Onko täällä ketään, joka olisi aloittamassa painonpudotusprojektia?

  • Viestiketjun aloittaja Kanssakulkijaa vailla..
  • Ensimmäinen viesti
Kanssakulkijaa vailla..
Itselläni olisi tarkoitus pudottaa painoa n. 12 kg n. puolessa vuodessa. Ylipainoa on reilumminkin, mutta tuo olisi se, mitä aion tiputtaa pois. Olisi kiva, jos olisi joku samassa tilanteessa, niin voitais vertailla kokemuksia :)
 
vieerailluja
Odota ihmeessä sen aikaa että joku muukin lähtee mukaan prjojektiin! Ei mitään aloittaa painonpudotusta ennenkuin saat tarpeeksi muiden kokemuksia..

Äläkä ainakaan ennen uutta vuotta aloita.. silloinhan ne päätökset elämänmuutoksista kuuluu tehdä..
 
"Sinna"
Täällä! Oikeastaan se kovin laihdutus alkaa ensi kuusta. Nyt aloittelen liikkumaan ja parannan ruokailutottumuksia! Itsellä olisi vuoden loppuun tarkoitus saada 5 kg pois ja kaikkiaan aikanaan 20 kg. Huh, kun kuulostaa isolta määrältä!
 
ap.
[QUOTE="Sinna";30313638]Täällä! Oikeastaan se kovin laihdutus alkaa ensi kuusta. Nyt aloittelen liikkumaan ja parannan ruokailutottumuksia! Itsellä olisi vuoden loppuun tarkoitus saada 5 kg pois ja kaikkiaan aikanaan 20 kg. Huh, kun kuulostaa isolta määrältä![/QUOTE]

No mutta ei sitä tarvitse kerralla saada pois :) Gramma kerrallaan riittää, ja puoli kiloa viikossa eikä tarvitse sitäkään.
Kiva olisi tätä hommaa jakaa jonkun kanssa, meinaatko liittyä johonkin kiloklubiin tai vastaavaan vai ihanko itseksesi aiot tehdä tämän muutoksen?
 
viera.s
Jouduin äskettäin kohtaamaan totuuden ja olen nyt pikavauhtia alkanut laihduttamaan. Olen tiedostanut, että painoa on tullut lisää, mutta olen vältellyt vaakaa melkein vuoden ja oli melkoinen järkytys, että painoa oli tullut niinkin paljon.

Minä en valitettavasti ainakaan alkuun jaksa olla noin kärsivällinen, vaan haluan nyt nopeasti ainakin sellaiset 10 kg pois, sen jälkeen voisi rauhoittaa tahtia ja koittaa viimeinkin saavuttaa pysyvän painonhallinnan. Minulle on monesti tullut lyhyehkössä ajassa reippaasti painoa lisää, mutta nopeasti se sitten lähteekin. On toki ollut niitäkin aikoja, kun paino on pidempään pysynyt samalla tasolla eli ihan jatkuvaa jojoilu ei ole ollut. Jos en muuta, niin sen voisin päättää, että en enää ikinä ala vaa'alla käymistä välttelemään, sillä kun siihen alkaa, paino tuntuu helposti karkaavan aivan uusille kymmenille.

Viikko sitten aloitin ja nyt on jo lähtenyt 4 kg, tietysti iso osa nesteitä. Pudotettavaa vielä n. 20 kg.

Millä tyylillä sinä meinasit alkaa painoa pudottamaan? Itse aloitin sillä tavalla, että korvaan osan aterioista Nutrilett tms. tuotteilla ja muutkin ateriat on kevyitä, pääosin kasviksia + jotain proteiininlähdettä. Myöhemmin voisin siirtyä käyttämään kalorilaskuria ja samalla alkaa pikkuhiljaa pyrkiä kohti normaalimpaa ruokavaliota. Kokemuksesta tiedän, että se on haastavin vaihe, tällainen tiukka kuuri joka tuottaa nopeita tuloksia luonnistuu minulta helpommin.
 
"Pullahiiri"
Huomenta! Täällä olen ollut nyt neljättä päivää ilman suklaata ja minkäänlaista pullaa.
Olen tottunut syömään jompaa kumpaa vuosikymmenet päivittäin.
Olen leiponut junakuormallisen kaikkea ja suklaata syönyt toisen samanmoisen.
Kaikki veriarvot ovat kohdallaan...vielä,mutta 50 täytettyäni on painoni alkanut nousta ns hiipimällä ja nyt sitä on ainakin 15 kg liikaa käyriä kun katsoo..
Toki,lihomiseen vaikuttaa nivelrikot,jotka ovat tulleet seurakseni ja estävät reippaan liikkumisen.
Askel siis hiipimistä nykyään,jotenka on vähennettävä kalorimäärää,joka tulee noista herkuistani..mitään vähennettävä,vaan lopetettava.

Tämähän on kuin jonkin riippuvuuden kanssa taistelua.Kahvi pelkästään ei maistu ...ainakaan vielä.Jotain puuttuu..pulla..töissä on aina jotain tarjolla ja katse on laitettava menemään pitkin seiniä,ettei vaan sorru.
Tuon saman määrän haluan pudottaa painostani ja ainoastaa näiden herkkujen poistamisen avulla.

Työni on liikkuvaa ramppaamista asiakkaalta toiselle(kotihoito) ja se riittää nyt tähän lähtöön.Muuta en vaan jaksa...tällä hetkellä.

Krammaakaan ei ole mennyt,mutta ennen tuntui päivät menevän siivillä,viikko tuntui päivältä ja vuosi kuukaudelta,mutta nyt,päiväkin tuntuu viikolta.".kitumista"..ehkä se on hyväkin, että tämä viimeinen kaksikymppinen tuntuu pitkälle..:)
En luovuta,koska uskon,että menköön vaikka puoli kiloa kuukaudessa,niin se on parempi,kuin kilo vuodessa lisää..sitkailen.
 
"Sinna"
No mutta ei sitä tarvitse kerralla saada pois :) Gramma kerrallaan riittää, ja puoli kiloa viikossa eikä tarvitse sitäkään.
Kiva olisi tätä hommaa jakaa jonkun kanssa, meinaatko liittyä johonkin kiloklubiin tai vastaavaan vai ihanko itseksesi aiot tehdä tämän muutoksen?
Niinpä, täytyy muistaa, että tästä on tarkoitus kuitenkin tulla elämäntapa, eikä vaan saada nopeasti kiloja pois. Olen harkinnut kiloklubia, mutta en tiedä onko sekään ihan minua varten. Tiedän, mitä minun olisi tehtävä, jotta nämä kilot lähtisivät, mutta hankalaa on ottaa itseään niskasta kiinni. Minkälaisia suunnitelmia sinulla on?
 
Velma
Olen aloittanut puolitoista viikkoa sitten, viikossa lähti heti 5 kg :O Tiedän kyllä että nestettähän se, mutta onpahan hyvä ja innostava alku ainakin! Ja mulla tosiaan nyt elämäntapamuutos, ei enää mitään laihdutuskuureja mulle :)
 
ap.
Tarkoitus on syödä säännöllisesti ja lisätä liikuntaa. Ongelmakohtani ovat iltasyöpöttely,herkut, liian isot annoskoot sekä vähäinen liikunta. Varsinainen ruokavalio sinällään on sellainen, etten sitä paljon aio muuttaa, on minulle sopiva.
 
pläskis
Olen aloittanut puolitoista viikkoa sitten, viikossa lähti heti 5 kg :O Tiedän kyllä että nestettähän se, mutta onpahan hyvä ja innostava alku ainakin! Ja mulla tosiaan nyt elämäntapamuutos, ei enää mitään laihdutuskuureja mulle :)
Wau, mitäs kikkoja käytät?

Mun pitäis pudottaa painoa 35kg että olisin samoissa mitoissa kuin ennen lapsia. Mulla ongelmana on herkkujen syönti iltaisin. Osaan syödä terveellisesti päivän mittaan ja liikun reippaasti, mutta paino jumitta liiallisten iltaherkkujen vuoksi. Tuota iltaherkkutapaa on vaikea muuttaa, kun on vuosien mittaan tottunut siihen että kun lapset nukahtaa niin on ihanaa herkutella kaikella hyvällä kun katsoo esim elokuvia.
 
"pulla"
Alkuperäinen kirjoittaja pläskis;30313859:
Wau, mitäs kikkoja käytät?

Mun pitäis pudottaa painoa 35kg että olisin samoissa mitoissa kuin ennen lapsia. Mulla ongelmana on herkkujen syönti iltaisin. Osaan syödä terveellisesti päivän mittaan ja liikun reippaasti, mutta paino jumitta liiallisten iltaherkkujen vuoksi. Tuota iltaherkkutapaa on vaikea muuttaa, kun on vuosien mittaan tottunut siihen että kun lapset nukahtaa niin on ihanaa herkutella kaikella hyvällä kun katsoo esim elokuvia.
Mulla tuohon iltaherkkujen mättämiseen auttaa soppa ja kermavaahto. :) Itse tehtyä marjasoppaa ja sen päälle kermavaahtoa sellaisesta spraypullosta. Ei ehkä se terveellisin vaihtoehto, mutta toimii mulle ja hyvää on. Vähemmän siinä on kaloreita kuin isossa karkki- tai sipsipussissa, jotka olivat yhden illan bestiksiäni aiemmin. En muutenkaan aio olla herkkulakossa koko elämääni tai syödä ruokia joista en tykkää, vaan opettelen kohtuutta herkkujen ja yleisestikin syömisen kanssa.
 
dddd
Alkuperäinen kirjoittaja pläskis;30313859:
Wau, mitäs kikkoja käytät?

Mun pitäis pudottaa painoa 35kg että olisin samoissa mitoissa kuin ennen lapsia. Mulla ongelmana on herkkujen syönti iltaisin. Osaan syödä terveellisesti päivän mittaan ja liikun reippaasti, mutta paino jumitta liiallisten iltaherkkujen vuoksi. Tuota iltaherkkutapaa on vaikea muuttaa, kun on vuosien mittaan tottunut siihen että kun lapset nukahtaa niin on ihanaa herkutella kaikella hyvällä kun katsoo esim elokuvia.
Minulla on myös iltaherkuttelu ollut ongelmana. Kannattaa aloittaa ensin pienin muutoksin eli alkuun herkuttelet vain joka toinen ilta. Myöhemmin lupa on herkutella vain la ja su ja lopuksi viikossa on vain yksi herkkupäivä.
 
vierastelija
Minullakin on painonpudotusprojekti työn alla. Olen aiemmin laihduttanut rapiat 40kg, ja sitten saanut kaksi lasta. Ekan vauvavuonna lihoin n. 13kg jotka pudotin sitten pahimman väsymyksen taituttua pois. Toisen vauvavuonna tuli vielä pari kiloa enemmän, ja nyt olen sitten sen urakan kimppuun käymässä. :( Lihoin räjähdysmäisesti koska söin ihan törkeästi - niin minä reagoin väsymykseen ja stressiin, vähän olisi opittavaa...

Mutta siis 15kg saisi kadota, tahdilla ei ole väliä. Sittenkin on normaalipainoon vielä matkaa, mutta normaalipaino ei ehkä olekaan mun tavoite.

Metodi on... järki ja kohtuus. Patrik Borgin kirjat ovat olleet avartavia.
 
Velma
Alkuperäinen kirjoittaja pläskis;30313859:
Wau, mitäs kikkoja käytät?

Mun pitäis pudottaa painoa 35kg että olisin samoissa mitoissa kuin ennen lapsia. Mulla ongelmana on herkkujen syönti iltaisin. Osaan syödä terveellisesti päivän mittaan ja liikun reippaasti, mutta paino jumitta liiallisten iltaherkkujen vuoksi. Tuota iltaherkkutapaa on vaikea muuttaa, kun on vuosien mittaan tottunut siihen että kun lapset nukahtaa niin on ihanaa herkutella kaikella hyvällä kun katsoo esim elokuvia.
Jätin hiilarit mahdollisimman vähälle. Olen aina ollut kova syömään kaikenlaisia herkkuja, niin tällainen yhtäkkinen muutos tietysti ensimmäisenä vie nesteitä mennessään. Ja mulla tosiaan on paljon ylipainoa, ihan mistään 10 kilosta ei nyt ole kyse :ashamed:
 
viera.s
Alkuperäinen kirjoittaja pläskis;30313859:
Mun pitäis pudottaa painoa 35kg että olisin samoissa mitoissa kuin ennen lapsia. Mulla ongelmana on herkkujen syönti iltaisin. Osaan syödä terveellisesti päivän mittaan ja liikun reippaasti, mutta paino jumitta liiallisten iltaherkkujen vuoksi. Tuota iltaherkkutapaa on vaikea muuttaa, kun on vuosien mittaan tottunut siihen että kun lapset nukahtaa niin on ihanaa herkutella kaikella hyvällä kun katsoo esim elokuvia.
Minä en ole koskaan laihduttaessani luopunut iltaherkuttelusta, sopeuttanut sen vaan sopivaksi. En tosin tiedä, onko tämä hyvä, koska tulos ei ole ollut pysyvä. Mutta ainakin laihdutus sujuu näin kivuttomammin, sillä minullekin olisi tosi vaikeaa tavasta kokonaan luopua, sitä paitsi nälkäisenä on kurja mennä nukkumaan. Ja toimisihan tämä myös painonhallinnassa, jos iltaherkuttelun saisi pidettyä kohtuudessa myöhemminkin.

Eli syön vaan sitten päivällä sen verran vähemmän, tai oikeastaan yleensä skippaan jonkun aiemmista aterioista, käytännössä yleensä lykkään aamiaista sen verran, että se korvaa myös lounaan.

Herkuksi kelpaa kyllä muutkin kuin varsinaiset herkut, kun on päivän ollut vähillä syömisillä. Nyt tiukimmassa vaiheessa syön usein illalla Nutrilett tms. ateriankorvike/proteiinipatukan. Nälkäisenä ne mielestäni maistuu jopa paremmalta kuin suklaapatukka. Lisäksi voin napostella kukkakaalia, kurkkua tms. vähäenergisiä kasviksia. Vähän maltillisemmalla laihdutustahdilla olen voinut leivän, rahkan tms. normaalin iltapalan lisäksi syödä myös pienen suklaapatukan. Kokonaisuus ratkaisee, ei se, mihin aikaan kalorit syö.
 
ap.
Kiva, että täällä on muitakin! Samankaltaisia aatoksia täällä näkyy olevan muillakin, eli ei se vauhti vaan pysyvyys ja pysyvät tottumukset. Itselleni on ollut myös haasteellinen sellainen juttu, kun olen oppinut syömän iltapalan, teetä ja voileivän tai rahkaa tms, ja sitten jos onkin syöty iltaruoka vähän myöhemmin (esim. klo 18) tai käyty vaikka jossa ulkona syömässä (herkästi normaalia isomman annoksen), niin tuntuu, ettei osaa mennä nukkumaan syömättä vielä illalla jotain. Muut perheessä on ihan, että ei ole nälkä, minä vaan mussutan jotain rahkaa tai muuta... :( Eli en syö nälkään vaan tottumukseen?
 
ohjaustehostin
Täällä myös yksi keventäjä. Pudotan tällä hetkellä painoa Jutan go fat go:lla olemattoman itsekurini takia. Minun ongelmani on jatkuva mussutus. Olen tuon tuostakin napsimassa jääkaapilla mitä sattuu. Lopetin tupakanpolton ja ikävä kyllä addiktio näyttäisi siirtyneen syömiseen :( Ylipainoa olen kerryttänyt 15-30kg. Tällä hetkellä sitä on tuo 15kg, enimmillään olen ollut tuon 30kg ja kaikkea siltä väliltä. Viime vuonna laihdutin 20 kiloa, mutta en oppinut syömään säännöllisesti ja tässä sitä taas mennään...

Tarkoitus on siis oppia säännölliset ateria-ajat ja järkevöittää kokonaisuutta. Liikuntaa harrastaisin mielelläni paaaaljon enemmän, mutta pienet lapset ja mies reissutössä tuovat oman haasteensa.
Paras tapahan toki olisi tuo elämäntapamuutos, jota aion toki alkaa noudattaa, kun saan syömisen hallintaan. Olen yrittänyt useaan kertaan jättämällä herkut pois, mutta niin kauan kuin en osaa keskittää syömistä ruoka-aikoihin, ongelmissa ollaan.

Olen joka päivä kauhuissani, koska lähes 30 vuotta elämästäni olen ollut hoikka katsomatta, mitä suuhuni nakkaan ja nyt mentiin metsään ja lujaa. Kuvainnollisesti kuski tumppasi viimeisen tupakan, heitti suklaapatukan suuhun ja kädet silmilleen...
 
viera.s
Kiva, että täällä on muitakin! Samankaltaisia aatoksia täällä näkyy olevan muillakin, eli ei se vauhti vaan pysyvyys ja pysyvät tottumukset. Itselleni on ollut myös haasteellinen sellainen juttu, kun olen oppinut syömän iltapalan, teetä ja voileivän tai rahkaa tms, ja sitten jos onkin syöty iltaruoka vähän myöhemmin (esim. klo 18) tai käyty vaikka jossa ulkona syömässä (herkästi normaalia isomman annoksen), niin tuntuu, ettei osaa mennä nukkumaan syömättä vielä illalla jotain. Muut perheessä on ihan, että ei ole nälkä, minä vaan mussutan jotain rahkaa tai muuta... :( Eli en syö nälkään vaan tottumukseen?
Niin, no minulla ainakin tulee ihan nälkä 4-5 tunnin päästä ruokailusta, vaikka edellinen ateria olisi ollut kuinka runsas ja päivän energiantarve ja enemmänkin jo syötynä. Eli vaikka söisin ruuan klo 18.00, tarvitsee jotain iltapalaa kuitenkin syödä. Nälkäisenä ei oikein tule uni, aiemmin päivällä nälkää sietää paremmin.

Ainakin sinulla tuo iltapala on ihan terveellinen, minä olen kiloni kartuttanut varmasti hyvin pitkälti kaikenlaisten herkkujen syömisellä iltaisin. Sinulla on varmaan ennemminkin annoskoko ongelma?
 
ap.
Niin, no minulla ainakin tulee ihan nälkä 4-5 tunnin päästä ruokailusta, vaikka edellinen ateria olisi ollut kuinka runsas ja päivän energiantarve ja enemmänkin jo syötynä. Eli vaikka söisin ruuan klo 18.00, tarvitsee jotain iltapalaa kuitenkin syödä. Nälkäisenä ei oikein tule uni, aiemmin päivällä nälkää sietää paremmin.

Ainakin sinulla tuo iltapala on ihan terveellinen, minä olen kiloni kartuttanut varmasti hyvin pitkälti kaikenlaisten herkkujen syömisellä iltaisin. Sinulla on varmaan ennemminkin annoskoko ongelma?
On annoskokokin ehkä ongelma, mutta ihan suurin ongelma on herkut (jälkiruuat, kahvileivät). Tykkään leipoa ja osaa tehdä sen hyvin ja perhe rakastaa leipomuksiani. Mutta itse olen se, joka niitä syödä puputan sitten valtavasti. Siis syön säännöllisesti, terveellistä luonnonmukaista (rasvaa ei varsinaisesti kartella, mutta täysjyväviljoja käytetään ja paljon paljon kasviksia, marjoja ja juureksia) kotiruokaa, syön maustamatonta rahkaa, marjoja, hedelmiä ja ruisleipää aamupalaksi/välipalaksi jne eli siltä osin kaikki on ok, mutta kun syön noiden lisäksi pullaa kahvilla, marjapiirakkaa ja jäätelöä jälkkäriksi, lettuja, pannaria, jne jne eli valkoista vehnää ja sokeria tulee (voista puhumattakaan, en ikinä leivo mitään kevytjuttuja) lisäksi ihan hirmuisesti. Ja noiden tekemisen lopettaminen on inhottavaa, kun perhe on tottunut niillä herkuttelemaan (esim. karkkia, sipsejä, limuja meillä ei syö kukaan, eikä mitään sokerijogurtteja, muroja tms epäterveellistä vaan just näitä mun tekeleitä) eikä ne ole heille ongelma, eivät mätä niitä kaksinkäsin eikä joka välissä, vaan kohtuudella, ja todellakin nauttivat niistä.
 
hoikaksi
Muistakaa syödä paljon rahkaa :)
Mulla menee rahkaa joka päivä :) Sekoitan banaanin ja kuohukerman kanssa. Karppaan siis ja vähintään 75 % energiasta tulee rasvasta. Rahkan syön yleensä ennen treeniä (banaani siis on hiilarilisä treeniä varten). Päivittäin syön n. 40 g hiilaria. Hyvin on toiminut, ei oo nälkä enkä laske kaloreita :) Toivon että viimeiset kilot lähtee ennen joulua! 3kg tavoitteeseen (jolloin bmi vajaa 20). Tosin ei mulla mikään kiire ole, hitasti hyvä tulee. Normipainoisena kilot ei tipu ihan tosta vaan.
 

Yhteistyössä