Valkovuodon haju ja koostumus raskausaikana, kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti
"huolestunut"
Valkovuoto on välillä ollut pahanhajuista, flagyl kuuri auttoi kyllä hajuun. Mutta välillä se edelleen tuoksahtaa minusta miedosti pahalta. Välillä taas on hajutonta. Välillä on hyvin lievää kutinaa/ärsytystä, mutta usein on ihan normaalikin olotila.

Lääkäri sanoi ettei näe mitään tulehdusta, eikä edes juuri valkovuotoa.

Minua pelottaa silti kun olen lukenut esim. bakteerivaginoosista joka voi aiheuttaa keskenmenoja. Onko muilla ollut samanlaisia oireita raskausaikana? tokihan tuo valkovuodon määrä on lisääntynyt ja sen koostumuskin muuttunut, että voiko vaan johtua siitä nämä lievät oireeni?

nyt rv 15 menossa.
 
vvvvv
Mulla ainakin tuli raskausaikana tosi reilusti valkovuotoa. Jouduin käyttää koko raskauden pikkuhousunsuojaa. Sen tarkoitus kai on pitää pimppa erityisen puhtaana raskausajan

Bakteerivaginoosiahan ei voi todeta lääkärikään pelkästään katsomalla, vaan siihen tarvitaan bakteeriviljelynäyte. Mutta asiaa voi hoitaa kotikonsteinkin. Apteekissa on esim Ellen-maitohappobakteerivoidetta, sitä käytetää hernee kokoinen nokare alapäähän. Ja sit on Vagisan-voidetta, jossa on maitohappoja, jotka auttaa ylläpitämään oikeaa bakteerikantaa ja oikeaa ph-tasoa.
Molemmat osaltaa myös auttaa raskauden aiheuttamaan kuivuuteen, mikä voi ärryttää limakalvoja ja lisätä vuotoa.
 
vierasss
Pyydä neuvolasta lähete labraan, jos on tuollaisia oireita. Minulta otettiin näyte emättimestä pienen tiputteluvuodon vuoksi raskausaikana ja löytyi tuo bakteerivaginoosi vaikkei ollut mitään muita oireita. Raskausaikanahan bakteerivaginoosi hoidetaan pois, muulloin käsittääkseni ei. Kannattaa siis mielestäni ennemmin katsoa kuin katua...
 

Yhteistyössä