Miltä sinusta tuntuisi jos saisit tälläisen kohdellun juhleissa!?

  • Viestiketjun aloittaja "krista"
  • Ensimmäinen viesti
"krista"
Sisko päätti mennä naimisiin eikä halunnut järjestää mitään juhlia (Molemmat ovat jo yli 40 ja molemmat olivat aikaisemmin naimisissa).
Siskon miehen sisko (Pirkko) päätti kuitenkin järjestää yllätysjuhlat. Pirkko ilmoitti minulle että tulisimme n. 14 siskoni kotiin. Kyselin Pirkolta miten voisin auttaa juhlien järjestämisessä, esim ruoka kun meillä perheessä allergiaa kalalle (Pirkko kertoi että tekee kalakeiton). Niin vastaus oli että ei tarvitse tehdä mitään. Ehdotin myös sitä että voisin tulla aikaisemmin ja auttaa paikkojen järjestämisestä/koristelusta. Taas tuli se että ei hän tarvitse apua kaikki järjestyy.
Kun tultiin sinne olen tottunut siihen että jos/kun olen siskon luona tai sisko on mun luona ollaan niin kuin kotona. Saa itse hakea lasillisen vettä, saan ihan omatoimisesta hakea lääkekaapista allergialääkkeet jos siltä tuntuu.. jne.
Kun menin hakemaan niitä lääkkeitä ja sen lasin se Pirkko vaan tokaisi, et ole kotona et voi hakea ilman lupaa. Sanoin hänelle että sisko tietää että haen jos tarvitsen. Oli taas se komentti et ole kotona.
Kun sanoin että voin laittaa valmiiksi niitä kahvikuppia niin taas kuulin Ei tarvitse auttaa.
Kun kävin minun kummipojan huoneessa katsomassa mitä poika tekee niin sain ohjestusta missä vieraat istuvat. Poika silloin sanoi Pirjolle, että minä saan tulla sinne huoneeseen jos haluan.
Selvisi sitten, että oli tarjottavaa vaan kalakeitto leivän kanssa. Ei se mitään syönhän minä leipää. Mutta miksi en voinut tehdä jotain muuta!?
Siskon miehen puolelta kaikki puhui ruotsia, mies jotakin tulkkasi, mutta ei sekään jaksannut tulkata koko ajan. Ja kyllä siskon miehen puolelta puhutaan suomeakin, kuulin kun "aikuiset lapset" puhuivat suomea. Kun yritin sanoa jotakin suomeksi niin ei kun ruotseksi vastattiin. En ole koskaan opiskellut ruotsia, sieltä täältä olen kuullut pari sanaa eikä sen enempää.
Tunsin itseäni kokonaan ulkopuoliseksi siellä vaikka olinkin siskoni kotona.

Olen onnellinen siskoni puolesta kun hän on onnellinen miehensä kanssa, mutta enpäs usko että käyn siellä kun siskon miehen suku on siellä.
Kiittii mutta minulle riitti.
Ei ollut mun juhlaa mutta eikö ihmisiä voisi kohdella toisella tavalla varsinkin kun ei tavattu ennen!?
 
a.p.,
[QUOTE="pii";30372900]eikö meillä ole ruotsi pakollinen koulussa, miten olet välttynyt sen opiskelulta?[/QUOTE]

Opiskelinhan minä sitä, mutta kun en ole käyttänyt sitä 15 vuoden aikana ollenkaan niin kyllä se unohtuu.
 

Yhteistyössä