Ystävän huonot kotioltavat

  • Viestiketjun aloittaja tyttö15
  • Ensimmäinen viesti
tyttö15
Moi! Mietin mitä ihmettä voisin tehdä, kun parhaan ystäväni oltavat kotona on surkeat. Molemmat vanhemmat ovat pahasti alkoholisoituneita ja välillä väkivaltaisia. Mun ystäväni joutuu itse ostamaan nykyään omat ruokansa, koska perheesaä ei ole ikinä mitään ruokaa ja rahat läytetään viinaan. Olen pahasti huolissani mun kaverista enkä tahdo että tälle tapahtuu mitään pahaa. Harva tuskin edes tietää tämän tytön perheen ongelmista, koska luonteeltaan hän on tosi ilonen, nauravainen, muista huolehtiva mutta ei näytä muille pahaa oloaan helposti. Mietin mitä ihmettä voin tehdä, koska olen itse ehdottanut esimerkiks lastensuojeluilmotuksen tekemistä, mutta kaverini on kieltänyt tämän täysin. Apua mitä mun pitäis tehä?:-/
 
lastenkodin täti
Voit myös tehdä ls-ilmoituksen nimettömänä... Ja se, että kerrot terkalle tarkoittaa samaa, hänellä on ilmoitusVELVOLLISUUS :) Pääasia minusta (tehnyt toistakymmentä vuotta lastensuojelutyötä) teet jotain, ei ole ikäisesi lapsen asia huolehtia itsestään. Ilmoitus ei myöskään ole automaatti sijoitukselle pois kotoa, mutta sille kylläkin, että kaverisi saa apua. Jos kysyttävää, niin kysy :)
 
Elivo.
Alkuperäinen kirjoittaja tyttö15;30312294:
Moi! Mietin mitä ihmettä voisin tehdä, kun parhaan ystäväni oltavat kotona on surkeat. Molemmat vanhemmat ovat pahasti alkoholisoituneita ja välillä väkivaltaisia. Mun ystäväni joutuu itse ostamaan nykyään omat ruokansa, koska perheesaä ei ole ikinä mitään ruokaa ja rahat läytetään viinaan. Olen pahasti huolissani mun kaverista enkä tahdo että tälle tapahtuu mitään pahaa. Harva tuskin edes tietää tämän tytön perheen ongelmista, koska luonteeltaan hän on tosi ilonen, nauravainen, muista huolehtiva mutta ei näytä muille pahaa oloaan helposti. Mietin mitä ihmettä voin tehdä, koska olen itse ehdottanut esimerkiks lastensuojeluilmotuksen tekemistä, mutta kaverini on kieltänyt tämän täysin. Apua mitä mun pitäis tehä?:-/
Pidät huolesi omista asioista ja kaverisi pitää huolen omista asioistaan.

Äkkiää sinun huolenpitosi saattaa lopulta tuoda kaverillesi vain lisää harmia, joten miettippä tarkkaan.

Loppujenlopuksi nämä kotipsykologit saavat vain vahinkoa aikaan siis enemmän kuin alunperin edes oli, joten keskity nyt niihin open antamiin kotiläksyihin samalla innolla kuin toisten asioihin.
 
"Liisi"
Voisiko kaverisi viettää enemmän aikaa kotonasi, ilman suurempia toimenpiteitä? Mitä mieltä vanhempasi ovat? Lastensuojeluasiat ovat vaikeita ja jos voi konkreettisesti auttaa muulla tavalla, niin se on hyvä asia. Jos vanhempasi eivät hyväksy auttamista, niin pakkohan siitä on jollekin, esim. Opettaja, terveydenhoitaja tmv. Kertoa.
 
"mie"
Oma tyttäreni on 12-vuotias ja yksi hänen kavereistaan lähes asuu meillä. On meillä iltaruoalla keskimäärin 5 kertaa viikossa ja yötä keskimäärin 1-5 yötä viikossa (riippuen tilanteesta kotona).

Tätä on nyt jatkunut n 6kk ja pikkuhiljaa hän on alkanut puhumaan minulle kotitilanteestaan avoimemmin.

Tilanne on paha ja olen hänelle sanonut että meille voi tulla koska vaan. Meidän ovet ovat avoinna ja haemme hänet vaikka keskellä yötä jos tarpeen.

Olen myös luvannut että otan yhteyttä viranomaisiin heti jos/kun hän antaa luvan. Vielä hän ei ainakaan ole ollut siihen valmis.

Voisiko sinun ystäväsi olla teillä?
 
"Mymy"
Kerrot ennemmin ammattilaiselle kuin omille vanhemmillesi. Ammattilaisten tehtävä ei ole ensisijaisesti ottaa lapsia huostaan, vaan tukea perheitä niin että EI tarvitsisi ottaa huostaan ketään tai sijoittaa kodin ulkopuolelle.

Itse tein omista lapsistani lastensuojeluilmoituksen, että saatiin apua kun oma pää alkoi räjähdellä.

Hyvä jos voit vielä ottaa kaveria kylään teille. Mutta et saa myöskään ittees väsyttää murehtimalla ja huolehtimalla. Ei ole sinun ikästen tehtävä.
 
Tyttö15
Ystäväni on tosi salaileva koko asian suhteen, valehtelee mistä kaikki mustelmat on tullut yms. En usko että hän olisi kauheen iloinen jos juoruaisin tilanteesta esim vanhemmilleni
 
Tyttö15
Joo siis kyse on tosiaan 16 vuotta täyttävästä tytöstä! Ja kaverini on kokonaan yksin melkeen vastuussa itsestään ja nykyään on alkanut viikonloppu iltaisin riehumaan ulkona myöhään vähän epämääräisissä porukoissa kun ei kukaan kotiinkaan kaipaa.
 

Yhteistyössä