Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja elämän fakta;30450547:
Jos köyhäkään ei saa säästettyä vittu karjalanpiirakoista ja tomaateista, niin johan nyt on kumma. Hei köyhä hei... pistä 10e joka kuukausi säästöön ja osta jouluna rasia leegoja. Vai oliko se karjalanpiirakka munavoilla ja kaljalla huuhdottuna "pakollinen elinkustannus"... vitun pelle...

Vitun pelleltä mä kysyisin, että montako kuukautta peräkkäin maksimissaan koskaan olet onnistunut elämään siten, ettei ole tullut ainuttakaan yllättävää menoerää, vaikkapa vaan viidenkympin suuruista?
Katos kun ehdottamallasi kympin kuukausisäästöllä ei kovin suuria puskurirahastoja kerätä.
 
Itse käsitän tämän seuraavasti, Cittarinkassa jolle annetaan vain 25-30h töitä viikossa tarvitsee esim. asumistukea. Jos hän olisi kokopäiväinen niin pystyisi maksamaan asumisen ilman valtion tukea.
Esim. toi. + palkkatuetut duunit, palkattomat harjoittelut, ns. kuntouttava työtoiminta.
En tiedä määrää kuinka moni kunta on siirtänyt esim. puistojen hoidon palkattomille pakkotyöntekijöille, mut määrä kasvaa koko ajan.
 
Hehheh
"Katso ympärillesi jos olet
kotonasi. Millä sä surffailet tällä
palstalla?
Sä et ole köyhä. Sä et ole varmaan
köyhää ihmistä koskaan
nähnytkään. Veikkaan että olet
tyypillinen suomalainen
uus"köyhä" jonka mielestä kaikki
on päättäjien vika, sekin että
sinulla ei ole rahaa käytettävissäsi
niin paljon kuin itse haluaisit.
Oma perse pysyy tiukasti
penkissä ja energiaa ei oman
tilanteen oikeaan parantamiseen
ihan oikeilla muutoksilla käytetä
mutta valitusta lähtee
näppäimistöltä yhteiskunnan
tuilla kustannetulta
laajakaistayhteydeltä tuubin
täydeltä."
Mistäs kirjoittaja päättelee että kaikilla tälläkin palstalla on viimeisen päälle pelit ja vehkeet?
Itsekin näpyttelen ihan vanhalla peruspuhelimella, ja liittymän kuukausimaksu on noin 2 euroa. Näillä mennään, yhteiskunnan tuilla. (niin, lainaus ei toimi puhelimellani.)
 
--*
Lukematta itse ketjua aloitusviestiin vastaus - syy on yksinkertainen: ihmisillä ei ole elämänhallintaa eikä varsinkaan kykyä hallita rahankäyttöä. Lisäksi ei ole järkeä myöntää tätä asiaa.

Kuten ollaan huomattu, tällä palstalla kaikki ovat monisairaita ja onnettoman kohtalon uhreja. Kukaan ei vielä ole ilmoittautunut surkeaksi rahankäyttäjäksi ja viinaanmeneväksi friiduksi, jonka rahat palaa leopardikuosisiin kännykänkuoriin. Vaikka sitten todellisuudessa suurin osa näitä onkin.
 
Lukematta itse ketjua aloitusviestiin vastaus - syy on yksinkertainen: ihmisillä ei ole elämänhallintaa eikä varsinkaan kykyä hallita rahankäyttöä. Lisäksi ei ole järkeä myöntää tätä asiaa.

Kuten ollaan huomattu, tällä palstalla kaikki ovat monisairaita ja onnettoman kohtalon uhreja. Kukaan ei vielä ole ilmoittautunut surkeaksi rahankäyttäjäksi ja viinaanmeneväksi friiduksi, jonka rahat palaa leopardikuosisiin kännykänkuoriin. Vaikka sitten todellisuudessa suurin osa näitä onkin.
Kun sä noin hyvin asian tiedät, niin onko ihmisiin tullut viimeisen nousukauden jälkeen joku geneettinen vika, vai miten toi huono elämänhallinta, holtiton rahankäyttö ja viinanveto tuntuu lisääntyvän työttömyyden kasvaessa?
 
--*
Kun sä noin hyvin asian tiedät, niin onko ihmisiin tullut viimeisen nousukauden jälkeen joku geneettinen vika, vai miten toi huono elämänhallinta, holtiton rahankäyttö ja viinanveto tuntuu lisääntyvän työttömyyden kasvaessa?
Öh, en ehkä ymmärtänyt sun pointtia? Totta kai pitkäaikainen työttömyys altistaa päihteidenkäytölle ja/tai mielenterveysongelmille, ja tätä kautta olemattomalle elämänhallinnalle. Elämänhallinnan puute tuppaa myös periytymään. Näin lama-aikana työttömyyttä on paljon ja osa tarttuu pulloon. Ei se silti poista sitä syytä, että köyhää on kun rahat menee viinaan. Työtön voi ihan hyvin saada säästöönkin rahaa ja monet reippaat työttömät löytävät jossain vaiheessa jotain töitäkin. Joka tapauksessa - ei työttömyys varsinaisesti altista järjettömälle köyhyydelle. Itsekin tänä vuonna työttömänä olleena täytyy todeta, että ihan hyvin meni vaikka ei töitä ollutkaan, en joutunut syömään kuivaa korppua päivästä toiseen.

Vielä huomiona, että paljon on asenneongelmaa ja sitä, että "kyllä yhteiskunta maksaa". Mä oon niin paljon nähnyt sellaista elämäntapaintiaanipaskajengiä elämässäni, että ei paljoa riitä sympatiat. Totta kai sairastumiset ym. on asia erikseen, mutta ihan oikeasti suurin osa porukasta vaan on patalaiskoja ja tyhmiä eivätkä viitsi juuri mitään. Vedotaan esimerkiksi "paniikkihäiriöön" tai "ahdistukseen" ja pilataan näidenkin oikeiden sairausten maine.
 
Öh, en ehkä ymmärtänyt sun pointtia? ihan oikeasti suurin osa porukasta vaan on patalaiskoja ja tyhmiä eivätkä viitsi juuri mitään..
Huomaan, että et ymmärtänyt.
Siis mielestäsi kaikkineen jo liki puolen miljoonan ihmisen työttömyys johtuu siitä, että suurin osa on vaan tyhmiä ja patalaiskoja?

Odottele vaan ihan rauhassa kunnes työnantajasi aloittaa yyteet. Huomaat olevasi tyhmä ja patalaiska sen jälkeen hyvinkin nopeasti, viimeistään kun ansiosidonnainen päättyy.
 
--*
Alkuperäinen kirjoittaja Asiankannattaja:
Huomaan, että et ymmärtänyt.
Siis mielestäsi kaikkineen jo liki puolen miljoonan ihmisen työttömyys johtuu siitä, että suurin osa on vaan tyhmiä ja patalaiskoja?
Ei kun sä et ole ollenkaan tajunnut mun pointtiani. Ei tietenkään puoli miljoonaa suomalaista ole tyhmiä ja laiskoja. Työttömyys on todella kurjaa. Työttömyys voi "normaalillekin" perheelle aiheuttaa vaikeat ajat, saati jos on jotain ongelmia jo taustalla. Mun pointtini on tämä (rautalangasta):

- osa porukasta on elämäntapatyöttömiä, joita ei paljoa duunit kiinnosta --> itse luotu köyhyys
- osa köyhistä (töissä tai työttömiä) eivät olisi köyhiä, jos eivät maanisesti shoppailisi tai joisi viinaa tai polttaisi röksää päivittäin jne. jne.
- osa ihmisistä haluaa elämän kultalautaselta tarjoiltuna ja kun jotain menee pieleen, ei osata selvitä pienistäkään vaikeuksista

Alkuperäinen kirjoittaja Asiankannattaja:
Odottele vaan ihan rauhassa kunnes työnantajasi aloittaa yyteet. Huomaat olevasi tyhmä ja patalaiska sen jälkeen hyvinkin nopeasti, viimeistään kun ansiosidonnainen päättyy.
Kuten aiemmin todettua, olen ollut tänä vuonna työttömänä, nimenomaan tällaisen henkilökuntasupistuksen takia. En ollut tyhmä enkä patalaiska. Olin hetken työttömänä ja sain muita töitä. Hain töitä joka päivä, kunnes tärppäsi.

Miksei voida vaan myöntää, että moni ihminen on aiheuttanut köyhyytensä aivan itse? Ei kaikkien taustalla ole jotain surullista tarinaa terveysongelmista tai firman joutumisesta konkkaan.
 
Miksei voida vaan myöntää, että moni ihminen on aiheuttanut köyhyytensä aivan itse? Ei kaikkien taustalla ole jotain surullista tarinaa terveysongelmista tai firman joutumisesta konkkaan.
Heitäkin varmasti on ja on ollut aina. Mutta oletko ihan varma, että heitä on nytkin mainitsemasi suurin osa?

Ja mitäs ehdotat heille tehtäväksi?

Ja tietenkin röökinpoltto ja viinanjuonti tulee sallia vain työssäkäyville. Työttömän vapaa- aika aiheuttaa niin suurta kateutta muutenkin ja jos hän vielä voi vetää halutessaan vaikka perskännit keskellä viikkoa ja keskellä päivää kasvattaa työssäkäyvän janoisen kateuden infernaalisiin mittoihin.
 
--*
Heitäkin varmasti on ja on ollut aina. Mutta oletko ihan varma, että heitä on nytkin mainitsemasi suurin osa?

Ja mitäs ehdotat heille tehtäväksi?

Ja tietenkin röökinpoltto ja viinanjuonti tulee sallia vain työssäkäyville. Työttömän vapaa- aika aiheuttaa niin suurta kateutta muutenkin ja jos hän vielä voi vetää halutessaan vaikka perskännit keskellä viikkoa ja keskellä päivää kasvattaa työssäkäyvän janoisen kateuden infernaalisiin mittoihin.

Kyllä, mielestäni suurin osa suomalaisista köyhistä on aiheuttanut köyhyytensä itse. On tietysti monia ja taas monia, jotka ovat ns. olosuhteiden vankeja.
Mä tulen itse niin köyhistä oloista että voin ihan varsin hyvällä omatunnolla tästä aiheesta puhua. Luulen, että suurin osa tämän foorumin käyttäjäkunnasta ei edes tiedä sellaisesta köyhyydestä, mutta no joo, itkuvirret sikseen. Fiksut työttömät eivät vedä röökiä eivätkä juo viinaa, jää vähän enemmän rahaa käyttöön. Nekin rahat voi laittaa joulukassaan, niin ei joulu yllätä seuraavana vuonna. Eli kyllä, röökinpoltto ja viinanjuonti tulisi sallia vain töissäkäyville, vaan mites sen teet. Motivoisi hyvin lapasia, kun töihin palattua saisi taas juopotella. ;)
 
huumori koera
[QUOTE="yllätys";30448898]Palstalla sen huomaa kun marraskuu tulee aletaan kyselemään mistä saisi avustuksia yms. Miten se on joka vuosi niin vaikeaa alkaa säästämään jo tammikuusta alkaen jouluun?[/QUOTE]


Ävövövövö vö. Ävövövövö. Ävövövövö Olli-orava. Ävö vövövövö vö.

He he heeee hahahahahaaaa :) :) :)



Jos minä koera olisin niin innokkaasti tämä koera tulis ja hyppis sinnuu vasten. Ja nuolis naaman ja tohottas. Voe jee voe jee voe jee ku oon kovasti innoissani, oon kovasti innoissani. MIE OON INNOISSANI JEE JEE JEE JEE kiva ku sinnuu näkkyy tiälläkin kiva kun sinnuu näkkyy, kiva kiva kiva. koera jos olisin niin innoissaan tulisin hyppimmään ja tohottammaan :) :)

Ävövövövö vö. Ävövövövö. Ävövövövö Olli-orava. Ävö vövövövö vö.
 
Kyllä, mielestäni suurin osa suomalaisista köyhistä on aiheuttanut köyhyytensä itse.
Ton uutisen mukaaan esim. Helsingin väestöstä 17% saa asumistukea, eli ei pysty maksamaan vuokraansa itse. Määrän kerrotaan kasvaneen työttömyyden lisääntyessä. Ei siksi, että ihmiset tyhmyyttään ja laiskuuttaan eivät tienaisi tarpeeksi.

Kela: Asumistukia maksetaan suuriin kaupunkeihin - Talous - Verkkouutiset

Röökinpoltto ja viinanjuonti ny ei ole fiksua kenellekään, mutta kuin suuri rikos se köyhyys tai työttömyys on, että siitä rangaistais niin, että ei sais päättää mihn vähät rahansa käyttää? Kyllähän jotkut tännekin toisinaan krjoittavat, että köyhät ei sais edes naida, etteivät lisääntyisi, eikä niillä kumminkaan ole varaa ehkäisyyn.
 
"tahallaan köyhä"
Minä sain vammaisen lapsen, ja siihen loppui minun työssäkäyntini, avoliittoni ja tuitta pärjäämiseni. Haluaisitteko vaihtaa osia kanssani? Huolehtia toisesta 24/7. Herätä joka yö pari kertaa. Vuodesta toiseen. Et olisi yksin enää ikinä. Et edes kauppa reissuilla. Suihkussa pitäisi käydä parissa minuutissa ja ainoana harrastuksena televisio, varsinkin lasten ohjelmat...Omaa aikaa on se jos satut heräämään jo aamu-yöllä, ja saat pari tuntia itsellesi. Muuten huomio onkin aina lapsessa. Tätä "tahallista" köyhyyttä kestää 18 vuotta, ja sen jälkeen sinua syyllistetään siitä, että sinulla ei ole työkokemusta ja olet ollut vain kotona...Toisaalta syyllistetään, että hait lapsellesi asumispaikkaa, etkä hoida itse aikuista lastasi :(

Että sellaista. En tajua miten jotkut voivat olla noin puusilmäisiä.
Ps. Tämän kirjoittamiseen meni yli 30 min....
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
Tää kyllä jokanen pystyy säästämään juttu vähän särähtää.

Varmaan pystyis joo jokainen laittaan 5€ kuukaudessa sivuun, mutta jos se on sen kuukauden syömisistä pois niin mitä järkeä?
Ei se legopaketti jouluna lohduta jos kesäkuussa kaivellaan centtejä sohvan raoista että saa perunapussin ja maitoa.
Jos syyskuussa on vaikka saanut 45€ säästettyä, niin se ei tarvitse kun yhden yllättävän reseptilääkkeen, hajonneet kengät tms että säästöt menee siliän tien. Saatika jos tulee isompaa kuluerää, ettei riitäkkään.
"minäpä jätän tän lääkekuurin syömättä että saadaan legopaketti ja leipää Jouluna"
Niinkö pitäis tehdä?

Palsta on kyllä kumma paikka, yleensä täällä vingutaan että jos yhtään pystyy säästämään ei ole oikeasti köyhä, ja jos on sossun rahoilla ei periaatteessa edes saa säästää. Koska se on huijaamista.

Mikä siinä niin vituttaa jos huonompiosasia autetaan?
Eikö siitä ihan oikeasti ole joulussa kyse?
Mikään ihme että väki vetää itteään hirteen kun nykymentaliteetti on tällänen...
 
mä...
Se on kyllä jännä, miten perhe 1. saa toimeentulotukensa riittämään ja siitä vielä lahjojakin ostettua, kun perhe 2. ei saa edes perunapussia hommattua. Missä silloin mättää?
 
Tää kyllä jokanen pystyy säästämään juttu vähän särähtää.

Varmaan pystyis joo jokainen laittaan 5€ kuukaudessa sivuun, mutta jos se on sen kuukauden syömisistä pois niin mitä järkeä?
Ei se legopaketti jouluna lohduta jos kesäkuussa kaivellaan centtejä sohvan raoista että saa perunapussin ja maitoa.
Jos syyskuussa on vaikka saanut 45€ säästettyä, niin se ei tarvitse kun yhden yllättävän reseptilääkkeen, hajonneet kengät tms että säästöt menee siliän tien. Saatika jos tulee isompaa kuluerää, ettei riitäkkään.
"minäpä jätän tän lääkekuurin syömättä että saadaan legopaketti ja leipää Jouluna"
Niinkö pitäis tehdä?

Palsta on kyllä kumma paikka, yleensä täällä vingutaan että jos yhtään pystyy säästämään ei ole oikeasti köyhä, ja jos on sossun rahoilla ei periaatteessa edes saa säästää. Koska se on huijaamista.

Mikä siinä niin vituttaa jos huonompiosasia autetaan?
Eikö siitä ihan oikeasti ole joulussa kyse?
Mikään ihme että väki vetää itteään hirteen kun nykymentaliteetti on tällänen...
Ei kyse ainakaan mun osalta ole siinä ettei halua auttaa, autan paljonkin. On vaan niin sääli, että eletään vain tätä hetkeä eikä aloiteta ajoissa sitä säästämistä pahan päivän varalle. Itse olen tiedostanut jo teini-iässä että rahaa pitää laittaa säästöön koska eteen voi tulla päiviä milloin on kusessa. Niitä aikoja on tullutkin, mutta niistä selviää kun olen ollut varautunut.
Ymmärrän kyllä ettei kaikki, tai oikeastaan harvat elävät kuin minä eli ajatellen sitä pahinta.
Ero on asia mikä vie monen vararikkoon ja silti ihmiset eivät tee avioehtoa.
Moni kokee, että jos he haluavat saada monta lasta niin se on heidän oikeus. Jos niihin ei ole varaa niin eikö se yksi silloin riittäisi?

Itse olen 90-luvun laman elänyt köyhää elämää jossa vessapaperitkin varastettiin työpaikoilta ja meillä oli päiväbudjetti 13mk, silti äiti sai koko vuoden säästettyä jotta meillä oli aina joulu. Kirkolta saimme muutamana vuonna ruoka-avustusta.
Emme olisi oleet noin köyhiä jos äitini olisi ennen avioliittoa suojannut itsensä paremmin eikä olisi joutunut maksumieheksi lainoihin.

Paljon voi tehdä etukäteen tässä elämässä jotta pahimmasta pääsee yli.
 
Nuo säästäämisehdotukset ovat aina vitsikkäitä. "Tuliko joulu yllätyksenä, mikset säästänyt?" "Tuliko luokkaretki yllätyksenä, mikset säästänyt?" "Etkö osannut ennakoida että lapsi tarvitsee uudet sukset/monot/luistimet/pyörän/talvikengät, mikset säästänyt?" "Etkö muistanut että lapsella on synttärit kerran vuodessa, mikset säästänyt?"

Niitä rahanreikiä tulee tasaisesti pitkin vuotta. Jos rahaa ei vain ole, niin sitä ei ole. Jos nyt menee kaikki säästöt lasten talvikenkiin, niin mitä jää jouluksi?
 
Nuo säästäämisehdotukset ovat aina vitsikkäitä. "Tuliko joulu yllätyksenä, mikset säästänyt?" "Tuliko luokkaretki yllätyksenä, mikset säästänyt?" "Etkö osannut ennakoida että lapsi tarvitsee uudet sukset/monot/luistimet/pyörän/talvikengät, mikset säästänyt?" "Etkö muistanut että lapsella on synttärit kerran vuodessa, mikset säästänyt?"

Niitä rahanreikiä tulee tasaisesti pitkin vuotta. Jos rahaa ei vain ole, niin sitä ei ole. Jos nyt menee kaikki säästöt lasten talvikenkiin, niin mitä jää jouluksi?
Onko silloin rahaa lapseen jos ei edes kenkiä voi noin vaan ostella?
 
mä...
Nuo säästäämisehdotukset ovat aina vitsikkäitä. "Tuliko joulu yllätyksenä, mikset säästänyt?" "Tuliko luokkaretki yllätyksenä, mikset säästänyt?" "Etkö osannut ennakoida että lapsi tarvitsee uudet sukset/monot/luistimet/pyörän/talvikengät, mikset säästänyt?" "Etkö muistanut että lapsella on synttärit kerran vuodessa, mikset säästänyt?"

Niitä rahanreikiä tulee tasaisesti pitkin vuotta. Jos rahaa ei vain ole, niin sitä ei ole. Jos nyt menee kaikki säästöt lasten talvikenkiin, niin mitä jää jouluksi?
Toivoisin näkeväni jonkun tällaisen vähätuloisen kirjanpidon. Usein itse tulee sokeaksi omalle kulutukselleen ja muut voivat tehdä huomioita, joita ei itse tule ajatelleeksi.

Toivottavasti he, joiden talous on niin tiukilla, ettei sitä joulua saa järjestymään, pitää todellakin kirjaa tuloistaan ja menoistaan.
 

Yhteistyössä