Miten ihmisillä on varaa elää niin leveästi? Teidän mielestänne ihan tavisperheellä on muka varaa kaikkeen.

  • Viestiketjun aloittaja "Tavis"
  • Ensimmäinen viesti
harmaillen
En lukenut koko ketjua, mutta meillä on aika pitkälti kaikkea sitä, mitä AP ajattelee tavisperheellä olevan.

-Meillä on 2014 valmistunut 134m2 omakotitalo. Perinnetalo ja ulospäin sulautuu hyvin moneen muuhun talomalliin. Sisällä aika paljon kalliita materiaaleja ja kallista talotekniikkaa. Taloprojektimme on maksanut tontin kanssa vähän yli 300.000 ja asutaan maalla.

-On varaa harrastaa mitä halutaan ja harrastusvälineisiin panostetaan. Lapsi pelaa sählyä ja jalkapalloa, mies pelaa jalkapalloa ja harrastaa taistelulajeja. Mä lenkkeilen ja käyn ratsastustunnilla. Lapsia on siis yksi koululainen.

- Mulla on merkkilaukkuja. Vuittoneita, Korsia, Pradaa jne. Ostan uuden laukun pari kertaa
vuodessa. Meillä ostetaan vaatteet aina uusina. Lapsella paljon urheilumerkkejä, popia jne. Mä ostan paljon ihan Vero Modasta, Vilasta, Zarasta jne, mutta myös välillä kalliimpia vaatteita, kuten Henri Lloyd, Gant, Kors, Boss, Filippa K jne... Mies ostaa paljon Zarasta, JC:stä ja lisäksi suosii Gantia, Tigeria jne. Vaatteita meillä shoppailaan yli tarpeen.

- Meidän talo on sisustettu lähes kokonaan uusilla huonekaluilla. Meillä on laadukkaita ja ajattomia huonekaluja, kalliita tekstiilejä jne. Sisustukseen tuhlaan kyllä rahaa välillä paljonkin.

- Meillä on kaksi velatonta autoa. -09 ja -11, mutta ihan ns. tavallisia merkkejä.

- Löytyy pleikkari, iPad, älypuhelimet, Mac, järjestelmäkamera, kanavapaketit jne

- Emme tupakoi. Mä käyn ulkona ehkä kerran kuussa ja tulen taksilla kotiin. Ravintolassa käydään syömässä kerran kuussa ja joskus kesäloman aikaan viikoittain. Leffassa käydään harvoin ja teatterissa ehkä muutaman kerran vuodessa. Museoissa ja näyttelyissä käydään jonkun verran, mutta niihin pääseen usein ilmaiseksi.

- Ulkomailla käydään yleensä kerran vuodessa ja joskus pari kertaa. Viimeisen kahden vuoden aikana ollaan tehty muutaman päivän mittaiset kaupunkireissun Wieniin, Roomaan, Lontooseen ja Tukholmaan. Kotimaassa reissataan paljon, ehkä noin 8 krt vuodessa. Risteilyillä ei yleensä käydä. Ehkä joka toinen vuosi. Laskettelemassa käydään näissä lähikumpareilla muutaman kerran vuodessa ja Lapissa ollaan käyty pari kertaa.

- Lehtiä meille tulee paljon ja kirjoja luetaan paljon. Kirjoja ostetaan myös uutena. Ruokakaupassa ei tarvitse koskaan pihistellä ja on varaa ostaa ruokakaupasta aina sitä, mitä halutaan.

- Omaisuutta meillä on talon lisäksi mm. metsää noin 100 000 edestä, osakkeita noin 40.000 edestä, muuta maata noin 50.000 edestä ja säästöjä tilillä vajaa 50.000. Lisäksi omistan sijoitusasunnon veljeni kanssa. Asunnon arvo on ehkä 120.000. Koska vuokratuotot menee puoliksi, niin siitä ei kovin paljon kuukaudessa jää per naama.


Omaisuudestamme ei tiedä juuri kukaan yhtään mitään. Paras ystäväni on ainut, jolla on varmaan jotain käryä taloudellisesta tilanteestamme. Kyllä meidän perhe, vanhemmat ja mulla sisarukset ovat ainoita, jotka tietävät missä mennään. Koska olemme vielä tosi nuoria, niin oletan monen luulevan, että maksamme hillitöntä asuntolainaa, enkä ole koskaan asiaa korjannutkaan. Esim. mun työkavereilla varmaan tippuisi korvat päästä, jos kuulisivat, kuinka paljon meillä on oikeasti omaisuutta. Ajelen kuitenkin 5v vanhalla pienellä autollani töihin ja työni vuoksi töissä pukeudun pääasiassa huppareihin ja collareihin. En koskaan puhu töissä raha-asioistamme mitään ja jos joku kysyy mistä meillä on asuntolainaa, niin olen keksinyt, että se on Nordeasta. Jos joku ihmettelee miksi sanon näin, niin noh..pääsee oikeasti vaan niin paljon helpommalla.
Mies on sellaisessa työssä että siellä kaikki tienaavat ihan hyvin ja varmaan kukaan ei sen enempää ihmettele, miten niin nuorella on oma talo, auto, varaa reissata jne.


AP:lle siis: et voi kenenkään taloudellista tilannetta tietää. Ammatti/palkka ei kerro oikeasti varallisuudesta välttämättä yhtään mitään. Toisaalta sillä leveästi elävällä naapurilla, joka kaasuttelee talonne ohi aamuisin seiska sarjan bemarillaan, voi olla oikeasti todella isot lainat ja illat voi mennä rukoillessa sitä, että olisi huomennakin rahaa syödä.
 
Vautsi vau
No sinun kuites tarvii käydä töissä kaikesta tuosta huolimatta? Itsellä olisi mielekästä tekemistä ilman työtäkin. Eli kai sinulla on huomattava palkka ja myös puolisollasi. Kiinnostaisi onko yritystoimintaa, vaiko tosiaan palkka teillä ja miten kumpikin tienaa. Pomppasin siis tähän ketjun loppuun ihan vasta.
 
Hui kamala
Niin, sehän se tässä hassua onkin. Meillä tehdään kerran päivässä ruoka. Ja siis tehdään itse. Valmisruokaa ei käytetä oikeastaan koskaan.
Maitoa holahtaa helposti 3 litraa päivässä ja sen suon miehelleni ja lapsilleni :) Limsoja tai tuoremehuja meillä ei ole. Itsetehtyä marjamehua löytyy pakkasesta. Ruokahävikki on minimaalinen. Siltikään... me ei päästäisi ikinä 400 euroon kuukaudessa. Ja joo... lihasta me ei kyllä tingitä :)
Jos teillä menee jo pelkkää maitoon satanen (!!!) kuussa, niin ei ihmekään jos menee kokonaisuudessaan yli 400 euroa. Siis montako lasta teillä oikein on, jos maitoa saa kulutettua noin järjettömän määrän?
 
Siis täh?
Mua hymyilyttää, oikeesti, ihan siis aivan käsittämätöntä vinkumista!

Raha ilmeisesti polttelee taskussa..?
Perus ruutuvihko ja kuittisysteemi nyt kuukaudeks käyttöön ja oikeesti REHELLISESTI laitat kaiken siihen. Kuukauden päästä vihkoa ja kuitteja tarkastellessa saattaa naurattaa, tai sitten ei..
Yks latte, pari cokista ja jokunen suklaapatukka yms. ei taloutta tuohon malliin saa.
 
harmaillen
No sinun kuites tarvii käydä töissä kaikesta tuosta huolimatta? Itsellä olisi mielekästä tekemistä ilman työtäkin. Eli kai sinulla on huomattava palkka ja myös puolisollasi. Kiinnostaisi onko yritystoimintaa, vaiko tosiaan palkka teillä ja miten kumpikin tienaa. Pomppasin siis tähän ketjun loppuun ihan vasta.
No pääomatulot eivät niin suuret ole, että niillä eläisi. Esim. metsä on vain kiinteää omaisuutta ja se ei sellaisenaan tuota yhtään mitään. Päinvastoin joka vuosi tulee maksettavaksi metsäverot.
Kyllä meillekin sähkölaskut, vesilaskut, vakuutusmaksut, puhelinlaskut, nettilaskut jne tulevat meillekin. Eli töissä on käytävä kyllä, sillä rahat loppuisivat lyhyeen muuten.
Teen yleensä lyhyennettyä työaikaa (75% listaa) ja se riittää hyvin. Mulla on ansiotulot aika pienet.
 
"Tavis"
- Asumiskulut 1500e
- päivähoitomaksut 240
- bensakulut/auton kulut 400
- kotivakuutus n 40.e /kk
- netti, puhelimet 60e/kk
- muut laskut viime kuussa (autovero, katsastus, parkkisakko, laakerin vaihto autoon... 980e) näitä ei tietenkään joka kuukausi tule.
- lapselle antibioottikuuri 13e
- ruokakauppaan 580e
- muut 120
 
Ainoamutta
En lukenut koko ketjua, mutta meillä on aika pitkälti kaikkea sitä, mitä AP ajattelee tavisperheellä olevan.

-Meillä on 2014 valmistunut 134m2 omakotitalo. Perinnetalo ja ulospäin sulautuu hyvin moneen muuhun talomalliin. Sisällä aika paljon kalliita materiaaleja ja kallista talotekniikkaa. Taloprojektimme on maksanut tontin kanssa vähän yli 300.000 ja asutaan maalla.

-On varaa harrastaa mitä halutaan ja harrastusvälineisiin panostetaan. Lapsi pelaa sählyä ja jalkapalloa, mies pelaa jalkapalloa ja harrastaa taistelulajeja. Mä lenkkeilen ja käyn ratsastustunnilla. Lapsia on siis yksi koululainen.

- Mulla on merkkilaukkuja. Vuittoneita, Korsia, Pradaa jne. Ostan uuden laukun pari kertaa
vuodessa. Meillä ostetaan vaatteet aina uusina. Lapsella paljon urheilumerkkejä, popia jne. Mä ostan paljon ihan Vero Modasta, Vilasta, Zarasta jne, mutta myös välillä kalliimpia vaatteita, kuten Henri Lloyd, Gant, Kors, Boss, Filippa K jne... Mies ostaa paljon Zarasta, JC:stä ja lisäksi suosii Gantia, Tigeria jne. Vaatteita meillä shoppailaan yli tarpeen.

- Meidän talo on sisustettu lähes kokonaan uusilla huonekaluilla. Meillä on laadukkaita ja ajattomia huonekaluja, kalliita tekstiilejä jne. Sisustukseen tuhlaan kyllä rahaa välillä paljonkin.

- Meillä on kaksi velatonta autoa. -09 ja -11, mutta ihan ns. tavallisia merkkejä.

- Löytyy pleikkari, iPad, älypuhelimet, Mac, järjestelmäkamera, kanavapaketit jne

- Emme tupakoi. Mä käyn ulkona ehkä kerran kuussa ja tulen taksilla kotiin. Ravintolassa käydään syömässä kerran kuussa ja joskus kesäloman aikaan viikoittain. Leffassa käydään harvoin ja teatterissa ehkä muutaman kerran vuodessa. Museoissa ja näyttelyissä käydään jonkun verran, mutta niihin pääseen usein ilmaiseksi.

- Ulkomailla käydään yleensä kerran vuodessa ja joskus pari kertaa. Viimeisen kahden vuoden aikana ollaan tehty muutaman päivän mittaiset kaupunkireissun Wieniin, Roomaan, Lontooseen ja Tukholmaan. Kotimaassa reissataan paljon, ehkä noin 8 krt vuodessa. Risteilyillä ei yleensä käydä. Ehkä joka toinen vuosi. Laskettelemassa käydään näissä lähikumpareilla muutaman kerran vuodessa ja Lapissa ollaan käyty pari kertaa.

- Lehtiä meille tulee paljon ja kirjoja luetaan paljon. Kirjoja ostetaan myös uutena. Ruokakaupassa ei tarvitse koskaan pihistellä ja on varaa ostaa ruokakaupasta aina sitä, mitä halutaan.

- Omaisuutta meillä on talon lisäksi mm. metsää noin 100 000 edestä, osakkeita noin 40.000 edestä, muuta maata noin 50.000 edestä ja säästöjä tilillä vajaa 50.000. Lisäksi omistan sijoitusasunnon veljeni kanssa. Asunnon arvo on ehkä 120.000. Koska vuokratuotot menee puoliksi, niin siitä ei kovin paljon kuukaudessa jää per naama.


Omaisuudestamme ei tiedä juuri kukaan yhtään mitään. Paras ystäväni on ainut, jolla on varmaan jotain käryä taloudellisesta tilanteestamme. Kyllä meidän perhe, vanhemmat ja mulla sisarukset ovat ainoita, jotka tietävät missä mennään. Koska olemme vielä tosi nuoria, niin oletan monen luulevan, että maksamme hillitöntä asuntolainaa, enkä ole koskaan asiaa korjannutkaan. Esim. mun työkavereilla varmaan tippuisi korvat päästä, jos kuulisivat, kuinka paljon meillä on oikeasti omaisuutta. Ajelen kuitenkin 5v vanhalla pienellä autollani töihin ja työni vuoksi töissä pukeudun pääasiassa huppareihin ja collareihin. En koskaan puhu töissä raha-asioistamme mitään ja jos joku kysyy mistä meillä on asuntolainaa, niin olen keksinyt, että se on Nordeasta. Jos joku ihmettelee miksi sanon näin, niin noh..pääsee oikeasti vaan niin paljon helpommalla.
Mies on sellaisessa työssä että siellä kaikki tienaavat ihan hyvin ja varmaan kukaan ei sen enempää ihmettele, miten niin nuorella on oma talo, auto, varaa reissata jne.


AP:lle siis: et voi kenenkään taloudellista tilannetta tietää. Ammatti/palkka ei kerro oikeasti varallisuudesta välttämättä yhtään mitään. Toisaalta sillä leveästi elävällä naapurilla, joka kaasuttelee talonne ohi aamuisin seiska sarjan bemarillaan, voi olla oikeasti todella isot lainat ja illat voi mennä rukoillessa sitä, että olisi huomennakin rahaa syödä.
Muuten kiva, mutta asutte maalla joka tiputtaa elämänlaatua huomattavasti.
 
"Mies.."
[QUOTE="Tavis";30388463]- Asumiskulut 1500e
- päivähoitomaksut 240
- bensakulut/auton kulut 400
- kotivakuutus n 40.e /kk
- netti, puhelimet 60e/kk
- muut laskut viime kuussa (autovero, katsastus, parkkisakko, laakerin vaihto autoon... 980e) näitä ei tietenkään joka kuukausi tule.
- lapselle antibioottikuuri 13e
- ruokakauppaan 580e
- muut 120[/QUOTE]

Niin eli teillä oli viime kuu katastrofi kuukausi ja silti jäitte + puolelle?
Jos teillä ei tosiaan joka kuukausi mene 1000€/kk auton korjaukseen niin silloin teillä pitäisi vuositasolla jäädä säästöön ihan hitokseen rahaa.
 
"akka"
Aloittajalla on huonot palkat. Et kai voi kuvitella, että kaikilla on samat palkat?

Monet ovat sitten saaneet perintöäkin.

Ei uusi ok-talo ole monista luksusta tai hienoa. Mitä hienoa on uudessa perustalossa, joka on kyhätty kokoon puusta? Mun mielestä esim vanhat hirsitalot ovat paljon tunnelmallisempia ja paremmin rakennettuja (luonnonmateriaalit, hirsi, ei muovia).

Uudet huonekalut Ikeasta: en ikinä haluaisi, enkä pidä tätä luksuksena tai hinnakkaana.

Se, että asuu uudessa ok-talossa ei vielä kerro varallisuudesta tai menoista mitään.
Ok-talojakin saa uutena alle rakennuskustannusten syrjäseudulta ja kaupungeissa taas ne maksaa lähes puoli miljoonaa.

Et voi siis verrata perheitä ihan vaan sillä perusteella, että jos asuu uudessa ok-talossa, niin ihmetellä miten heillä on varaa siihen, koska kustannukset vaihtelee suuresti.

Jotkut ovat aloittaneet työuransa jo 16v ja tienanneet vaikka jo 14v ennen 30v ikää.
Siinä ajassa on voinut jo maksaa asuntolainan.

Sitten jos on akateeminen, voi olla että on opiskellut lukiossa, pitänyt välivuoden, lukenut pääsykokeisiin, opiskellut vaikka lääkäriksi 7v, joten voi olla 28v ennen valmistumistaan ammattiin ja olla vaikka 40 000e opintolainaa siinä vaiheessa kun duunarilla on jo lähes maksettu asunto.
 
............
[QUOTE="akka";30388531]
Monet ovat sitten saaneet perintöäkin.

Ei
Se, että asuu uudessa ok-talossa ei vielä kerro varallisuudesta tai menoista mitään.
Ok-talojakin saa uutena alle rakennuskustannusten syrjäseudulta ja kaupungeissa taas ne maksaa lähes puoli miljoonaa.

Et voi siis verrata perheitä ihan vaan sillä perusteella, että jos asuu uudessa ok-talossa, niin ihmetellä miten heillä on varaa siihen, koska kustannukset vaihtelee suuresti.

Jotkut ovat aloittaneet työuransa jo 16v ja tienanneet vaikka jo 14v ennen 30v ikää.
Siinä ajassa on voinut jo maksaa asuntolainan.

Sitten jos on akateeminen, voi olla että on opiskellut lukiossa, pitänyt välivuoden, lukenut pääsykokeisiin, opiskellut vaikka lääkäriksi 7v, joten voi olla 28v ennen valmistumistaan ammattiin ja olla vaikka 40 000e opintolainaa siinä vaiheessa kun duunarilla on jo lähes maksettu asunto.[/QUOTE]

Jep, keskimäärin Suomalainen perii jtn 80 000€ ja tossa on iso haitari.
Myös mainitsemasi duunari / koulutettu on tyypillinen juttu, 18v duuniin päässyt tyyppi saattaa olla tosiaan velaton siinä vaiheessa kun toinen valmistuu..

Noissa talonrakennus jutuissakin on ihmisissä ja kontakteissa eroja, mulla makso talon perustusten ja puiden teko muutaman pullon viinaa, 30 tonnia olis maksanut jos ei olisi ollut sukulaisia tekemässä ym
 
"hotmama"
Joku ihmetteli miten 400 e kuussa riittää ruokaan nelihenkiselle perheelle. Riittää, kun tekee itse ja katsoo mitä syö. Lisäksi ollaan miehen kanssa pieniruokaisia, molemmilla siisti sisätyö. Toki olis eri asia jos esim mies söis kuin hevonen, mitä usein raskaan työn tekijät syökin. Ja lapset on vielä pieniä.

Teen itse sämpylät. Leipää ostetaan harvoin. Maustettuja jugurtteja, leikkeleitä tms turhakkeita aniharvoin. Mitään limuja, keksejä, karkkeja en osta kuin vierasvaraksi. Teen viikon ruokalistan etukäteen ja kaupassa käydään kerran viikossa ja sit toisen kerran täydentämässä maitoa ja vihanneksia. Kun on laittanut sen satasen rajan per viikko, niin siinä on lopulta yllättävän helppo pysyä. Syödään perusruokaa ja kerran viikossa jotain spesiaalia. Todella paljon on säästetty ihan sillä, että syödään jääkaappi tyhjäksi ja tähteet pois ennen kuin lähdetään kauppaan ja tehdään uutta ruokaa.

Ulkona käydään toisinaan syömässä, ja niitä ei ole laskettu tuohon ruokamenoihin.
 
[QUOTE="hotmama";30388575]Joku ihmetteli miten 400 e kuussa riittää ruokaan nelihenkiselle perheelle. Riittää, kun tekee itse ja katsoo mitä syö.[/QUOTE]

Olen kyllä vähän eri mieltä tästä. Meitäkin on neljä, eikä 400 eur todellakaan riittäisi. Tai ehkä silloin, jos tuo "katsoo mitä syö" tarkoittaa sitä, että syö ja ostaa vain hinnan, ei muiden kriteerien mukaan.
 
"akka"
[QUOTE="Hartza";30388491]Miten niin? Eikös tutkimusten mukaan maalla asuvat ole keskimäärin onnellisempia.[/QUOTE]

"Tilastoista näkyy, että nuoret helsinkiläispariskunnat eivät enää muutakaan muualle lasten syntyessä. Muuton on ollut niin nopea, että se on yllättänyt päivähoidon täysin. Kantakaupungissa on tolkuton pula päivähoitopaikoista.

Mielenkiintoinen on myös havainto, etteivät nuoret enää suorita ajokorttia yhtä yleisesti kuin ennen. Sama havainto on tehty mm. Göteborgissa. Jos nuoret ovat tosissaan, he ovat tosi urbaaneja. Voin ymmärtää, ettei osta autoa, sillä voihan sellaisen vuokrata, kun poistuu ratikkaverkon ulkopuolelle. Jos ei ole ajokorttia, on joko kaverien varassa tai liikkuu vain Helsingissä ja rautatiepaikkakuntien keskustoissa, sillä eihän Suomessa juuri enää ole julkista liikennettä muualla.

Kävikö tässä niin, että maalta muutettiin lähiöihin ja lähiöistä halutaan nyt kaupunkiin?"

Kopioitu Soininvaaran blogista
 
"Camilla"
Palkkaa on yleensä mahdoton arvioida esimerkiksi koulutuksen perusteella. Mun mies on 30-vuotias sähköinsinööri (AMK). Keskipalkka sähköalan insinööreille pikaisen googlauksen perusteella on noin 4000e/kk, mutta mun miehen bruttopalkka on lähemmäs 7000e kuukaudessa. Selvästi siis enemmän, mitä keskimäärin saman koulutuksen saaneella. Monissa työpaikoissa taas voi olla niin, että insinööri saa juuri ja juuri sen 3000e.
Minä taas olen sosionomi ja nyt teen toimistotöitä viitenä päivänä viikossa. Bruttopalkka on juuri ja juuri sen 2500e ja siitä pois verot. Ennen lapsia työskentelin lastensuojelun parissa ja tein kolmivuorotyötä. Parhaimpina kuukausina käteen jäi lisien kanssa 2600e.

Koulutuksen tai ammattinimikkeen perusteella ei siis kannata olettaa, että naapurit tienaavat saman verran ja heillä on silti varaa tavaraan X ja X. Saman koulutuksen saaneilla voi tulotaso olla aivan eri luokkaa. Et voi myöskään tietää kenenkään pääomatuloja. Et voi olettaa, että Maijalla nyt ei ainakaan voi olla mitään pääomatuloja, koska se on siivooja ja sen äiti ja isä ovat ihan keskiluokkaisia. Toisilla voi olla takana vaikkapa rikas suku, josta Maija ja Maijan vanhemmat ovat saaneet hyvät hillot, mutta sinä et sitä tiedä.

Omilla vanhemmillani on rahaa ja omaisuutta ihan kivasti ja voisivat ostaa kummallekin velattoman mersun pihaan ja käydä kerran kuussa Lontoossa shoppailemassa. No, äidillä ei ole edes ajokorttia vaan pyöräilee joka paikkaan. Isän mielestä autoon sijoittaminen on haaskausta ja ajelee edelleen vuonna -94 ostamallaan Corollalla. Ihme kuitenkin tapahtui, nimittäin vanhempani tekivät kotonaan juuri kylpyhuoneremontin ja vaihtoivat kodinkoneet ja lattiat. Ovat aina olleet myös sitä mieltä, että kodin laittaminen on ihan turhaa hienostelua. Äidillä on pieni palkka ja isällä hieman keskivertoa suurempi. Omaisuutensa he ovat tienanneet säästämällä ja sijoittamalla. Isä oli ottanut joskus kauan sitten aluksi lainaa sijoittamiseen ja sitä kautta lähtenyt sijoituspuuhiin mukaan.

Ansiotyöllä on vaikea rikastua. Suomessa rikastuu saamalla lottovoiton, perintöä, sijoittamalla tai perustamalla tuottoisan yrityksen. Poikkeus aina vahvistaa säännön.

Pahoittelen jos mun teksti on vähän epäselvää. Suomi ei ole mun äidinkieli ja lauserakenteet eivät siitä syystä aina ihan loogisia. Toivottavasti kuitenkin ymmärrätte pointtini.
 
"hmmm"
Monet tuntuvat puuttuvan tuohon taloon, joka on muka liian kallis. Alle 300000e uusi talo liian kallis! Mikäli se on yhtään järkevällä paikalla, niin ap tulee vielä tulevaisuudessa kiittämään itseään siitä, että jaksoi elää muutamia vuosia vähän vaatimattomammin. Omaisuus karttuu sen 15000e vuodessa pelkästään asumalla. Tuohon ei pääse jossain kerrostalokolmiossa asumalla.
Mitä sillä omaisuuden karttumisella tekee jos ei myy taloa? Ja yleensä jos talo myydään niin muutetaan itse isompaan jonka arvo on varmasti noussut yhtä paljon. Ainoa hyvä puoli on se että asumiskulut pienenevät merkittävästi kun laina on maksettu.
 
[QUOTE="Tavis";30385466]Meillä on kaksi lasta. 8-vuotias ja 3-vuotias. Olemme vuosi sitten muuttanut uuteen omakotitaloon, joka on hyvin pitkälti ihan perustalo. Toki kaikki uudet talot ovat omalla tapaa yleensä hienoja. Verhoja, mattoja, lamppuja, sisustusesineitä jne hankimme uuteen kotiimme ihan uutena, mutta pääasiassa tavarat ovat edellisestä kodistamme. Uutena ostin lapsille joitain kalusteita Ikeasta ja vierashuoneeseen sohvan sotkasta ja ainoana kalliimpana hankintana ison astiakaapin teetettynä. Ei todellakaan olisi ollut varaa hankkia enää yhtään mitään muuta.

Meillä on kaksi autoa. Toinen -09 vuoden farmari ja oma ikivanha kauppakassi levisi juuri alle, joten on pakko ostaa uusi auto. Uuteen autoon joudun ottamaan lainaa ja tarkoituksena on ostaa joku noin kolmen tonnin auto.

Kesällä käydään lasten kanssa yleensä jossain huvipuistossa ja eläintarhassa ja sitten tehdään joku muu pieni reissu, kuten viikonloppu tuttavien mökillä. Kesäteatterissa käydään yleensä myös. Ei todellakaan olisi varaa yhtään mihinkään muuhun.

Tupakkaa ja alkoholia ei meidän perheessä käytä kukaan ja vanhemmat eivät harrasta mitään, mitä maksaa. Tyttö harrastaa lentistä ja kuoroa ja näihin menee vuodessa noin 350e. Nyt on jo todella tiukkaa ja ihan hirvittää jo, kun toinenkin lapsi alkaa harrastamaan, että miten rahat riittää. Poikien harrastukset kun usein on vielä kalliimpia.

Vaatteita ei ole varaa ostaa uutena muualta, kuin hennesiltä ja kirpparilta. Joskus ostan lapsille alennusmyynneistä ns. Merkkivaatteita ja kengät ostan yleensä laadukkaat. Pleikkari saatiin ilmaiseksi mun siskon mieheltä, koska hän osti itselleen uuden. Tyttö haluaisi meille iPadin, mutta nyt ei ole ylimääräistä sellaiseen.

Joulua ja synttäreitä juhlitaan ja niihin panostetaan. Mutta kunnon joulu vaatii meiltä kyllä kituuttamista tammikuussa.

Monipuoliseen ruokaan on varaa ja pahan päivän tilillä meillä on säästössä noin 5000e ja käyttötileillä yhteensä ehkä tonni. Lapsilla on kummallakin muutama satanen.

Meidän on pakko uusia pian pesukone ja miehen on pakko saada uudet silmälasit, joten niihin menee taas vähän enemmän rahaa. Sen verran halusin itseäni hemmotella, että ostin uudet pikkujouluvaatteet vero modasta ja uudet Adidaksen juoksukengät.

Lapset saavat kerran kuussa ostaa kaupasta jotain kivaa ja karkkia saa viikonloppuisin. Mä ostan joskus jotain sisustustavaroita. Mies ei oikeastaan koskaan tuhlaa itseensä yhtään.

Tuntuu, että koko ajan on tiukkaa ja vaikka yrittää tinkiä välillä kaikesta, niin silti menee rahat meinaavat loppua. Asuntolainaa on jäljellä 24 vuotta....

Ollaan ihan tavallissa vakituisissa töissä.

Ihmettelen siis, miten niin monilla perheillä on varaa esim. Sisustaa uusi talo lähes kokonaan uusilla ja kalliilla kalusteilla, varaa matkustella, varaa ostaa merkkilaukkuja, varaa harrastaa, varaa ostaas vaatteet uusina, käydä ulkona ja pyyhkäistä taksilla kotiin, lapsilla on hienot kännykät, tablettikoneet jne. Äidit käyvät kasvohoidossa ja käyttävät ripsienpidennyksiä... Joo varmasti joku aina elää velkahelvetissä, mutta en usko, että todellakaan kaikki.

Meillä siis ei riitä moiseen luksukseen rahat millään.. Ei edes lähelle. Miehen nettopalkka 2300 ja mulla 1600e. Sairaanhoitaja olen siis itse ja mies datanomi ja tekniikan parissa töissä.[/QUOTE]

Ei mulla ole noihin mihinkään varaa :eek: Ruokaa ostetaan aina tarjouksesta pakkaseen. Jululahojja kun ostan, ni sillon on jotain laskuja siirrettävä eteenpäin.
Ei oo varaa uusiin taloihin tai autoihin (voden 91 on mun auto) pakko vaan korjata vanhaa. Lomamatkoja ei ole varaa tehdä minnekään. Ei meillä oel varaa mennä huvipuistoihin tai teattereihin kesällä eikä talvella....

Hyvä ku just pakolliset saa.
 

Yhteistyössä