Vaitiolovelvollisuus

  • Viestiketjun aloittaja "pilipali"
  • Ensimmäinen viesti
"pilipali"
Miksi vaitiolovelvollisuudessa on niin tiukat rajat? Ymmärrän, ettei koko maailmalle tarvitse kaikkea kertoa esim. hoitotyössä, mutta naurettavuus on asia erikseen :D
 
aloittajaap
Ja yleensäkkin, miksi kaikki lait sun muut aina estää ettei kukaan nyt vaan loukkaantuisi tai joutuisi häpeämään mitään... haloo kaikki ollaan ihmisiä ja kaikilla niitä vaivoja on aina välillä ja häpeä kuuluu elämään ...v*ttu mitä toimintaa
 
"ööpö"
Lähinnä kai siksi että kaikki ei ymmärrä asioita samalla tavalla kuin sinä tai naapurin Matti tai sinä et voi ymmärtää miksi Liisa-serkku ajattelee että jotkut asiat esim. sairauksissa ovat hänen yksityisasioitaan.
 
[QUOTE="pilipali";30311084]Miksi vaitiolovelvollisuudessa on niin tiukat rajat? Ymmärrän, ettei koko maailmalle tarvitse kaikkea kertoa esim. hoitotyössä, mutta naurettavuus on asia erikseen :D[/QUOTE]

Johtuiskohan siitä, että se laskee monen ihmisen kynnystä mennä hoidettavaksi. Mietippä nyt, jos asuisit 500 ihmisen kylässä ja sulla olis tippuri. Vähänkö se olis uuvuttavaa sunkin mennä kauppaan, kun kylän lääkäri olis kertonut kaikille sun pienestä naurettavasta vaivasta :)
Mikäli olisit tietoinen siitä, että lääkäri saattaa asiaa levitellä, niin menisitkö lääkäriin?
 
aloittajaap
No ehkä nyt oli vähän liiolteltu vastaus. :) Tarkoitin siis aiemmin vähän lievempiä vaivoja...kun tuntuu että kaikki on aina salassapitojuttuja ja mitään ei voi paljastaa kenellekkään ettei vaan nyt rikottaisi sitä velvollisuutta ja jopa sukupuolen kertominen on jo näköjään liikaa
 
Vieraaas
No ehkä nyt oli vähän liiolteltu vastaus. :) Tarkoitin siis aiemmin vähän lievempiä vaivoja...kun tuntuu että kaikki on aina salassapitojuttuja ja mitään ei voi paljastaa kenellekkään ettei vaan nyt rikottaisi sitä velvollisuutta ja jopa sukupuolen kertominen on jo näköjään liikaa
No miksi mitään pitäisi tai tarvitsee paljastaa kenellekään??
 
endis
Ensimmäinen lähtökohta on se, että paljastaessasi jonkun potilaasi heikkouden, voidaan tietoa käyttää potilasta vastaan. Toinen lähtökohta on se, että ilman luottamusta ja läpinäkyvää toimintaa virkamies ei voi toimia yhteiskunnan palvelijana. Kolmas on se, että tiedon omistaa potilas, ei virkamies. Potilaalla on oikeus määrätä, kuka hänen tietojaan saa käyttää.

Asiaa voisi verrata pankkisalaisuuteen. Mikäli paljastat ihmisten tilien saldoja, asetat ihmiset vaaraan.

Yleisesti tiedetään, että tietoja vuodetaan ja kertoillaan pitkin kyliä. Rangaistuksia tulisi koventaa merkittävästi. Salaiset rekisterit pitäisi paljastaa. Pegasokseen soisi lisätä enemmän tietoturva-ominaisuuksia siten, että lokiin jäisi merkintä myös siitä, ketkä tietoja ruudun takana katseli (kameralla tai muuten). Nythän on yleistä jättää avainkortti pöydän viereen niin, että kuka tahansa osaava voi katsella sopivilla syykoodeilla mitä vaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
kotihoitaja
En tiedä millaisia tapauksia ap tarkoittaa, mutta olen kyllä kotihoidon työntekijänä myös välillä aika ihmeissäni, kun asiakkaat pitää niin salata. Eipä ihme että ovat eristyksissä kotonaan.
 
No, esim minä olen nyt raskaana. Asia paljastu jo viikolla kuusi kun jouduin sairaalaan jossa oli töissä lapseni luokkakaverin äiti. Olen siellä kyllä itsekkin töissä joten samalla tietää nyt kaikki työkaverit ja työnantaja.. Nyt kävin neuvolassa kun viikkoja on yhdeksän ja siellähän minut otti vastaan lapsen toisen luokkakaverin äiti! Vaikka tämä on iloinen asia eikä edes mikään häpeä, niin olisi hirveää jos nämä äidit puhuisi kotonaan että minä odotan ja lapseni luokkakaverit tietäisivät tulevasta vauvasta ennen lastani! Tai jos joku menisi nyt pieleen enkä tahtois lapsilleni koko raskaudesta kertoa, niin nämä luokkakaverit kyselisivätkin koulun pihassa että joko teille tuli vauva.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
"piipii"
Aivan!! Tälläsissä pikkukylissä asiat leviäisivät kulovalkean tavoin. Ite oon ainakin sellainen että tälläiset asiat pidän visusti muilta salassa. Inhoan kun tuttavat ja sukulaiset kyselevät ja juttelevat sitten mun asioita toisilleen.. Ei tarvi kun anopille kertoa joku asia niin siitä tietää koko kylä heti seuraavana päivänä. Sitten jos sanotaan ettei saa kertoa niin loukkaannutaan. Parempi kun ei kerro kenellekään.
 
-.-
Mä muistan kun olin pienenä usein naapurissa kylässä ja se perheen äiti oli juoruilevista eukoista pahimmasta päästä. Vieläpä hoitoalan ihmisiä. Siellä se aina ruokapöydässä naureskeli asiakkailleen. Puhui siis ihan nimillä, iätkin kertoi yms.. Se tuntui itsestä jo silloin väärältä.
 
häpeä ja häpeä
Johtuiskohan siitä, että se laskee monen ihmisen kynnystä mennä hoidettavaksi. Mietippä nyt, jos asuisit 500 ihmisen kylässä ja sulla olis tippuri. Vähänkö se olis uuvuttavaa sunkin mennä kauppaan, kun kylän lääkäri olis kertonut kaikille sun pienestä naurettavasta vaivasta :)
Mikäli olisit tietoinen siitä, että lääkäri saattaa asiaa levitellä, niin menisitkö lääkäriin?
Sietääpä sitä miettiä, mitä on touhunnut, jos on saanut tippurin. Ja syytä se on selvittää koko kylälle, koska tuollainen ihminen luultavasti on sen jo levittänyt puolelle kylää
 
nooo...
Äiti oli ennen eläköitymistään hoitoalalla. Kauhein tilanne, joka hänellä kuulemma tuli vastaan, oli se kun hän sai työnsä kautta tietää että isäni siskolla oli syöpä. Hän joutui elämään tiedon kanssa useamman päivän, ennen kuin täti itse soitti ja kertoi isälleni diagnoosistaan. Tuossa tilanteessa moni olisi ehkä jo kertonutkin asiasta, mutta äitini piti ammattietiikastaan niin tiukasti kiinni, ettei asiasta puhunut.

Se vaitiolovelvollisuus on sitova, vaikka kuinka se olisi aapee sun mielestäsi naurettava. Potilailla voi olla monia syitä pitää sairautensa ja vaivansa omana tietonaan. Ja vaikkei potilas itse asiaa salailisikaan, se on hänen valintansa, ei sinun eikä ammattisiskojesi.
 
  • Tykkää
Reactions: päätön
iu
No, esim minä olen nyt raskaana. Asia paljastu jo viikolla kuusi kun jouduin sairaalaan jossa oli töissä lapseni luokkakaverin äiti.
Meilläkin esikoisen tulosta tiesi koko kylä ekan neuvolakäynnin jälkeen... Tosi kiva. :( Kun utelijoita kysyin, mistä moinen tieto on peräisin kun en itte ole sitä vielä kenellekään muulle kuin miehelle kertonut, niin äkkiä napittivat sitten suunsa. Että semmoista vaitiolovelvollisuutta täällä.
 
vieras s
Ensimmäinen lähtökohta on se, että paljastaessasi jonkun potilaasi heikkouden, voidaan tietoa käyttää potilasta vastaan. Toinen lähtökohta on se, että ilman luottamusta ja läpinäkyvää toimintaa virkamies ei voi toimia yhteiskunnan palvelijana. Kolmas on se, että tiedon omistaa potilas, ei virkamies. Potilaalla on oikeus määrätä, kuka hänen tietojaan saa käyttää.

Asiaa voisi verrata pankkisalaisuuteen. Mikäli paljastat ihmisten tilien saldoja, asetat ihmiset vaaraan.

Yleisesti tiedetään, että tietoja vuodetaan ja kertoillaan pitkin kyliä. Rangaistuksia tulisi koventaa merkittävästi. Salaiset rekisterit pitäisi paljastaa. Pegasokseen soisi lisätä enemmän tietoturva-ominaisuuksia siten, että lokiin jäisi merkintä myös siitä, ketkä tietoja ruudun takana katseli (kameralla tai muuten). Nythän on yleistä jättää avainkortti pöydän viereen niin, että kuka tahansa osaava voi katsella sopivilla syykoodeilla mitä vaan.
Meidän työpaikalla kyllä on tarkka kulttuuri, että jokainen ottaa oman korttinsa pois koneelta lähtiessä! Ja Mirandaan jää jälki siitä, kuka on tietoja käynyt katselemassa.

Itselleni kävi niin, että olin eronnut miehestäni ja jo uudessa suhteessa (siis vuosia eron jälkeen) raskaana. Sairaalassa eka ultrassa sattu hoitaja, ex miehen sukulainen, kertoi sit ex miehelleni raskaudesta....tosi paskaa kun ei oltu vielä kerrottu kenellekään ja sit ex mies "onnitteli" :(
en siolloin jaksanu alkaa mitään juttua tuosta nostaa, nyt nietin, että mahtaako nuovaitiolovelvollisuuden rikkomistapaukset vanheta...
 
......
Olisiko joku viisi vuotta vanhenemisaika tuossa ? Mutta kun tuollaista on kerran tapahtunut , kannattaa pyytää lokitiedot , tuo ex miehesi sukulainen kun on saattanut käydä kyttäämässä tietojasi senkin jälkeen, ilman oikeutta siis.
 

Yhteistyössä