Vuokra-asujat eivät halua laskea elämäntyyliään säästäkseen rahaa

  • Viestiketjun aloittaja kitsas
  • Ensimmäinen viesti
kitsas
"Kylmä totuus on se, etten ikinä voisi ostaa sellaista asuntoa sellaiselta paikalta, jossa tällä hetkellä asun vuokralla. "

Näkökulma: Omistusasunnolla onneen vai hulluuteen? | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä mielipide juuri kertoo mielestäni totuuden: vuokralla asujat eivät halua laskea elämäntyyliä ja ostaa huonompaa asuntoa kuin nykyinen vuokra-asuntoja.
Oman varallisuuden kartuttamiksi ei haluta nähdä mitään vaivaa, mutta valitetaan vaan vuokria ja hintoja.
 
"pii"
Mitä se sua haittaa jos joku haluaa hassata rahansa mielummin matkusteluun ja mukavaan elämään ja maksaa samalla vuokraa?
Kuten jutussakin mainittiin, kirjoittajalla tuskin olisi saumaa niin isoon lainaan että saisi haluamansa asunnon, joten ainoa mahdollisuus on kai asua vuokralla siellä missä haluaa? Kaikkien ei ole pakko haluta omistaa ihan helvetisti omaisuutta, joku voi olla ihan onnellinen omistamatta sen kummemmin mitään.
 
Mä olen ihan tyytyväinen vaan että mun asunnoissa riittää asujia. Jos joku haluaa käyttää rahansa kulutukseen, niin kokonaiskansantaloudellisesti aika hyvä juttu. Mä itse olen säästeliäs ihminen, joka haluaa kerätä ympärilleen vararahastojen vararahastoja, mutta en toisaalta kyllä ymmärrä myöskään sitä, että kituutellaan läpi koko elämän, jotta on pullea pankkitili, talo ja kesämökki jättää jälkipolvelle. Vaikka olisi varaa pieneen mukavuuteenkin.
 
Mä en ymmärrä miks joitaki noin kovaa mietityttää ja ärsyttää toisten asumiset. Ei mua ainakaan kiinnosta paskan vertaa asuuko ihmiset vuokralla vai omistusasunnos. Jokaasen oma asia eikä pitääsi kaivella muiden napaa.
 
tsut
Kuka ihme sinne alkaa panostaa? Rakennusliikkeet vaan ulkoistavat yhä enemmän Puolaan yms. Laatu laskee. Kaupunki on kiinnostunut vain tekemään lisää "kohtuuhintaisia" asuntoja.
Totta kai laatu laskee, kun asuntoja ostetaan hätäpäissään ja mikä tahansa menee sen takia kaupaksi.
Kenen etu se on, että ihmisiä kannustetaan muuttamaan paskalle alueelle, koska omistusasunto?
Mä vuokrasin 35-vuotiaaksi asti, koska sitä ennen ei ollut varaa ostaa haluamaltani alueelta. Rahaa ei mennyt mielestäni hukkaan, kun en joutunut muuttamaan pois ydinkeskustasta, missä viihdyn. En koe menettäneeni mitään, päinvastoin.
 
ap....
[QUOTE="pii";30389367]Mitä se sua haittaa jos joku haluaa hassata rahansa mielummin matkusteluun ja mukavaan elämään ja maksaa samalla vuokraa?
[/QUOTE]

Kyllähän sen näkee nyt tuossa Rautrakankaan turmassa, mitä tapahtuu kun vaikka tekee lapsia ja ei ole yhtään rahaa.
 
"..."
Mun vuokra on 1000 ja asumistuki 500. Ja kyllä, olen töissä. Jos ostan oman, pystyn maksamaan sitä vastikkeineen max 700, koska en saa enää as.tukea. Tuolla kk. summalla en ikinä voisi ostaa asuntoa, johon perheineni mahtuisin. En miltään alueelta tässä kaupungissa, enkä asu pääkaupunkiseudulla edes.
Kyllä niitä lapsia on useampi juu. Mutta omasta tahdostani en ole heidän kanssaan yksin.
Tuntuu kyllä pahalta, että toisten valintoja ja tapoja aina ollaan niin kovasti parjaamassa. Minä kestän sen kyllä, olen niin vanha parta, mutta kaikki ei..
 
"Kylmä totuus on se, etten ikinä voisi ostaa sellaista asuntoa sellaiselta paikalta, jossa tällä hetkellä asun vuokralla. "

Näkökulma: Omistusasunnolla onneen vai hulluuteen? | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä mielipide juuri kertoo mielestäni totuuden: vuokralla asujat eivät halua laskea elämäntyyliä ja ostaa huonompaa asuntoa kuin nykyinen vuokra-asuntoja.
Oman varallisuuden kartuttamiksi ei haluta nähdä mitään vaivaa, mutta valitetaan vaan vuokria ja hintoja.
Mikä suuri totuus tuo nyt muka on? Kyllähän se on varmasti ollut kaikille selvillä, että osa ihmisistä maksaa mieluummin asumisestaan vähän enemmän hyvällä tai itselle mieluisalla alueella kuin asuu vähemmillä kokonaiskustannuksilla huonolla alueella. Elämä tapahtuu kuitenkin juuri nyt eikä vasta sitten kun on saanut sen asunnon maksettua ja voi myydä sen ehkä voitolla ja muuttaa sitten vasta sille kivalle alueelle yksiöön/kaksioon lasten muutettua pois (heidän asuttuaan ensin koko lapsuutensa sillä ikävämmällä alueella).
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
ap....
Mauton ja harvinaisen typerä kommentti :O
Olen toki pahoillani turmasta, mutta siihen nyt kerrotiin just eilen, että perheellä oli pahoja rahahuolia ja lapsia 3 kpl.

Ne ihmiset, jotka siis vetoaa siihen, että ihan turhaa säästää ja kasvattaa varallisuuttaa, vaan pitävät yllä elintasoa, niin mitä heille käy kun hankkivat lapsia?

Vuokra ja menot vaan kasvaa, mutta tulot vähenee. Mielestäni perheet ei voi elää kädestää suuhun, kuten moni nykyään elää. Sosiaalimenot kasvaa, eikä kohta niille ole tarpeeksi veronmaksajia. Itseasiassa nytkin valtion velka kasvaa, koska ei ole maksajia.
 
Olen toki pahoillani turmasta, mutta siihen nyt kerrotiin just eilen, että perheellä oli pahoja rahahuolia ja lapsia 3 kpl.

Ne ihmiset, jotka siis vetoaa siihen, että ihan turhaa säästää ja kasvattaa varallisuuttaa, vaan pitävät yllä elintasoa, niin mitä heille käy kun hankkivat lapsia?

Vuokra ja menot vaan kasvaa, mutta tulot vähenee. Mielestäni perheet ei voi elää kädestää suuhun, kuten moni nykyään elää. Sosiaalimenot kasvaa, eikä kohta niille ole tarpeeksi veronmaksajia. Itseasiassa nytkin valtion velka kasvaa, koska ei ole maksajia.
Siis mikä on pointtisi? Rahaa ei saa käyttää mihinkään, vaan se pitää jemmata pahan päivän varalle tai kasvattaa varallisuutta? Ihan yhtä hyvin voisit kysyä, miksi jotkut matkustelevat eivätkä säästä niitäkin rahoja. Miksi joku hankkii kuntosalikortin, kun siihen menee rahaa. Tai uusia vaatteita. Auton. Polkupyörän. Koiran.

Elämässä nyt aika moni asia maksaa. Joku maksaa mieluummin elintasosta kuin seinistä. Joku toinen maksaa mieluummin seinistä vähän enemmän "paremmalla" alueella tai uudemmasta talosta, kun joku muu taas tyytyy 70-luvun putkiremppapommiin jossain epäsuositussa lähiössä.

Ihan helvetin naurettavaa vetää tuo uutinen tällaisiin pohdintoihin. Ajatteletko tosissasi, että joku tappaa lapsensa ja itsensä vain siksi, että on rahahuolia? Tai koska asuu vuokralla? Että mitään muita syitä, esim. pään sisäisiä, ei olisi taustalla?
 
ikuinen vuokraaja
Ikinä en tänä päivänä ostaisi omaa taloa tai no ehkä siinä tapauksessa, että minulla olisi varaa ostaa useita taloja eripuolilta .
En voisi hengittää, jos olisin sidottu yhteen paikkaan.
Vuokralla asuminen on niin helppoa, jos joku vaatii korjausta hoitaa sen vuokranantaja ja jos haluan vaihtaa maisemaa niin ei tarvitse kuin lähteä.
 
Vela
Isossa osassa Suomea on kyllä tilanne, jossa vastaavan asunnon vuokran hinnalla maksaa omistusasunnon lainan lyhennyksen, korot ja vastikkeen. Ei silloin joudu "laskemaan elämäntyyliään" (vai elintasoaan?) kun ostaa asunnon. Päinvastoin, ne omistusasunnot kun on yleensä paremmalla alueella ja rauhallisempia. Tämä riippuu siis ihan asuinpaikasta, että onko omistusasuminen edes alussa kalliimpaa vai ei.
 
Tuet laskee->elintaso laskee
Isossa osassa Suomea on kyllä tilanne, jossa vastaavan asunnon vuokran hinnalla maksaa omistusasunnon lainan lyhennyksen, korot ja vastikkeen. Ei silloin joudu "laskemaan elämäntyyliään" (vai elintasoaan?) kun ostaa asunnon. Päinvastoin, ne omistusasunnot kun on yleensä paremmalla alueella ja rauhallisempia. Tämä riippuu siis ihan asuinpaikasta, että onko omistusasuminen edes alussa kalliimpaa vai ei.
Suurimman osan tuosta summasta muodostaa lainan lyhennys ja siihen ei ole mahdollista saada asumistukea.
 
Vela
Suurimman osan tuosta summasta muodostaa lainan lyhennys ja siihen ei ole mahdollista saada asumistukea.
Ei tietenkään. Suurin osa ihmisistä nyt ei kuitenkaan ole asumistukien piirissä. Ei asumistukeen oikeutettu ihminen todennäköisesti edes saisi lainaa, tietenkään.

Nyt kai puhutaan kuitenkin tavallisista työssäkäyvistä ihmisistä? Vai pitääkö muistaa ottaa huomioon myös eläkeläiset, opiskelijat, maahanmuuttajat, tuetun asumisen piirissä olevat, lapin autiomaassa asuvat ja sun muut marginaaliryhmät? Tulisipa sujuva keskustelu.
 
Vieraileva
"Kylmä totuus on se, etten ikinä voisi ostaa sellaista asuntoa sellaiselta paikalta, jossa tällä hetkellä asun vuokralla. "

Näkökulma: Omistusasunnolla onneen vai hulluuteen? | Yle Uutiset | yle.fi

Tämä mielipide juuri kertoo mielestäni totuuden: vuokralla asujat eivät halua laskea elämäntyyliä ja ostaa huonompaa asuntoa kuin nykyinen vuokra-asuntoja.
Oman varallisuuden kartuttamiksi ei haluta nähdä mitään vaivaa, mutta valitetaan vaan vuokria ja hintoja.
Olen nyt asunut - elämäni ensimmäistä kertaa- vuokralla viimeisen reilun puolen vuoden ajan.
Kertaakaan en ole valittanut vuokrasta (1200 euroa + vesi- ja jätemaksut).
Seuraavan omistusasunnon ostoon ei ole kiire, koska tämä on kaunis kämppä, hyvä pihaalue ja muutoinkin kivalla paikalla.
Ei muuttohaluja siis, vaikka varat siihen riittäisivätkin.
(Tämän toki ostaisin empimättä, jos vuokranantaja sen myyntiin panisi.)
En ymmärrä, miksi paheksut niitä, jotka haluavat "varallisuuden keräämisen" sijaan panostaa nykyhetkeen. Eikös se etenkin lapsiperheillä olisi fiksumpaakin? Lapset kun ovat lapsia vain vähän aikaa...
Mihin sitä "varallisuutta" keräät?
 
Vela
En ymmärrä, miksi paheksut niitä, jotka haluavat "varallisuuden keräämisen" sijaan panostaa nykyhetkeen. Eikös se etenkin lapsiperheillä olisi fiksumpaakin? Lapset kun ovat lapsia vain vähän aikaa...
Mihin sitä "varallisuutta" keräät?
Minä ainakin kerään vanhuuden varalle. En usko hetkeäkään, että 30+ vuoden päästä enää maksetaan eläkkeitä, tai ainakaan niin paljoa, että niillä elää kunnon elämää. Saatika mitään asumistukia sun muita. Kyllä sitten itkettäisi, jos pitäisi muuttaa vanhoilla päivillä johonkin kommuuniin ja etsiä ruokaa roskiksista.

Minä ehdin maksaa asuntoni velattomaksi, voin vaihtaa sen viimeistään vanhana pienempään ja uuteen ( = ei remonttihuolia) ja sen lisäksi kerätä muuta varallisuutta kun ei ole vuokramenoja. Sen jälkeen kun laina on maksettu, säästyy joka kuukausi 500+ euroa sijoitettavaksi. Siitä jos puoletkin sijoittaa vuosikymmenten ajan, niin ei tarvitse itkeä olemattoman eläkkeen perään.

Ja kuten todettu, isossa osassa Suomea asunnon ostaminen ja maksaminen ei vaadi yhtään isompaa panostusta kuin vuokran maksaminen. Ei se ole siis mistään muusta kuluttamisesta ja "nykyhetkeen panostamisesta" pois.
 
  • Tykkää
Reactions: ilaria
"M33"
Samaa mieltä kuin Vela. Säästäminen on minusta tärkeää juuri tuosta syystä: vanhuuteen on pitkä aika, ja itse kartutettu omaisuus säilyy todennäköisemmin kuin poliittinen tahto ylläpitää julkista eläkejärjestelmää. Asunnon ostaminen on puolestaan perinteisesti ollut helpoin tapa säästää, koska asua pitää kuitenkin jossakin. Bonuksena omistusasuntoa saa rempata ja laittaa vapaammin kuin vuokra-asuntoa, mikä on ainakin minulle tärkeää nimenomaan nykyhetken elämänlaadun kannalta.
 

Yhteistyössä