Miksei lapselle voi sanoa suoraan että johonkin voi kuolla?

Hain lapsen eskarissa. Hakutilanteessa oli minä, opettaja ja lapsi, muut oli levolla tai lähteneet jo. Opettaja kertoi päivän retkestä ja lapsi säesti nähneensä unisieniä. Siinä opettaja ja lapsi juttelivat miten opittiin ettei unisieniin saa koskea tai vaipuu syvään uneen.. Lapsi kysyi minulta onko unisieni myrkyllinen. Vastasin että unisieni tarkoittaa sitä että sieni on myrkyllinen ja se syvä uni tarkoittaa että siihen myrkkyyn kuolee. Opettajan silmät meinasivat tipahtaa päästä.. Oli mainittu lapsen kuullen sana "kuolema"..

Miksi lapsille sanotaan vaikka että js hyppäät kerrostalon katolta, tulee iso pipi? Kun voisi sanoa että siihen todennäköisesti kuolee. Oma lapseni ei hätkähdä jos tulee haava tai vahinko, niitä tulee joka päivä vaikka mistä joten ihan hyvin voi kiivetä katolle. Unisienistäkin kertoi kotona että pisti yhden taskuun kun halusi kokeilla, nukahtaako siihen oikeasti! Sieni meni sitten roskiin kun tajusi että se on myrkkyä..
 
"xoxo"
Vihaan fraasia "nukkui pois" ja korjaan aina, jos joku lasteni kuullen sitä käyttää. Itse pelkäsin lapsena, että yhtäkkiä jotenkin vain nukun pois jonnekin. Kiva lisä muihin nukahtamisongelmiin!
 
"Hanna"
Mä olen sanonut. Vaikka kai sekin on väärin ja kamalaa ja aiheuttaa lapselle pysyvät traumat.

Mutta mielestäni on viisaampaa noista myrkkysienistäkin sanoa, että niihin saattaa kuolla jos menee syömään.

Meillä ei ole kuolemaa muutenkaan aristeltu puheenaiheena. Osa elämää, ihan samoin kuin syntymäkin.
Eikä lapsi siltikään pelkää kuolemaa.

Taivaaseen meillä ei kuolleet mene vaan haudataan tai tuhkataan. Eikä myöskään sanota, että nukkui pois.
 
rtss
Kierto ilmaisut "iso pipi" voi hyvin johtua vastaajan peloista. Toisaalta "iso pipi" itselleni voisi tarkoittaa myös jotakin vielä pahempaa seurausta kuin kuolema.

Toisinaan taas vältetään pelottelemasta turhaan. Minustakaan ei välttämättä tarvitse sanoa että sieniä syömällä voi kuolla. Riittää kun kertoo että toiset sienet voivat olla erittäin myrkyllisiä ja myrkytyksillä on vakavia ja ikäviä seuruksia. Jos lapsi kysyy että voiko siihen vaikka kuolla voi tietysti vastata että kyllä tai se saattaa muuten olla hyvin vaarallista terveydelle.
 
No en sit tiedä mitä valtaosa täällä miettii, mutta meidän 4v:lle olen kyllä puhunut, että joskus joihinkin asioihin (esim. kolari, vanhuus, myrkky) voi kuolla ja sitten ei sitä ihmistä ole enää joka kuolee eikä se voi tehdä enää mitään koskaan jne. Tuon 4v:n kyselyt kuolemasta lähti kyllä J.Vartiaisen laulun sanoista, mutta en kyllä osannut alkaa kaunistelemaan mitenkään. Tuntuu aika kummalliselta tuollainen asioiden "pehmentäminen".

(Ja ennenkuin tänne tulee se sama tyyppi taas kommentoimaan kuinka sekaisin olen, ei tarvii, tiedän kyllä. Terve vaan sullekin! )
 
Viimeksi muokattu:
vieraas
Kyllä minä 4-vuotiaalle jo kerron totuuden auton alle jäämisestä tms. En sano et tulee vaan iso pipi tai et sienen syömiseen nukahtaa. Sittenhän lapsi juuri voikin sitä kokeilla.
Puhun kuolemasta jos siitä kysytään tai jos varoitan isoista onnettomuuksista.
Kauhistutan muutenkin ihmisiä, kun olen vienyt 6v poikani katsomaan vainajaa. Se on vain osa tätä elämää kuten syntymäkin ja aivan luonnollista.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe
Kyllä meillä kuollaan :D Oon aina selittänyt muksulle, että jos tekee näin ja noin niin saattaa kuolla. Eikä siitä ole tullut painajaisia tms. Toi eskarilainen on nyt pienen elämänsä aikana ollut niin monissa hautajaisissa, ja nähnyt erästäkin tätiä huonommassa ja huonommassa kunnossa (sitten väli, kun ei haluttu, ihan tosi huonossa kunnossa letkuineen yms näyttää) ja sitten arkussa.

Kuolemasta aina hautajaisten lähellä meillä puhutaan paljon ja vaikka ruokapöydässä. Kuten myös vauvoista ja raskaudesta ja syntymästä ja lisääntymisestä yleensäkin (varsinkin kun odotin nuorimmaista, tätä käytiin läpi paaaljon). Yleensäkin on pyritty siihen, ettei asioista tehdä mitään mystisiä aikuisten hyshys juttuja.
 
viera.s
Just näiden myrkkysienien tapauksessa olen kertonut, että niiden syömiseen voi kuolla. Koska lapselle sienien aiheuttamien sisäelinvaurioiden selittäminen olisi vielä vaikeampitajuisempaa, eikä lapsi välttämättä ymmärrä mikä "pipi" siitä nyt voisi tulla, kun jotain syö.

Sen sijaan muuntyyppisissä onnettumuusuhissa taas sanon ennemmin, että voi sattua tosi pahasti, jos tekee jotain vaarallista asiaa. Niissä sitten taas se loukkaantuminen on mielestäni lapsen helpommin käsitettävissä oleva seuraamus, kuin kuolema, joka nyt ylipäätään on pienelle lapselle vaikea käsittää. Lapseni kyllä nämäkin varoitukset ottaa tosissaan, kuolemalla uhkailu ei siis ole tarpeen.

Mitäs sieniä ne "unisienet" muuten oli? Olivatko oikeasti tappavan myrkyllisiä vai voisiko olla, että niiden syömisestä seuraisi tajuttomuus muttei todennäköisesti kuolemaa? Toisaalta näissä asioissa ei pidä minusta liioitella, nyt aloittajan lapsi saattaa pelätä kuolevansa, kun on koskenut siihen "unisieneen". Yhdistettynä opettajan ja aloittajan jutut nimittäin luovat liiankin synkän kuvan, eihän sentään minkään sienen koskemisesta kuole.
 
Kyllä meillä puhutaan kuolemisesta. Vanhempi lapsista ei sitä ihan ymmärrä, mutta kyselee asiasta usein ja tuntuu miettivän sitä. Pyrin vastaamaan hänelle mahdollisimman selkeästi ja rehellisesti.
Kuoleminen on osa elämää, eikä sille mahda mitään. En ymmärrä, miksi kuolemista pitäisi yrittää "salata" lapsilta. Sehän se vasta häiriintynyttä olisi.
 
Just näiden myrkkysienien tapauksessa olen kertonut, että niiden syömiseen voi kuolla. Koska lapselle sienien aiheuttamien sisäelinvaurioiden selittäminen olisi vielä vaikeampitajuisempaa, eikä lapsi välttämättä ymmärrä mikä "pipi" siitä nyt voisi tulla, kun jotain syö.

Sen sijaan muuntyyppisissä onnettumuusuhissa taas sanon ennemmin, että voi sattua tosi pahasti, jos tekee jotain vaarallista asiaa. Niissä sitten taas se loukkaantuminen on mielestäni lapsen helpommin käsitettävissä oleva seuraamus, kuin kuolema, joka nyt ylipäätään on pienelle lapselle vaikea käsittää. Lapseni kyllä nämäkin varoitukset ottaa tosissaan, kuolemalla uhkailu ei siis ole tarpeen.

Mitäs sieniä ne "unisienet" muuten oli? Olivatko oikeasti tappavan myrkyllisiä vai voisiko olla, että niiden syömisestä seuraisi tajuttomuus muttei todennäköisesti kuolemaa? Toisaalta näissä asioissa ei pidä minusta liioitella, nyt aloittajan lapsi saattaa pelätä kuolevansa, kun on koskenut siihen "unisieneen". Yhdistettynä opettajan ja aloittajan jutut nimittäin luovat liiankin synkän kuvan, eihän sentään minkään sienen koskemisesta kuole.
Kuolemalla uhkailu.... no, varmaan ymmärrät itsekin, että tuo oli aika radikaalisti sanottu. Parempi ohjeistaa olla kokonaan koskematta sieniin joita ei tunnista. Vaikka niihin ei kuolisi, voi tulla kyllä huono oloa jos ne sormet tunkee suuhun koskemisen jälkeen.
 
Minulla ei ole mitään käryä sienistä. Ohje on ettei mihinkään sieniin kosketa kuin mummon kanssa joka ne tunnistaa! Kuolema on helpompi selittää kuin vaikka että olet tajuton ja saatat saada sisäelin vaurioita. Vaikka kyllä meillä on käyty läpi esim ruuansulatusta miten leipä voi muuttua kakaksi. Aika hyvin jo kuusi vee ymmärtää että ruumiin sisällä on vatsalaukku happoineen ja suolisto. On katsottu myös kuvia sisäelimistä, mutta houkutus kokeilla vaikka tajuttomuutta tai sikeää unta on suuri, varsinkin kun muumeissa on jakso jostain taikasienistä jotka pistää nukkumaan. Siksi on parempi juuri tälle lapselle sanoa että tuntemattoman sienen härppiminen voi johtaa kuolemaan. Toki sieniä voi vaikka kepillä tökkiä jos ne kovasti kiinnostaa ja kiinnostaahan ne!
 
hhhh
Kyllä meillä ihan totuudenmukaisesti yritetään puhua. Ainakin sen mukaan kuin me vanhemmat vain tiedetään. Kärpässienet on tappavia ja kyyt jne. Lapset tulee ihan tuolta, mistä lapset tulee ja tietävät kyllä sektioistakin (tosin yksityiskohtia en tiedä sen kummemmin) Auton alle voi kuolla, metsästäjät tappaa elukat ja jopa syö ne itse jne..
 
"Julli"
Kyllä meillä ihan totuudenmukaisesti yritetään puhua. Ainakin sen mukaan kuin me vanhemmat vain tiedetään. Kärpässienet on tappavia ja kyyt jne. Lapset tulee ihan tuolta, mistä lapset tulee ja tietävät kyllä sektioistakin (tosin yksityiskohtia en tiedä sen kummemmin) Auton alle voi kuolla, metsästäjät tappaa elukat ja jopa syö ne itse jne..
Kyyn puremaan harvemmin kuolee. Puremakohta on toki kipeä ja lääkärikäynti on useimmissa tapauksissa tarpeen pureman jälkeen.
Tuossa kun piruuttani googlasin, niin suomessa kyynpurema on johtanut kuolemaan viimeksi 1980-luvulla.

Mutta tietysti lapsia pitää ohjeistaa, että käärmeitä ei mennä sorkkimaan.
 
Vieras..
Voi hyvää päivää mitä hyysäämistä, oikeasti. Meillä on puhuttu kuolemasta, ja juurikin sienien kohdalla. Lapsi kysyi, että mitä tapahtuu, jos syö kärpässientä ja kerroin, että siihen voi kuolla. Ollaan puhuttu kuolemasta aikaisemmin, kun lapsen isomummo kuoli.
 
Vieras..
[QUOTE="Julli";30311420]Kyyn puremaan harvemmin kuolee. Puremakohta on toki kipeä ja lääkärikäynti on useimmissa tapauksissa tarpeen pureman jälkeen.
Tuossa kun piruuttani googlasin, niin suomessa kyynpurema on johtanut kuolemaan viimeksi 1980-luvulla.

Mutta tietysti lapsia pitää ohjeistaa, että käärmeitä ei mennä sorkkimaan.[/QUOTE]

Hoitamaton kyyn purema voi johtaa hyvinkin todennäköisesti kuolemaan. Ei ole mikään leikin asia.
 
VierE
Unisienistä puhuminen voi olla vaarallista. Mitä jos lapsi luulee, että unisienestä on apua, jos ei saa nukuttua. Antaa sitä vielä lääkkeeksi pikkusisarukselle, joka heräilee yöllä. Asioista pitäisi puhua oikeilla nimillä. Kuolema on luonnollinen asia eikä mikään salaisuus.
 
nnnnnnn
No enpä ole koskaan kuullut mitään noin höyrypäistä. Itsekkin olen pk:ssa töissä, ja kyllä itse ja tapaamani kollegat on aina ihan suoraan sanoneet lapsille että katsopaas lapset, tässä on MYRKKYsieni. Tätä EI saa syödä, eikä edes maistaa, koska sen MYRKKYYN KUOLEE. Ja painotettu vielä sitäkin että se on jopa niin myrkyllinen, että niihin EI saa edes koskea.
 
viera.s
Minulla ei ole mitään käryä sienistä. Ohje on ettei mihinkään sieniin kosketa kuin mummon kanssa joka ne tunnistaa!
Jos sinulla ei ole mitään käryä sienistä, miksi väitit että sieni on tappavan myrkyllinen ja siihen koskemalla kuolee? Sinulta menee kaikki uskottavuus lapsen silmissä, jos tietämättömänä väität tietäväsi asioita, jotka myöhemmin paljastuvat valheeksi. Lapsi ei kuollut vaikka niin väitit, joten uskooko sinua jatkossa?

Tietysti tuo nyt on perussääntö, että sellaisiin sieniin ei kosketa, joita ei tunne. Mutta en minä ainakaan niistä väitä, että tiedän niiden olevan tappavan myrkyllisiä, vaan kerron totuudenmukaisesti asioista. Eli että osa sienistä on todella myrkyllisiä eikä siksi varmuuden vuoksi saa koskea mihinkään, jota ei tunne. Kerron myös myrkyllisyysasteiden erosta totuudenmukaisesti, eihän kaikkien myrkkysienten syömisestä sentään kuolisi, osa tekisi vain kipeäksi.
 
Jos sinulla ei ole mitään käryä sienistä, miksi väitit että sieni on tappavan myrkyllinen ja siihen koskemalla kuolee? Sinulta menee kaikki uskottavuus lapsen silmissä, jos tietämättömänä väität tietäväsi asioita, jotka myöhemmin paljastuvat valheeksi. Lapsi ei kuollut vaikka niin väitit, joten uskooko sinua jatkossa?

Tietysti tuo nyt on perussääntö, että sellaisiin sieniin ei kosketa, joita ei tunne. Mutta en minä ainakaan niistä väitä, että tiedän niiden olevan tappavan myrkyllisiä, vaan kerron totuudenmukaisesti asioista. Eli että osa sienistä on todella myrkyllisiä eikä siksi varmuuden vuoksi saa koskea mihinkään, jota ei tunne. Kerron myös myrkyllisyysasteiden erosta totuudenmukaisesti, eihän kaikkien myrkkysienten syömisestä sentään kuolisi, osa tekisi vain kipeäksi.
Tässä tapauksessa päiväkodin henkilökunta ehkä tunnisti sienen koska kertoi ettei siihen kosketa koska myrkystä vaipuu syvään uneen. Korjasin vain että syvä uni tarkoittaa nyt kuolemaa. Hyvä juttu, että kertovat lapsille sienistä ja käyvät metässä niihin tutustumassa, oli vaan vähän kyseenalaista tuo uni juttu..
 
Jos sinulla ei ole mitään käryä sienistä, miksi väitit että sieni on tappavan myrkyllinen ja siihen koskemalla kuolee? Sinulta menee kaikki uskottavuus lapsen silmissä, jos tietämättömänä väität tietäväsi asioita, jotka myöhemmin paljastuvat valheeksi. Lapsi ei kuollut vaikka niin väitit, joten uskooko sinua jatkossa?

Tietysti tuo nyt on perussääntö, että sellaisiin sieniin ei kosketa, joita ei tunne. Mutta en minä ainakaan niistä väitä, että tiedän niiden olevan tappavan myrkyllisiä, vaan kerron totuudenmukaisesti asioista. Eli että osa sienistä on todella myrkyllisiä eikä siksi varmuuden vuoksi saa koskea mihinkään, jota ei tunne. Kerron myös myrkyllisyysasteiden erosta totuudenmukaisesti, eihän kaikkien myrkkysienten syömisestä sentään kuolisi, osa tekisi vain kipeäksi.
Miksi väitit... eikö se ollutkaan se eskariope kun niin väitti unisienillään. Vanhempi nyt vaan tulkkasi suomeksi mitä ope tarkoitti.Forwaa tekstisi kaikille eskariopettajille. Tuskin sekään tiesi onko sieni myrkyllinen vai ei.
 
Liekkiö
Meillä on sanottu aina että mitään ei saa laittaa suuhunsa ulkoa, koska siihen voi kuolla. Vanhemman luvalla saa, muuten ei.
Samoin sairauksiin voi kuolla, liikenteessä voi kuolla.
Meillä on pienestä asti kerrottu ja käsitelty lasten kanssa kuolemista. Se ei ole mikään tabu.
 

Yhteistyössä