Apua, sammas ei lähde millään!

  • Viestiketjun aloittaja vadelmatissi
  • Ensimmäinen viesti
vadelmatissi
Mulla on 2,5kk vauva, sammasta ollut koko ajan, mutta nyt se on levinnyt muuallekin suussa kuin kielelle. Lisäksi se on levinnyt rintoihin ja imetys sattuu! Puolukka, sitruunamehu, vishy käytetty eikä auta. Tiheä liivinsuojien ja liivien vaihto ei auta. Vauva ei syö tuttia, ei pulloa tai rintakumeja käytössä.

Neuvolasta sanottiin, että lääkitystä ei saa määrätä alle 4kk ikäiselle. Mitä mä teen, itku tulee aina kivun takia ja imetystä en ala tän takia lopettamaan.
 
komp
Miten olet käyttänyt noita? Esim. vichyä harsoon ja harsolla ihan hankaa kieltä että irtoaa se valkoinen. Ja kunnon classic vichyä eikä mitään matalahiilihappoista
 
"alkup."
Ihan olen harsoon laittanut ja hangannut, vanupuikolla raaputellut ja ihan oikeista puolukoista, vichystä ja sitruunoista puhun. En siis ole käyttänyt mitään sokeroituja tai maustettuja juttuja.

On perinteiset konstit loppu ja siksi kyselen.
 
Testattu keino
Meillä vauvan kieli meni vihreäks kun sammasta kerty niin paljon.
Mä neuvolantädin suosituksesta rupesin laittamaan puolukkamahua rinnoille samalla ku imetin, tiputin siis rinnan päälle aina tipan kerrallaan mehua. Vauva sit imi puolukka-maitoa :) mutta se auttoi. Ilmeisesti se pelkkä maito mitä söi aina pahensi sammasta.
Hullulta se tuntu ja vauva ihmetteli aluks, mutta tottu pian.

Yöllä en tietenkään mehua lisäillyt vaan sitten heti aamusta kunnon puhdistus puolukalla tai vichyllä. Reilun viikon verran mentiin noin ja saatiin sammas kokonaan pois.

Tsemppiä, tiedän fiiliksen.

Se puolukkamehu autto tohon imetyskipuunkin :)
 
"poikainäiskä"
Meillä poika oli vajaa 4kk kun iski antibiootin takia sammas. Sairaalan lääkäri kirjoitti lääkekuurin, mut ikinä ei sitä haettu kun selätettiin tuo kotikeinoin. Saatiin sairaalasta myös sellaisia sitruunatikkuja, joilla sai hangata, vähän niillä lähti mut loppujen lopuks paras apu oli Vichy. Tätä suositteli sairaalan hoitaja joka sanoi ettei oo ikinä nähnyt niin pahaa sammasta, oli ympäri suuta. Mä annoin lusikalla vichyä suuhun usean lusikallisen usean kerran päivässä. millään ei hinkattu enää kotona, ei ees niillä sitruunatikuilla. Ja tuo Vichy auttoi, oli kunnon vichyä eikä mitään kaupan halvinta kivennäisvettä. Meidän tapauksessa lääkekuuri määrättiin alle neljäkuiselle, liekö sit tapauskohtasta?
 
"terveys"
[QUOTE="alkup.";30315278]Ihan olen harsoon laittanut ja hangannut, vanupuikolla raaputellut ja ihan oikeista puolukoista, vichystä ja sitruunoista puhun. En siis ole käyttänyt mitään sokeroituja tai maustettuja juttuja.

On perinteiset konstit loppu ja siksi kyselen.[/QUOTE]

Ala itse syömään vahvoja maitohappobakteereja ja anna vauvalle myös. Sekä 20µg Deetä vauvalle. Itse voit otaa 100µg.
 
"alkup."
Syön jo maitohappobakteeria ja vauva saa relatippoja 5-7tippaa päivässä. D-vitamiinia otan 20mikrogrammaa ite, enempää en uskalla kun ei ole tasoja koskaan mitattu.

Tänään kokeilin laittaa sitruunaviipaleet liiveihin. En suosittele, kipu oli järkyttävä! Vaihdan vichy-merkkiä tänään ja katson onko apua.

Maanantaina soitan kyllä uudestaan neuvolaan jos tämä ei mene yhtään paremmaksi.
 
"joopajoo"
Jos rinnanpäät ovat rikki niin kokeile Lansinoh voidetta. Ihan parasta, auttaa kipuun, imetyksen kivuliaisuuteen ja hoitaa rinnanpäät ehjiksi. Tosin se ei auta hiivaan. Siihen olisin suositellut Gefilus mehua tai tippoja. Tosin sinulla näyttääkin jo olevan maitohappobakteerit käytössä.
 
Maito vanhin voitehista
[QUOTE="alkup.";30317172]Syön jo maitohappobakteeria ja vauva saa relatippoja 5-7tippaa päivässä. D-vitamiinia otan 20mikrogrammaa ite, enempää en uskalla kun ei ole tasoja koskaan mitattu.

Tänään kokeilin laittaa sitruunaviipaleet liiveihin. En suosittele, kipu oli järkyttävä! Vaihdan vichy-merkkiä tänään ja katson onko apua.

Maanantaina soitan kyllä uudestaan neuvolaan jos tämä ei mene yhtään paremmaksi.[/QUOTE]

Sitruunaa ei kyllä kannata laittaa jos iho on rikki... ootko hieronu omaa maitoa tipan imetyksen jälkeen rinnanpäihin. Se auttaa tuon lasinol voiteen kanssa jos rinnanpään iho on rikki. Ja ilmakylvyt :)
 
"alkup."
Lansinoh käytössä kun toinen rinnanpää on jo tosi rikki. Päätin nyt jatkaa vauvan suun hoitoa puolukan mehulla ja jättää tissit vähemmälle. Vichy ei tee kipeää niin sitä jatkan rintoihin.

Ikävä vaiva, ei voi muuta sanoa.
 
"alkup."
Hei taas.

Lapsen suusta sammas näyttää vähentyneen paljon sitkeällä puolukka ja vishyhoidolla. Mulla taas on tissit niin kipeät että itkettää. En ymmärrä eikö mulle voisi määrätä jotain näihin rintoihin jonka pesen sitten vaikka pois ennen imetystä?? Pitääkö vaan kärsiä?

Tänään keksin kokeilla piimää. Sehän auttaa jos alapäässä on hiivaa niin miksei sitten muualla kehossa. Pesen tietty pois ennen imetystä ettei vauva saa sitä. Kerran oon laittanu ja ihan kuin punoitus olisi aavistuksen vähempää. Kipu on kyllä ennallaan.
 
"alkup."
Heippa.

Ajattelin tulla kertomaan, että sammas vaivaa vieläkin. Välillä saan sen vähemmälle ja sitten taas villiintyy. Viime viikolla rinnoista kuoriutui nahka ja itkien imetin useamman päivän kunnes taas helpotti. Neuvolan apu oli käsky vähentää imetystä!!! Aivan järjetöntä. Vauva on syönyt kuukauden vasta kiinteitä ja määrät on tosi surkeita vielä.
Kerran saatiin daktaringeeliresepti mut se auttoi vaan rintojen tilanteeseen. Ei poistanut vauvalta sammasta.

Olen soittanut imetyksen tukeen, imetyspolille ja itkenyt neuvolassa. Käsky mennä lääkäriin mut meidän tkssa eivät tiedä mitään kun nuoria (mies) keikkalääkäreitä ja ulkomaalaisia ovat. Yksityiselle ei ole mahdollista mennä.

Että näillä mennään. Itkettää vaan kun mitään pysyvää apua ei löydy :'(
 

Yhteistyössä