannattaa tarkistaa, kummasta on kyse.
 
nohh
Mun mielestä ensi viikonloppu on ensi viikolla ja tämä viikonloppu tällä viikolla. Ihan niinkuin tämä torstai on tällä viikolla ja ensi torstai on ensi viikolla. Puhun joko viikonlopusta, tulevasta viikonlopusta ja tästä viikonlopusta tarkoittaessani tämän viikon viikonloppua ja sitten taas joko ensi viikonlopusta tai ensi viikon viikonlopusta puhuessani seuraavasta.
 
Vieraas
"Ensi" tarkoittaa tulevaa, seuraavaa. Ensi viikonloppu on tuleva, seuraava viikonloppu. Samoin ensi viikko on seuraava viikko. Ensi perjantai on tämän viikon perjantai, jne.
 
"Hmmm"
Te, joiden mielestä ensi viikonloppu on vasta viikon päästä oleva viikonloppu niin miten ajattelette esimerkiksi ensi joulun? Jos joku kertoisi teille lähtevänsä ensi jouluna etelään lomalle niin ajatteletteko heidän lähtevän nyt seuraavana jouluna vai vasta seuraavan vuoden jouluna? :D

Itse olen aina ajatellut ensi viikonlopun tarkoittavan seuraavaa tulevaa viikonloppua enkä ole edes ajatellut, että sen voisi ajatella myös jotenkin toisin. :D
 
"xoxo"
Ensi viikonloppu on tämän viikon viikonloppu. Ensi viikko on seuraava viikko. Ensi maanantai on 6.päivä lokakuuta. Ihan kummallinen lähipiiri aloittajalla, mä en saanut (todella tieteellisessä :)) gallupissa yhtään kannatusta alkuperäiselle ajatukselle.
 
kknb
Ensi (seuraava) viikonloppu on nyt tällä viikolla. Ensi viikon (seuraavan viikon) viikonloppu/loppupuoli on reilun viikon kuluttua.

Ensi perjantai on tällä viikolla ja ensi viikon perjantai ensi viikolla.
 
vieras...
Ma-to puhuessa ensi viikonloppu tarkoittaa heti seuraavaa eli kuluvan viikon viikonloppua. Pe on harmaata aluetta ja la-su ensi viikonloppu on tietysti viikon kuluttua.

Ensi viikon loppu on sitten seuraavan kalenteriviikon loppu aina. Eli jos jotain tapahtuu ensi viikonloppuun mennessä, se on viimeistään seuraava pe, ja jos taas ensi viikon loppuun mennessä, se on seuraavan viikon pe (virka-aika-asioissa) tai su (muissa).

Miten aloittaja viittaisit maanantaina kuluvan viikon viikonloppuun? "Tänä viikonloppuna"?
 
"Birjo"
[QUOTE="Hmmm";30310722]Te, joiden mielestä ensi viikonloppu on vasta viikon päästä oleva viikonloppu niin miten ajattelette esimerkiksi ensi joulun? Jos joku kertoisi teille lähtevänsä ensi jouluna etelään lomalle niin ajatteletteko heidän lähtevän nyt seuraavana jouluna vai vasta seuraavan vuoden jouluna? :D

Itse olen aina ajatellut ensi viikonlopun tarkoittavan seuraavaa tulevaa viikonloppua enkä ole edes ajatellut, että sen voisi ajatella myös jotenkin toisin. :D[/QUOTE]

tuo nyt oli niin hölmö kysymys kuin että kysyä miten elefantti marssin sanat etenee.
Ensi joulu on vasta vajaa 2vuoden päästä ja tuleva joulu on nyt tänä vuonna.
 

Yhteistyössä