Muovikippoihin ja kappoihin tulee (astianpesukoneessa?) sellaista vaaleaa muutosta. Miksi?

feminh
Voisiko johtua siitä, että muovikiposta on esim. syöty metallisilla aterimilla, jotka on sitten pintaan raapinut pieniä naarmuja, että päästävät tiskiainetta sisään?

Meillä nimittäin ei ole kyseistä ongelmaa, koska muovikipoissa käytetään AINA muovisia aterimia, mutta siskoni kodissa kaikki muoviastiat ovat kamalan näköisiä ja heillä käytetään metallisia aterimia noissa. Muuten meillä siis samanlaista käyttöä; mikrotetaan ja pestään tiskikoneessa.
 
"Repe"
Taidan tietää mitä tarkoitat, meillä käy joskus samoin. Mielestäni tuota valkoista "nöyhtää" jää sinne sen jälkeen kun muovirasian pesee riisin säilytyksen jälkeen. Ehkä myös pastan, mutta en ole varma. Olen ajatellut että se on jotain "tärkkelyksentapaista", jota irtoaa riisinjyvistä ja jää muovii kiinni. Mutta ei ole tarkempaa tietoa.
 
HippuTAR
Pitipä oikeen tarkistaa noi muovikipot ja ei mulla oo niissä mitään tommosta. Kippoja käytetään usein, mikrossakin toisinaan ja pestään aina koneessa. Vanhimmat on melkein 20 vuotta vanhoja. Vatkauskulhoista on kyllä sisäpuolelta kulunut kiilto pois mutta ei niissä mitään ylimääräistä näy eikä niistä irtoo mitään vaikka kuinka rapsuttaa. Kaikkien kippojen pohjassa on merkintä PP.
Enkä siis ole koskaan huomannut tollaista kipoissa.
 
"viera"
Meillä päivittäin käytössä ne Ikean lasten eri väriset lautaset, kulhot ja mukit. Käytetään mikrossa ja pestään pesukoneessa. 1-2 vuoden välein pakko heittää roskiin ja ostaa uudet tilalle kun niihin tulee just sitä valkosta pintaa, ei sinällään estä käyttöä mutta ruman näköistä. Muista muovituotteista en ole huomannut että olisi sitä valkoista. Usein olen itsekin ihmetellyt mistä se johtuu.
 
Voisiko johtua siitä, että muovikiposta on esim. syöty metallisilla aterimilla, jotka on sitten pintaan raapinut pieniä naarmuja, että päästävät tiskiainetta sisään?

Meillä nimittäin ei ole kyseistä ongelmaa, koska muovikipoissa käytetään AINA muovisia aterimia, mutta siskoni kodissa kaikki muoviastiat ovat kamalan näköisiä ja heillä käytetään metallisia aterimia noissa. Muuten meillä siis samanlaista käyttöä; mikrotetaan ja pestään tiskikoneessa.
tuota naarmuuntumista olen epäilly itekkin syyksi.
 
Meillä tuota muutosta tulee myös ja käytetään vain mikroa, emme omista astianpesukonetta. Kipot pestään käsin ja esim. eväsruoka lämmitetään töissä kipossa. Näihin eväskippoihin tulee ajanmyötä tuota värimuutosta.
 
Alfa Lyrae harmaana
[QUOTE="Repe";30365738]Taidan tietää mitä tarkoitat, meillä käy joskus samoin. Mielestäni tuota valkoista "nöyhtää" jää sinne sen jälkeen kun muovirasian pesee riisin säilytyksen jälkeen. Ehkä myös pastan, mutta en ole varma. Olen ajatellut että se on jotain "tärkkelyksentapaista", jota irtoaa riisinjyvistä ja jää muovii kiinni. Mutta ei ole tarkempaa tietoa.[/QUOTE]

Ainakin valkuainen palaa kiinni astiaan korkeassa lämpötilassa, tämän takia astiat pitäis huuhdella viileällä vedellä.
 
vieeeras
esim jos metallikauha osuu muovikippoon ni se metalli kuumuu kuumaksi ja aiheuttaa palovamman sille muoviastialle. siksi esim kattiloita ja muovikippoja ei saa pestä lähekkäin koneessa
 

Yhteistyössä