Viisaat: Kysymys sairausajan palkasta ja saikun kertymisestä!

  • Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Sanna"
Hei viisaat!

Työaikalaki määrittää työsuhteessa asian niin, että kuukauden tai enemmän työskennellyt saa täyttä palkkaa sairastumispäivän ja yhdeksän arkipäivää.

Olen ollut tässä työssä jo 8kk, joten tuo koskee minua. Mutta en löydä mistään selkeää mustaa valkoisella siitä, että kerryttääkö töistä sairauden takia poissaoleminen jotain kertymää? Eli jos olen poissa vaikkapa viikon ja sitten pääsen päiväksi-viikoksi töihin ja olen jälleen poissa vaikka 7-9vrk ja taas töissä jokusen päivän... Niin tuleeko jossain vaiheessa vastaan se, että jokin viikkomäärä ylittyy enkä saa enää sairausajalta lainkaan palkkaa? Joku on sanonut että kuukauden voi jaksoissa olla pois täydellä palkalla. Pitääkö paikkansa?

On myös sanottu, että jos sairasloman syy (diagnoosi/koodi) vaihtuu, alkaa päivien laskenta alusta. Onko tämä totta?

Meillä ei ole luovalla alalla TES:iä, joka määrittäisi tämän ja siksi olen vähän ulalla. Rahat ovat perheessämme hieman tiukalla juuri nyt, mutta olen raskaana ja lääkäri on suositellut jo sairaslomapätkää... Pelottaa vaan, että jos olen useita pätkiä pois niin miten käy palkanmaksun...

Vastatkaa kiltit jo osaatte.

T. Sanna
 
vierass
Sairaspäivät nollautuvat jos uusi sairasloma on eri syystä kuin se edellinen. Esimerkiksi samaksi lasketaan jos olet ollut rintasyövästä sairaslomalla ja joudut myöhemmin jäämään etäpesäkkeen takia pois, vaikkapa etäpesäkkeen ollessa aivoissa, mutta se katostaan samaksi sairaudeksi, johtuu siitä rintäsyövästä.
 

Yhteistyössä