Ilmastonmuutos muuttamassa maapallon lähes elinkelvottomaksi ehkä jo meidän lastenlastemme elinaikana

  • Viestiketjun aloittaja Mitä me äidit voimme tehdä
  • Ensimmäinen viesti
perusjuttu
No onhan se ainakin meidän pellolla muuttunut ihanasti:)

Mutta maailmalla pellot on pilattu, maat kuivuu pilalle eikä niissä myrkytetyissä enää kasva mikään. Katsos:
The World According to Monsanto (Full Length) HD - YouTube
Ilmastonmuutoshan ei ole mikään ihmisen aiheuttama juttu. Ilmaston on muuttunut kautta aikojen. Aika monet tilastot ja tukimukset todentavat sen, kun tarkastellaan aikaa tuhansia vuosia taaksepäin.
Se, että maa on pilattu myrkyttämisellä ja ihminen tuhoaa järkyttävällä tahdilla omaa ympäristöään on faktaa. Ilmastonmuutos on kuitenkin vain tapa tehdä bisnestä. Siitä hyötyvät harvat ja valitut.
Nerokas kusetus ja minkälaiset mittasuhteet se onkaan saanut.
 
"M33"
Usko pois, mutta tiedeyhteisössä on kyllä varmaan epäilijöitä enemmän, kuin puolestapuhujia.
Uskomaton väite tuo, että tiedeyhteisössä olisi enemmän ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen epäilijöitä kuin tutkijoita, jotka pitävät sitä tosiasiana olemassa olevien todisteiden vuoksi. Ilmastotutkimuksen tulokset ovat tässä asiassa harvinaisen selvät: 75-97 prosenttia tutkimuksista on löytänyt näyttöä ihmisen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen. Ks esim.How to Determine the Scientific Consensus on Global Warming - Scientific American

Et yksinkertaisesti tiedä, mistä puhut.
 
btw
Joo-o, niin onkin. Mut kun ne Euroopan pellot on pilattu totaalisesti, niiden täytys keksiä muuta...

Suomessa ei vaan ymmärretä aina, mistä kaikki johtuu.

Kaikki oottaa vaan, et joku tekis jotakin.

Ja tekeekin:
http://yle.fi/uutiset/vaasa_vetaa_vertoja_keski-euroopan_viinitiloille/6823991
 
viras
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä me äidit voimme tehdä;30313573:
Uutisten mukaan maapallo voi tosiaan muuttua ihmiselle elinkelvottomaksi jo lähivuosisatoina. Omien lastenlasteni elinaikana ihmiskunnan elinolosuhteet huononisivat merkittävästi. Pelottavaa!

Asiaan vaikuttaminenkin tuntuu hankalalta. Olen kuitenkin miettinyt keinoja, millä oma nelihenkinen perheeni voisi vähentää kulutustaan ja sitä kautta hiilijalanjälkeään. Me olemme ihan taviksia, omakotitalo, kaksi lasta ja koira, se tavallinen tarina, ympäristöasiat ovat aina olleet vähän vieraita.

Nyt olemme heränneet tähän asiaan. Olemme vähentäneet lihankulutusta, syömme lihaa, mutta kasvisruokapäiviä pidetään. Olemme päättäneet olla käyttämättä lentokonetta. Yritämme ostaa erittäin harkiten uutta tavaraa, ja aina katsotaan voiko tarvittavan tavaran löytää kirppikseltä (tämä on minusta kaikkein vaikeinta, mutta onnistuu jo).

Mitä te olette valmiita tekemään, että tulevilla sukupolvilla olisi vielä elinkelpoiset olosuhteet? Vinkkejä otetaan vastaan :)

Asiallista tietoa ilmastonmuutoksesta löytyy mm. linkistä: https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/6c5a9908-7033-47a8-9855-e745b4fa7604/maapallon-ilmasto-tulevaisuudessa.html
jotkut sillon siitä joskus teki haloon ...ja se että aika vähän yksittäinen kuluttaja voi vaikuttaa tehtaiden päästöihin!
 
[QUOTE="M33";30314476]Uskomaton väite tuo, että tiedeyhteisössä olisi enemmän ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen epäilijöitä kuin tutkijoita, jotka pitävät sitä tosiasiana olemassa olevien todisteiden vuoksi. Ilmastotutkimuksen tulokset ovat tässä asiassa harvinaisen selvät: 75-97 prosenttia tutkimuksista on löytänyt näyttöä ihmisen vaikutuksesta ilmaston lämpenemiseen. Ks esim.How to Determine the Scientific Consensus on Global Warming - Scientific American

Et yksinkertaisesti tiedä, mistä puhut.[/QUOTE]

Itseasiassa mä taidan tietää aika pitkälle mistä mä puhun. Sinä sensijaan haluat uskoa kaikkeen siihen, mitä eteesi tuodaan ja kerrotaan totena.
Tutkimuksia on vääristelty ja niistä on jääty kiinni.
Selkeät tutkimukset osoittavat, että esim. ilmaston lämpötilat ovat vaihdelleet vuosituhansien saatossa enemmänkin ja nämä ilmiöt ovat täysin normaaleja maapallon historiassa. Ihmisen vaikutus on bullshittiä ja jo ennen meitä täällä on ollut huomattavasti radikaalimpia lämpötilojen muutoksia.
 
"M33"
Itseasiassa mä taidan tietää aika pitkälle mistä mä puhun.
Oletko ilmastotieteilijä? Miksi kenenkään tulisi luottaa enemmän sinun sanomisiisi kuin AAAS:n, AMS:n ja lukuisten muiden tieteellisten yhteisöjen lausuntoihin ja satoihin vertaisarvioituihin tutkimuksiin, jotka ovat löytäneet todisteita ihmisen toimien vaikutuksesta ilmaston nopeaan lämpenemiseen?
 
Näinhän tää on
Anteeksi vain, ei ollut tarkoitukseni puolustella valkoista rotua. Kunhan totesin, että toiset on innokkaampia siittämään, kuin toiset.
Käsittääkseni sinä esitit, että suomalaiset lisääntyvät ennätysvauhtia, kun asiankannattaja oli esittänyt, että väestönkasvu täällä tapahtuu tällä hetkellä maahanmuuton vuoksi.
Puhutaanpa asioista suoraan ja kaunistelematta, kantasuomalaisten syntyvyys on laskussa. Suurimmin lisääntyvät somalit, eli juuri afrikkalaiset. Selittää myös miksi afrikkalaiset muutoinkin kasvavat räjähdysmäisesti, ja täällä Suomessa heidän elintapojaan tuetaan yhteiskunnallisin varoin (enemmän lapsia, enemmän tukia).

Suomalaiset, koulutettuina ja länsimaisesti sivistyneinä ovat vähentäneet lisääntymistään tasaiseen tahtiin. Mutta Suomen väkiluku kyllä saadaan nousemaan ottamalla tänne lisää sikiäviä somaleja. Toisinsanoen: Maahanmuuton rajoittaminen olisi ekoteko. Kannatan.
 
Itseasiassa mä taidan tietää aika pitkälle mistä mä puhun. Sinä sensijaan haluat uskoa kaikkeen siihen, mitä eteesi tuodaan ja kerrotaan totena.
Tutkimuksia on vääristelty ja niistä on jääty kiinni.
Selkeät tutkimukset osoittavat, että esim. ilmaston lämpötilat ovat vaihdelleet vuosituhansien saatossa enemmänkin ja nämä ilmiöt ovat täysin normaaleja maapallon historiassa. Ihmisen vaikutus on bullshittiä ja jo ennen meitä täällä on ollut huomattavasti radikaalimpia lämpötilojen muutoksia.
No tämä.

Se on tietty totta, et mitä tehtaat ja voimalaitokset tupruttavat taivaalle varmasti vaikuttaa johonkin, jos ei muuta niin paikallisesti. Mut vaikuttaako esim. jäätiköiden sulamiseen enempi hiilidioksidi vai nokilaskeuma on sit vaikeempi kysymys.

Ilmastohysterian nimissä suhteellisen puhdasta teollisuutta on euroopasta lakkautettu ja tuotanto on siirtynyt Kiinaan, seurauksella, että kaikenlaiset päästöt ovat globaalisti kasvaneet. Fiksua?
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
[QUOTE="M33";30314540]Oletko ilmastotieteilijä? Miksi kenenkään tulisi luottaa enemmän sinun sanomisiisi kuin AAAS:n, AMS:n ja lukuisten muiden tieteellisten yhteisöjen lausuntoihin ja satoihin vertaisarvioituihin tutkimuksiin, jotka ovat löytäneet todisteita ihmisen toimien vaikutuksesta ilmaston nopeaan lämpenemiseen?[/QUOTE]

Mähän en ole kertaakaan sanonut, että kenenkään tarvitsisi uskoa sanaakaan mitä mä sanon. Kenenkään ei myöskään tarvitse olla yhdestäkään asiasta samaa mieltä mun kanssa. enkä ole sitä keneltäkään edellyttänyt. Olen kertonut oman kantani.

Puhut edelleen tieteellisestä yhteisöstä yhtenäisenä rintamana. Sielä on aivan yhtäpaljon soraäänia, kuin puolestaääniä.
Yhtälailla on löydetty todisteita ilmastonmuutosta vastaan kuin puolesta.
 
"M33"
Puhut edelleen tieteellisestä yhteisöstä yhtenäisenä rintamana. Sielä on aivan yhtäpaljon soraäänia, kuin puolestaääniä.
Yhtälailla on löydetty todisteita ilmastonmuutosta vastaan kuin puolesta.
Tämä on niin ilmeisellä tavalla väärin, että minun on valitettavasti epäiltävä vääristelyäsi ennemmin tahalliseksi kuin vain tietämättömyydestä johtuvaksi. Likimain kaikki ilmastoalan tieteelliset yhteisöt ovat nimittäin sitä mieltä, että ilmasto lämpenee nyt poikkeuksellisen nopeasti ja pääsyy tähän ovat ihmisten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Tutkimuksista, joissa käsitellään ihmisen vaikutusta ilmastonmuutokseen 97 % on löytänyt todisteita sen puolesta. On totta kai olemassa myös soraääniä ja ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta tieteellinen menetelmä on erittäin hyvä siivilöimään satojen ja tuhansien raporttien ja tutkimusten joukosta sen kannan, joka on kaikkein todennäköisimmin totta. Ja meidän kannaltamme se on valitettavasti se, että ilmasto lämpenee ja se johtuu meistä.
 
[QUOTE="M33";30314596]Tämä on niin ilmeisellä tavalla väärin, että minun on valitettavasti epäiltävä vääristelyäsi ennemmin tahalliseksi kuin vain tietämättömyydestä johtuvaksi. Likimain kaikki ilmastoalan tieteelliset yhteisöt ovat nimittäin sitä mieltä, että ilmasto lämpenee nyt poikkeuksellisen nopeasti ja pääsyy tähän ovat ihmisten aiheuttamat hiilidioksidipäästöt. Tutkimuksista, joissa käsitellään ihmisen vaikutusta ilmastonmuutokseen 97 % on löytänyt todisteita sen puolesta. On totta kai olemassa myös soraääniä ja ristiriitaisia tutkimustuloksia, mutta tieteellinen menetelmä on erittäin hyvä siivilöimään satojen ja tuhansien raporttien ja tutkimusten joukosta sen kannan, joka on kaikkein todennäköisimmin totta. Ja meidän kannaltamme se on valitettavasti se, että ilmasto lämpenee ja se johtuu meistä.[/QUOTE]

Tiedätkö miten paljon on tutkimuksia, joita ei "julkaista"? Tiedätkö, että aina on joku, joka rahoittaa tutkimukset. Sillä rahoittajalla on usein oma lehmä ojassa. Arvostan suuresti tutkimustyötä, mutta sen oikeellisuus on usein ja monestakin syystä kyseenalainen.
 
"M33"
Tiedätkö miten paljon on tutkimuksia, joita ei "julkaista"? Tiedätkö, että aina on joku, joka rahoittaa tutkimukset. Sillä rahoittajalla on usein oma lehmä ojassa. Arvostan suuresti tutkimustyötä, mutta sen oikeellisuus on usein ja monestakin syystä kyseenalainen.
Minulla on tieteellinen koulutus ja vähintään kohtuullinen ymmärrys siitä, miten tieteellinen julkaisuprosessi toimii. Ehdottomasti yleisin syy jättää tutkimus julkaisematta on sen huono laatu. Mutta kerro toki lisää näistä sadoista julkaisematta jääneistä laadukkaista tutkimuksista, jotka tukevat sinun kantaasi. Kerro myös, miksi meidän ei vastaavasti tulisi luottaa näihin satoihin huolellisesti vertaisarvioituihin ja hyviksi todettuihin tutkimuksiin, jotka osoittavat ihmisen aiheuttavan ilmastonmuutosta. Jos kaikki tuo näyttö on väärennettyä, kyseessä on aika huikea salaliitto, joka varmasti kiinnostaa palstalaisia.
 
[QUOTE="M33";30314596] Ja meidän kannaltamme se on valitettavasti se, että ilmasto lämpenee ja se johtuu meistä.[/QUOTE]

Okei. Sovitaan, että mä varauksetta ton uskon.

Sit asialle varmasti tarttis tehdä jotain?

Joten jospa niinku myytäis hei oikeuksia päästöihin. Auttaako ilmastoa vai bisnestä? Ja sit kun laman ja Kiinaistumisen seurauksena kellään ei olekaan tarvetta ostaa niit päästöoikeuksia, niin hei leikataan niitä sillai, et tarvetta syntyy ja kauppa kukoistaa. Ja ilmasto pelastuu.

Ja jos täällä ei väestö kasva, niin ilmasto pelastuu sillä, että suomalaiset lakkaavat lisääntymästä?

Jos vaikka ollaankin yhtä mieltä siitä, että talo palaa, niin siitä sit voidaan neuvotella, et kannattaako bensalla sammuttaa.
 
No en mä ainakin junalla tai autolla pääse Australiaan :D. Sekä olisi liian kallista lähteä esim. Espanjaan autolla ja olla sen verran kauan pois töistä. Olisi mitä vaan en mä matkustamista lopettaa tämän takia todellakaan ja tuskin lentokonet lakkaa lentämistä jos muutamat eivät halua ko palvelua käyttää.
No jos köyhäilymatkailua haluat harrastaa, niin ota vaan joku halpalento Espanjaan ;) Sehän se vasta luksusta on, että ei tarvitse lomailla kiireessä, vaan lomaan voi käyttää aikaa. Tulevaisuuden matkailutrendi voi hyvinkin olla kuvailemani hidas matkailu.

Ja onhan siinä eroa, että jos suurimman osan lomamatkoista tekee junalla ja vaan satunnaisesti ja harvoin lentää juuri tuollaiset pitkät matkat - huomattavasti vähemmänhän sitä lentelyä silti tulee kuin jos koko ajan suhaisi lentokoneella. Ja kunnon travelleri menee tietty Australiaan rahtilaivalla :cool:
 
[QUOTE="M33";30314115]Päätös lasten hankkimisesta tai hankkimatta jättämisestä on ylivoimaisesti merkittävin ympäristöteko, jonka ihminen voi tehdä. Mikään määrä kierrättämistä, lentämisen välttelyä ja turhien valojen sammuttelua ei pääse lähellekään niitä vaikutuksia, jotka voi saavuttaa hankkimalla yhden lapsen vähemmän. Siksi lapsettomana reissaan ulkomailla ihan hyvällä omallatunnolla.[/QUOTE]

Minusta on hyvä tiedostaa omien elintapojen ekologiset vaikutukset eikä keksiä tekosyitä sille, miksi juuri itse olisi oikeutettu vaikka sitten lentämään (tai hankkimaan lapsia). Ei meillä mitään henkilökohtaista päästökiintiötä ole, niin että yhdellä elämän osa-alueella on ihan ok "sikailla", jos toiselle alueella ei tee mitään.

Mutta sinänsä olet oikeassa siinä, että lasten hankkiminen lisää ekologista jalanjälkeä. Toisaalta taas länsimaissa on syntyvyys laskussa, eli yhden lapsen sijaan jätetään varmaan jo keskimäärin kolme hankkimatta.
 
Ilmastonmuutoshan ei ole mikään ihmisen aiheuttama juttu. Ilmaston on muuttunut kautta aikojen. Aika monet tilastot ja tukimukset todentavat sen, kun tarkastellaan aikaa tuhansia vuosia taaksepäin.
Se, että maa on pilattu myrkyttämisellä ja ihminen tuhoaa järkyttävällä tahdilla omaa ympäristöään on faktaa. Ilmastonmuutos on kuitenkin vain tapa tehdä bisnestä. Siitä hyötyvät harvat ja valitut.
Nerokas kusetus ja minkälaiset mittasuhteet se onkaan saanut.
Mutta ihminen on kiihdyttänyt ilmastonmuutosta.
 
Itseasiassa mä taidan tietää aika pitkälle mistä mä puhun. Sinä sensijaan haluat uskoa kaikkeen siihen, mitä eteesi tuodaan ja kerrotaan totena.
Tutkimuksia on vääristelty ja niistä on jääty kiinni.
Selkeät tutkimukset osoittavat, että esim. ilmaston lämpötilat ovat vaihdelleet vuosituhansien saatossa enemmänkin ja nämä ilmiöt ovat täysin normaaleja maapallon historiassa. Ihmisen vaikutus on bullshittiä ja jo ennen meitä täällä on ollut huomattavasti radikaalimpia lämpötilojen muutoksia.
Yksi konkreettinen esimerkki siitä, että ihmisen vaikutus ei ole bullshittiä on fossiilisten polttoaineiden käyttö ja sen vaikutus. Siinähän periaatteessa tehdään käänteisesti sama asia, jonka "luonto" teki aikoinaan, eli päästetään takaisin ilmakehään kaikki se, mikä aikoinaan kiteytyi maakerroksiin - mahdollistaen silloin samalla elämälle suotuisien olosuhteiden kehittymisen. Silloin se vaan tapahtui todella pitkän ajan kuluessa, kun nyt ihmiskunta päästää saman moskan takaisin ilmakehään todella nopeasti. Radikaaleja lämpötilan muutoksia on todella ollut - esim. tuo mainitsemanihan oli yksi sellainen - mutta luonnollisesti se tapahtuisi hyvin pitkän ajan kuluessa, ei sadan tai kahden sadan vuoden aikana, kuten nyt meidän toimestamme.
 
Tiedätkö miten paljon on tutkimuksia, joita ei "julkaista"? Tiedätkö, että aina on joku, joka rahoittaa tutkimukset. Sillä rahoittajalla on usein oma lehmä ojassa. Arvostan suuresti tutkimustyötä, mutta sen oikeellisuus on usein ja monestakin syystä kyseenalainen.
No en nyt sanoisi kuitenkaan, että "usein". Jos ihan puhtaasti akateemisista tutkimuksista puhutaan, on se vähän eri asia kuin esim. firmojen teettämät omat tutkimukset.
 
Mitä me äidit voimme tehdä
Ketjun aloittajana tässä vaiheessa keräsin ainakin itselleni yhteenvedon tähänastisesta keskustelusta, niistä asioista joita minä voin perheeni kanssa toteuttaa. Olen pahoillani, jos olen ymmärtänyt väärin tai jättänyt jotain huomiotta.

Eli mitä minä voin tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi:
- voin kohtuullistaa elämääni, eli vähentää (tarpeetonta) kulutusta
- voin kierrättää ja uusiokäyttää
- voin vähentää lihansyöntiä ja syödä lähellä tuotettua ruokaa ja luonnonantimia
- voin vähentää lentokoneen käyttöä, autoilua, ja hankkia hybridiauton

Ehkä tämä touhu länsimaalaiselle on sitä jonkun mainitsemaa hyväntunnon ostamista, mutta se ei varmaan tässä yhteydessä ole huono asia. Sehän on omien arvojen mukaista elämää (jonka kai sanotaan myös johtavaan onnellisuuteen, vaikka se tässä keskustelussa ei olekaan olennaista). Joku mainitsi, että jokaisen täytyy karsia jostain, ja että pienistä puroista kasvavat isot virrat. Nämä allekirjoitan täysin.

Laajempia asioita keskustelussa mainittuja asioita ovat väestönkasvun hillitseminen ja naisten koulutus, joihin ei yksittäinen perhe pystyne paljoakaan arkipäivän valinnoillaan vaikuttamaan.

Ilmastonmuutosta ei voi kiistää, se on tapahtumassa, oli syy sitten ihmisen aiheuttama tai ei. Ja se ymmärtääkseni tapahtuu nopeasti ja tulee vaikuttamaan koko ihmiskunnan elämään. Mielenkiintoista keskustelua, jolle tuntuu olevan tilausta!
 

Yhteistyössä