8 kk vauva ei suostu syömään kiinteitä tai juomaan pullosta/mukista/lusikasta...

  • Viestiketjun aloittaja "ssh"
  • Ensimmäinen viesti
"ssh"
Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta tilanteesta?
Eli vauvani on siis 8 kk ikäinen ja maidontulo on vähentynyt selvästi. Imetän usein mutta se ei lisää maidon tuotantoa.

Ongelmana on että vauvani syö kiinteitä todella huonosti eikä huoli korviketta millään keinolla - ei pullosta, mukista (nokalla tai ilman), vieraan syöttämänä...

Odottelen aikaa lastenlääkärille tutkimuksiin mutta sitä aikaa odotellessa tämä tilanne on alkanut oikeasti jo ahdistamaan.

Onko kohtalotovereita? Jos löytyy vastaavan kokeneita niin kertokaa ihmeessä miten pääsitte eteenpäin ja saitte vauvan syömään kiinteitä tai juomaan korviketta?
 
"Mymy"
Siis onko ongelmana vain huono syöminen, vai onko lapsi pahasti kuihtunut tai kasvu pysähtynyt?

Jos ei ole mitään päälle päin näkyvää haittaa, niin en hermoilisi kyllä lainkaan. Meillä on aloitettu nuorimmalle kiinteät puolivuotiaana, mutta käytännössä vasta 10kk iässä osasi niitä kunnolla syödä. Siihen saakka oli vain maistelua. Vauvan kasvu hidastuu muutenkin noilla nurkilla, joten ei siinäkään mitään. Jos taas lääkäri on sitä mieltä että on syytä huoleen, kuuntelet häntä.

Poika oppi vasta reilun vuoden ikäsenä juomaan muualta kun suoraan tissistä. Hermo meinas mennä.
 
"..."
Aika hitaasti meilläkin poika oppi syömään. Meni siinä useampi kuukausi, kun 6kk aloitettiin. Kokeile hedelmäsoseita, ne menevät paremmin. Ja lisää esim perunasoseeseen rintamaitoa, niin maistuu tutulta.
 
.ap
[QUOTE="Mymy";30388115]Siis onko ongelmana vain huono syöminen, vai onko lapsi pahasti kuihtunut tai kasvu pysähtynyt?

Jos ei ole mitään päälle päin näkyvää haittaa, niin en hermoilisi kyllä lainkaan. Meillä on aloitettu nuorimmalle kiinteät puolivuotiaana, mutta käytännössä vasta 10kk iässä osasi niitä kunnolla syödä. Siihen saakka oli vain maistelua. Vauvan kasvu hidastuu muutenkin noilla nurkilla, joten ei siinäkään mitään. Jos taas lääkäri on sitä mieltä että on syytä huoleen, kuuntelet häntä.

Poika oppi vasta reilun vuoden ikäsenä juomaan muualta kun suoraan tissistä. Hermo meinas mennä.[/QUOTE]

Ongelmana on molemmat. Ruoka (paitsi rintamaito) ei maistu ja painon lisäys on ollut vain 0,5 kg kolmessa kuukaudessa. Myös neuvolassa ollaan huolissaan ja siksi olemme menossa tutkimuksiin lastenlääkärille. Odottelemme aikaa sairaalaan.

Tähän asti en ole ollut itse huolissani koska imetys on tuntunut sujuvan hyvin mutta nyt viime päivinä sekin on alkanut tökkiä.

Hitsi. Ahdistaa ????
 
"Mymy"
Älä huoli vielä! Vaikka jotakin vialla olisikin, et voi sille nyt hirveästi tehdä mitään. Meidän kirppu paino 7kk iässä 4,990 kg ja lakkas kasvamasta kokonaan, laihtu vaan. Tutkittiin vaikka miten, mutta mitään selvää vikaa ei löytynyt. Vuoden ikäsenä meni 6kg rikki. Viimesimmäksi diagnoosintapaiseksi jäi tunnistamaton oletettavasti perinnöllinen suolistovaiva. Lääkärit ei muutenkaan osanneet auttaa mitenkään, suurin apu oli vyöhyketerapeutista, joka hoiti meidän tyttöä ja käski MINUN pistää ruokavalion uusiksi, että vauva saisi äidinmaidosta enemmän irti.

Jos teidän vauva on sairastellut, niin sitten varsinkin on ihan ymmärrettävää tuo hidas painonnousu.
 
3n äiti
Oletko kokeillut tarjota sormipaloja? Meidän toinen lapsemme ei suostunut syömään mitään lusikasta alle vuoden vanhana, joten apu löytyi sormiruoasta.

Ja jos rintamaitoa on tähän saakka riittänyt, niin kyllä sitä riittää vastedeskin, vauvalla on vain nyt kausi, kun tilaa vähemmän. Minua lohdutti ajatus, että ensimmäisen ikävuoden aikana rintamaito on ensisijaista ravintoa, ja muut, kiinteät ruoat vain maistiaisia ja tutustumispaloja.

Tsemppiä! :)
 
"ssh"
Alkuperäinen kirjoittaja 3n äiti;30388327:
Oletko kokeillut tarjota sormipaloja? Meidän toinen lapsemme ei suostunut syömään mitään lusikasta alle vuoden vanhana, joten apu löytyi sormiruoasta.

Ja jos rintamaitoa on tähän saakka riittänyt, niin kyllä sitä riittää vastedeskin, vauvalla on vain nyt kausi, kun tilaa vähemmän. Minua lohdutti ajatus, että ensimmäisen ikävuoden aikana rintamaito on ensisijaista ravintoa, ja muut, kiinteät ruoat vain maistiaisia ja tutustumispaloja.

Tsemppiä! :)
Kiitos! Nämä kannustusviestit tulivat tarpeeseen!

Yritänpä testailla sormiruokia noiden soseiden lisäksi.

Olenkin yrittänyt ajatella juuri noinpäin että imetys on nyt se tärkein juttu josta vauva saa ne tärkeät ravintoaineet ja kiinteiden opettelu tulee perästä (tärkeänä) kakkosena listalla.
 
"vvv"
On ihan normaalia, että lapsi ei syö lainkaan kiinteitä ensimmäisen ikävuoden aikana. Paino on tietysti huolestuttavaa. Maidon kulutus vähenee ihan ilman mitään ongelmiakin, kun kasvuvauhti hidastuu. Kokeile erilaisia probiootteja, jos epäilet, että vika on suolistossa. Onko kakka normaalia?

Syöthän itse tarpeeksi rasvaa?
 
meillä näin
Minun vauvani oli myös huono syöjä. Sylki kaiken pois, enkä oikein tiennyt miksi. Myös meillä oltiin neuvolassa huolissaan. Sain sitten vauvan ollessa 10 kuukautta neuvolasta ohjeeksi lopettaa yöimetyksen, jospa sitten alkaisi ruoka maistua. Olin tyrkyttänyt tissiä ehkä liiankin kanssa, koska ajattelin, että mitä enemmän vauva saa maitoa, sen parempi. Olin ajatellut, että lapsentahtinen imetyshän se on parasta. (Ehkä se oli sitten äidintahtista imetystä meillä?)

Niinpä lopetin yösyötöt ja samalla siirsin imetyksen ruuan jälkeen. Aiemmin olin imettänyt ennen ruokaa, kuten olin monesta paikasta lukenut suosituksena. Tästä imetyksen siirtämisestä ruuan jälkeen luin jostain sairaalaunikoulua käsitelleestä blogikirjoituksesta, jossa perheen vauvan ruokajärjestykseksi oli suositeltu sose, sormiruoka ja sitten imetys.

Ja kas kummaa, vauva alkoi syödä, kun taisi olla nälkä. Ilmeisesti sylki aiemmin ruuan pois, koska ei ollut nälkäinen. Meillä myös sormiruoka maistui jo alussa paremmin kuin sose, mutta ei sitäkään tainnut kovin paljon kerralla mennä, tai ainakin sitä oli vaikea arvioida.

Minua kyllä jotenkin epäilytti tämä imetyksen vähentäminen. Mutta kyllähän se on tavallaan loogista, että jos ennen imetin aina kun vauva vähänkin tuntui sitä haluavan, ei ruokapöydässä ollut intoa syödä.

En tiedä olisiko vauvani ollut vielä 7 kk:n iässä valmis tähän muutokseen, mutta ainakin 10 kk:n iässä tuntui oikealta ratkaisulta. Öisinkään ei enää ole heräillyt juurikaan.

Tästä muutoksesta ei vielä ole kovin paljon aikaa. Minulla on vieläkin hieman ristiriitaisia ajatuksia. Jos neuvolasta ei olisi suositeltu yöimetyksen lopettamista, ehkä vauva roikkuisi tissillä yöt yhä. Tavallaan kaipaankin sitä. Ja nyt kun imetän aina vasta ruuan jälkeen, varmasti se vauvan saaman maidon määrä on vähentynyt.

Onhan 7 ja 10 kk:n ikäisillä vauvoilla huimasti eroa ja minun vauvani lähenee jo sitä ikää, kun voi siirtyä muun perheen kanssa samoihin eväisiin. Halusin kuitenkin jakaa ap sinulle tämän pohdinnan. Puolen vuoden iästä lähtien meilläkin taisteltiin kiinteiden syömisen kanssa. Olen hieman yllättynyt, kuinka nuo imetyksen muutokset saivat vauvan aukomaan suutaan aivan toisella tavalla. Muutos siis tapahtui heti ensimmäisen tissittömän yön jälkeen. Vielä ei ole ollut neuvolassa uutta punnitusta, mutta ruokaa uppoaa nyt moninkertaisia määriä entiseen verrattuna.
 
meillä näin
Äh. Ajatus poukkoilee.

Täytyy vielä lisätä se, että siinä blogitekstissä se lapsi oli muistaakseni jo yli vuoden, joten ehkä toi imetyksen siirtäminen ei kovin pienelle ole suositeltavaa. Ehkä meilläkin oleellisempi juttu on ollut se, että imetys tapahtuu aina ruoka-aikaan eikä milloin sattuu.
 
"ssh"
Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;30389950:
Äh. Ajatus poukkoilee.

Täytyy vielä lisätä se, että siinä blogitekstissä se lapsi oli muistaakseni jo yli vuoden, joten ehkä toi imetyksen siirtäminen ei kovin pienelle ole suositeltavaa. Ehkä meilläkin oleellisempi juttu on ollut se, että imetys tapahtuu aina ruoka-aikaan eikä milloin sattuu.
Kiitos kokemuksen jakamisesta! Annoit lisää hyvää pohdittavaa. Kokeilen muokkailla enemmän imetyksen ja kiinteän välistä aikaa ja järjestystä ja katsoa olisiko asialla vaikutusta syömisintoon. Sen olen huomannut että liian nälkäisenä tähän meidän tyyppiin ei uppoa mikään muu kuin äidinmaito.

Meillä neuvolalääkäri kehotti jatkamaan yöimetyksiä ainakin toistaiseksi mutta tosiaankin vauva on vasta sen 8 kk. Perusteluna oli imetyksen tukeminen ja että hän ei uskonut kyseessä olevan vauvan tapasyöminen öisin vaan ihan oikea nälkä.
 
"ssh"
[QUOTE="vvv";30389889]On ihan normaalia, että lapsi ei syö lainkaan kiinteitä ensimmäisen ikävuoden aikana. Paino on tietysti huolestuttavaa. Maidon kulutus vähenee ihan ilman mitään ongelmiakin, kun kasvuvauhti hidastuu. Kokeile erilaisia probiootteja, jos epäilet, että vika on suolistossa. Onko kakka normaalia?

Syöthän itse tarpeeksi rasvaa?[/QUOTE]

Maitohappobakteereja en ole testannut lainkaan ja vauvan kakkaamisessa ei ole ollut mitään erikoista. Pitääpä tutustua tähän tarkemmin! Omassa ruokavaliossani olisi kyllä parantamisen varaa...
 

Yhteistyössä