Miksi jotkut ovat mielummin ilman joulukuusta kuin ottavat muovikuusen?

  • Viestiketjun aloittaja Jouluiloa
  • Ensimmäinen viesti
Jouluiloa
Lapsethan siinä eniten kärsii jos ei ole kuusta lainkaan. Kyllä lapset haluavat koristella sen muovikuusenkin. Ja tuo se muovikuusikin joulutunnelmaa tuo koristeluna, voin omasta kokemuksesta sanoa. Ei se muovikuusi nyt niin kamala ole ja sotkee vähemmän.

Meillä ei voi olla aitoa kuusta mun allergian ja astman takia, mutta muovikuusi on ollut jo useamman vuoden. Lapsi 10v. pitää tärkeänä sitä, että hän saa koristella kuusen. Kuuluu joulun perinteisiin tuo kuusen koristelu enkä halua sitä iloa lapselta viedä.
 
joulu jokaiselle
Ei saa kertoa kenellekkään että meidän lasten joululahjoja ei kääritä paperiin...

Eikös jokainen voi tehdä aivan omanlaisensa joulun; jos ei halua minkäänlaista kuusta niin voihan sitä koristella vaikka eteisen naulakon JOS tekee mieli jotain jonnekkin ripustella.

Ei lapsi kärsi kuusettomuudesta, en usko että meidänkään lapsemme kärsivät siitä ettei tule paperiroskaa lahjoista.

Ja kyllä,meillä on muovikuusi (valkoinen) vaikka ei olekkaan ketään allergikkoa tai astmaatikkoa perheessä.
 
Vierass
Meillä ei tuu kuusta sisälle ei oikeeta eikä muovista. Kissat kurahtaa kuusen latvaan heti kun sen saa pystyyn ja jojottelee kaikki pallot ja narut pitkin olohuonetta heti ku selkänsä kääntää.
Meillä on kuusi pihalla, johon laitetaan valot. Eivät oo vielä minään jouluna kuusta lapset sisälle halunneet.
 
jouluopettaja
Ei saa kertoa kenellekkään että meidän lasten joululahjoja ei kääritä paperiin...

Eikös jokainen voi tehdä aivan omanlaisensa joulun; jos ei halua minkäänlaista kuusta niin voihan sitä koristella vaikka eteisen naulakon JOS tekee mieli jotain jonnekkin ripustella.

Ei lapsi kärsi kuusettomuudesta, en usko että meidänkään lapsemme kärsivät siitä ettei tule paperiroskaa lahjoista.

Ja kyllä,meillä on muovikuusi (valkoinen) vaikka ei olekkaan ketään allergikkoa tai astmaatikkoa perheessä.
Seuraapa tätä palstaa vielä muutama viikko. Opit, mitä jouluna on aivan pakko tehdä ja syödä. Muuten tulee maailmanloppu.
 
Spencer Hastings
Mä olen niin paljon lapsena kärsinyt kuusettomuudesta, että mun perheeseen on alusta alkaen hakattu viistoistametrinen kuusi Vesalan metsästä. Kyllä meillä vaan on siitä hyvästä onnellinen perhe!!
 
ehh
Meille ei tule kuusta ollenkaan, eikä perunalaatikkoa lukuunottamatta jouluruokiakaan, kenties jotain aasian makuja tänä vuonna vaikka. Jotain joulukoristeita ehkä johonkin, ja punainen pöytäliina jos oikein innostutaan. Hui kamala!
 
"..."
monet oikeat kuuset on muuten paljon rumempia kuin muovikuusi. Kaikenlaisia risunoksia sitä välillä ihmisillä näkee. jos aidon kuusen hankkii, niin kyllä sen tuuhea ja sopusuhtanen olla pitää!
 
Florence
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/30258687/

Tämä tulee meille täksi jouluksi. Viime jouluna kärsin kaksi päivää päätähalkovasta päänsärystä oikean kuusen takia. Minä itse tykkään, että olkkarissa on kuusi, tämä on toiseksi paras vaihtoehto. Metsää löytyy 800 hehtaaria, jotta siitä ei ole kyse.
 
Rumaa
Muovikuusi vie ihan hirveästi säilytystilaa. Vaikka se meneekin kasaan, niin silti sellainen normikokoinen kuusi on helvetillinen säilytettävä. Eikä se kovin hyvännäköisenä pysy montaa vuotta, etenkin kun/jos sen siinä välissä aina yrittää kääriä mahdollisimman pieneksi möykyksi...
 
"Amalia"
Kuusi voi jäädä pois ihan eettisistäkin syistä. Muovikuusen valmistukseen käytetty energia , mahdollinen lapsityövoima yms. Ja lähin oikean kuusen myyjä voi edustaa Keski-Euroopasta tuotettuja halpiskuusia, joiden tuottamista Suomeen ei vaan halua tukea. Kaikki kun eivät pääse omaankaan metsään etsimään joulukuustaan saati haluaisi maksaa suurempia summia mistään joulukuusesta.

Minä poimin omalta maalta (ei suojeltuja) katajanoksia ison kimpun, asetttelen ne isoon lasikulhoon ja koristelen oksat. Aivan hyvä!
 
"Joopa"
Ei tule meille kuusta sisälle. Pihalla on valot katajassa ja männyssä. Jouluruokia en tänä vuonna osta ollenkaan. Aattona mummilla ja juoulupäivänä anoppilassa, taatusti sen jälkeen tulee jo jouluruuat korvista. Kotona syödään vaikka kanaa tai pastaa, ehkä wokkia. Jotain helppoa ja nopeaa kuitenkin. Syöminen on vaan tankkausta ja siihen ei kannata liikaa aikaa tuhlata muuten ei tule kuin itkua ja hammasten kirirtystä.
Laps saa asettaa koristeet minne haluaa sitten kun ollaan lähempänä joulua. Vielä niitä ei kannata esille laittaa. Meillä on sisällä vain kynttilöitä ja valoja toistaiseksi, ei mitään tonttuja. Kynttilöitäkään ei kannata poltella kun poika kokoajan on niiden kimpussa, haluaa puhaltaa ja sytyttää jatkuvasti.

Sellaista meillä jouluna ja lapsi saa sitten aikuisena tehdä oman joulunsa. Me emme sitä niinkään kaipaile.
 
Miksi mieluummin ei kuusta ollenkaan kuin muovikuusi? No koska se kuusi ei ole niin tärkeä ja ehdottoman välttämätön. Eivät toki ole sähkökynttilätkään, mutta ne tuovat myös valoa ja monen mielestä ovat tunnelman luomisessa tärkeämpiä kuin kuusi. Sähkökynttilät ovat toki turvallisempiakin, eikä tarvitse koko ajan olla sammuttelemassa, voi pitää ikkunalla eikä tarvitse miettiä sytyttävätkö verhot tai viereisen olkipukin, jne.

Itselleni oli myös lapsena joulukuusi tärkeä, mutta muovikuusi ei olisi tuntunut samalta. Kuusta tärkeämpi asia on kuitenkin se, että voi itse määritellä oman joulunsa kuten oman elämänsä ja tehdä asiat niin kuin itsestä tuntuu hyvältä.
 
sälarna
Seuraava kuukausi on täällä virallinen joulustressi kuukausi. Joulu sitä ja joulu tätä. Voi perse että on turha "juhla". Onneksi vietän sitä katselemalla lapsia altaalla drinkki kädessä +35 lämmössä.
 
muovi.
Eikai se sitä kuusta mikään pakko ole ottaa, kukin tavallaan.

Meillä perinteinen joulu on kuitenkin ihana ja tärkeä perinne. Mutta kuusi on muovinen ja lapset rakastaa sitä ja odottelevat innolla kuusen pystytystä. Myös itse pidän siitä.
Muovikuusia tehdään nykyään myös aivan aidon näköisenä, maksavat toki enemmän, mutta ulkonäkösyistä tuskin kukaan voi muovikuusta moittia, jos ei ole tälläistä aidon näköistä nähnyt.
Meillä kuusi ei ole kallis, vaan ihan joku Halpa-hallin iso ja halpa muovihökötys. Silti koristeltuna se tuo ihanaa tunnelmaa, ja omat lapset ja heidän kaverit aina ihastelee meidän muovihökötystä :)

Oikeaa kuusta meillä ei ole ollut ihan käytönnönsyistä. Itsellä on ikävä kuusentuoksua, mutta haluan laittaa kuusen hyvissä ajoin ennen jouluaattoa, ja tähän aito kuusi ei taivu. Myöskin kuusen hävittäminen kaupungissa on työlästä. En myöskään halua lojuttaa kuusta aaton jälkeen sisällä, on hieno juttu, kun kuusen saa kerättyä omaan lootansa joulun jälkeen pois.

Saa tulla ihan vapaasti nauramaan meidän muovikuuselle, tärkein on, että me se tuo meillä joulun tunnelmaa :)
 
Molempi parempi
Meille tulee tänäkin jouluna MOLEMMAT, valkoinen muovikuusi laitetaan eka adventtina tai viim. Itsenäisyyspäivänä ja oikea kuusi haetaan jouluviikolla ja otetaan sisälle ja koristellaan aatonaattona!
 

Yhteistyössä