Karkailiko sinulla lapsi taaperoiässä naapureitten pihoille, kun olitte ulkona?

  • Viestiketjun aloittaja eläinrakas muksu
  • Ensimmäinen viesti
eläinrakas muksu
Meillä naapurissa on koira ja voi miten se kiinnostaa taaperoa. Tänään sitten pieni livahti naapurin pihalle koiraa silittämään. Äkkiä hain muksun takaisin omalle pihalle.
( Tein jotain ulkotyötä ja vaikka taaperoa ei näkynytkään, kuulin hänen äänensä. Luulin hänen olevan jossakin lähettyvillä. Kunnes katsoin tarkemmin ja niin siellähän pieni iloisena naapurin pihalla silitteli koiraa. )

Harmin paikka, kun olisi mukavaa ulkoilla muksun kanssa. Mutta sitten on ilo ulkoilusta poissa, kun naapurin koira tulee ulos. Muksu ei muuta tekisikään, kun haluaisi karata naapurin pihalle. Pitää tuossa vaiheessa sitten lähteä rattailla jonnekin muualle leikkimään.
 
Ei karkaa.

Tosin mä en juurikaan uskalla antaa lasten olla niin, etten näe heitä lainkaan. Ja oma pihamme on aidattu, eli jos lapsi poistuu pihalta, sen kyllä melko herkästi huomaa. Lisäksi me on painotettu todella tiukasti ja tarkasti sitä, että naapurin pihalle ei mennä.
 
alkuperäinen
Miten saada taapero hokaamaan, että naapurin pihalle ei mennä?? Miten sinä teit sen omille lapsillesi selväksi, Chef??¨

Minä olen taas taaperon antanut mennä tässä kotipihalla vapaasti. Koska vaikka en häntä näkisikään, niin kun huhuilen häntä, niin kyllä hän taapertaa näkösälle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30310290:
Miten saada taapero hokaamaan, että naapurin pihalle ei mennä?? Miten sinä teit sen omille lapsillesi selväksi, Chef??¨

Minä olen taas taaperon antanut mennä tässä kotipihalla vapaasti. Koska vaikka en häntä näkisikään, niin kun huhuilen häntä, niin kyllä hän taapertaa näkösälle.
Ihan vain sanomalla, että sinne ei saa mennä. Kaikkiin kolmeen jo taaperoiän läpi käyneeseen moinen on tehonnut. Lapset eivät tosin lähtökohtaisestikaan ole olleet karkaavaista sorttia, joten sekin varmasti vaikuttaa.

Ja koiriinkin on moinen tepsinyt. Kun yrittivät mennä naapuriin, käskin ne pois sieltä. Kyllähän ne jokusen toiston vaativat oppiakseen, mutta kohtuu nopeasti moinen kuitenkin perille meni.
 
Varmasti luonne-eroista kiinni kuinka helposti lapsi oppii ja uskoo. Tuo meidän esikoinen on todella kiltti, vähän arka uusissa tilanteissa ja harkitsevainen tyyppi. Tämä nuorempi vaikuttaa jo nyt paljon "villimmältä" vaikka on vasta 3kk. :D
 
Meilläkin aidattu piha, muuten tyttö kyllä sen luonteinen että kaikki kielletty kiinnostaa ja ei olis voinut selkäänsä kääntää.

Kädestä pitäen selitän, perustelen säännöt aina. Tottelemattomuudesta seuraa jotain. Esim. Pyöräily, pitää pysähtyä kun huudetaan tai saa kävellä loppumatkan. Näissä turvallisuusasioissa olen tiukka, muuten ollaan vapaasti ja saa temppuilla ja kiipeillä jne.

Omassa lapsuudessa naapurin muksu karkasi pihalle silittämään koiraamme. Lapsella ei ollut hätää, mutta äitinsä sai pureman kun haki muksuaan. Koira ei laskenut vieraita pihaan yksin ollessaan, vaikka lapsista tykkäsikin.
 
"Mymy"
Heti kun on menossakaan naapurin suuntaan, sanot "EI!", pysäytät ja ohjaat toiseen leikkiin. Ei pelkästään niin että kun on jo siellä naapurissa, niin sitten pitkä selitys ettei sinne saa mennä. Ja välittömästi pitää itse hakea pois kun huomaa, eikä vain huudella toiveikkaana josko tajuais ite tulla.

Ja juu, meillä karkaili rivitalossa lapset yhtenään naapurin puolelle kun ei ollut toisella puolella aitaa. Joskus alasti takaovesta ja äiti sukkasiltaan perässä. Ongelma poistu lopullisesti kun muutettiin... siinä välissä kaivoin multavaon pihojen välille ja istutin siihen hernettä. Ei herneet kasvanu, mutta multavaosta lapset sentään NÄKI missä se pihan raja menee.

Vedä lippusiimaa keppien nokkaan pihan rajalle tai jotain.
 
Vieras ss
Ihan vain sanomalla, että sinne ei saa mennä. Kaikkiin kolmeen jo taaperoiän läpi käyneeseen moinen on tehonnut. Lapset eivät tosin lähtökohtaisestikaan ole olleet karkaavaista sorttia, joten sekin varmasti vaikuttaa.

Ja koiriinkin on moinen tepsinyt. Kun yrittivät mennä naapuriin, käskin ne pois sieltä. Kyllähän ne jokusen toiston vaativat oppiakseen, mutta kohtuu nopeasti moinen kuitenkin perille meni.
Näin meilläkin on neljä lasta ja koira "koulutettu" , ei kukaan (paitsi koira ihan pentuna:)) ole juurikaan karkaillut naapureiden pihoille.
Meidän naapurissa taas asustaa pikku kullannuppunen, joka on koko pienen ikänsä (nyt 7v) kuljeskellut naapuruston pihoilla yksikseen, käy leikkimökissä leikkimässä, hakee leluja, saattaa käydä pyöräilemässä naapurin pyörällä ja jättää fillarin jonnekin tien poskeen (siis silloin kun ei olla kotona). Ja on ärsyttävää!!!!
Eli suosittelen vaan lämpimästi toistamaan sitä ei sanaa, kun taapero naapurin pihalle halajaa :)
 
ei ole
Meillä on oltu johdonmukaisia ja lapset pidetty silmien alla koko ajan pihalla. Jos yrittivätkin mennä kiellettyyn paikkaan, tuli kielto ja haku takaisin. En siis edes päästänyt minnekään.

Naapurissa asuuu kolme lasta, 1-5v väliltä, ja on toooooosi ärsyttävää kun ne ovat jatkuvasti meidän takapihalla. Vievät lelut, menevät leikkimökkiin sotkemaan jnejne. Ja naapuri saattaa huomata tämän vasta n 15min kuluttua...ja sit huutelee rajalta, että ei, ei saa jne. Mutta silti ei tee mitään konkreettista.
 

Yhteistyössä