Kohtaavatko naiset Suomessa joka päiväistä häirintää?

  • Viestiketjun aloittaja multivita
  • Ensimmäinen viesti
-.-
Koetteko itse samaa?
Tuollainen olisi kyllä kamalaa, ihan koko ajan joku kimpussa :/ Ihan kuin olisi jossain turistikohteen markkinoilla.
Itse olen kokenut tuollaista joskus nuorempana, mutta tooodella harvoin. Ja yleensä siis se on minulle ollut ihan positiivinen juttu :D Hauskaahan se oli jos joku inttipoika vislas perään tms.
Mutta sitten taas kun joku karvakäsi lähti seuraamaan ja lirkuttelemaan niin äkkiä alkoi ahdistamaan. Tämä on siis tapahtunut vain kerran.
 
"northern soul"
Meinasin sanoa, etta en koe. Mutta videon katsottuani koen sittenkin. Siis jos tervehdykset ja have a nice dayt on hairintaa.

Nuo naista seuraavat tyypit on sitten jo oikeasti creepyja ahdistelijoita.
 
"vieraana"
Olen kokenut mm. New Yorkissa ja monissa Euroopan suurissa kaupungeissa. Suomessa vain hyvin satunnaisesti ja nekin usein ulkomaalaisia. Nice day kommenteihin olen kyllä joskus vastannut että samoin, en ole ajatellut niitä ahdisteluna. Muuten en vastaile takaisin.
 
hmph
Suomessa olen kokenut sellaisia spontaaneja tervehtimisiä vain ulkomaalaistaustaisten toimesta. Viimeksi eilen kerrostalon pihassa ihan random musta mies tervehti minua. Ei puhettakaan, että joku suomalainen vieras mies rohkenisi tehdä niin.
 
kiveskalle
tämä on suomi. Herätys, nyt valot päälle. Ei täällä kukaan uskalla sanoa mitään, hyvä jos katsovat silmiin ja jos vähänkään alkaa vislailemaan niin heti ollaan käräjillä
 
vittuuntunut_äiti
Olen kokenut häirintää kadulla. Maahanmuuttajat huutelevat raiskausuhkauksia, huorittelevat ym.. Myös tyttäreni on kokenut tällaista. Näin täällä Itä-Helsingissä.
 
Kaikki noista ei tietenkään ole häiriköintiä, mutta esim. tuo hiljaa kävely on jo aika kreepyä. Viimeksi Pariisissa joku itsepäinen maahanmuuttaja tuli kadulla hieromaan tuttavuutta, Helsingissä on joskus lähdetty seuraamaan (kantasuomalainen, olin kyllä nuorempi), mutta ei täällä pikkukaupungissa kukaan tällaista tätiä enää ahdistele.
 
mies...
Kun joku kysyy mitä kuuluu, niin sekin on häirintää?! Mitä sitten vaikka joltain läskimahapelleltä ei sitä samaa kysyttäisi, niin eihän se nyt silti häirintää ole. Tuollainen menee jo sairaaksi.
 
mjnd
Tuossa videossa oli pari tyyppiä, jotka oli aidosti ihan kohteliaita. Suurin osa oli sellaisia "daaamnnnnn, girl"-tyyppejä ja pari todella creepyä miestä. Mulla oli ikävuodet kahdestatoista kahteenviiteen sellaisia, että tuota kohtasi usein (ei tosin yhden päivän aikana noin paljoa). Onhan noita ahdistelutapauksia kertynyt ihan liikaa (siis ihan selkeää ahdistelua, eikä mitään tervehtimisiä tai kuulumisten kyselyitä). Siinä tuntuu olevan eroa, miten kantasuomalaiset ja ulkomaalaistaustaiset miehet ahdistelevat naisia. Kantasuomalaiset ahdistelevat yleensä lähipiirin naisia, joskus jopa omia sukulaisiaan. Maahanmuuttajataustaiset huutelevat ja ahdistelevat enemmän vieraita naisia julkisilla paikoilla. Tämä siis omasta kokemuksestani.

Mutta siis ei kokemukseni mukaan tuollainen ole päivittäistä, mutta usein sitä tapahtuu.
 
.........
Eikös tämä nyt ole se mitä naiset haluavat? Suuren maailman välitön keskustelukulttuuri. Joutavaa jutustelua kaikissa tilanteissa.

Tuo videon nainen olisi varmaan ihan tyytyväinen Suomessa.
 
"Muumimamma"
Noista videon tervehtijöistä jotkut olivat vain kohteliaita, muutama damn-tyyppi epäkohtelias ja seuraajat pelottavia. Kyllä ulkomailla ihmiset tervehtivät ohimeneviä. Minä tavallisen tylsänä nelikymppisenä olisin imarreltu jos joskus joku hymyilee tai muuten huomioi niinkuin naisena. Sellaista ei enää koe. Nuorena kyllä sai huomiota, liikaakin. Pitäisi saada vähän tasaisemmin! Osan olisi voinut tallentaa tähän ikäkauteen. Nyt pienikin huomio lämmittäisi (suomalaisten tavallisten miesten siis).
 
happygirl-91 harmaana
Mä en koe flirttiä ja katselua häirintänä, enkä ovien availua jne. Mutta kyllä baarissa Se on usein ahdistavaa ja ei Se ole tietenkään kiva selitellä/torjua ketään/ kellekään kun ei ole kiinnostunut,mutta luulen että sitä kohtaa hyvin monet yöelämässä ja matkalla sieltä kotiin. Mutta on Se myös oman poikaystävän kanssa ollessa ahdistaa JOS hän ei "suojele" sinua niin kun kuuluisi ja tavallaan olet vapaata riistaa muiden silmissä vaikka et sitä oikeasti ole. Mä naisena pidän hyvin tärkeänä sitä että mies ottaa kädestä jne., jota exäni ei tajunnut tehdä.
 

Yhteistyössä