Mitä tarkoittaa laitostuminen?

  • Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti
sh
Esim vanhustyössä elämä alkaa pyöriä laitoksen tahtiin. Laitosta pidetään jo kotina, käytännöntaidot vähenee, samoin kiinnostus ulkomaailmaan. Ihminen passivoituu.
 
rgf
Yksinkertaistettuna laitostuminen on normaalista yhteiskunnasta eristäytymistä. Ei osaa enää laitoksen ulkopuolella juurikaan kulkea, käytännön asiat kuten kaupassa, pankissa jne. käynnit ei onnistu. Ei tiedä välttämättä juurikaan enää, mitä laitoksen ulkopuolella eli oikeassa maailmassa tapahtuu, vaan henkilön oma maailma rajautuu laitoksen seinien sisään. Myös perustaidot, kuten ruuanlaitto, siivous, kirjoitustaito ym. katoavat ja unohtuvat, kun laitostunut henkilö ei näitä enää ole voinut/saanut tehdä.
Kuinka kauan kestää ennenkuin ihminen laitostuu, niin se varmaan riippuu ihmisestä, sairaudesta ja laitoksesta (vanhus-, mielenterveys-, sairaalayksikkö, vankilat jne.). Ei siihen loppujen lopuksi kyllä kauaa mene sen jälkeen kun ihminen on laitokseen kotiutunut, siitä pikkuhiljaa alkaa menemään kokoajan alaspäin.
 
"äide"
Olen töissä pienessä hoitokodissa jonne ihmiset siirtyvät pitkistä sairaalahoidoista tai hyvin tuetuista laitospaikoista. Työpaikkani on hyvin kodinomainen ja tuki asukkaalle on hyvin kevyttä. Tarkoitus on seuraavaksi siirtyä ihan omaan kotiin.

Laitostuminen näkyy ihmisessä hyvin monin tavoin, mutta mielestäni oleellsimpia asioita on se, että ihminen ei ole enää aktiivinen oman elämänsä herra. Hän olettaa jonkun toisen ajattelevan ja tekevän päätökset hänen puolestaan. Hän uskoo jonkun toisen olevan vastuussa. Hän ei osaa enää olla luova ja soveltaa. Ongelman ratkaisu taidot ja oman toiminnan ohjaus voivat olla kateissa. Itseluottamus on kadonnut ja luottamus siihen, että voi itse arvioida tilanteita ja toimia. Ei havannoida ympäristöä (esim.tiedotteet ilmoitustauluilla) koska joku muu on vastuussa ja kertoo sitten mitä pitää tehtä. Oma tahto voi myös olla kateissa, ei tiedetä mitä itse haluaa, koska aikoihin ei ole ollut varaa eikä mahdollisuuksia haluata mitään (paitsi tupakalle). Tehdään asioita kaavan mukaan myös koska se tuo turvallisuutta.

Nämä nyt tuli ensimmäisenä mieleen ja liittyvät nimenomaan psyykkiseen puoleen. Mt-puolella olen siis töissä.
 

Yhteistyössä