Kuinka monta tuntia on sopivaa harrastaa viikossa kun perheen pienin on alle vuoden?

  • Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä olet?
  • Ensimmäinen viesti
Mitä mieltä olet?
Kuinka monta tuntia on mielestäsi sopivaa käyttää aikaa viikossa omiin harrastuksiin kun perheen pienin on alle vuoden?

Pakko kysyä kun ukon mielestä olen niuho ja hänen mukaansa vaadin valitsemaan harrastuksen tai minut.

Meillä mies harrastaa viikolla 24 tuntia, jos vaan töiltään ehtii (vuorotyön vuoksi ei aina pääse) ja sitten tietty vkl-reissut harrastuksen parissa, tässä kuussa esim kolmena viikonloppuna.

Mä ajattelin ettei mun tarvi pyytää valitsemaan kun tuntuu että valinta on jo tehty.
 
No onhan se vähän niin, että jos haluaa harrastaa ihan kunnolla, niin joidenkin harrastusten kohdalla se sitten tarkoittaa sitä, että siihen tosiaan kuluu aikaa paljon ja vähän päälle.

Mutta jos miehesi on 8 tuntia päivässä töissä ja lähes 5 tuntia sen lisäksi joka arkipäivä harrastuksensa parissa ja tämän lisäksi kuukaudessa harrastuksen parissa kuluu myös 3 kokonaista viikonloppua, niin aika vähiin kyllä käy isä-lapsi-aika.

Jos tilanne on toistuvasti tuo, ei ole kyllä kohtuutonta kehoittaa isää olemaan enemmän lapsensa kanssa. Ja vaimon.

Meillä mies pyrkii pääsemään harrastuksensa pariin 4 kertaa viikossa. Mutta käytännössä nämä kaikki kerrat eivät ole ns. lapselta pois, sillä mies käy harrastuksissa aamulla, päivällä, sekä yöllä. Ja ne yöaikaan tapahtuvat harrastukset eivät millään muotoa vähennä aikaa lapsilta. Ei edes seuraavana aamuna.
 
vierass
no riippuu onko töissä, kuinka paljon yms. Mutta mun mielestä 2-3 tuntia yhteistä aikaa pitäis päivittäin olla. Siis niin että kaikki on kotona/yhdessä, ei välttämättä aktivisesti leiki koko ajan.
 
Mun mielestä sopiva määrä on se, että molemmat on tyytyväisiä. Meillä menee homma niin, että minun harrastukseni vie miltein päivittäin ainakin kolme tuntia eli suurinpiirtein samoissa tunneissa ollaan, kuin sinun miehelläsikin. Onneksi tilanne on sellainen, että vauvalle löytyy perheen ulkopuolinenkin hoitaja tarvittaessa helposti noiden tuntien ajaksi, joten myös mies voi harrastaa noiden hetkien aikana, mikäli niin haluaa. Itseäni kyllä hieman jännittää, että kuinka voin jatkaa rakasta harrastustani ja "elämäntapaani" sillä kohtaa kun työelämä taas kutsuu ja yhdessä vietetty aika muutenkin vähenee. Luultavasti tilanne sillä kohtaa on se, että harrastusta on pakko siirtää syrjään odottamaan, kunnes toivon mukaan siitä tulee meillä yhteinen harrastus tytön kanssa.
 
Nii..
Jotenkin vaan kaihertaa. Tietysti mietin sitäkin että olisinko yhtä ärsyyntynyt jos harrastus olisi mun mielestä jotenkin kehittävämpi tai hyödyllinen. Jos olisi liikuntaharrastus olis ukko hyvässä tikissä edes.
Taitaa olla turhaa narinaa, vituttaa vaan kun piti pitää vuoden tauko kun lapsi syntyy, mutta ei näytä pitävän.
 
Nii..
Ja itselläni ei ole aikaa, eikä virtaa harrastella juuri nyt. Toisaalta, itse ajattelen niin että jatkan omaa harrastustani kun mukula vähän kasvaa. Nyt oon vaan tällänen räjähtänyt kotirouva, hyvä kun hampaat ehtii harjata "omalla ajalla".
 
Vierras
No en viitsi tarkalleen sanoa. Mutta vastaavaa kuin tyyliin shakin pelaaminen mun mielestä (tarkemmin ajateltuna shakkikin olis järkevämpää). Ei kotona harrastettavaa.
Eli siis homma on täysin verrannollinen siihen tietokoneella pelaamiseen. Olisiko se sinun mielestä ok noissa määrin? Eri asia tietysti jos mies ei kävisi töissä, silloin ehtisi harrastaa myös perheen kanssa olemista.
Mutta oletpa se kyllä sinäkin idiootti kun olet suostunut lapsentekoon. ei se lapsi lakkaa tarvitsemasta isäänsä 1v täytettyään, päinvastoin sitten kun sinäkin menet töihin niin perheen kanssa vietetty aika on vielä paljon arvokkaampaa. Kuvio on siis lähtökohtaisesti jo tuhoontuomittu.
 
Nii..
Eli siis homma on täysin verrannollinen siihen tietokoneella pelaamiseen. Olisiko se sinun mielestä ok noissa määrin? Eri asia tietysti jos mies ei kävisi töissä, silloin ehtisi harrastaa myös perheen kanssa olemista.
Mutta oletpa se kyllä sinäkin idiootti kun olet suostunut lapsentekoon. ei se lapsi lakkaa tarvitsemasta isäänsä 1v täytettyään, päinvastoin sitten kun sinäkin menet töihin niin perheen kanssa vietetty aika on vielä paljon arvokkaampaa. Kuvio on siis lähtökohtaisesti jo tuhoontuomittu.
En nyt tiedä tekeekö se musta idiootin jos uskon yhdessä sovittujen asioiden pitävän. Eikä tämä nyt ole ainutkertainen asia, ikivä kyllä. Ennen mukulaa mua ei harrastus haitannut, koska meillä ei myöskään ollut yhteistä velvoitetta.
No ei tää narisemalla muutu. Täytyy itsekin lapsen kanssa alkaa harrastamaan ja elämään. Kaipa tuo joskus tajuaa, tosin mua se ei enää sitten kyllä kiinnosta. Nytkin ollaan siinä rajamailla.
 
"M33"
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mieltä olet?;30312641:
Meillä mies harrastaa viikolla 24 tuntia, jos vaan töiltään ehtii (vuorotyön vuoksi ei aina pääse) ja sitten tietty vkl-reissut harrastuksen parissa, tässä kuussa esim kolmena viikonloppuna.
Monet harrastukset vievät tämän verran aikaa, etenkin sellaiset, joissa haluaa kehittyä taitavammaksi. Esimerkiksi teatteriharrastukseen saa kulumaan helposti kolmekymmentäkin tuntia viikossa, kun harjoituskausi on kiivaimmillaan. Siinä jää väkisinkin muu elämä välillä syrjään.

Onko muuten pokerista kysymys?
 
vieras...
24h arkena työviikon lisäksi tarkoittaa, ettei perheelle jää aikaa käytännössä lainkaan. Jos se on kaikille ok, niin sitten on, mutta minusta tuo on ihan pöyristyttävää! Miksi ihmiset ryhtyy parisuhteesee ja/tai hankkii lapsia, jos kuitenkin elämän keskeisin sisältö on se harrastus?
 

Yhteistyössä