Kohupaljastus: Vain naisten laiskuus on syynä tuloeroihin

  • Viestiketjun aloittaja res hra majuri
  • Ensimmäinen viesti
ddddd
Tuskinpa tässäkään asiassa on yhtä ainutta "syyllistä". Monet asiat vaikuttaa siihen että naisilla tulotaso on miehiä huonompi. Syitä löytyy niin naisista itsestää, kuin miehistäkin, päätöksen teosta mm. perhepoliittisista ratkaisuista jne. Pelkästään yhteen asiaan vaikutamalla koko tilannetta ei koskaan saada korjattua.
 
eetuu
Tuskinpa tässäkään asiassa on yhtä ainutta "syyllistä". Monet asiat vaikuttaa siihen että naisilla tulotaso on miehiä huonompi. Syitä löytyy niin naisista itsestää, kuin miehistäkin, päätöksen teosta mm. perhepoliittisista ratkaisuista jne. Pelkästään yhteen asiaan vaikutamalla koko tilannetta ei koskaan saada korjattua.
Kaikkeen ei voida kuitenkaan puuttua, sillä siinä puuttuttaisiin liikaa yksilönvapauteen ja ihmisten vapauteen päättää omista asioistaan, niin perheissä kuin yksilötasolla. Tasa-arvo on Suomessa toteutunut hienosti, joka muuta väittää puhuu pelkkää paskaa.

Itse olen todella kyllästynyt tähän vastakkainasetteluun ja siihen, että miehet ja naiset tappelevat keskenään koko ajan ja kilpailevat siitä kummalla on vaikeampaa ja ketä on sukupuolensa takia enemmän uhri. Lillukanvarsissa roikkuminen ja ongelmien keksiminen, kun mitään todellisia ongelmia ei tunnu olevan, on vain säälittävää ruikuttamista ja epätoivoista yritystä oikeuttaa oman olemassaolonsa.

Mitä jos sen ruikuttamisen sijaan ihmiset oikeasti tekisivät jotain konkreettista omien asioidensa puolesta. Uhrina oleminen kun tuntuu olevan monille jo elämäntapa ja uhrius on kuin lämmin peitto josta ei haluta luopua, sen peiton ympärille on kiva käpertyä ja itsesäälissä on hauska rypeä. Ja onhan se myös lohduttava ajatus ajatella, että itsessä ei ole ikinä mitään vikaa vaan vika on aina jossain muualla.
 
eetuu
Kuten esimerkiksi mihin ei voi puuttua?
Kärjistetty esimerkki emme voi pakottaa Liisaa poliisiksi vain sentakia että haluamme enemmän naispoliiseja. Liisalla pitää olla oikeus päättää itse omista asioistaan. Peheissä ja yksilötasolla pitää ihmisellä olla oikeus tehdä omia valintoja ja ratkaisuja, muuten homma rupeaa muistuttamaan liiaksi Pohjois-Korean mallia, jossa valtio päättää sinun puolesta kaikki asiat.

Toinen esimerkki, jos joku haluaa jäädä kotiäidiksi tai koti-isäksi, eikä kumpikaan koe että siinä on mitään ongelmaa niin näin pitää myös saada päättää. Se on sen perheen sisäinen asia, aivan kuten on myös perheen sisäinen asia miten vaikka kotityöt ja muut asiat hoitaa.
 
eetuu
Etkö itse syyllisty vastakkainasetteluun tällä kommentilla? Miksi sinä saat mutta muut ei?
Kerroin teille faktan, turha siitä on järkyttyä. Syy minkätakia sen kerroin johtui siitä, että keskustelu meni jo siihen pisteeseen, että 1 nainen vastaa 2 miestä. Jo tuollainen yksinkertainen fakta todistaa väitteen vääräksi ja ehkä pistää keskustelun oikeille raiteille, ettei keskustelu mene ihan ihmeelliseksi höpinäksi jossa ei ole mitään totuuspohjaa.
 
ddddd
Kärjistetty esimerkki emme voi pakottaa Liisaa poliisiksi vain sentakia että haluamme enemmän naispoliiseja. Liisalla pitää olla oikeus päättää itse omista asioistaan. Peheissä ja yksilötasolla pitää ihmisellä olla oikeus tehdä omia valintoja ja ratkaisuja, muuten homma rupeaa muistuttamaan liiaksi Pohjois-Korean mallia, jossa valtio päättää sinun puolesta kaikki asiat.

Toinen esimerkki, jos joku haluaa jäädä kotiäidiksi tai koti-isäksi, eikä kumpikaan koe että siinä on mitään ongelmaa niin näin pitää myös saada päättää. Se on sen perheen sisäinen asia, aivan kuten on myös perheen sisäinen asia miten vaikka kotityöt ja muut asiat hoitaa.
Se että johonkin asiaa ei voi puuttua ulkopuolinen ei tarkoita sitä ettei asiaan ei voi puuttua tai vaikuttaa. Liisa voi puuttua siihen haluaako hän poliisiksi vai ei. Perheen sisäisiin asioihin puututaan perheen sisällä. Toisinaan päätöksiin (puuttumiseen) vaikuttaa mm. mahdollisuudet ja esim. perhepoliittiset päätökset.
 
eetuu
Se että johonkin asiaa ei voi puuttua ulkopuolinen ei tarkoita sitä ettei asiaan ei voi puuttua tai vaikuttaa. Liisa voi puuttua siihen haluaako hän poliisiksi vai ei. Perheen sisäisiin asioihin puututaan perheen sisällä. Toisinaan päätöksiin (puuttumiseen) vaikuttaa mm. mahdollisuudet ja esim. perhepoliittiset päätökset.
Mutta kun minä haluan, että Liisalla ja Simolla on mahdollisimman suuri vapaus päättää itse omista asioistaan ilman että valtio puuttuu meidän elämään liiaksi tai yrittää siihen vaikuttaa.

Pääasia, että ihmiset olisivat onnellisia ja tekisivät sellaisia päätöksiä elämässään jotka tekee heidät onnelliseksi ja tyytyväiseksi.
 
ddddd
Mutta kun minä haluan, että Liisalla ja Simolla on mahdollisimman suuri vapaus päättää itse omista asioistaan ilman että valtio puuttuu meidän elämään liiaksi tai yrittää siihen vaikuttaa.

Pääasia, että ihmiset olisivat onnellisia ja tekisivät sellaisia päätöksiä elämässään jotka tekee heidät onnelliseksi ja tyytyväiseksi.
Miksi ihmeessä valtion pitäisikään puuttua? ...ja silti kyllä asioihin voi vaiukuttaa (=puuttua).
 
Kerroin teille faktan, turha siitä on järkyttyä. Syy minkätakia sen kerroin johtui siitä, että keskustelu meni jo siihen pisteeseen, että 1 nainen vastaa 2 miestä. Jo tuollainen yksinkertainen fakta todistaa väitteen vääräksi ja ehkä pistää keskustelun oikeille raiteille, ettei keskustelu mene ihan ihmeelliseksi höpinäksi jossa ei ole mitään totuuspohjaa.
Kyllä faktakin voi olla vastakkainasettelua, ei ne toisiaan sulje pois. Mutta kuten jo aiemmin todettu, kaikki "faktatkaan", kuten tämä esittämäsi 30%, ei välttämättä ole niin fakta kuin voisi kuvitella, eli ei ehkä johdu siitä että olisivat oikeasti sairaina. Asiat kun on useimmiten hyvin monimuotoisia.
 
eetuu
Joudun lopettelemaan, päätän keskustelun omalta osalta vanhaan Irlantilaiseen sanontaan:

- Sinun on itse hoidettava oma kasvamisesi, oli isoisäsi kuinka pitkä tahansa

Hauskaa päivänjatkoa.
 
  • Tykkää
Reactions: Plum
"totuus"
On myös tutkittu, että tosiasiallisesti naiset tekevät töitä useamman tunnin per vuorokausi kuin miehet, kun mukaan lasketaan myös kotona tehtävät pakolliset hommat.

Saman olen huomannut ihan live-elämässä. Miehillä on huomattavasti enemmän vapaa-aikaa kuin naisilla.
 
Höpö-höpö
Joka väittää, että naiset tekevät enemmän töitä, valehtelevat. Työministeriön tutkimuksessa (Hannu Piekkola) on todistettu, että parisuhteessa elävät miehet tekevät viikossa 8,5 tuntia enemmän yhteenlaskettua ansio- ja kotityötä kuin heidän kumppaninsa. Se, että miehillä on enemmän vapaa-aikaa kuin naisilla perustuu siihen ihmeelliseen mittaustapaan, että esimerkiksi nukkuminen (naiset enemmän) ja henkilökohtainen hygienia (naiset meikkaavat ja valiitsevat rättejään enemmän) eivät ole vapaa-aikaa. parisuhteessa elävillä miehillä ei taatusti ole enempää vapaa-aikaa kuin heidän kumppanillaan. Se taas, mitä tekee ikäneito Ikaalisissa tai vanhapoika Vantaalla ei kai kiinnosta ketään, paitsi näitä tilastojen tahallaan väärinlukijoita.
 
Se että johonkin asiaa ei voi puuttua ulkopuolinen ei tarkoita sitä ettei asiaan ei voi puuttua tai vaikuttaa. Liisa voi puuttua siihen haluaako hän poliisiksi vai ei. Perheen sisäisiin asioihin puututaan perheen sisällä. Toisinaan päätöksiin (puuttumiseen) vaikuttaa mm. mahdollisuudet ja esim. perhepoliittiset päätökset.
Onko esimerkiksi hyvä, että kotihoidon vapaa jaetaan pakolla vanhempien kesken? Että vaikka toinen olisi halukas hoitamaan lasta koko ajan, niin se ei onnistu.
 
vieras*
Sanoinhan, että en itse ole törmännyt. Että ihan omakohtaisista kokemuksista lähdin kommentoimaan. Enkä mä ole ketään syyttänyt. Mun puolesta Mikko saa luuhata jos tykkää, mutta en pidä asenteesta, että sellaiset nostetaan jalustalle, joiden työaika on pidempi kuin jonkun toisen. Meillä kun ei pysty numeroiden valossa tehokkuutta laskemaan, niin on hurjan vaikea mihinkään tutkimukseen/tilastoihin viitata.
:D
Minulla on naispuolinen työkaveri joka ei saa töissä juuri mitään aikaiseksi koko päivänä mutta jää jokaisesta iltavuorosta aina yli työajan töihin. Tämä henkilö on nostettu esimiehen toimesta jalustalle ja on kiitettävän ahkera ja motivoitunut työntekijä. Siitä huolimatta että hän tekee töitä huomattavasti vähemmän kuin useimmat muut.
Minä työskentelen hoitoalalla, meillä tehokkuutta pystyy jopa jonkun verran laskemaan. Ainakin kaikki muut työntekijät meillä tietävät, kuinka paljon tämän yhden ihmisen vuoksi muille tulee lisää töitä :|
 
ddddd
Onko esimerkiksi hyvä, että kotihoidon vapaa jaetaan pakolla vanhempien kesken? Että vaikka toinen olisi halukas hoitamaan lasta koko ajan, niin se ei onnistu.
EI, EI ja EI ...ja edelleenkään asioihin vaikuttaminen (=puuttuminen) ei ainakaan itselleni tarkoita sitä että niihin pitäisi puuttua jonkun ulkopuolisen. Puuttu (=vaikuttaa) asioihin voi ihan itsekin. Haluan enemmän palkkaa valitsen työn jossa on parempi palkka, haluan edetä uralla ja saada todennäköisesti enemmän palkkaa, valitsen vaihtooehdon joka sen mahdollistaa keskustelemalla esim. asiasta puolison kanssa.

Joihin asioihin voidaan vaikuttaa toki myös esim. lainsäädännöllä tai yleisellä vaikuttamisella asenteisiin, naisen (=äidin) on yhtä hyväksyttävää luoda uraa kuin isänkin. Isällä (miehellä) on sama mahdollisuus/oikeus hoitaa lapsia/viettäää aikaa lasten kanssa esim. perhevapailla.

Ihan ensimmäisessä viestissäni kirjoitin että syitä matalampaan palkkaukseen löytyy niin naisista itsestään kuin miehistä, lisäksi asiaan vaikuttaa lainsäädäntö, asenteet, ehkä joku muukin asia. Vaikuttamalla (=puuttumalla) pelkästään lainsäädäntöön asiaa ei voi hoitaa. Puuttumalla pelkästään naisten laiskuuteen tai erilaiseen tapaan tehdä töitä asiaa ei kokonaan korjata. Asenteisiin vaikuttaminen yleensä ennen pitkää vaikuttaa lainsäädäntöön ja yleisiin käytäntöihin jne.
 
Vierasmiess
Tuskinpa tässäkään asiassa on yhtä ainutta "syyllistä". Monet asiat vaikuttaa siihen että naisilla tulotaso on miehiä huonompi. Syitä löytyy niin naisista itsestää, kuin miehistäkin, päätöksen teosta mm. perhepoliittisista ratkaisuista jne. Pelkästään yhteen asiaan vaikutamalla koko tilannetta ei koskaan saada korjattua.
Jos kuvioihin otetaan mukaan "tulonsiirto" miehen lompakosta naiselle, niin saamapuolella naiset ovat. Vähemmällä työmäärällä tarpeeksi rahaa. Työnantajille tärkeintä on suoritus, ei muna tai pillut.
 

Yhteistyössä