Voiko etäisän uutta sanoa oikeasti äitipuoleksi?

  • Viestiketjun aloittaja Äitipuoliko?
  • Ensimmäinen viesti
etunimet käyttöön
Minusta "äiti" ja "isä" ovat aikansa eläneitä sanoja. Lapset ovat paremmin valmistautuneita tulevaan eroon ja uusperhe-elämään jos pienestä pitäen oppivat puhuttelemaan kaikkia aikuisia etunimellä.
 
No eihän tämä mies ole lapsen isä ja koska lapsella se isä on kuitenkin niin ei mitään isäpuoltakaan ole. Kukin ajattelee tavallaan, mutta itse ajattelen ainakin että on melkoinen loukkaus vanhempaa kohtaan jos alkaa näitä isä- ja äitipuolia löytymään sieltä täältä.
Miten se olisi loukkaus sinua kohtaan jos sinun ex-miehelläsi olisi uusi kumppani, jota lapsi kutsuisi äitipuoleksi? Tai vaikka kakkosäidiksi tai ihan pelkästään äidiksi? (oletetaan nyt että olet nainen siis) Mä en kokisi mitenkään loukkaavana tai omaa asemaani heikentävänä sitä, että lapsella voisi olla joku läheinen (?) naishenkilö jota kutsuisi vaikka varaäidiksi tai jos olisimme miehen kanssa eronneita niin miehen uutta kumppania äitipuoleksi. Oikeastaan sehän on vain hyvä jos lapsella on tukiverkko kunnossa eikä läheisiä ja välittäviä aikuisia ihmisiä voi olla liikaa lapsen elämässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja etunimet käyttöön;30371576:
Minusta "äiti" ja "isä" ovat aikansa eläneitä sanoja. Lapset ovat paremmin valmistautuneita tulevaan eroon ja uusperhe-elämään jos pienestä pitäen oppivat puhuttelemaan kaikkia aikuisia etunimellä.
No kukin toki tyylillään. Mä olen kyllä omille lapsilleni äiti ja siskon muksut kutsuvat aka luontevasti mua tädiksi. Vaikka ollaankin läheisiä ja varmasti olen heidän elämässään yksi tärkeä aikuinen ihminen.
 
lto
Alkuperäinen kirjoittaja etunimet käyttöön;30371576:
Minusta "äiti" ja "isä" ovat aikansa eläneitä sanoja. Lapset ovat paremmin valmistautuneita tulevaan eroon ja uusperhe-elämään jos pienestä pitäen oppivat puhuttelemaan kaikkia aikuisia etunimellä.
Nykypäivänä harvalla lapsella on yhdet ja samat vanhemmat läpi elämän vaan lasta elättää ja kasvattaa sekalainen ja alati vaihtuva joukko aikuisia. Biovanhemmuden merkitys on poistumassa.
 
"äiti_"
Uusperhekuvioissa ollaan ehkä joskus vähän herkkänahkaisiakin tuollaisissa nimityksissä. Itse olen paljon tekemisissä tiettyjen naapirin lasten kanssa ja mm. kummilasten kanssa. Välillä lapset käyttävät nimitystä sen ja sen äiti, mutta kiireessä etuliite unohtuu ja on vaan äiti, vaikka kutsuja ei ole oma lapsi. Yleisnimitys henkilölle, joka auttaa, käskee tai jolta kysytään lupa. Eikä nimityksen käyttäminen ole toiselta pois. Illalla kuultua: 'nää kaikki äidit on täällä keittiössä.' Samoin naapurin lapsen mummoa kutsutaan yksikertaisuudessaan mummoksi. Toivottavasti oma mummo ei loukkaannu.
 

Yhteistyössä