selittäkää tyhmälle vero-asiaa...

  • Viestiketjun aloittaja verohelvetti
  • Ensimmäinen viesti
verohelvetti
Jos verotoimisto lähettää mulle verokortin edellisvuoden tulojen perusteella (jolloin olin työtön) ja prosentiksi on laskettu esim. 15% ja olen saanut töitä heti uuden verokauden alkaessa, luonnollisesti nostan veroprosenttia sopivammalle korkeudelle, joka on nyt 25%, palkanlaskentaan soitettaessa ihmettelen, kun raja tienata vuoden aikana on edelleen tuon 15% mukaan, vaikka veroja maksan jokaisesta palkasta tuon 25%, palkanlaskijan selitys oli, että verotoimisto on määritellyt tuon vuositulorajan ja sen ylittyessä menee lisäprosentilla...noooh arvatenkin yli menee, että paukkuu... kysymys siis kuuluu, että eikö vuosituloraja nousekkaan automaattisesti kun nosta veroprossaa ylöspäin?
 
ap.
en hakenut uutta verokorttia vaan itse laitoin siihen 15% tilalle 25% , kortti siis ollut käytössä tämän vuoden helmikuusta ja nyt aloin ihmettelemään tuota vuositulorajaa, kun pienemmän tilin sain ja veroja mennyt lisäprosentilla, koska vuosituloraja mennyt yli tuon 15% mukaan
 
ap.
eikö sitä muka itsenäisesti pysty nostamaan sitä prosenttia? heti kauden alusta? ainakin edellisissä työpaikoissa on pystynyt. Veroprossan laskuunhan kaiketi pitää uusi kortti pyytää..
 
Prosentin pystyt nostamaan itse mutta tieto kasvaneista tuloista ei mene automaattisesti verottajalle ja se vuosituloraja pitää nostaa ottamalla yhteyttä verottajaan
 
ap.
Tulosta verokorttisi verkosta. Veroprosenttia voit korottaa ilmoittamalla uuden prosentin työnantajalle. Sitä varten et tarvitse uutta verokorttia. näin siis lukee verotoimiston sivuilla.
 
Vastaaja
Verotus menee kohdallasi vuositulorajan mukaan.
Vuosituloraja ei muutu vain nostamalla veroprosenttia.
Vuositulorajaa ei voi itse muuttaa.
Vuositulorajan muuttaminen vaikuttaa myös veroprosenttiin.
Ratkaisu ongelmaasi on siis että haet uuden verokortti. Onnistuu netissä. Tulee postitse kotiin.
 

Yhteistyössä