12-vuotias sotkee huonettaan,piirtelee huonekaluihin,roskaa ym.,ARGH!!!

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt"
Siis miten voi olla mahdollista,että vielä 6.luokkalainen tyttö yhä piirtää tahallaan sotkuja ympäri huonettaan,sotkee kynsilakoilla koulupöytäänsä ja muitakin tavaroita..Sitten vielä jättää kasan kuivuneita ruoka-astioita ympäriinsä,roskia joka puolella..Suoraan sanottuna huone on läävä!Ja kun käsken siivota niin kerää pari roskaa ja se on siinä..Mikä hemmetin sikailuikä tuo 12v.on??Oon jo ihan totaalisen hermoraunio,kun tyttö ei vaan opi,eikä muutu..
 
"väsynyt"
Niin..Siinähän minä olen virheen mennyt tekemään,että aina sitten aikani paapatettua siivonnut huoneen ja putsannut piirustusjäljet ym.Nyt tänään paloi totaalisesti käämi,kun taas oli pino lautasia huoneessa ja kynsilakoilla sotkettu..Tytär vaan heittäytyy sitten marttyyriksi ja murjottaa,eikä häneen saa mitään kontaktia..Nyt on otettava järeämmät keinot,koska minä en ainakaan kohta enää jaksa tätä tyhjää toitottamista.
 
"vvvv"
Voi jee ja marttyyri-äidin pisteet taas jaettu.
"Järeämmät keinot käyttöön"?? Eli kostat oman saamattomuutesi nyt lapselle. Keskusteluyhteyden puute, mykkäkoulu ja murjittaminen on ihan vanhemmilta opittuja taitoja. Kuka alunperin on antanut luvan viedä lautaset pois keittiöstä???
Sanoisin että ooetelkaa ensin itse käyttäytymään, sopikaa yhdessä kodin säännöt ja sit vasta väsynyt äiti alkaa miettiä järeitä keinoja.
 
mies1harm.
Anna murjottaa, pointsi on ettet anna periksi. Ei sinusta huonoa vanhempaa tule, ellet mene lapsen ehdoilla. Ei lapsi mene rikki, jos häntä käskee tai komentaa tai jos hänelle on luja.

Mutta kyllähän ihmisten "löysyys" on meillä aikuisillakin rutkasti lisääntynyt. Aikamme ilmiöitä. Joku 1700-luvun vanhempi ei voisi uskoa silmiään jos näkisi nykykasvatusta.
 
"väsynyt"
Meillä kyllä asioista keskustellaan ja osataan keskustella!Sekä me aikuiset,että lasten kanssa.Kahden nuoremman kanssa ei ole ongelmaa,mutta tämä "rapu-neiti" vetäytyy kuoreensa,jos jotain negatiivista puhuttavaa tulee..Minä sitten siinä aikani yritän avata keskusteluyhteyttä,mutta annan lapsen miettiä rauhassa,jos ei halua puhua.Puhumme sitten,kun tulee sopivampi hetki.Ja ei,meillä EI viedä lautasia luvan kanssa huoneeseen vaan neiti harrastaa tätä täällä kotona yksin ollessaan (vanhemmat töissä).Ei voi koko ajan selän takanakaan olla kyttäämässä,että mitä tapahtuu..Ja se "järeät keinot" tarkoittaa,että tähän aletaan nyt puuttua tiukemmin,eli esim puhelin pois siksi aikaa,että siivoaa huoneensa kunnolla jne.
 
"vvvv"
Joo mun mielestä "papattaminen" ei ole keskustelua. Eikä kasvattaminen sitä että ensin papatetaan ja sit siivotaan puolesta. Eikä sitä, että lapsi onbalun alkaenkin saanut viedä astiat huoneesen. Mitään rajoja ei ole annettu,, eikä vaadittu korjaamaan virhettä, pyytämään anteeksi astioiden viemistä ja samantien tuomaan niitä pois.
Syytä vaan horoskooppeja, tuo olikin minulle uutta tällä palstalla.

Huomenna nappaat kännykän pois siks aikaa kun lapsi siivoo. Rankaiset ja kiristät ennen kuin on edes annettu mahdollisuus tehdä oikein., ja vähän vielä päättäväisyydestäs ylpeänä papatat päälle.
Arvaappa mitä lapsi oppii? -No ainakin piilottamaan kännykkänsä ens kerralla.

Ja siis mitä ihmettä? Tahallaan maalaa kynslakalla huonekalut ja piirtelee seiniin? Vai mitä?
Vai mahdoitko hieman liioitella?? Mitä jos opettaisit tyttöä käyttää alusta kun lakkaa kynsiään? Tai jos tytössä on taiteilijan vikaa, nii laittakaa joku iso vanerinpala seinään johon voi rustailla ja maalailla mitä haluaa.
 
grszdf
Seuraavan kerran kun lapsi sotkee, ota ne kynsilakat ja tussit pois. Rätti ja tahranpoistoainetta käteen, ulos/pelaamaan/mitä sinä päivänä onkaan suunnitellut ei ole asiaa ennenkuin jäljet on siivottu. Kun on lähdössä ulos, roskapussi kouraan että vie sen mennessään. Viikkoraha sen mukaan, miten huone on siivottu.
 
"Anne"
Kun lapsi sotkee, lapsi siivoaa itse. Hinkkaa rätillä niin kauan että tussit lähtee pois pöydästä. Jos sotkeminen jatkuu, siivoaa taas itse, mutta tussit lähtevät takavarikkoon.
Millä sotkee huoneensa? Jos leluilla, niin iltaisin siivoaa, jos ei tietyssä ajassa ole siivonnut, niin kaikki lattialla oleva lähtee takavarikkoon.
 
okei.
Olen itse ollut samanlainen. Tosin maalasin kynsilakalla koulupöytäni. Kenkäni. Pyörääni käytin akryylimaalia ja spraytä.

Mitä jos hankkisit lapsellesi taidetarvikkeita?
Antaisit hänen tuunailla omassa valtakunnassaan mitä haluaa, kunhan 1.viikossa siivoaa huoneensa täydellisesti.

Tehkää yhdessä huoneesta järjestelmällinen...ei hän tahallaan sotke..hän vain hommailee, eikä oikein tajua seurauksia.

On meillä kotikaaosta, mutta on meillä siistiäkin. Ihan joskus hermoni käryää, kun hilettä on joka paikka täynnä..eikä se kaikki mene sinne imuriin. Silloin taas kiroan sen päivän kun suostuin sitä ostamaan.


En kyllä halua moittia lastasi, tuo värkkääminen vaikuttaa olevan jotakin muuta kuin tahallista sotkemista.
Ruoka-astiat,kuinka ne kulkeutuvat sinne, ettekö syö yhdessä??

Yhdessä syöminen on hyvä paikka jakaa perheen asioita, syökää ja jutelkaa yhdessä. Puhu hänelle kuin nainen naiselle.

Odotan innolla keskusteluja lapseni kanssa, tänään aiheena oli: miten kananmunista ei ole tullut tipuja. ( kohta 9.v <3 ) oi oi, sulla on vielä viimeiset hetket käsillä, pian lapsesi muuttuu nuoreksi neidiksi. Nauti hänen lapsellisuudestaan vielä).
 
Wvierass
Tarvitaan tehostettua ohjausta. Kaksi kolme kertaa päivässä katsot, että ruoka-astitiat tuodaan pois ja roskat laitetaan roskiin. Onhan lapsella oma roskakori huoneessa? Kun jatkat tehostettua ohjausta pari kolme kuukautta, niin tilanne toivottavasti korjaantuu, sillä siistimisestä tulee rutiini. Meillä erityislapsi heitteli roskat lattialle, joten vähän samankaltaisesta tilanteesta on kyse. Jos lapsi ei itse joudu korjaamaan sotkujaan, niin muutosta on turha odottaa.

Kunnollinen siivous on hyvä tehdä yhdssä ainakin, jos lapsen on vaikea hoitaa sitä. Lähtekää liikkeelle siitä, että pienet jutut eli roskat ja astiat tulee hoidettua heti eikä niitä jätetä lojumaan. Muusta sotkemista minulla ei ole kokemusta, mutta siihen lienee tepsii edellä esitetyt vinkit.
 

Yhteistyössä