Muovikippoihin ja kappoihin tulee (astianpesukoneessa?) sellaista vaaleaa muutosta. Miksi?

Kipot saa pakastaa ja pestä koneessa. Ja näin on tehtykin. Mutta aikaa myöden niihin alkaa tulemaan sellaista...no en oikein edes tiedä, että mitä. Se voisi periaatteessa olla sitä muovia itsessään, mutta ei se toisaalta oikein sitäkään näyttäisi olevan.

Sitä pystyy raaputtamaan pois, mutta on se senverran tiukasti kiinni, että ei sitä kyllä helpolla irti saa. Ennemmin sen kipon sitten törkkää roskiin.

Mutta olsi kiva tietää, että miksi noihin kippoihin moista tulee. Mikä sen tekee? Konetskiaine? Muuta en oikein keksi...mutta toisaalta aika hassua sekin on, sillä nuo kipot ovat astianpesukoneeseen soveltuvia... : /
 
vierass
Mä oon aatellu että ne saattaa kuitenkin koneessa vähän sulaa ja sitten siihen hieman pehmenneeseen muoviin jää kalkkia/pesuainetta tai kovettuessaan näyttää erilaiselta. Pesen aina kuumalla ohjelmalla ja se taitaa kestää pari tuntia, joten aika pitkä "kuormitus" muovikipolle. (mikrossa on esim. vaan muutaman minuutin)
 
Voit itse testata asian. Pese kippo pesukoneessa, tuliko jälkiä? Laita kippo mikroon ja kyytiin vaikka mikropoppari pussi. Takuuvarmasti muovi sulaa, koska öljy/rasva on kuumentunut pirun kuumaksi.
Ei nämä jäljet kerrasta ole tullut, vaan aikaa myöden. Kipot on ostettu varmaan noin 2v sitten. Mutta muovi on materiaalina sellainen, että en viitsisi sitä koko ajan olla hassaamassa. Ennemmin ostaisin kipot, jotka säilyy hyvinä 25v, kuin kipot, jotka pitää uusia parin vuoden välein.
 
Ei nämä jäljet kerrasta ole tullut, vaan aikaa myöden. Kipot on ostettu varmaan noin 2v sitten. Mutta muovi on materiaalina sellainen, että en viitsisi sitä koko ajan olla hassaamassa. Ennemmin ostaisin kipot, jotka säilyy hyvinä 25v, kuin kipot, jotka pitää uusia parin vuoden välein.
Sulaminen tapahtuu yhdellä väärällä käytöllä ja naarmut tulevat pikkuhiljaa. Mä en laita enää mikroon kuin tietyt kipot lämittäessä, joilla ei ole väliä.
 
"Hellevi"
Mikrosta se johtuu. Kaikki muovikipot ei vaan kestä mikrotusta.

Tiskikoneessa en ole yhtäkään muovikippoa saanut valkoisille täplille vaikka käytän sitä kuuminta, 70 asteen, pesua. Mutta mikrossa olen saanut montakin kippoa pilalle.
 
[QUOTE="Hellevi";30365058]Mikrosta se johtuu. Kaikki muovikipot ei vaan kestä mikrotusta.

Tiskikoneessa en ole yhtäkään muovikippoa saanut valkoisille täplille vaikka käytän sitä kuuminta, 70 asteen, pesua. Mutta mikrossa olen saanut montakin kippoa pilalle.[/QUOTE]

kas vaan, kun tulee astioihin jotka ei edes mikroon mahdu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30365057:
kuuma vesi ja astianpeskoneen pesuaine sen tekee yhdessä. ei taida astian käytettävyyteen vaikutta paitsi ulkonäöllisesti.
Sitä pystyy rapsuttelemaan pois...joten saattaapi käydä niinkin, että sitä tulee joku kerta sitten kauhastua lusikkaan, jonka seuraavaksi törkkää suuhun. Ällöä. Höh.
 
Kirkasta muovia? Kenties polystyreeniä.

Kurkkaa tätä luokittelua:

Muovimuotoilu - Valtamuovit
Ei ole polystyreeniä, vaan on ns. pehmeää muovia. Pystyn käsivoimin vääntelemään kippoa. En tokikaan paljon, mutta kyllä sitä vähän vääntämään pystyy. Eikä siis mene rikki väännöstä, kuten esim. nuo cd-levyn kannet.

Eikä tuota vissiin käytetä keittiökipoissa ja kapoissa, poikkeuksena kertikset.

Luultavasti nuo kipot on polypropeeniä.
 
Ei ole polystyreeniä, vaan on ns. pehmeää muovia. Pystyn käsivoimin vääntelemään kippoa. En tokikaan paljon, mutta kyllä sitä vähän vääntämään pystyy. Eikä siis mene rikki väännöstä, kuten esim. nuo cd-levyn kannet.

Eikä tuota vissiin käytetä keittiökipoissa ja kapoissa, poikkeuksena kertikset.

Luultavasti nuo kipot on polypropeeniä.
Polystyreeniä kyllä käytetään kirkkaissa keittiökipoissa, mutta nyt kun sanoit, että sinun kipposi ovat pehmeää muovia, PS sulkeutuu pois.

Voivatko ne astiasi olla joutuneet mekaaniselle väännölle alttiiksi? Siitä voisi syntyä noita valkoisia kohtia, joista pinta sitten lähtee haurastumaan ja päästää "sisään" tiskiainekemikaaleja.
 
Polystyreeniä kyllä käytetään kirkkaissa keittiökipoissa, mutta nyt kun sanoit, että sinun kipposi ovat pehmeää muovia, PS sulkeutuu pois.

Voivatko ne astiasi olla joutuneet mekaaniselle väännölle alttiiksi? Siitä voisi syntyä noita valkoisia kohtia, joista pinta sitten lähtee haurastumaan ja päästää "sisään" tiskiainekemikaaleja.
En kyllä oikein näe, että olisivat väännölle alttiiksi joutuneet. Mutta tokikaan en varmaksi voi sanoa. Mutta jotenkin kuulostaa hassulta...kun noita kippoja on niin monta...että kaikki olisivat väännölle alttiiksi joutuneet?!
 
En kyllä oikein näe, että olisivat väännölle alttiiksi joutuneet. Mutta tokikaan en varmaksi voi sanoa. Mutta jotenkin kuulostaa hassulta...kun noita kippoja on niin monta...että kaikki olisivat väännölle alttiiksi joutuneet?!
No ehkä "vääntö" on huono sana, kun se voi olla vaikkapa "iskukin". Käsitteleekö muovikippojasi taaperoikäiset, siis esimerkiksi paukuttavat niitä kauhalla tai pinoavat kaapissa?
 
Täällä..
Minun mielestä se valkoinen voisi tulla muoviastiaan kun lämmittää mikrossa siinä jotain tiettyä, olikohan se kananunaa sisältävää esim. makaronilaatikkoa ja sitten pesee sen kipon astianpesukoneessa. Ei ole varmaa tietoa.
 
"pampu"
Mä taas oon ihmetellyt viime päivinä meidän konetta kun se jättää varsinkin muoviastioihin sellasen ohuen valkosen pölyn. Kun sitä sormella vetasee on kuin olis jauhoa sormessa. Pyöritetty putsausaineella ja tyhjänä pesuaineen kans kovalla lämmöllä ja putsattu kaikki sihdit. Ei auta.
 

Yhteistyössä