Miten elämä voi joskus olla niin kiireistä? Miten kiireestä voi vaan päästää irti jos on oikeasti kiire?

  • Viestiketjun aloittaja Huh vuodatus
  • Ensimmäinen viesti
Huh vuodatus
Mua stressaa tämä ja pelottaa, että jotenkin sairastun tässä kiireessä, jos kaikki se pitää paikkansa mitä kiireestä varoitellaan.
No mutta mä oon vuorotyössä, iltavuorot ovat klo 12-20. Aamulla herätän ja vien pienet koululaiset kouluun ja se on ihan ok, aamut sujuu eikä ole kaaosta, mutta kun sitten onkin koko syksy ollut joka päivä jotain ennen töitä: vanhempain vartteja, koululääkäriä kaksin kappalein, oik.hoiddon konsultaatiokäyntejä molempien lasten kanssa, lähete verikokeille, oma lääkäri... En siis ole iltavuoroina ehtinut kuin sumplia nuo monet niin että pääsen ennen töitä sinne ja lapset saan vielä koulusta mukaan ja takas kouluun tai iltsuun jne. Ja iltsussa onkin sitten elokuviapäiviä jolloin tuodaan omata herkut, on lelupäiviä, metsäretkipäiviä joihin omat eväät ja istuinaluset jne. Mutta kaksi laste ja eri päivinä nänä... Kaikki on kivoja juttuja lapsille varmasti, mutta mun päänsisäinen kovalevy on kovilla, puhelin piippaa muistutuksia jne.

No aamuvuoroissa sitten taas ajan töistä kovaa kyytiä 40 minuuttia koululle hakemaan iltapäiväkerhosta lapsia, joilla toisella alkaa oamsta halusta sählykerho heti siinä, joten vien hänet sählyyn, ajan toisen kanssa nopeasti kotiin, ruoka ja läksyt yhdessä virlä katsotaan, ekaluokkalainen ja tarvii aikuisen siihen viereen, kun lukeneminen ei kaikin kohdin vielä aukea. Sitten haetaan toinen sählystä ja lähdetään koko porukkaan lähikaupungiin meripartioon, pojat sinne ja käyn lenkillä sillä aikaa, kun kerrankin voi. Keskikaupungilla ei löydä omaa kauppaani (isoa markettia jonne sitten kunnon ruokaostoksille menen) joten hyvä näin, jää väkisin aikaa liikkua se 45 min.
Sitten kello omkin jo yhdelsän ja kaikki iltapesulle ja toimille ja mun huomiset eväät valmiiksi...
Seuraavapäivä taas päivävuoro eli suoraan töistä lapset ja kääntymässä kotiin ja sitten. Viedääm isompaa pöytätennikseen 1,5 tunniksi, nopeasti takaisin kotiin tekemään pienemmän kamssa läksyjä kun sitä tukea ja aikaa lapsi vielä tarvii. Samalla toki teen taas huomisiia eväitä, pyöritän pesukonetta ja kiireellä hakemaan lasta sieltä harkoista. Ja kello onkin taas niin paljon, että iltatoimet ja nukkumaan. Ja hierontakin piti tilata itselle, mutta mihin väliin...
Mä kun oon iltavuorossa niin mies hoitaa tuon iltarumbam vaikka eilenkin sitten oli lapset hetkeksi mammalla hoidossa, kun miehellä oli kokous, yleensä hän raahaa lapset työmaillensakin, kun pitää siellä olla ja mä ole töissä.
Me ollaan menossa huomenna halloween kutsuille, meidät on kutsuttu sinne klo 18 ja mä pääsen töistä klo 17, kotimatkaan menee 40 min joten aika kiireellä tulee valmistauduttua ja ongelma on se, että olen viikon etsinyt aikaa käydä alkossa, mutta kun ei ole ollut sitä yhtä ylimääräistä puolta tuntua koko viikkona. Tai nyt on oieni hengähdystauko kun tätä kirjotan, mutta alko on jo kiinni. Aamuvuoroista pääsen niin, että lapset joutuvat odottamaan n. 5 min parkkipaikalla että olen hakemassa heitä eli siitä ei voi ottaa omaa aikaa, kyädä kaupassa, alkossa, kirjastossa tai mitään kun lapsi odottaa.

Selitän
Niin varmaan jo ihan sekavasti, mutta mua ahdistaa tätä ettei oikeesti nyt ehdi mitään. Ihan mun olisi kossain pussissa tai vankilassa. Mä sain kirjastosta viestin että varaamani kirja on haettavissa ja laskin ja suunnittelin, että ehkä tiistaina aamulla (jos kirjasto jo silloin on auki, se onnistuisi) mutta että oon näin kiinni kaikessa ohjelmassa muuten koko ajan. Tuntuu etten muistakaan enää mitään, lasten kaverisynttärit vielä. Halloween-diskot jne.

Miehen kanssa vaan puhelimessa sovitaan logistiikka asiat ja siine meisän parisuhde, kumpi vie, kumpi hakeaa, kumpi menee isomman kanssa terkkarille ja kumpi vie pienemmän laulutunnille.

Onko muilla tälläistä? Pitää tää jotenkin kossain kohtaa loppua? Mä en ole uupunut ja rakastan lapsiani, mulla vaan päässä pyörii nyt niin lujaa... Haluaisin vaan että olis aikaa ihan olla vaan lasten kanssa. Mut joka viikonloppu tästä eteenpäin on kaikkea ohjelmaa, kutsuja, ristiäisiä, kisoja, illallisia, äh. Ja joskus elämässä ei tapahtunut mitään, oli tylsiäkin päiviä... Miks mä en saisi nauttia tylsyydetsä edes varttia oikeesti? Ja lisää harrastuksia pyysi vielä kuopus eilen... Mä sanokn ettei äidin kalenteri nyt valitettavasti siihen veny... :(
 
ehdotus
Jospa lopettaisit vuorotyön ja etsisit päivätöitä? Meillä 2 pientä lasta (2v ja 5v), arki on välillä kiireistä mutta kyllä ehditään myös rentoutumaan :) Mulla harrastuksia 2 kertaa viikossa ja vanhemmalla lapsella myös 2. Nuorempi ei vielä harrasta (kauhulla odotan sitä päivää).

Yksi vaihtoehto on myös osittainen hoitovapaa, siihen sinulla on oikeus jos on eka- tai tokaluokkalainen lapsi. Eli tekisit 6-tuntista päivää.
 
Huh vuodatus
Jospa lopettaisit vuorotyön ja etsisit päivätöitä? Meillä 2 pientä lasta (2v ja 5v), arki on välillä kiireistä mutta kyllä ehditään myös rentoutumaan :) Mulla harrastuksia 2 kertaa viikossa ja vanhemmalla lapsella myös 2. Nuorempi ei vielä harrasta (kauhulla odotan sitä päivää).

Yksi vaihtoehto on myös osittainen hoitovapaa, siihen sinulla on oikeus jos on eka- tai tokaluokkalainen lapsi. Eli tekisit 6-tuntista päivää.
Kiitos tästä. Mä aloitan vuoden alusta osittaisen hoitovapaan ja myös päivätyön. Ihanaa ja sitä todella odotan. Mutta kun pitöis selviytyä nyt tästä. Mä jo unohtelen asioista mm. Työmatkalla kadotin puhelimeni, muistini alkaa tökkiä ihan tosissaan. En yhtään haluas antaa lasten elää siinä kiirees tunnussa :(
 
lopeta ajoissa
Olet itse tehnyt tuon kiireen. Ajatuskulkua pitää muuttaa siten että teet yhden asian kerrallaan mieli rauhallisena (eli tietoisesti ajat autolla ja kuuntelet musiikkia etkä kertaakaan katso kelloa matkan aikana!). Karsi lasten harrastuksia. Lapset tarvitsevat vielä enemmän kuin aikuinen sitä tylsää aikaa, jotta niiden aivot pääsee kehittymään ja omaksumaan esim sen lukemisen! Et tarvitse alkoa, et halloweenkutsuja, et kissanristiäisiä, ja lapsille riittää yksi harrastus viikossa. Jos vuodenvaihteen jälkeen on jo sovittu työn puolesta helpotusta, niin aloitatte sitten taas niitä harrastuksia -jos jatkat tätä menoa niin muuten voi käydä niin että alkutalvi menee sängynpohjalla itseäsi kokoamassa!
 
munter
Olet itse tehnyt tuon kiireen. Ajatuskulkua pitää muuttaa siten että teet yhden asian kerrallaan mieli rauhallisena (eli tietoisesti ajat autolla ja kuuntelet musiikkia etkä kertaakaan katso kelloa matkan aikana!). Karsi lasten harrastuksia. Lapset tarvitsevat vielä enemmän kuin aikuinen sitä tylsää aikaa, jotta niiden aivot pääsee kehittymään ja omaksumaan esim sen lukemisen! Et tarvitse alkoa, et halloweenkutsuja, et kissanristiäisiä, ja lapsille riittää yksi harrastus viikossa. Jos vuodenvaihteen jälkeen on jo sovittu työn puolesta helpotusta, niin aloitatte sitten taas niitä harrastuksia -jos jatkat tätä menoa niin muuten voi käydä niin että alkutalvi menee sängynpohjalla itseäsi kokoamassa!
+1
 
"jaahas"
Eihän tuossa ole mitään oikeaa kiirettä, oma valinta. Oikea kiire on sitä että pitäisi illatkin käyttää töihin koska se olisi työpaikalla kulttuuri, näin on esim. joissakin lakialan firmoissa.
Oma liikunta tai lasten liikunta ja normaali työ (vaikka vuorotyö, ei tunteja siihen mene yhtään enempää) ja halloween pippalot ovat kaikki itse valittua elämää samoin kuin oikomiset. Joskus 80 vuotta sitten tuskin oiottiin niin paljon hampaita .

Voihan sitä tuntea itsensä tärkeäksi jos juoksee omia menoja tai itse luotuja ja haluttuja ja vaadittuja (oikomiset, juhlat) tai hemmoteltujen lasten menoja. Kyllä meillä myös 7v on tehnyt läksynsä.
 
Kuulostaa sille että teillä ap on vaan liikaa jos ette muuta ehdi kun sinkoilla sinnetänne illat kaiket. Lapsilla liikaa harrastusta jne. Kaikkia kissanristiäisiä yms ei ole pakko käyä ja mennä jos kutsutaan. Joskus on oikeus sanoa ei kiitos ja levätä. Ei teidän tarvi kaikkea suorittaa ja ottaa vastaan jos ette jaksa.
 
[QUOTE="jaahas";30389761]Eihän tuossa ole mitään oikeaa kiirettä, oma valinta. Oikea kiire on sitä että pitäisi illatkin käyttää töihin koska se olisi työpaikalla kulttuuri, näin on esim. joissakin lakialan firmoissa.
Oma liikunta tai lasten liikunta ja normaali työ (vaikka vuorotyö, ei tunteja siihen mene yhtään enempää) ja halloween pippalot ovat kaikki itse valittua elämää samoin kuin oikomiset. Joskus 80 vuotta sitten tuskin oiottiin niin paljon hampaita .

Voihan sitä tuntea itsensä tärkeäksi jos juoksee omia menoja tai itse luotuja ja haluttuja ja vaadittuja (oikomiset, juhlat) tai hemmoteltujen lasten menoja. Kyllä meillä myös 7v on tehnyt läksynsä.[/QUOTE]

No teillä on sitte osaava lapsi jos ei oo ekallakaan tarvinnu tukea koskaan läksyihin. Tekee se meilläkin itse kaiken minkä osaa, mutta esim tehtäviä on tekstimuodossa joiden tulkkaukseen hän tarvitsee apua ja kirjoittamiseen. kaikilla kato se lukutaito ei oo lapasessa heti kouluunmennessä.
 
tuttua
No huhhuh , ihme tyyppejä jos jonkun mielestä oikomishoito on turhaa ja lapsi pitäisi jättää ilman sitä jos on kiire. Ei se oikominen ole pelkästään kosmeettista ainakaan meillä. Asiat vaan on pakko hoitaa ja töissä käydä, lainat niskassa, lasten harrastukset on niille tärkeitä, ei voi noin vaan niitä lopettaa. Kaikenkeskellä sairastelu vie voimavaroja ja syö aikaa. En silti haluaisi olla joku sossunluukkuituhippi, joka elää muiden selkänahasta revityillä rahoilla. Tottakai toivon että joskus helpottaa ennen kuin sydäri iskee.
 
"hohhoijaa"
[QUOTE="jaahas";30389761]Eihän tuossa ole mitään oikeaa kiirettä, oma valinta. Oikea kiire on sitä että pitäisi illatkin käyttää töihin koska se olisi työpaikalla kulttuuri, näin on esim. joissakin lakialan firmoissa.
Oma liikunta tai lasten liikunta ja normaali työ (vaikka vuorotyö, ei tunteja siihen mene yhtään enempää) ja halloween pippalot ovat kaikki itse valittua elämää samoin kuin oikomiset. Joskus 80 vuotta sitten tuskin oiottiin niin paljon hampaita .

Voihan sitä tuntea itsensä tärkeäksi jos juoksee omia menoja tai itse luotuja ja haluttuja ja vaadittuja (oikomiset, juhlat) tai hemmoteltujen lasten menoja. Kyllä meillä myös 7v on tehnyt läksynsä.[/QUOTE]

Ei hei ihan huvikseen oikomishoidossa kukaan käy.Vain todella hankalat tapaukset pääsevät nykyään oikomishoitoon kunnallisella puolella.Ei todellakaan mitään omavalinta esteettistä hoitoa vaan todella purennassa tms vikaa.ja hui kauheaa että haluaa kerran vuodessa halloween pirskeisiin!
 
aurinkoisia ideoita
Työnnä ne lapset jollekin höperölle hormonihuuruiselle mammalle hoitoon, hae sieltä alkosta se iso leka viinaa mitä olet jo himoinnut, hommaa itselle kunnon salasuhde (bongaa vaikka tinderistä) ja rajut selluliittejä ravisuttavat kännipanot! Loppuu se rääkyminen ja valitus.
 
"M33"
Ei ole lainkaan tuttua.

Päinvastoin minusta tuo kuvauksesi on kammottava, enkä haluaisi elää viikkoakaan tuollaista kiirettä ja stressiä. Siksi olenkin tehnyt elämässäni valintoja, arjestani mukavaa, helppoa, kiinnostavaa ja palkitsevaa, omaan rytmiini sopivaa. Tämä tarkoittaa, että en voi saada esimerkiksi nousujohteista ja kovapalkkaista uraa, lapsia tai runsaasti säännöllisiä harrastuksia. Olen kuitenkin täysin tyytyväinen valintoihini, koska ne ovat perustuneet siihen, mitä juuri minä pidän elämässä arvokkaana.

Omaa arkeaan voi tietysti aina koettaa helpottaa erilaisilla nikseillä, mutta minusta sinun kannattaisi myös pyrkiä hyväksymään omien valintojesi seuraukset. Kaikkea kun et sinäkään voi saada.
 
jeeni
Taidan olla samassa jamassa. Ennen meni vielä ok, kun töissä työtahti oli siedettävä. Nyt tuntuu, että koko ajan käyn ylikierroksilla. Nytkin täällä keskellä yötä kukun, kun ei saa unta - aivoissa surraa ja kai ne käsittelee päivän tapahtumia. Liian monta rautaa tulessa, huolehdittavana lasten ja asiakkaiden asiat. Omista ei sitten niin väliä. Säälittää meidän pienet, kun äidiltä unohtuu asioita ja hukkuu tavaroita, lapset siitä stresssaavat.
 
"sophia"
Olet kiltti, tunnollinen suorittajatyttö, joka ei ole vielä kasvanut aikuiseksi naiseksi. Hakkaat päätäsi seinään niin kauan aikaa, kunnes tajuat että ainoa keino hallita aikasi ja elämäsi on muuttaa asennettasi. Ei siihen muut voi juuri sinulle sopivaa neuvoa antaa, mutta häärää nyt aikasi ja katsele miten pitkään jaksat. Ei se uupumus ja muut psykosomaattiset oireet kerralla päälle rytise, mutta onhan sinulla jo selvät varoitusmerkit ilmassasi jos et osaa nauttia oikein mistään ja juokset helmpat hampaissa ympäriinsä. Minäkin hengästyin lukiessani elämästäsi ja mietin, että vaikka olen energinen ja touhukas ihminen, haluan todellakin omat hetkeni ja rauhani ladatakseni akkujani. Sinähän et pidä itsestäsi yhtään huolta!

Mitä menetät, jos jättäisit jonkun lasten harrastuksen pois teidän perhe-elämästänne ja ilmoittaisit sen olevan äidin löllötyspäivä? Sinullakin on oltava se hetkesi niin kuin muillakin teidän perheen jäsenillä. Suot sitä muille, mutta ole yhtä ihana myös itsellesi.

Jaksamista. Olet jo laittanut miettimisprosessin liikkeelle ja siitä on hyvä jatkaa :)
 
vvieras.
Sinulla on kyllä hankala tuo iltavuoro. Mutta toisaalta voit ajatella, että saat rauhassa viedä lapset kouluun ja hoitaa omia/lasten asioita. Minulle esim. vanhempainvartti keskellä työpäivää tarkoittaa vähintään tunnin miinuksia, jotka pitää tehdä sisään. Onneksi työnantaja sentään suostuu siihen, että voi työpäivän aikana tuollaisia omalla ajalla hoitaa.

Lasten harrastuksia ehkä vosi karsia? Tai miettiä kimppakuljetuksia toisten vanhempien kanssa.
 
"Realisti"
[QUOTE="sophia";30390571]Olet kiltti, tunnollinen suorittajatyttö, joka ei ole vielä kasvanut aikuiseksi naiseksi. Hakkaat päätäsi seinään niin kauan aikaa, kunnes tajuat että ainoa keino hallita aikasi ja elämäsi on muuttaa asennettasi. [/QUOTE]
Tämä. Tuo kuulostaa ihan kauhealta "elämältä". Sinä ap vain suoritat ja palvelet muita! Sun pitää löytää omakin ihmisarvosi ja lakata uhrautumasta. Ei uhrautuminen tee sun lapsista onnellisia. Parempi levännyt ja onnellinen äiti ja vähemmän harrastuksia, kuin burn outin partaalla leijuva itseään arvottomana pitävä robotti ja illat täynnä erilaisia menoja.

Päinvastoin minusta tuo kuvauksesi on kammottava, enkä haluaisi elää viikkoakaan tuollaista kiirettä ja stressiä. Siksi olenkin tehnyt elämässäni valintoja, arjestani mukavaa, helppoa, kiinnostavaa ja palkitsevaa, omaan rytmiini sopivaa.
Niinpä. Ei elämän kuulu olla tuollaista, ja on surullista että tätä ei myönnetä vaan puhutaan kaiken maailman "ruuhkavuosista" ihan kuin kyseessä olisi asia jolle vain nyt ei voi mitään, ja joka kohtaa kaikkia. Ei kohtaa, kyseessä on ihan vapaaehtoinen valinta! Elämässä voi olla niin paljon muutakin kuin juokseminen paikasta toiseen ja suorittaminen ja muiden eteen eläminen itsensä unohtaen.

Haluaisitko ap omille lapsillesi tuollaisen elämän, jota nyt elät.. eikun siis suoritat? Olisitko 30 vuoden päästä onnellinen, jos lapsesi eläisivät noin? Olisivatko he onnellisia siitä, että sinä olet elänyt heidän lapsuutensa noin?
 
"..."
[QUOTE="M33";30389969]Ei ole lainkaan tuttua.

Päinvastoin minusta tuo kuvauksesi on kammottava, enkä haluaisi elää viikkoakaan tuollaista kiirettä ja stressiä. Siksi olenkin tehnyt elämässäni valintoja, arjestani mukavaa, helppoa, kiinnostavaa ja palkitsevaa, omaan rytmiini sopivaa. Tämä tarkoittaa, että en voi saada esimerkiksi nousujohteista ja kovapalkkaista uraa, lapsia tai runsaasti säännöllisiä harrastuksia. Olen kuitenkin täysin tyytyväinen valintoihini, koska ne ovat perustuneet siihen, mitä juuri minä pidän elämässä arvokkaana.

Omaa arkeaan voi tietysti aina koettaa helpottaa erilaisilla nikseillä, mutta minusta sinun kannattaisi myös pyrkiä hyväksymään omien valintojesi seuraukset. Kaikkea kun et sinäkään voi saada.[/QUOTE]

Mitä sinulla sitten on, muuta kuin sitä aikaa???
 
"Jenis"
Kuulostaa ihan hirveältä, en voisi elää noin. Jos kyse ois mun perheestä, niin ihan ensiksi tinkisin lasten harrastuksista - en ymmärrä miksi alakouluikäisen pitäisi olla joka ilta jossain ohjatussa touhussa. Kavereiden kanssa leikkiminen lie tärkeintä puuhaa tuossa vaiheessa. Entä voisiko läksyt tehdä ip:ssä? Miksi lasten kanssa ei voi käydä alkossa tai lenkillä? Jos sinä puuhaat joka ikinen päivä noin paljon, mitä mies tekee? Voisitteko jakaa vastuut niin, että molemmat ottavat esim. yhden harrastusillan viikossa vastuulleen kokonaan, niin että toinen saa levätä/tehdä omia juttuja? Ja muut 5 iltaa voisi rauhoittaa ihan perheelle vain.
 
"Realisti"
[QUOTE="...";30390824]Mitä sinulla sitten on, muuta kuin sitä aikaa???[/QUOTE]

Et kysynyt minulta, mutta olen samaa mieltä kuin M33. Ja mulla ainakin on sitten esim. vapautta ja runsaasti ei-aikataulutettuja harrastuksia. Enpä muista milloin viimeksi olisi ollut kiirettä tai stressiä - ja se on ihanaa!
 

Yhteistyössä